Welk hondenras of kruising heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:27

Wij hebben een kruising Labrador/Stabij genaamd Silke(al oude foto :') )
Afbeelding

Mijn vriend wou heel graag een labrador of golden retriever en ik een stabij...
Het "leuke" is ik was altijd bang voor honden...bij stom toeval kwamen we hierop uit.
Hele lieve familiehond ze is bijna 12 kerngezond(oke baarmoeder ontsteking gehad)
Ze is echt nergens bang voor.. helaas wel reactief op vuurwerk.
Echt een allemansvriend.

Ook hebben wij een dochter van Silke(de labrador/Stabij) vader is onbekend...we kregen Silke zwanger terug van het hondenpension..
Toen Fenna geboren was kwam er een kleine zwarte pup met 1 wit pootje uit, mijn helaas is 2021 overleden moeder had het altijd over hun zwarte hondje met 1 wit pootje..het heeft zo moeten zijn

Afbeelding

Ook een super vriendelijke hond, gek op aandacht, doet geen vlieg kwaad ze is nu 3 en heeft nog nooit gebeten/gehapt(zelfs als pup niet) wel heel erg waaks!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 01:46

Neonlight schreef:
Dalmatier.
We wilden een gezelschapshond, actieve hond, geen jachtinstinct en waakzaam.
Ze blinkt uit in bankhangen, maar is buiten goed actief. Waakzame mocht wat minder, ze blaft ook als er fietsers of wandelaars op straat lopen terwijl de poort waar ze dan achter staat 30 meter daarvan af staat.
Ze is ook verrassend goed in detectiespeuren, hoewel ze er soms ook haar eigen feestje van kan maken.
Wij hebben bewust voor een Dalmatier gekozen en zouden het zo weer doen.

Een Dalmatier is niet geschikt voor een gezin met kleine kinderen want iets te lomp, en ze moeten een grote tuin hebben.

Ze voldoet aan de eisen van het ras qua karakter, niet helemaal qua uiterlijk. De prachtige blauwe ogen die ze heeft mogen niet.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn dalmaat is dan juist wel lief met kleine kinderen, maar geen bankhanger. Hij is echt een pure adhder, altijd aan en altijd bomvol energie en is moeilijk moe en voldaan te krijgen. Word dan ook onrustig en zenuwachtig als hij niet zijn energie kwijt heeft. Hij is wel superlief, totaal niet ondeugend en wil graag alles goed doen. Het is echt een blij ei, altijd springen en stuiteren en rondrennen, vind ook alles en iedereen lief en wil alleen maar spelen.

Hij is wel wat waaks maar niet stoer genoeg ervoor dus blaft liever niet haha.

Ik wilde vanaf jongs af aan een dalmatier, en na mijn vorige stafford dacht ik ik neem totaal wat anders. Ik zou er niet snel weer voor kiezen denk ik vanwege de haren haha, die zijn echt ellendig. En hij vraagt echt heel veel energie, maar ergens vind ik dat ook wel leuk

Mijn volgende hond (maargoed hijs pas 10 maand dus dat duurt hopelijk nog 15 jaar) word weer een stafford :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:59

Hier begonnen met 17 jaar met een cairn terriër, ik werkte in een kleinschalige fokkerij en de dame kwam te overlijden dus mocht ik een hondje uitkiezen.
Dat was lastig. Ze was niet zindelijk en was geen huisleven gewend. Maar ze is 16 geworden en hebben veel plezier aan deze rastypische stoere hond gehad.
Toen ik 20 was kwam er nog een hond bij een kruising Mechel bobtail. Zat geen stopknop op, totaal hyper maar wat een gouden hond voor ons, vond alles en iedereen leuk. Is maar 7 geworden vanwege maagkanteling
Daarna een oud Duitse herder herplaatsing gekregen.Afbeelding Prachtige hond, ook rastypisch, goud voor de baas en kon prima met alle kinderen. Mocht ook 12 jaar worden gelukkig. Zou ik zo weer voor gaan.
Toen de herder wat ouder werd kwam er een Bulgaar bij zo een die je nooit moet kopen uit een Belgisch kennel. Hoog energie hondje, maar voor de baas super, kon niet met paarden, honden, kinderen. Maar ging overal met ons op pad, ondanks reactieve uitspattingen. Is ook 12 geworden. Afbeelding
Afbeelding

Nu een rescue uit Roemenië, dat is de laatste ook echt. Voor ons top, aan en uitknop zit er goed op. Kan dag bank hangen, gaat ook mee naar werk ( kan slecht alleen zijn). Heeft slechte ervaringen met jagende honden dus is echt een angst happer, maar daar werken we elke dag aan. Ze is gek op speuren en doet dat knap.
Kan met kinderen, maar hou haar altijd in de gaten, want er zit een flinke dosis angst in, dus ze moet daar echt in beschermd worden. ik wilde na de Bulgaarse een makkelijke hond,Maar of dat nou perse gelukt is in ieder geval voor ons echt een gezinslid, maatje en plakt goed op de fotoAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:02

Ts wat grappig dat je hond jou uitkoos. Dat hadden wij met onze eerste hond ook. Een ex straathond uit Turkije. We vonden eigenlijk dat we geen hond konden hebben op dat moment, veel van huis maar deze hond wilde bij ons wonen. Hebben er echt een geweldige hond aan gehad. Het was een kruising BC met? Geen idee wat er nog meer bij zat. Wel apart gedrag zo was hij doodsbang voor onweer, luchtballonnen en de tuinslang. Is ook een keer in paniek weg gerend van huis in het midden van een onweersbui. Gelukkig vond een buurvrouw hem terug. Maar zo lief en zo op ons ingesteld. Hij ging los mee op buitenrit en heeft ons meermaals geholpen als er opdringerige honden op het paard af wilden komen. Heel subtiel deed hij dat. Toen we hem in moesten laten slapen was ik zo kapot van verdriet dat het ruim 6 jaar geduurd heeft voor er weer een hond kwam.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:59

Bij rashond(en)
- wat voor ras heb je of heb je gehad?
Hier helemaal weg van de Staffordshire Bull Terriers. Ik heb inmiddels een kleine collectie.

- voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?
Jazeker, een SBT is een allemansvriend. Vaak fantastisch voor het gezin waar ze in wonen en de dieren waar ze mee opgroeien. Echter kunnen andere honden best een probleem worden en dan ook blijven. Ook in eigen roedel en zeker bij teven is de ervaring. Een bekende raseigenschap. Buiten dat zijn het energieke clowns. Eigen ruimte of iets van privacy ben je kwijt en kunnen goed waaks zijn, en laten bij bezoek graag weten dat ZIJ er ook zijn en aandacht MOETEN.
Daarnaast, wat velen vergeten, blijft t een terrier. Dus wild /beestjes buiten, kunnen ze nog wel eens wat jachtinstinct op los laten en het verklaart ook hun felheid. Terriers staan bekend om hun “vasthoudend” en “eigenwijs”. En dat zie je zeker terug bij de SBT.
Ze hebben overigens hier een grafhekel aan regen. Maar waterplassen of zwemmen vinden ze hier wel heel tof

Wat ook leuk is om te weten (indien van toepassing)
- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?
Een sbt is in mijn ogen voor veel mensen geschikt.
Zeker als je de raseigenschappen en je verantwoordelijkheid hoog in gedachten houd. Ze zijn makkelijk op te voeden en in voor een hoop sporten en activiteiten. Maar de problemen met andere honden kunnen wel een ding zijn. Zolang je daar rekening mee houd en op anticipeert zijn het hele makkelijke en fijne honden

- aan wie absoluut niet?
Mensen die lekker onbezonnen niks willen doen. Veel alleen laten etc. Ze kunnen dus niet altijd los, ivm andere honden en jachtinstinct. Ze willen graag veel met en bij je zijn en doen en worden er echt wel ongelukkig van, op enkele na, om dat niet te kunnen doen.

- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).

Ik ben vrij “lui” met ze. Ik wandel met ze in het bos en in de wijk, ga evt met een aantal naar ringtraining en naar shows. Maar ik doe niet aan sporten of andere activiteiten. Maar of ik nu dagelijks uren in t bos wil lopen of een aantal dagen niet en op de bank met een kauwsnack, het boeit ze geen hol.

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
Ik kende het ras al van dat ik een klein meisje was. Mijn vriend en ik wilden graag een hond maar kwamen niet uit tot wat voor iets.
Tot we een SBT bij vrienden tegen kwamen en dat ook voor mijn vriend toen gelijk liefde op t eerste gezicht was.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?

Zeker. Ik fok ook af en toe een nestje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:29

Jester_ schreef:
Neonlight schreef:
Dalmatier.
We wilden een gezelschapshond, actieve hond, geen jachtinstinct en waakzaam.
Ze blinkt uit in bankhangen, maar is buiten goed actief. Waakzame mocht wat minder, ze blaft ook als er fietsers of wandelaars op straat lopen terwijl de poort waar ze dan achter staat 30 meter daarvan af staat.
Ze is ook verrassend goed in detectiespeuren, hoewel ze er soms ook haar eigen feestje van kan maken.
Wij hebben bewust voor een Dalmatier gekozen en zouden het zo weer doen.

Een Dalmatier is niet geschikt voor een gezin met kleine kinderen want iets te lomp, en ze moeten een grote tuin hebben.

Ze voldoet aan de eisen van het ras qua karakter, niet helemaal qua uiterlijk. De prachtige blauwe ogen die ze heeft mogen niet.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn dalmaat is dan juist wel lief met kleine kinderen, maar geen bankhanger. Hij is echt een pure adhder, altijd aan en altijd bomvol energie en is moeilijk moe en voldaan te krijgen. Word dan ook onrustig en zenuwachtig als hij niet zijn energie kwijt heeft. Hij is wel superlief, totaal niet ondeugend en wil graag alles goed doen. Het is echt een blij ei, altijd springen en stuiteren en rondrennen, vind ook alles en iedereen lief en wil alleen maar spelen.

Hij is wel wat waaks maar niet stoer genoeg ervoor dus blaft liever niet haha.

Ik wilde vanaf jongs af aan een dalmatier, en na mijn vorige stafford dacht ik ik neem totaal wat anders. Ik zou er niet snel weer voor kiezen denk ik vanwege de haren haha, die zijn echt ellendig. En hij vraagt echt heel veel energie, maar ergens vind ik dat ook wel leuk

Mijn volgende hond (maargoed hijs pas 10 maand dus dat duurt hopelijk nog 15 jaar) word weer een stafford :)

De onze is wel lief voor kleine kinderen, maar te lomp en walst ze onbedoeld omver. En zo ken ik er meer. Het super energieke herken ik wel toen de onze pup was, daar hebben we strikte rust tijden aan gegeven. Want als we haar haar gang lieten gaan werd ze juist alleen maar erger, overprikkeling.
Inmiddels is de onze 9,5 jaar oud, niet geheel te vergelijken met toen ze nog pup was. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:32

Wat super leuk om iedereen haar ( zijn ) honden te zien zeg...

