Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
magicmist schreef:Wij hadden exact dit probleem met onze hond. Diverse gedrags therapeuten gehad, maar geen oplossing.
We zijn uiteindelijk terecht gekomen bij ron's total dog care in Tilburg. Na twee sessies hadden we een compleet andere hond. En we gaan nu af en toe nog op bijles.
Het fijne is, iedere zondag heeft hij spreekuur. Vrijblijvend. Kost niets en hij helpt je direct.
KimD schreef:speurneusc schreef:niet iedere hond is hetzelfde, ook niet ieder mens is hetzelfde, wat bij de een werkt werkt bij de ander totaal niet. Duidelijkheid is het allerbelangrijkste bij dieren in training en opvoeding. Of dat nu is met correctie (vergeet niet nee zeggen is ook een correctie, hoeft niet een lijfelijke straf te zijn) een voertje een clicker. Met een clicker kan je net zo goed veel schade aanrichten bij onjuist gebruik en is zeker niet heilig. Negeren is bij veel huidige trainers het advies en ook dat kan compleet verkeerd uitpakken als dat op verkeerde moment of bij de verkeerde situaties gebruikt wordt. Dus niet afgeven op een trainer die in jouw ogen verkeerd werkt. Het kan juist DE oplossing zijn die bij die hond nou net super werkt.
Echter staat deze trainer bekend om zijn 'achter gesloten deuren' handelen, naar de buitenwereld vooral 'oeh' en 'aah' maar ondertussen is hij niet vies van een hardhandige aanpak. Juist die hardhandige aanpak gaat in het geval van TS totaal niet werken. Die emmer wat al overloopt gaat dan volledig aan diggelen en dan gaat de frustratie en overprikkeling van de hond achter een muurtje in zijn hoofd. Hij leert dat het gedrag niet gewenst is maar zonder ombuiging bestaat de drang en het gedrag nog steeds, het wordt alleen onderdrukt, daardoor bouw je een tikkende tijdbom. Als die bom dan ontploft dan heb je pas een probleem als nooit tevoren.
Dus ik snap de waarschuwing wel, want als TS met zulk soort trainers aan het werk gaat zal de agressie die eerder zichtbaar was zich weer tonen en verergeren, daar kun je geld op inzetten.
Nyaleti schreef:Ron volgt een methode van Cesar Milan. Hoever hij z'n eigen manier daar in verwerkt weet ik niet maar het is gebaseerd op dominatie en Cesar is al onderuit gehaald.
Het kan werken voor bepaalde honden maar niet voor een hond die gewoon kneiter overprikkeld is. Dat gaat averechts werken. Niet te adviseren voor TS haar situatie.
Lisitano schreef:Oh ik zie hier adviezen tussen staan die mijn nekhaar overeind doet gaan. Wat zijn honden toch onbegrepen wezens
Ik lees over een hond die met zes maanden al uit Bosnië was gehaald, in een gezin is geplaatst waar het duidelijk niet lekker ging, weer in een opvang heeft gezeten en vervolgens bij een nieuwe eigenaar komt waar het meteen snel kunstjes heeft geleerd (no offense).
Nu, vier maanden verder, is alles al geprobeerd.
Dat geloof ik zo. Maar wat heb je echt gedaan? Want als je iets wil laten slagen en een werkwijze dus consequent aanhoudt ben je zomaar vier tot zes weken verder.
Ik geloof wel in overprikkeling, maar ik vind het wel een term waar in hondenland heel snel mee gestrooid wordt. Er is ooit een regel bedacht, vijf minuten bewegen per levensmaand. En dat geldt dan voor mismaakte gezelschapshondjes (sorry not sorry), reuzenrassen en zelfs voor gezonde werk- en sporthonden. Zitten we onze kleuters na twee minuten van een klimrek te trekken omdat ze anders hun gewrichten overbelasten? Nee toch?
Nee, we moedigen spel en beweging aan zodat spieren en gewrichten sterker worden en helpen met de groei. Heel goed voor je botten zelfs. Maar, ook voor je hoofd!
En gaat zo’n hond dan nieuwe dingen zien? Ja.
Dat moet hij leren. En natuurlijk ga je niet op dag twee naar een drukke markt en het station en de bus in en nog even langs die leuke dierenwinkel en het schoolplein. Dat doe je gedoseerd, maar een hond kan daar echt mee leren omgaan en je kan ook prima leren hoe ze daarna kunnen ontladen. En rusten moet een hond ook leren. Zeker een actieveling.
Spelen jullie samen? En zo ja, hoe?
