Teefje VS reutje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Teefje VS reutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:27

Nou mijn 2 teefjes zien mij niet meer staan zodra mijn man thuis is. Dan is het ruzie wie het dichtst bij (lees op) mijn man kan zitten/liggen _-:(

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:25

Ik heb altijd reuen gehad en zal daar denk ik ook bij blijven :') Dat wispelturige van teefjes en merries word ik zelf onrustig van :)) dus ik ben blij met mijn stabiele reu en ruin.

Mijn reu (intact, nu ruim 3 jaar oud) heeft sinds hij zindelijk is nooit meer in huis geplast. Hij weet ook héél goed de regels met wandelen; tegen tuinen, muren, huizen enz wordt niet gezeken. Ik kan me ook niet voorstellen in wat voor situatie ze in huis alles onder pissen.. :o
In ons drukbevolkte gebied qua honden is het hormonaal soms echt een drama en dan moet ik hem echt bepaalde periodes met druppels ondersteunen, anders verliest hij z'n kop met plasjes likken of loopt nog giardia er bij op met dat gedweil. Dat wil ik ook echt niet hebben en hebben we duidelijke afspraken over die hij dondersgoed kent. Een enkele keer gooit hij zijn schouders in de strijd en poten schrap om tóch te kunnen likken, maar dan neem ik hem direct aan zijn tuig mee (en dan loopt hij wel direct door).
In buitengebied waar hij lekker los kan mag hij wel uitgebreid snuffelen waar hij behoefte naar heeft, verder dan 30m wil hij toch niet bij me vandaan :')
Qua trainen heeft hij juist een heerlijke drive en echt plezier. Nu doen we dat wel puur recreatief, maar ik hoef niet aan hem te leuren.

Wat ik wel een groot nadeel vind is de ellende met andere reuen. Teveel incidenten als puber met losse reuen waar hij aangelijnd was maken dat hij nu zelf defensief kan gaan reageren. Ik mis dan wel de onbevangen jonge hond die hij was.

Lughnassadh

Re: Teefje VS reutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:45

Mijn reu markeert zelfs niet aan de lijn. En plast netjes in een keer uit en op cue. Allemaal heel makkelijk aan te leren.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:26

Onze reu en ook onze vorige plaste aan de lijn ook in 1x uit.

Tevens in huis en tuin wordt niet geplast en gepoept ofzo ook niet als hij mee us bij naar vrienden, familie of op vakantie.

Loopt hij los dan wil hij het 1ste kwartier meer snuffelen maar als ik door ga gaat hij mee. In dat kwartier doet hij zijn behoefte en daarna kun je gewoon lekker wandelen zonder elke 2 meter een Markeer.

Vroeger hadden we ook wel een teefje thuis maar die waren over het algemeen feller dan de reuen vandaar de keuze reu voor mijn vriend en mij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:19

Warboel schreef:
Mijn reu plast heel soms over zijn voorpoot heen omdat hij z’n achterpoot niet optilt bij het plassen :+ doet hij alleen als hij erg moe is overigens. Dus is geen teken van pijn ofzo.

De mijne heeft dit ook lang gedaan, snel groot geworden en daardoor niet de balans ontwikkeld :') Na 2 jaar gebeurt het gelukkig zo goed als nooit meer!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:32

Wij hebben een teef en een reu, Australian Shepherds. De teef is echt een rauwdouwer, vastberaden (ook bij dingen die ze niet mag), echt een 'bitch' soms die je met 4 middelvingers aan kan kijken bij wijze van spreken :P. Onze reu is wat onzekerder, maar wel stabieler en rustiger. Clowntje maar wel chill, zeg maar. Pist wel overal tegenaan buiten en dat kregen we toch echt niet afgeleerd :)).

Dat gezegd hebbende, de teef komt wel uit een nest van meer werkhond-achtige lijnen, terwijl de reu juist uit een bankhanghond-nest komt. Dus hoe de fokker ze fokt, en welk nest je voor in aanmerking komt, maakt wel veel uit. Wéér aan de andere kant zien we wel dat de reutjes van mijn teef haar rauwdouwer nest ook hele chille stabiele honden zijn..

Fokker zegt volgens mij dat in de regel reutjes stabieler zijn, wat meer 'sulletjes'. Maar goed, uitzonderingen zijn er altijd en het hangt heel erg af van het nest / de ouders / de lijnen die gekruisd worden. Ik ben er ook van overtuigd dat de omgeving waar de hond in opgroeit ook een flink verschil kan maken in hoe die wordt qua karakter!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:39

JudithGigi schreef:
Warboel schreef:
Mijn reu plast heel soms over zijn voorpoot heen omdat hij z’n achterpoot niet optilt bij het plassen :+ doet hij alleen als hij erg moe is overigens. Dus is geen teken van pijn ofzo.

De mijne heeft dit ook lang gedaan, snel groot geworden en daardoor niet de balans ontwikkeld :') Na 2 jaar gebeurt het gelukkig zo goed als nooit meer!

De mijne is 3 _O-
Hij plast 8/10 keer gewoon met z’n poot omhoog (heeft wel lang geduurd eer die dat deed) maar soms is die te lui :+