Ik denk dat de meeste mensen mij wel kennen en onze honden, maar voorheen had ik altijd wel al roedels met vooral rottweilers, argentijnse doggen en kruisingen daarvan.

Ik ben een rottweiler gekkie, en vind vooral molossers geweldig, het is echt het type hond wat mij ligt....

Afijn, een paar jaar geleden kwam ik een beetje in de Galgo wereld terecht , en zo was mijn plan om wat honden die eigenlijk kansloos zijn een goed huis te geven, maar dat liep anders, want ons terrein werd afgekeurd voor galgo's ...

Ons doel kansloze honden een goed huis geven is toen naar de roemeense honden gegaan, en nu hebben we 2 roemenen, en 1 spanjaard ( een stafford kruising) ,en zijn we foster geworden voor Takis shelter op Kreta, daar zijn 2 honden fosterfails geworden en 1 fosterhond is er nog, dus 3 kretanen, en omdat ik niet zonder rottweilers kan, zij er ook nog 3 rottweilers... dat maakt voor nu 9 honden.

De buitenlandse honden zijn allemaal super fijne honden en in de toekomst zullen we vast hier en daar wel 1 vinden die we ook kunnen helpen...De karakters verschillen allemaal wel, maar ze zijn stuk voor stuk niet de drama's wat mensen maken van buitenlandertjes...

De rottweilers, tja, dat zijn zulke fanatstische honden, je moet ze goed opvoeden dan zij het echt toppers, dit ras is niet voor iedereen geschikt, een onopgevoede rotteiler kan werkelijk een monster zijn.

Foto's laat ik maar ff, dat worden er wel heel veel met 9 honden :')

Jessix

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:32

Ik heb mijn hele leven al een zwarte labrador. Helaas niet een en dezelfde! ;)
Als kind een reu en daarna altijd een teefje. Het is gewoon mijn type hond. Lief, sociaal, sportief en gezellig. Goed te trainen, makkelijk met alle andere dieren, heerlijk voor allerlei buitenactiviteiten, maar lekker bankhangen als ik me niet lekker voel is ook prima.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:40

Ik heb een Shih Tzu en een Middenslag Keeshond:
Afbeelding

Beide geen bewuste keuze voor hun rassen, ik liep ertegenaan zegmaar.
Bij de Shih Tzu viel ik voor zijn blik op de foto die bij zijn advertentie stond, achteraf gezien herken ik die als zijn 'ik ben rottigheid aan het verzinnen' uitdrukking. :+
Het Keesje was een oppashond die een nieuw huisje zocht en ik had ruimte voor een tweede hond.

Zou ik weer voor deze rassen gaan?
De Shih Tzu niet, te veel gezondheidsproblemen.
Voor het karakter zou ik zo weer gaan trouwens. <3
Hij is fokking eigenwijs, heel erg will to please himself en moet er het nut van inzien wil hij dingen voor jou doen.
'Domme' kunstjes doen vindt hij geweldig, omdat dat hem lekkers oplevert.
Cursussen vond hij Heel Erg Stom want hij moest netjes luisteren zonder de clown te mogen uithangen. :roll:
Voor onszelf heb ik hem wat kaders gegeven waarbinnen hij wel de clown mag uithangen zolang hij daarna alsnog de gevraagde opdracht uitvoert.
Zijn grootste functie is gewoon gezellig mee op stap en mij daarin een beetje ondersteunen puur door zijn aanwezigheid, verder is het een gezelschapshond zonder functie oid.

Het Keesje ben ik heel eerlijk in:
Als ik toen écht had beseft waar ik aan begon, had ik haar niet genomen.
Ze is fantastisch, ontzettend werklustig, wil jou graag blij maken.
Maar ze is ook vrij... extreem.
Ze is niet gewoon druk maar ADHD tienermeisje dat stijf staat vd redbull druk.
Als ze blij is is ze hyperdepieper hysterisch blij, is ze bang dan is ze krijsend en van zich af pissend door je huis vliegend bang en ga zo maar door.
Ontzettend gevoelig ook, wat nog weleens botst met mijn psychisch minder stabiele dagen.
Inmiddels hebben we onze weg erin gevonden, maar het was keihard werken, bijna letterlijk bloed zweet en tranen en veel vallen en opstaan.
Let wel, ze is geen standaard Middenslag Keeshond qua gedrag.
Die disclaimer moet ik er wel bij zetten, omdat ik meerdere keesjes ken (alle groottes wel) en de meeste kleinere behoorlijk hyper en vocaal kunnen zijn maar tegelijkertijd stabiel zijn wat de mijne niet bepaald is. :')
Een stabiel, goed gefokt Keesje zou ik zo aandurven trouwens.
Maar ga lekker wandelen met de mijne, neem haar mee naar cursus, gooi haar regelmatig los zodat ze met mach5 plat door de bocht kan rondracen, ga ermee fietsen en wees duidelijk dat je thuis geen geklier accepteert en ze is binnenshuis rustig.
Ik zie haar meestal bij opwinding (visite, deurbel etc), wanneer ze eten krijgen en wanneer we gaan wandelen, dan is ze ff hyper.
Ze is geen hondje voor blokjes om en verder niets.

Beide zijn ontzettend lief naar mensen en dieren, al heeft het Keesje wel jachtinstinct en moet ze met nieuwe dieren even begeleid worden (verteld wat ik van haar verwacht en daarin sturen) waar ik de Shih Tzu er gewoon bij kan gooien.

