Hond geschoren door trimsalon help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:33

Trimmer hier,
Het is wel bijzonder en niet professioneel dat de hele hond geschoren is als je alleen vraagt om wat in te korten van de broek, buik en bij de plasser. Het is aan de trimmer om dit goed te communiceren wat precies de wens is, als trimmer zijnde die weet wat die doet zou zo'n vacht niet geschoren worden. Enkele keren zie je dat de vacht lelijk of slecht terug komt, vaak komt dit wel goed maar soms heeft het wel veel tijd nodig.
Zelf doen kan, maar ik zou als ik jou was heel goed zoeken naar een andere trimmer die weet wat er met zo'n vacht moer gebeuren. Iemand die weet wat hij/zij doet en moet gebeuren.

Het is wel een leuk hondje waarvan ik denk, wat kun je er aan verprutsen _/-\o_ maar soms is er een miscommunicatie dat is gewoon heel rot maar niet nodig met goed de wensen bespreken en weten wat je doet. Het is een vrij beroep en je ziet soms wel wat onkunde of weinig ervaring

Helaas heb ik ook klanten die hier nu komen maar waar de hond eerder ergens anders is geweest en de trimmer maar wat deed, dat is jammer, soms is de vacht te herstellen, soms niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:52

Er zijn veel manieren hoe je iets op kunt vatten. Wij komen al 25 jaar bij dezelfde trimster met volle tevredenheid. Altijd met koningspoedels, nu hebben we 1 koningspoedel en een goldendoodle. Heb toen foto's mee genomen wat ik leuk vond, met haar advies is het ietsje anders geworden. Het staat hem prima en we zijn er blij mee. Ik hoor vaker dat mensen hun hond naar de trimster brengen, vol met klitten, zelfs vervilting. Dan kan een trimster niet anders. Kort is voor mij lekker kort, in ons geval 6mm bij de honden. Voor een ander is kort 30 mm. We kunnen allemaal fouten maken, om iemand daar direct op af te rekenen vind ik ook zo wat.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:40

Het komt wel weer goed maar dit kan echt wel lang gaan duren. De vacht van een chihuahua hoort niet geschoren te worden, net als de vacht van z’n 90% van de honden niet.
In principe zou deze vacht gewoon gewassen, geblazen en uitgeplukt kunnen worden waardoor het rondom de broek/kraag korter is.
De wortels van de dode haren zitten namelijk nu nog steeds in het haarzakje (dit kan jeuk veroorzaken).
Bij uitblazen verwijder je het dode haar en blijft het gezonde haar zitten.
Een haar van een hond loopt van nature in een punt, daardoor valt bv viezigheid er ook makkelijker af, door te knippen/scheren haal je die natuurlijk punt weg waardoor er ook sneller viezigheid in blijft zitten.
Enkel dood haar gaat klitten, omdat dit er nu dus (mogelijk) alsnog in zit, let extra op klitten als het weer gaat groeien.

Er zijn maar weinig rassen waarbij het groei proces vergelijkbaar is als bij een mens, zonder ondervacht. Zoals de poedel, Maltezer of Yorkshire terriër. Deze honden kunnen wel geknipt en geschoren worden.

Het is onwijs jammer dat er nog zoveel trimsalons maar klakkeloos knippen of scheren omdat dit sneller is/meer geld oplevert omdat er meer honden per dag gedaan kunnen worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:47

meggiemeg schreef:
Er zijn veel manieren hoe je iets op kunt vatten. Wij komen al 25 jaar bij dezelfde trimster met volle tevredenheid. Altijd met koningspoedels, nu hebben we 1 koningspoedel en een goldendoodle. Heb toen foto's mee genomen wat ik leuk vond, met haar advies is het ietsje anders geworden. Het staat hem prima en we zijn er blij mee. Ik hoor vaker dat mensen hun hond naar de trimster brengen, vol met klitten, zelfs vervilting. Dan kan een trimster niet anders. Kort is voor mij lekker kort, in ons geval 6mm bij de honden. Voor een ander is kort 30 mm. We kunnen allemaal fouten maken, om iemand daar direct op af te rekenen vind ik ook zo wat.

