1 of 2 honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:24

Wij hebben er ook altijd meer gehad. Van 5 naar nu nog 3
De honden hebben echt lol met elkaar.
Maar, we hebben de ruimte. Wonen buiten, hoeven ze ook niet uit te laten want ze doen alles op ons erf.
Als we in een wijk zouden wonen in een rijtjeshuis zou ik niet snel meerdere nemen. Dat gedoe met uitlaten en poepzakjes is wel een ding dan

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:42

2 pups tegelijk (als je niet weet wat je doet) is een slecht idee ivm littermate syndrome.

Wij zijn begonnen met 1, in 2020. In 2022 is daar een tweede bij gekomen en ben heel blij dat we dat gedaan hebben! In het begin vond ze hem heel stom maar inmiddels zijn ze echt beste vriendjes. Ze spelen zo leuk samen, m’n teefje (de oudste) is ook echt opgebloeid met een vriendje die hetzelfde speelt als zij en waar ze zelf nogal een dikke vinger in de pap gehad heeft qua opvoeding :')
Ze vullen elkaar echt leuk aan, maar ik heb ook wel geluk met hun karakters, ze matchen erg leuk. Ze helpen elkaar ook echt als ze iets moeilijk vinden. Mijn teefje is bijvoorbeeld niet zo gediend van vreemde honden in haar aura, maar m’n reu is juist heel sociaal en is dan een soort bliksemafleider en dealt wel met vreemde honden want hij vindt dat juist leuk.

Ik heb er ook geen last van dat ik het idee heb dat ik de ene tekort doe (heb met m’n eerste hond echt een extreem speciale band, maar ik hou van beide heel erg veel <3 ). Vaak als ik op de bank zit ligt de ene aan de rechterkant en de ander aan de linkerkant tegen me aan. ‘s Nachts slaapt de ene op dr eigen hoofdkussen in het midden van ons bed (tussen onze hoofdkussens in) en de ander onder de dekens.

Ik heb 2 windhonden overigens, een Windsprite en een whippet.

Afbeelding

kimmie261

Re: 1 of 2 honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:51

Ik vind 2 ook leuker hoor, mijn eerste rottweiler was een droogkloot, die liet nooit zien of ze andere honden wat vond, toen ik er een argentijnse dog bij kreeg, deed het haar ook niet veel, ze leek er niet om te geven, tot hij dood ging, toen ging ze naar elke witte hond die ze zag heel zielig piepen en huilen...

Toen hebben we weer een jonge argentijn genomen en daarna volgde er nog meer honden, we hebben altijd wel roedels van > 6 honden.
2 honden is echt wel het minimum .

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:57

Wij hebben één hond, soms twijfelen we wel of we er nog een bij willen maar het heeft ook nadelen plus we weten niet zeker of onze hond het kan waarderen.
Met enige regelmaat wel een oppashondje en we hebben een paar keer een hondje tijdelijk opgevangen. Dat is altijd erg gezellig, maar kost wel veel meer tijd en energie. Plus mijn ouders kunnen nu nog heel gemakkelijk uitlaten of oppassen, bij twee vinden zij dat ook minder prettig.
Ook onze hond lijkt altijd wel moe als er meerdere dagen een andere hond over de vloer is geweest, ondanks dat ze ook veel gezellig gespeeld hebben.

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 15:14

Goof schreef:
Ik heb er 2, maar zou dat niet meer doen eerlijk gezegd.
Dus ik zou zeggen; neem er 1.
Maar goed, daar moet je samen uitkomen.

Hier hetzelfde. Had er 1 en dacht kan er nog wel 1 bij, maar daar heb ik achteraf spijt van.
Zou beginnen met 1 hond inderdaad.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:34

Ibbel schreef:
Tja, paarden zijn kuddedieren, dus daar zeggen we altijd van: moeten een soortgenoot hebben, een geit is geen vervanging.
Hond is een roedeldier, en dan zeggen we opeens: mens is een prima vervanger van een soortgenoot.

Really?

In theorie helemaal mee eens.

Bij mijn vorige hond pakte de tweede hond erbij alleen helemaal niet zo leuk uit als ik gehoopt/verwacht had. Er was geen onenigheid, maar ze hadden ook weinig met elkaar.

Bij mijn huidige hond is er weinig enthousiasme naar andere honden, zowel als ze er 2 weken mee in 1 huis woont als op de opvang (toen ze 1 jaar oud was, was ze daar wel heel blij en speels. Nu springt ze snel op een stoel zodat de honden uit de buurt blijven). Naar mensen is ze altijd heel blij en enthousiast.

Het idee was dat er een tweede homd bij zou komen, maar na bovenstaande praktijkervaringen twijfel ik zeer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:10

Wij hebben er één, en ik zou graag een tweede willen, maar de rest van het gezin houdt het liever bij één hond.
We hebben vorig jaar 7 weken een logee gehad en dat ging erg goed, daarnaast hebben we ook heel af en toe een logee voor een weekendje. Met een reu zou het niet gaan, maar met een teef zie ik onze reu wel samenleven. Ik zou alleen nog een plan moeten bedenken over hoe beide honden evenveel aandacht te geven, want ik ga bijv. meerdere keren per week naar de hondenschool en als je dat met twee honden apart moet doen wordt het wel erg tijdsintensief.
Maar goed, het is dus niet aan de orde.