Mensen die een hond willen die (na training) bij wijze van spreken in de houding springt bij een vingerknip worden gillend gek van de Shih Tzu, die kunnen beter voor het Keesje gaan. :D
Andersom worden de mensen die lanterfanterend blokjes om willen en verder bankhangen weer gillend gek van het Keesje.

Qua vachtverzorging is het vrij simpel:
De Shih tzu gaat elke 3 maanden naar de trimsalon en tussendoor kam ik hem wekelijks.
De Kees gaat 2x per jaar naar de trimsalon en haar kam ik maandelijks.
Heeft zij een viltje (vnl achter dd oren) dan knip ik die gewoon weg. :)
De Shih Tzu vind je zo goed als geen haren van in je huis, maar hij moet na modderige wandelingen wel even onder de douche.
Het Keesje verhaart 2x per jaar echt ontzettend en tussendoor vind je wat los haar maar dat zijn vlokken of zachte plukken die je zo kunt oprapen.
Alleen tijdens de rui draai je je om na het stofzuigen en dwarrelen de vlokken weer voorbij als tumbleweed. :+
Het werkt het beste om haar even goed te wassen, uit te blazen en uit te kammen en na 2 weken het blazen en kammen weer te herhalen, dan heb je het ergste wel te pakken.
Verder vind ik deze vachten ideaal want geen korte prikhaartjes overal in.
Ja het vergt iets meer werk dan een korthaar, maar dat weet je in principe als je ze in huis neemt. :)

Dus ik zeg:
Kijk wat je wensen zijn en baseer je keuze voor eender welk ras/type hond daarop.

Hier is het nog een grote verrassing wat er na deze 2 komt.
Ik ben vd herplaatsers, wil wel graag een (kleine) middelmaat hierna, minimaal het formaat van de Kees (±35cm) tot ongeveer kniehoogte, vachttype maakt me niet zoveel uit.
Belangrijkste is een stabiel karakter en een gezonde hond in de basis, dus geen korte kromme poten, korte snuit etc meer.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:47

Een Engelse Cocker Spaniel. Reu.

Niet mijn eerste Engelse Cocker.
Lief, gevoelig, eigenwijs, prima te trainen en loopt heerlijk los.
Met katten gaat het goed. En hij rent niet achter wild aan buiten, of katten, egels.
Hij loopt in zijn eigen bubbel en negeert andere honden en mensen.
Waaks.

Ik sta met stip op 1 bij hem.
Heb ik een slechte dag dan plakt hij aan mij vast om mij te beschermen.

Wel snel afgeleid met hondentraining.
Na 2x een oefening doen (gehoorzaamheid) was hij wel klaar.
Speuren en agility vond hij wel geweldig om te doen.

Geen hond voor een gezin met jonge kinderen denk ik.
Hij is erg op zijn rust gesteld.

Gaat makkelijk mee op vakantie.

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:25

Leuk topic

Wij hebben nog 2 honden naarmate we afgelopen jaren veel verlies hebben gelden in onze honden

Een fci bordercollie van 3,5 jaar en fci cane corso van 4.5 maand

Naar jaren herders en sport/werkgericht trainen (knpv, ipg, sar) was ik zat van het vooral knpv wereldje. Onze laatste reu verkocht naar de politie en 2 jaar later naar veel denken voor een ander soort herder te gaan de bordercollie. Mijn plan was schapendrijven, veel trainen en gewoon meer een maatje voor in huis.

Helaas is ze niets van al dit geworden := ze haat binnen zijn en is altijd buiten, ze kan door medische problemen niet veel trainen. We zijn dus gestopt bij de schapen en nadat ze haar x kelpie vriendinnetje verloor wou ze nog minder graag in huis en ook liever geen andere honden meer om zich heen. Ze mag dus lekker doen wat ze zelf wil in haar stukje van de tuin, we trainen met de frisbee met mate en laten haar verder gewoon lekker zich zelf zijn.

Omdat we toch een hond in huis misten en we niet weer voor een herder wouden gaan hebben we allerlei andere rassen overwogen. De dobermann, rottweiler, cane corso, boerboel, presa canario etc. Naar veel overwegingen bij de cane corso uitgekomen. En we hebben nu een grote reu van bijna 5 maand. Hij is tot nu toe precies wat we wilden, werkwillig, super baas gericht en is overal mee heen te nemen zonder problemen. Hij negeert mensen en honden top en is gek op iedereen in ons gezin en die dicht bij ons staan. Nu kan dat natuurlijk nog veranderen als hij ouder word maar vanaf 9 weken is hij al heel makkelijk met alles.

We trainen op een ipg honden club en hij doet al heel goed met de jonge honden/vzh groep mee. Zeer werkwillig en kalm maar fel genoeg wanneer nodig. We grappen op de club altijd dat hij net een mega mechelaar is zodra hij aan is :Y)
Ik ben benieuwd hoe hij verder gaat uitgroeien maar tot nu toe is het de ideale pup. :j

Onze border vind hem ook prima en ze kunnen leuk spelen dus daarin ook een win win. Als de border geen zin heeft loopt hij gewoon weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 11:50

Ik heb op dit moment een Hollandse Herder korthaar (foutkleur) en een working Cocker Spaniel.
Hiervoor heb ik ook een working Cocker gehad, broertje van huidige pup, een Hollander x Mechelaar, een Bracco Italiano en een Duitse Herder uit werklijnen.

Ik heb mijn honden om mee te werken, Scanner is een gecertificeerde en inzetbare reddingshond en Laser is nog een pup, en in opleiding. Maar ook hij vertoont nu al alles en meer wat ik graag zie in een jonge hond, dus dat komt ongetwijfeld goed.

