Nestje onderweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:04

Lukasje schreef:
Voor een oepsnest zijn de ouderdieren super getest! Mogen velen een voorbeeld aan nemen !
En kunnen we dan nu genieten van dit ongeplande maar duidelijk welkom avontuur ?

Genieten doen wij sowieso wel, en welkom zijn ze absoluut!
Mamahond wordt alvast super verwend en de rest komt ook wel! We worden heel goed ondersteund door mensen met ervaring, dus ben er zeker van dat het wel goed komt :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

troi schreef:
Super goed bezig ts!

En wat een gemekker hier van rashondenmaffia. Gelukkig heeft de rashonden fokkerij alleen nog maar geleid tot kerngezonde dieren _O-

Of toch niet? Verwarrend hoor...

Ik vind dit best een vervelende opmerking eigenlijk. Dit is alles over 1 kam scheren. De rashondenfokkerij is zeker niet heilig. Ik fok zelf ook rashonden dus zie ook van dichtbij hoeveel fokkers een ras of nestje verpesten. Besluiten niets te testen want dat is niet verplicht.. wat het absoluut wel is voor oepsnesten, stamboomloze fok en rashonden fok. Wettelijk zelfs. En dingen zoals bijv. HD-ED epilepsie en kanker zijn niet rashond gebonden…
Ook in de rashondenfok gaat genoeg mis. Mar er zijn wel een hoop fokkers en bijv KimD is er daar een van, die er voor kiezen wel het beste en verantwoordelijkste uit te halen wat mogelijk is. Zij heeft bijvoorbeeld door zo’n oeps. En ook een verantwoordelijke keuze gemaakt kortgeleden. Wat als reactie had dat zij met haar teef niet meer verder kan fokken.
Maar ook hier word alles hd-ed-pl getest. Embark getest. (O.a. op coi) en inmiddels 4 generaties in huis.

Niet iedere combi uit een oepsnest of bewust gemaakt is verstandig. Ik vind het absoluut goed dat ze de reu hebben laten testen hier door.
Maar gezondheid is niet alles. Zowel keesjes als (dwerg)poedels zijn niet de makkelijkste honden en worden vaak door hun uiterlijk aangeschaft.
Daarbij vallen ze beide onder andere rasgroepen met andere behoeftes (mentaal en fysiek) in de basis maar ook hoe ze nu gehouden en waar ze nu op gefokt zijn. Hoewel t beide van oorsprong o.a. jagers zijn en echte werkhonden.
Is er absoluut een grote kans dat hier hondjes met een zeer pittig karakter uitkomen.
Daarbij zijn oogproblemen,gebitsproblemen,patella luxatie wel een probleem in de toy en deels in de kees. En hoewel hier op te testen is, is dat geen garantie. Wat zo zonder achtergrond info van beide lijnen. Best een groot risico is. Dus ik snap KimD’s reactie wel. Het is niet allemaal alleen maar leuk maar ook een flinke verantwoordelijkheid. En t begin van t topic was ook verre met handige info.. tot zelfs rontgen op 45 dagen.
2 seconden op google levert betere antwoorden. En het is echt niet verkeerd bedoeld. Maar fouten maken is “geen” optie. Want dat kan gewoon het leven van moeder en of de kinders kosten. En daar word echt wel licht over gedacht door veel mensen.

Los van de risico’s met dracht opzich. Een nestje voor de leuk fokken klinkt leuk. Maar als dekreu eigenaar zie ik ook dat t regelmatig mis gaat. Pups die t niet halen, keizersnedes. En dat er voor veel fokkers vooral veel geld bij moet. En dat vergeten een hoop mensen.
En gelukkig blijkt steeds verder ik het topic dat er bereid is om te leren en extra in te zetten maar dat was in t begin zeker niet zo duidelijk..

Ik wens TS alle succes. Ik denk dat hier genoeg tips en tricks gegeven worden waar ze iets mee kan. En ik denk absoluut dat ze haar best doet om de best mogelijke optie te kiezen.

Maar ik wilde mij wel verdedigen in de zin van de rashond..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Wat ik vooral zie in dit topic is dat er in de openingspost een heel ander beeld ontstaat dan later in het topic.
Het start met oeps (tussen 2 rassen die allicht niet de beste combi zijn lichamelijk en qua karakter), eenmalig nest, weinig tijd en slechte opties werpkist. Op basis van die informatie zijn de kritische reacties die uitgaan van welzijn en gezondheid volkomen begrijpelijk.

