Waar zijn de tuinvogels gebleven? Alles is weg lijkt het.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Waar zijn de tuinvogels gebleven? Alles is weg lijkt het.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:53

Hier ook veel minder vogeltjes al het hele jaar. Ik denk dat dat door een eksterpaar en een zooitje kerkuilen komt die rond mijn huis nestelen (buitengebied).
Er zitten wel vleermuizen tussen mijn dak want die keutelen mijn vuilcontainers onder die tegen het huis staan.
Dat kan nooit van normale muizen zijn zo hoog op de deksels.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:11

Maar dan nog. Andere jaren werd alle fruit waar vogels bij konden, aangevreten. Dit jaar niet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:02

Ik heb hier nu (noord frankrijk) het gekwetter van mussen, gepiep van meesjes vinken rondom. Ja ze zijn stiller en rustiger maar duidelijk wel aanwezig. Ook op hun slaapplekken en overal poepjes en veren :j maar ze zijn er hoorbaar en zichtbaar.

En zojuist een naar buiten gewerkt. Een ietwat onhandig jong (ik vermoed een meesje) die ondanks de horren volledig in paniek binnen in de woonkamer zat. :knuffel: Met wat zachte dwang, gordijnen voor de deur dicht zodat een nieuwe vlucht door de woonkamer geblokkeerd werd, hor open en gelukkig snel naar buiten waar een ouder ongerust zat te wachten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:22

Ik had hier laatst ook een jong meesje binnen. Die was ook door de hordeur naar binnengevlogen. Ik kon hem goed benaderen en hij kwam op mijn vinger zitten waardoor ik hem buiten kon zetten. Hij is nog even blijven zitten om daarna wat zaadjes te gaan eten. Sinds dat moment komt hij bij me zitten als ik buiten ben. Echt veel te schattig zo'n kleine kruimel.

Afbeelding
Zo komt hij dan bij je zitten, laat zich even aaien en vertrekt weer nadat hij zijn hapje en drankje gehad heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:23

Deze was vooral helemaal over de zeik :knuffel: blinde paniek. Zo sneu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:24

Wat mooi, zo'n tam pimpeltje :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:31

karuna schreef:
Deze was vooral helemaal over de zeik :knuffel: blinde paniek. Zo sneu.

Dat is altijd zo sneu. Die hebben we ook wel binnen gehad. Zo zielig om te zien. Deze kleine kruimel vond het allemaal wel okay. Terwijl ik dit typ zit hij hier op het balkon hevig te fluiten. <3

prompter schreef:
Wat mooi, zo'n tam pimpeltje :j

Ja, wat een schatje hè. <3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:57

cissy schreef:
Hier ook veel minder vogeltjes al het hele jaar. Ik denk dat dat door een eksterpaar en een zooitje kerkuilen komt die rond mijn huis nestelen (buitengebied).
Er zitten wel vleermuizen tussen mijn dak want die keutelen mijn vuilcontainers onder die tegen het huis staan.
Dat kan nooit van normale muizen zijn zo hoog op de deksels.

Vleermuis keutels verpulveren en vallen in poeder uit elkaar. Muizen keutels "smeren uit". Dus makkelijk te testen :D

Onze kolonie kauwen is ook al een tijdje stil nu de kuikens groot zijn. En de gierzwaluwen zijn ook alweer vertrokken. Ik snap wel dat het nu stil voelt, maar het is gewoon het einde van de zomer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 14:50

#gaat keutels testen #

Met satéprikker op de keutels gedrukt en ze vallen helemaal uit elkaar. Dan zijn ze van vleermuizen? Of verdroogd door de zon en toch van muizen?

Afbeelding

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:09

Dat is muizenstront.
vogels hebben we genoeg,alleen sinds een paar jaar geen mussen en dit jaar minder vleermuizen. Maar wel spechten,vinken allerlei soorten mezen.En duiven ,hele massa,s waar de honden ruzie mee hebben want ipv in de bomen heeft er 1 zijn nest naast mijn deur gebouwd die altijd open staat en de honden vinden daar wat van..

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 17:28

cissy schreef:
#gaat keutels testen #

Met satéprikker op de keutels gedrukt en ze vallen helemaal uit elkaar. Dan zijn ze van vleermuizen? Of verdroogd door de zon en toch van muizen?

[ Afbeelding ]

Vleermuizen :D muizen keutels vallen niet uit elkaar.
Leuk! *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 15:41

Inmiddels een flinke tijd verder. Maar -O- nog steeds geen mus, mees, merel te zien of te horen. In frankrijk is er zoals steeds een gefladder en tjilp. Maar hier in nederland nog steeds akelig stil. Ook op de erg groene begraafplaats. Ook kwa insecten is het erg schaars. Waar normaal de bloeiende klimop een zoemfeest is nu een enkel insect. Maar nog steeds geen kleinere tuinvogels ;(

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 15:51

Hier,Overijssel,zie ik weer meer vogels.