Scanner is wel een moeilijke hond, maar komt ook uit stevige bloedlijnen. Hij is een fantastische hond om mee te werken, hij geeft altijd 100% inzet en is 100% betrouwbaar, maar verder nogal stug en ik noem het altijd enorm autistisch. Hij heeft best wat gekke trekjes, waar ik prima mee kan leven na 7 jaar, maar voor een ander is het niet een makkelijke hond.

De werklijn Cocker raad ik ook niet iedereen aan, want die onschuldige ogen zijn ook het enige schattige aan ze. :D Ze zijn drúk, altijd aan, rennen harder dan hun pootjes kunnen bijbenen en nooit moe.
Die kleine is 4 maanden en nauwelijks onder de indruk van mijn opvoeding, hondsbrutaal.
Maar met die 4 maanden werkt hij ook al heel serieus, laat zich daarin niet afleiden en dat is wat ik geweldig vind aan ze.

Afbeelding
Mijn huidige duo, Laser en Scanner.

En hondjes uit het verleden:
Afbeelding
James, working Cocker, nu werkzaam als USAR hond bij de politie speurhonden

Afbeelding
Radar, verkocht naar Zweden als reddingshond, helaas daarna doorverkocht.

Afbeelding
En mijn eerste trio, Scan als pup, Arin de Duitse Herder en Sjors de Bracco.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:12

Wij hebben een Goldenretriever gehad, hij is 12 geworden,een goedzak eerste klas.
Afbeelding

Sinds 2019 zijn wij in het bezit van een Bordeaux Dog x Bullmastiff ( aan moederskant zit er ergens ook nog rottweiler in, haar grootvader als ik mij niet vergis.) Geen allemansvriend,wel ontzettend lief en trouw naar ons gezin,ontzettend waaks. Puk is toen hij anderhalf was geopereerd en heeft hij een omleiding gekregen. Hij plast door een gemaakt gat en niet meer door zijn piemel
Doordat hij cystine stenen aanmaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:34

Afbeelding
Esplendido schreef:
Wij hebben Rhodesian Ridgebacks en een Afghaanse windhond.

We hebben acht RR (gehad), natuurlijk hebben ze allemaal hun eigen persoonlijkheid maar er zijn echt wel grote overeenkomsten. Ze zijn altijd daar waar wij zijn, ze zijn buiten actief, maar je moet wel met ze mee naar buiten. Ze hebben allemaal een enorme hekel aan regen en kou. Binnen zijn ze rustig wanneer ze voldoende fysieke en/of geestelijke uitdaging hebben gehad. Het zijn slimme honden die het nut van iets in moeten zien want anders doen ze het niet. Ze leren snel, zowel de wenselijke als de onwenselijke dingen.
Wil je een slaafse hond die altijd direct doet wat je zegt is een RR echt niet het ras voor jou. Ze zijn erg op hun gezin gericht en voelen zich echt onderdeel van het gezin. Ze willen met respect behandeld worden, een consequente maar zachte opvoeding werkt het beste. Ze zijn laat volwassen dus de eerste twee a drie jaar is het hard werken.
Ze zijn lief voor kinderen, maar geven wel hun grenzen aan en ze kunnen soms wel lomp zijn. Hier zijn meerdere keren de kinderen omver gelopen door een van de honden. Ze zijn niet heel erg van het blaffen, maar als er mensen aan de poort staan dan blaffen ze wel en er komt hier echt niemand het erf op die er niet hoort. Ze zijn terughoudend naar vreemden.

Hier kan ik me bij aansluiten. Wij hebben ook al jaren RR en ook echt voor dit ras gevallen.
De eerste RR die we hadden was een reu; kon goed alleen zijn. Daarna hebben we 3 teven gehad, waarvan nr 2 en 3 (moeder en dochter) nog bij ons zijn. Moeder is nu 15 jaar oud, en dat is voor een RR best bijzonder. Dochter is nu 8 jaar. En de JR is nu 16 jaar.
Dat ze lang puberen en de combinatie met het jachtinstinct en hun intelligentie maakt opvoeden ook wel echt een opgave is. Maar als je goed consequent en ze te slim af kunt zijn lukt dat best.
We hebben naast RR ook nog jack russels gehad. Een prima combi al nemen ze dan het blaffen van de JR wel wat over.
Ook fijn is het heel kortharige waardoor ze weinig zand en troep mee naar binnen nemen en je ruikt ze ook niet zo.
Binnen kunnen ze de hele dag slapen (liefst op jouw schoot) en buiten een echt actief.
Doen ook alles voor eten (ook kasten openmaken). Het zijn ook goede waakhonden, met een antenne voor niet-pluis situaties. Lief en verdraagzaam naar kinderen (altijd wel blijven opletten natuurlijk).
RR krijgen gemiddeld genomen grote nesten. 14 pups is geen uitzondering.

Ons huidige drietal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:54

Superleuk om dit allemaal te lezen! Ik zal het ook eens invullen voor onze dame :D

Wij hebben een Welsh Corgi Pembroke, mét staart.
Een superleuke dame; bloedfanatiek als we bezig zijn, heerlijke couch potato als we thuis zijn. Ze is super sociaal: naar mensen, honden en andere dieren. Kan echt met alles en iedereen, jong en oud. Ze leert mega snel, en vind het ook heel leuk om nieuwe dingen te leren & te trainen (agility op dit moment). Dat betekend wel ook dat we als pup/jonge hond echt wel veel werk hebben gestoken in het goed opvoeden van. Het is niet zomaar "schattig en makkelijk". Het drijven/herder zit er wel echt in, ze heeft een hele duidelijke mening én ego, en als ze bedenkt dat het misschien zo wel makkelijker kan, zal ze dat altijd proberen. Consequent zijn was dus zeker nodig, maar nu hebben we er een absolute wereldhond aan <3

Ik doe er momenteel agility mee; elke les weer bloedfanatiek, leert ook daarin supersnel, denkt mee en is gewoon heel blij dat we bezig zijn. Ze gaat ook altijd mee op (wandel)vakantie. Mensen onderschatten snel wat ze allemaal kan, zij loopt echt heel flink alle kilometers én hoogtemeters mee! Ik doe ook af en toe een dogsurvival, vind ze ook fantastisch.