En hoe wandelen jullie? Gebruik je een lange lijn, doe je aan snuffelen of is het juist interactief? Loop je vaak hetzelfde rondje (kan ik aanbevelen bij honden als deze) of juist vaak wat anders?
Hoe gaan jullie met de hond om zodra je binnen bent? Klets je tegen hem aan? Laat je hem achter je aan lopen als je je door het huis beweegt? Aai je hem zodra hij bij je komt?
Met andere woorden: hoe veel rust krijgt hij van jou?
En wanneer stuur je hem met rust? Welke momenten zijn dat en zijn die voorspelbaar?
Heeft hij een lievelingsplekje thuis?
Het slopen is echt heel frustrerend. Ik weet het.
Weet je wat bij mijn hond hielp? Iets geven wat hij mocht slopen. Een kartonnen doos, een oud dekbed, een oud kussen, een geknoopte deken, een stapel oud papier, een eierdoos met daarin een verrassing.
Ik was alleeeeeeen maar aan het opruimen, maar mijn hond kreeg niet op zijn kop en ik was niet boos of gefrustreerd: win win!
Ik lees eigenlijk niks heel alarmerends. Je zegt het zelf ook: het hoort een beetje bij de leeftijd. Niet dat je er niets mee moet hoor, maar sommige dingen zijn wel echt vooral nu heel erg stom en gaan straks ineens weg. Jonge mannen zijn sowieso dom en lompHonden ook.
Wees heel consequent en voorspelbaar. Dat geeft rust. Bijten = nee! en een alternatief aangeven. Je hebt van die konijnenbontjes aan een elastieken touw. Top voor dit soort dingen!
Ik heb een kelpie opgevoed, ik heb zoveel tanden in mijn kont gehad. Ik voel die venijnige klemmende tandjes nog.
Ik kan uren praten over honden en ik vind gedrag super interessant. Het liefst zou ik nu naar je moeder rijden om even te gaan kijkenmaarja, dat kan niet. Maar wat je wel kan doen is het eventueel eens filmen?
Niet op zijn rug leggen![]()
Zoals je over hem schrijft komen jullie er echt wel. Je hebt alleen even inzichten nodig denk ik. En helaas heb je ook veel pipo’s in hondenland. Ga niet tegen je gevoel in, kies iemand of een methode waar jij je ook fijn bij voelt richting je hond. Je kan wel vrienden zijn en tegelijkertijd die duidelijkheid onderling hebben met respect naar elkaar. Gehoorzaamheid afdwingen met geweld is zo 1999.
Lisitano schreef:Er is ooit een regel bedacht, vijf minuten bewegen per levensmaand. En dat geldt dan voor mismaakte gezelschapshondjes (sorry not sorry), reuzenrassen en zelfs voor gezonde werk- en sporthonden. Zitten we onze kleuters na twee minuten van een klimrek te trekken omdat ze anders hun gewrichten overbelasten? Nee toch?
Nee, we moedigen spel en beweging aan zodat spieren en gewrichten sterker worden en helpen met de groei. Heel goed voor je botten zelfs. Maar, ook voor je hoofd!
Oshaa schreef:Lisitano schreef:Er is ooit een regel bedacht, vijf minuten bewegen per levensmaand. En dat geldt dan voor mismaakte gezelschapshondjes (sorry not sorry), reuzenrassen en zelfs voor gezonde werk- en sporthonden. Zitten we onze kleuters na twee minuten van een klimrek te trekken omdat ze anders hun gewrichten overbelasten? Nee toch?
Ik wilde die 5 minuten ook nog aanhalen, maar vergeten in een eerdere post! Zoals je zegt het is ooit "bedacht" en totaal niet op iets wetenschappelijks gebaseerd. 1 of andere puppy website uit de US heeft die regel ooit een keer verzonnen en nu is iedereen er een soort van mee weg (al is het al jaren duidelijk dat het achterhaald is, op niks is gebaseerd en ook helemaal niet applicable is).
Het belangrijkste is dat je de signalen van je hond volgt - als een jonge hond moe is, worden ze slordiger met hun bewegingen (wij hebben ook een groter risico op stomme ongelukjes en verstuikte enkels als we moe zijn) en dan kan er iets mis gaan (e.g. verstapping of iets). Dit is enorm context gebonden en daar is geen "regel" op te plakken.
Layla was soms al (fysiek) moe na 10 minuten, soms na 30, soms na 60 en soms pas na 2 uur (met 4 maanden). Als puppy zijn we dan ook al begonnen met balans en proprioceptie training, deels omdat ze ook gewoon heel wild was en we haar zo snel mogelijk wilde helpen met haar lichaam zo "veilig" mogelijk te gebruiken!