Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:38

Femke_Tweety schreef:
Wat ik doe?

Eerst zelf die poot heeeeel grondig nalopen op wondjes, plekjes dingetjes, grasaren etcetera.
Ook (vooral!) tussen de teentjes.

En ik wil bij echt niet belasten toch echt binnen ongeveer een dag, hooguit anderhalf een dierenarts zien.

Ik heb dit recent gehad met mijn hond, terwijl ik notabene net over de grens was, niet in Nederland.
Binnen ongeveer 4 uur had ik 1 een afspraak bij een dierenarts in Nederland, 2 daar naartoe gereden en 3 gezien en geholpen.

Overigens wist ik de directe oorzaak, teek op rotplek. Alleen mijn hond was zo enorm kreupel dat ik zeker wou weten dat er geen ontsteking onder zat in het gewricht waar die teek zat.
Viel uiteindelijk allemaal mee gelukkig, maar dat weet je nog niet op het moment dat je hond in eerste instantie op 3 poten loopt.

Dit. Maar dat heb je wellicht gedaan, TS? Als de kussentjes en teentjes volledig oké zijn, zou ik persoonlijk wel een paar dagen durven wachten.

BrankaZ

Re: Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:44

Captain schreef:
Ik vind geen pijnstilling geven ook altijd een beetje gemeen. Meeste dieren blijven toch wel doorgaan. Zo veel mogelijk beweging beperken en pijnstillers geven. Zelf ga je ook niet liggen met pijn.

Toen onze Golden reu na een kruisbandoperatie binnen een week mijn vader uit zijn schoenen probeerde te trekken hebben de pijnstilling echt teruggeschroefd. Hard? Misschien, maar als pijnloos zorgt dat een dier zich overbelast dan moet je toch een rem erop zetten. Pijn is niet alleen een symptoom maar ook een remmende prikkel.
In het geval van de ts lijkt een spier overbelast of geïrriteerd. Als de hond dan weer vol belast omdat ie geen enkele pijn ervaart dan remt dat het herstel.
Ik ben geen sadist die vind dat een hond maar pijn moet lijden, maar zoek wel de balans tussen comfortabel/weing of geen pijn en rustig genoeg om te herstellen.

Mocht de hond te veel energie hebben en daardoor druk blijven, dan kan je kijken of je hem geestelijk bezig kan houden met zoekspelletjes of een snuffelmat o.i.d.

Sem_

Re: Hond loopt plotseling mank - wat doet Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 15:30

Binnen houdt hij zich gelukkig rustig, tenzij er bezoek komt, maar dan doen we hem buiten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:32

Captain schreef:
Ik vind geen pijnstilling geven ook altijd een beetje gemeen. Meeste dieren blijven toch wel doorgaan. Zo veel mogelijk beweging beperken en pijnstillers geven. Zelf ga je ook niet liggen met pijn.

Er zit een groot verschil tussen pijn en pijn, een pijnstiller geven zonder de oorzaak te weten werkt juist vaak averechts omdat ze dan door de pijnstiller meer belasten dan je zou willen.

Een pijnstiller na een operatie is logisch maar ook dan is het kijken hoezeer ze reageren op de pijnstilling, als ze teveel te snel willen dan schroef ik die een kwartje terug.

Toen ik zelf werd opgenomen op de AOA en ze me volgepompt hebben met vanalles voelde ik me de volgende ochtend helemaal top en ready to go! Totdat ze meer gingen doseren en andere onderzoeken gingen doen, weg ready to go, toen was het meer ready to go to bed. :')