De rasomschrijving is ongeveer; 'Pittig, energiek, actief, waaks, zeer zelfverzekerd, intelligent, leert snel, moedig, gehard met veel uithoudingsvermogen, soms dominant. De Pembroke kan goed bij kinderen mits hij met respect behandeld wordt. Hij is gehecht aan zijn gezin.'

En dat past eigenlijk wel :D Ze is niet super-waaks, maar als je het niet traint kunnen het behoorlijke blaffers zijn. Ze reageert nu alleen als er iemand echt voor de deur staat, 2x blaffen en dan is het over. Én in spel blaft ze ook uit enthousiasme. Verder is ze gewoon heerlijk energiek, actief, superslim en leergierig, wilt graag werken/dingen doen! Voor de duvel niet bang; om 24u oudjaar wilt ze het liefst gezellig met ons mee naar buiten om vuurwerk te kijken.

Die van ons is ook een top gezinshond, ongelofelijk lief met kinderen, je kunt d'r bij wijze aan staart en oren trekken en ze loopt hooguit weg, doen we natuurlijk niet :)) Maar die van ons is opgegroeid met veel kinderen dus het vanaf jongs af aan gewend. Ze gaat ook regelmatig een dag mee naar kantoor, daar is ze groot favoriet en komt ze lekker mandarijntjes scoren bij alle collega's.

Iedereen die op zoek is naar leuke, energieke honden met een beetje humor, maar die wél tijd heeft en wilt nemen om te trainen; neem een Corgi :D Oh en je moet van stofzuigen houden. Zoek je een hondje die weinig uitdaging/beweging nodig heeft, is het misschien niet jouw type.

Hier zit de Corgi al generaties in de familie van mijn vriend. Vroeger op de boerderij van zijn opa & oma gingen ze al mee met de koeien, en dat doen ze daar bij zijn oom nog steeds. Hij is er dus helemaal mee opgegroeid & zo kwam het ook op ons pad. Ik zou er nog wel 100 willen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:26

Afbeelding

Hier een heidewachtel.
Niet wat ik zocht eigenlijk.
Wilde eerst een asielhond halen. Maakte niet uit welk ras maar het moest een sociale hond zijn, met mensen en dieren, geen wegloper, geen al te moeilijk karakter, geen staff en aanverwanten.
Bleek toen vrij moeilijk te vinden zijn en via via op een heidewachtel pup uitgekomen.

Positief: heel sociaal, kan je overal mee naartoe slepen, geen moeilijk karakter, geen wegloper, heel aanhankelijk.

Dingen waarbij hij perfect voldoet aan de rasstandaard maar die ik ietsje onderschat had :+ :
Jacht instinct +++
Energiek +++++ (erger dan een border collie of Mechelaar)
Aanhankelijk +++, alleen blijven is een dingetje waar op getraind moet worden.
Heel typisch hem, niet persé rasstandaard, waar zelfs professionele trainers een kluif aan hadden: als meneer besloten heeft dat hij vandaag geen zin heeft in de gevraagde taak kan je hoog of laag springen hij doet het simpelweg niet. En dat kan zelfs gebeuren voor z'n favoriete job: actieve jacht, maar ook voor andere simpele opgaves. Nee is nee :') .

Nu hij 5 is, is er wat rust ingekomen. Maar de eerste jaren was het soms bloed zweet en tranen.

Zou ik hetzelfde ras weer nemen? Denk het niet, maar zeg nooit nooit.

@Ibbel: zijn je pyrenese herdershonden wantrouwig tot zelfs blafferig/happig naar vreemden? Daar staan ze hier in Frankrijk voor bekend maar hangt mss ook af van de manier van opvoeden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:08

Thioro schreef:
@Ibbel: zijn je pyrenese herdershonden wantrouwig tot zelfs blafferig/happig naar vreemden? Daar staan ze hier in Frankrijk voor bekend maar hangt mss ook af van de manier van opvoeden.

Ons eerste setje 30 jaar geleden was typisch eenkennig. Dat lijkt er nu aardig uitgefokt te zijn, iig bij de fokkers die ik ken. De honden die ik daarna had waren wel iets afstandelijk, maar absoluut geen happers.
De jonge hond die ik nu heb vindt alles en iedereen geweldig en blaft niet eens als er een pakketje wordt gebracht. De man van PostNL ligt iedere keer in een deuk :))

Maar er zijn zeker in Frankrijk best nog fokkers waar ze op de 'boerenmanier' worden gehouden en gefokt, niet in huis maar in een schuur, en die ook nog echt de bergen in gaan met de schapen (hoewel ze tegenwoordig ook veel concurrentie van Border Collies hebben) en die zijn absoluut eenkennig en happerig, klopt.