Niet alleen in het bos,maar ook in mijn buurt waar ze gevoerd worden.

Poosje terug was het hier ook erg rustig,tijdens de rui.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:28

Het is hier nog steeds een komen en gaan van meesjes, merels, roodborstjes en mussen. En af en toe komt mevrouw specht lekker eten bij ons.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 16:37

Nou ja op de specht na hier ook altijd, maar nu dus geen enkele vogel in de straat en de begraapfplaats twee straten verderop. De eksters en houtduif zijn er wel maar verder nog steeds helemaal geen enkele vogel te zien of te horen :n

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:46

Wat jammer, het is juist altijd zo'n vrolijk gekwetter buiten.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:49

Hier is het best wel druk,1 merel (ziet er een beetje sjofel uit,dat wel),mussen,koolmezen,pimpelmezen, tortelduifjes (1 paartje),zo nu en dan 1 of 2 houtduiven,en de nodige kauwen,gisteren een groenling en een vink, maar zodra de sperwer is langskomen dan duurt het weer een halve dag voordat er weer iets komt (normaal moet ik elke dag de voerpaal vullen, maar dan zit er voor 2 dagen genoeg in).
Daarnaast hebben wij ook vleermuizen onder het dak zitten (al jaren) en in het voorjaar/zomer gierzwaluwen (ook al jaren) maar die zijn allang weer vertrokken.
Het heeft wel even geduurd voordat er vogels waren,maar nu mogen we niet klagen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:06

Is je tuin wel aantrekkelijk genoeg voor vogels?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 19:18

Sinds die ziekte onder de merels van een paar jaar geleden, zie ik amper merels in de buurt. Jarenlang had ik iedere zomer een paartje in de tuin. Ik mis ze wel, die gezellige wormen snoepers :+
Verder dit jaar opvallend minder vogels inderdaad, mussen, meesjes, etc.

Ik denk dat de droge zomers (en winters) hun tol eisen onder de vogels die vooral insecten eten. Eksters en duiven zijn er wel, maar die hebben ook een ander menu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 19:31

Cayenne schreef:
Is je tuin wel aantrekkelijk genoeg voor vogels?

Jazeker. Veel hoog groen, dichte heggen, besjes, insecten, water, fruit en bijvoeren jaarrond. Daarom zitten ze er al jaren en jaren. Een groep van zeker 40/50 mussen, waarvan een stel al jaren onder de dakpannen broedt. Daar hoor je gerommel, kleine babypiepjes en je ziet poepjes op de grond er precies onder.

Verder twee a drie stellen merels rondom en veel meesjes en vinkjes. Ook de begraafplaats twee straten verderop is een oase van rust en groen. In een verder redelijk kale omgeving dat wel. In de straat zijn een paar groene tuinen waar ze eerder ook zaten.maar ook daar in een keer alles verdwenen. |(

Het enige dat is veranderd is dat de laatste maanden er helaas nog meer aircos zijn geplaatst rondom -O-

Maar ook de stille begraafplaats. Normaal ook een oase van gefladder en gefluit is in een klap stil geworden.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:20

Hier weer veel vogeltjes hoor,ik heb gisteren zelfs een ijvogeltje gezien!
Scheerde langs het oppervlak van het water van de sloot.
Hij maakte een hoop bombarie.
Prachtig diertje met zijn mooie blauwe rug, nog nooit gezien hier.
Koolmeesjes die ook wat van de appeltjes snoepen,piep kleine vinkjes gezien.
Waterkipjes met zelfs nog 2e leg in de sloot,scheldende musjes.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:24

Bij ons lijkt het mee te vallen, ik heb niet het idee dat er minder vogels rondom ons huis zijn. Maar het maakt denk ik ook uit dat wij op het platteland wonen en de omgeving hier weinig verandert.
Dit jaar hadden wij in onze schuur zelfs een recordaantal boeren zwaluwen nestjes.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:05

Hier zitten steeds gele kwikstaartjes in de tuin, die zijn ook zo mooi!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:18

ik voer 'onze' vogels ook alweer een tijdje bij, sinds de rui periode. We hebben veel kwikstaarten, heggenmussen, ringmussen, huismussen, pimpelmezen, koolmezen, vinken, groene- en bonte spechten en ik spotte zojuist ook weer een roodborstje. De gele kwikstaart zit bij onze overburen, soms spot ik ze bij ons. Onze overburen hebben een giga prachtige tuin met een enorme poel, daar schijnen gele kwikstaarten van te houden :)
Ik voer de high energy voer van Vivara, erg duur maar vooral als het koud is hebben de vogels veel behoefte aan energierijk voer en niet alleen buikvulling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:43

Musjes komen altijd op stal eten bij kouder weer <3