Later volgt meer uitleg en nuance, maar dat betekent niet dat er meteen met rashondenmaffia gegooid hoeft te worden natuurlijk. :) Mensen reageren vanuit bezorgdheid én ervaring, op basis van informatie die gegeven wordt.

Want eerlijk; onderschat een nestje niet. Ik heb zelf geen ervaring met fokken, wel met het ondersteunen van moeder en pups vanuit gezondheid. En zelfs bij de fokkers met veel ervaring, doordachte combinaties en uitvoerige testen en voorbereiding kan er altijd iets mis gaan of onverwacht verlopen. Dat is realiteit, en die realiteit is soms keihard.

Let goed op je teefje ook qua voeding en voedingsstoffen. Tekorten kunnen verregaande gevolgen hebben, net als verkeerde balans in de voeding. Alleen met hoeveelheid ophogen ben je er niet. Bloedonderzoek is ook geen overbodige luxe, als je toch bezig bent met testen. :j

Veel succes en hopelijk verloopt het verder allemaal zonder zorgen. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

kiwiwitje schreef:
troi schreef:
Super goed bezig ts!

En wat een gemekker hier van rashondenmaffia. Gelukkig heeft de rashonden fokkerij alleen nog maar geleid tot kerngezonde dieren _O-

Of toch niet? Verwarrend hoor...

Ik vind dit best een vervelende opmerking eigenlijk.

Dat is direct bovenop de TS duiken met: "laat het afspuiten, zal wel niet getest zijn, weet je wel wat er mis kan gaan, wil je er ook nog bij wérken, bla bla bla" ook.

Terwijl de enige vraag was: waar vind ik een betaalbare werpkist. Om de rest werd níet gevraagd. En meer info was dus gewoon niet nodig.

Als TS bokt beter had gekend, had ze gevraagd: waar vind ik een werpkist, zonder verder ook maar íets te zeggen over oepsnestjes etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ibbel schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik vind dit best een vervelende opmerking eigenlijk.

Dat is direct bovenop de TS duiken met: "laat het afspuiten, zal wel niet getest zijn, weet je wel wat er mis kan gaan, wil je er ook nog bij wérken, bla bla bla" ook.

Terwijl de enige vraag was: waar vind ik een betaalbare werpkist. Om de rest werd níet gevraagd. En meer info was dus gewoon niet nodig.

Als TS bokt beter had gekend, had ze gevraagd: waar vind ik een werpkist, zonder verder ook maar íets te zeggen over oepsnestjes etc.

Anders benoem je precies alles wat ik gezegd heb :+ Heb gezegd dat zo’n prikpil wel beter was geweest ja. Dat vind ik nogsteeds overigens.
En als je de openingspost even goed leest is het helemaal niet zo raar dat er eerst zo gereageerd was want er staat net alsof er geen tijd, geld en kennis is. Inmiddels is het duidelijker (en wordt er ook anders gereageerd ;) ). Of ts had veel minder halve info moeten geven en inderdaad alleen ‘ik zoek een goedkope werpkist’. Of ze had alles misschien iets beter, vollediger moeten verwoorden. Daarnaast is een opmerking als ‘het gaat niet altijd goed’ een hele terechte opmerking voor bewustwording. Mensen denken nog altijd dat het altijd maar goed gaat… over risico’s wordt dan nooit nagedacht. En dat is niet perse negatief of vervelend bedoeld…

Verder dus helemaal eens met Leo…

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Mars schreef:
Geen tijd, geen geld en geen kennis.
Wat is het toch met dit soort mensen en hun onverantwoorde manier van met dieren omgaan :?

Maar echt. Ik kan hier ook met de kop niet bij.
En alles maar goedpraten… Typisch voorbeeld weer van mensen die geld ruiken en verder nergens om geven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Ibbel schreef:

Nee dat vind ik niet exact t zelfde. De reacties die gekomen zijn, die overigens anders geformuleerd zijn, zijn precies zoals Leo al zei, uit bezorgdheid en ervaring. Op een openingspost die aan alle kanten de alarmbellen af laat gaan op missen van ervaring en alles romantiseren.

Die reactie waar ik op reageer heeft 0,0 te maken met bezorgdheid.
Verder dus eens met leo..