moniek21

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:12

Wij hebben een New English Bulldog van bijna 8… of zoals ik het weleens zeg een Engelse Bull 2.0
Het is een kruising tussen een Engelse bull en een Old English Bull, dat hebben ze gedaan om ze weer wat “gezonder” te krijgen.. Ben heeft meer neus hoger op de poten en energie voor 30 :') aan de lijn is het net een raket .. laat je hem los dan schiet hij 9 van de 10 keer volle kracht vooruit voor zo’n 10 meter.. daarna is hij weer lekker aan het sjokken… tot dat je een bal of stok pakt, dan gaat hij weer helemaal los 8-)
Thuis ligt hij over het algemeen de hele dag op z’n rug in z’n kingsize bed :Z
Ben kan overal mee naartoe hij is gek op mensen en over het algemeen de mensen ook op Ben <3
Voor Ben had ik een Berner Sennen genaamd Wessel, helaas is Wessel niet oud geworden bijna 7.
Maar de Berner heeft zeker mijn hart gestolen en een volgende wordt er dan ook zeker weer 1.
Ben is mega lief alleen luisteren is niet zijn ding, ja als je eten bij je hebt |o
Dat was met Wessel wel echt een verschil van dag en nacht.. en merk dat ik daar toch meer van hou.. dat ze een beetje luisteren _/-\o_

Ben:
Afbeelding

Wessel:
Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:21

Wij hebben een kruising
Moeder is Rhodesian Ridgeback x herder x labrador
Vader is een boxer

Ontzettend lieve hond
Erg waaks op eigen terrein, maar zodra we in het bos zijn met onze zoon is hij hier erg beschermend naar.
Gastheer liefst naar het honden losloop bos.

Aka droopie. := Afbeelding

Vader
Afbeelding
Moeder
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:03

Wat voor ras heb je of heb je gehad?

Amerikaanse Staffordshire terrier

Afbeelding

Voldoet jouw unieke exemplaar qua karakter aan de omschrijvingen die horen bij het ras?
Ja. De American Staffordshire Terrier is een krachtige, atletische hond met een gespierd lichaam, brede borstkas en korte vacht. Karakteristiek zijn hun intelligentie, loyaliteit en aanhankelijke aard ten opzichte van hun gezin, maar ze kunnen gereserveerd zijn tegenover vreemden en zijn soms gereserveerd tegenover andere honden.

Afbeelding

Wat ook leuk is om te weten

- Aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?
Ervaren hondenbezitters, met een groot hart en een groot bed. Ze willen constant bij je zijn, maar moeten ook veel bewegen omdat ze anders de boel gaan afbreken. Ook moeten ze veel mentale uitdaging hebben anders gaan ze voor je denken.
Ze kunnen prima los, maar hebben een hoog jaaginstinct en kunnen niet altijd even goed met alle honden. Je moet dus altijd opletten als je met ze wandelt.

- Aan wie absoluut niet?
Bange mensen en stoer willen doen mannen. Deze honden zijn hoog intelligent en de grootste angsthazen die ik heb meegemaakt. Ze willen alles voor je oplossen en hebben een constante bevestiging nodig dat ze het goed doen. Omdat ze eigenlijk de grootste watjes zijn moeten ze goed begeleid worden om hun angst voor de grote boze wereld om te zetten in vertrouwen. En je krijgt altijd overal de schuld van omdat ze zo slecht aangeschreven staan.

- waarin blinkt jouw hond uit?
Zoeken naar konijnen is haar hobby, waar wij weer gebruik van maken om haar te laten speuren. Samen fietsen, samen grote wandelingen maken in heel Europa (behalve Frankrijk want daar is dit ras niet welkom). Kunstjes doen voor brokjes is ze ook erg goed in. Maar grootste hobby is toch echt tussen ons in liggen want aandacht krijgen is het mooiste wat er is.

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
We kwamen haar op facebook tegen van een asiel aan de andere kant van het land, net de dag nadat we met elkaar besloten hadden dat een hond een mooie aanvulling zou zijn op ons gezin.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?
Eerlijk? Nee. Met name de angst van anderen voor dit ras verpest het voor me. Laatst liepen we op een hondenlosloop gebied en werd zij van achteren opgesprongen door een andere hond. Haar reactie was gillen en de andere hond grommend op de grond leggen. Ik stond erbovenop dus kon haar binnen 2 seconden pakken maar werd door de andere hondeneigenaar en een dame die erbij liep voor alles en nogwat uitgemaakt dat ik mijn gevaarlijke hond los liet lopen en een andere hond liet aanvallen.
Je bent niet overal welkom (frankrijk bv), niet alle hondenclubs willen staffords erbij en je hond kan bijna nergens terecht als je eens op vakantie gaat, en zie maar eens iemand te vinden die verantwoordelijk genoeg is om 7-9 dagen op haar te passen.
Het zijn fantastische honden, maar je hebt er altijd kopzorgen aan.

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:10

Van links naar rechts.

Simba, kleine keeshond. Van 2023.
Doet behendigheid. Super fanatiek. Over de start gaat zn bekkie open, na de finish weer dicht. Vet grappig.
Thuis goed geleerd om stil te zijn want ze kunnen erg vocaal zijn. Gelukkig valt het mee.

Dan Jaxx, Border Collie van 2020.
Mn wedstrijd hond in behendigheid. Heel fanatiek maar geen idioot en kan zelf nadenken. Beetje eenkennig maar bij vaker zien en niet opdringerig vindt ie jou ook lief.

Dan Jinn. Border Collie van 2013.
Eenkennig, werklijn, heeft echt 1 baas.
In zn jonge jaren behendigheid mee gedaan. Totaal geen team samen toen overgestapt naar hoopers en dat konden we samen goed. Dat vond ie echt fantastisch. Helaas artrose in zn voorvoetjes en met hoopers heeft ie er last van maar wandelen etc kan nog prima.

Dan Yuki. Border Collie x Jack Russel. 2024. Sinds Maart dit jaar bij mij. Herplaatser met gebrek aan liefde en structuur. Tikje bang en zenuwachtig maar vroeger totaal niet leuk behandeld dus denk nog naweeën van z'n slechte tijd. Mega snel! Echt mega snel. Met behendigheid iets terughoudend. Vind wat dingen spannend maar super leergierig en werklustige karakter. Beetje korte spanningsboog maar zal leeftijd zijn hoop ik maar hij is geboren om te bewegen

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:58

Wij hebben een oud Duitse herder van 7 maanden uit DDR lijnen. Zijn werkhonden en ten opzichte van de standaard Duitse herder zijn deze gefokt met rechte ruggen en zijn ze robuuster (en langharig). Is ontzettend slim, moet echt bezig gehouden worden.

Mijn vriend is opgevoed met duitse herders, en zelf hebben we nog een Beagle, Rhodesian Ridgeback, American Stafford en Golden retriever gehad voor we elkaar leerden kennen.
We wilden absoluut geen kleine hond, en eentje waar we mee konden werken/sporten. Ook graag 1 die waaks kan zijn, omdat ik ook regelmatig alleen thuis ben. Hij wilde graag een Duitse herder, maar vanwege de gezondheidsproblemen die veelal voorkomen zijn we verder gaan kijken. Een Zwitserse (witte) herder viel af vanwege het witte haar :') , een Mechelaar trok ons niet en zo zijn we bij de oud Duitse herder uitgekomen. Bijna 2 jaar op een wachtlijst gestaan en in april is onze Snuf geboren.

Hij is alles wat we zochten in een hond, heeft nu deel 1 van 4 van de gehoorzaamheidscursus afgerond en donderdag begint deel 2.
Hij is onwijs lief, maar ook waaks en enorm leergierig. Geniet met volle teugen dat er eigenlijk altijd 1 van ons 2 thuis werkt. Doen naast de (nog niet zo lange) wandelingen ook elke dag trainen, en hij gaat regelmatig mee naar losloopgebied. Tot nog toe speelt hij heel leuk met alle honden, maar herders hebben wel zijn voorkeur.
Een huis met kleine kinderen zou misschien (in deze fase, hij is pas bijna 7 maanden) niet het beste zijn, want hij is wel lomp. Hij speelt wel heel leuk met mijn neefjes van 9 en 12.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:09

Thioro schreef:
[ Afbeelding ]

Hier een heidewachtel.
Niet wat ik zocht eigenlijk.
Wilde eerst een asielhond halen. Maakte niet uit welk ras maar het moest een sociale hond zijn, met mensen en dieren, geen wegloper, geen al te moeilijk karakter, geen staff en aanverwanten.
Bleek toen vrij moeilijk te vinden zijn en via via op een heidewachtel pup uitgekomen.

Positief: heel sociaal, kan je overal mee naartoe slepen, geen moeilijk karakter, geen wegloper, heel aanhankelijk.

Dingen waarbij hij perfect voldoet aan de rasstandaard maar die ik ietsje onderschat had :+ :
Jacht instinct +++
Energiek +++++ (erger dan een border collie of Mechelaar)
Aanhankelijk +++, alleen blijven is een dingetje waar op getraind moet worden.
Heel typisch hem, niet persé rasstandaard, waar zelfs professionele trainers een kluif aan hadden: als meneer besloten heeft dat hij vandaag geen zin heeft in de gevraagde taak kan je hoog of laag springen hij doet het simpelweg niet. En dat kan zelfs gebeuren voor z'n favoriete job: actieve jacht, maar ook voor andere simpele opgaves. Nee is nee :') .

Nu hij 5 is, is er wat rust ingekomen. Maar de eerste jaren was het soms bloed zweet en tranen.

Zou ik hetzelfde ras weer nemen? Denk het niet, maar zeg nooit nooit.

Wat leuk ook een Heidewachtel. Veel dingen zijn herkenbaar, behalve het alleen blijven. Dat kan Coco heel goed. En ze wil altijd mee :)) het is nog nooit voorgekomen dat ze daar geen zin in had. Zeker als we iets gaan doen wat ze leuk vindt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:38

Wij hebben een bullmastiff, uitgekozen op karakter: een loyale, beschermende en rustige hond die zeer aanhankelijk is naar zijn gezin, inclusief kinderen. Daarbij wilden we een hond die vanwege zijn verschijning afschrikt en waaks is.
Ik zou deze hond zeker niet aan iedereen aanbevelen, je moet consequent zijn en stevig in je schoenen staan. Anders neemt de hond de leiding over. Ze hebben een zacht karakter maar zijn ontzettend lomp. Voornamelijk vanwege de grootte kunnen onze (puber)kinderen de hond niet zelf uitlaten.
Waar onze hond in uitblinkt? Snurken denk ik :j
Wij hebben dus bewust voor dit ras gekozen. Eerst hebben we met het ras kennis mogen maken bij de fokker. Hoewel die ons het ras afraadde ivm geen ervaring met honden en kleine kinderen huis, waren we toch gelijk om. Inmiddels hebben we onze derde bullmastiff, dus ja dit ras zullen we snel weer kiezen!

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:43

@ SusanH: Oh maar hij wil altijd mee, springt zelf in de auto voor je met de ogen geknipperd hebt :+ .

Maar eenmaal duidelijk wat de activiteit/taak van de dag is en hij heeft andere ideeën, sja dan is het vrij moeilijk om hem op de gevraagde taak te laten concentreren.