Maar TS vroeg specifiek om broek en buik wat kort te doen.

Dan is de gehele hond kort scheren toch geen vergissing meer?

Femke_Tweety

Re: Hond geschoren door trimsalon help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:05

Een vergissing uit onduidelijkheid kan eens gebeuren bij een vriendendienst.

Níet bij een proffesionele trimmer.
Die moet weten wat standaard is voor het ras, en als de eigenaar iets afwijkends wil dan is het wat mij betreft de verantwoordelijkheid van de betaalde trimmer om zó degelijk door te vragen dat hij/zij exáct weet wat de klant precies wil, voordat er ook maar 1 schaar of scheerkop in de buurt van de hond komt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:11

Och jeetje toch… gelukkig groeit het weer aan maar in ben het wel met mijn voorgangers eens dit hoort echt niet.

Wij hebben eens een hond gehad die veel prijzen had gewonnen op show. Mooie vacht. Kreeg een nieuwe eigenaar die wilde alles kort geschoren. 2 keer uitgelegd dat het de vacht kan beschadigen en nooit meer zo terug zou groeien. Voorbeelden laten zien maar het moest kort. Dus toch gedaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 23:47

marleen_88 schreef:
Ik dacht bij de tweede foto "nou, ik had erger verwacht. :=" En toen kwam de derde foto, ik snap dat je hier niet blij mee bent... Echt een heel ander hondje en zijn staartje ziet er ook sneu uit.

Ik dacht precies hetzelfde! Hij lijkt inderdaad een beetje op een gremlin nu, maar gelukkig groeit het weer aan! Ik zou ook echt absoluut niet blij zijn als het mijn hond was.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:21

Je zou van die ozon baden kunnen overwegen. Dat doen ze bij pomeranians met vachtproblemen en ik zie daar bizar goede resultaten van. Het leek me altijd een beetje onzin..

Mijn pomeranian, die ook niet geschoren mag worden, is voor een operatie geschoren aan haar been (noodzakelijk dus) en die vacht is nooit meer hetzelfde teruggekomen. Het was wel vooral de ondervacht ipv dekharen die was veranderd. En het kan komen omdat er ook een aantal weken gips omheen heeft gezeten.

Ik ben dus altijd wel erg huiverig met scheren en zou zeker zo'n ozon bad overwegen.

In welke regio zit je? Ik zie Woofs place bijv altijd knappe resultaten hebben met hun baden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:52

Jee, ik snap dat je baalt := Ik moest wel een beetje lachen om de gremlin-vergelijking :))
Maar ik denk ook dat het er al vrij snel weer wat natuurlijker uitziet.

Mijn afghaan is een paar keer deels geschoren geweest vanwege een operatie, die vachten mogen ook absoluut niet geschoren of zelfs getrimd worden volgens de rasstandaard, en dat was een paar maanden later al niet meer zichtbaar. Ik heb nooit verschil in vacht gezien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:48

Ondanks veel mensen de ts verzekeren dat het weer normaal aangroeit, denk ik dat we het wel met elkaar eens kunnen zijn dat een trimsalon een hond niet zo hoort af te leveren als de ts daar niet om vraagt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:50

Maar dat zegt iedereen toch ook? :P

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:50

Oh ik zou echt janken. Dat deed ik al bijna bij onze Cavalier. Die werd op sommige plekken wel geschoren omdat er klitten waren die wij er niet meer uitkregen. Sinds zijn castratie is zijn vacht zo lelijk geworden en krijgt hij ontzettend snel klitten. Dus hij zag er echt wel lelijk uit. Maar ik vertrouw er wel op dat ze volgende keer gewoon knipt. Nu was het uit noodzaak. Hier zou ik echt niet blij mee zijn geweest...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:39

Ik heb diverse trimsalons bij voorbaat al geblacklist voor mijn middenslag keesje, daar zag ik op hun social media diverse keesjes in pomeranian model of kortgeschoren voorbijkomen. :x
Ik ben bij mijn huidige trimsalon ook heel duidelijk geweest: uitstekende piekjes/slierten wegknippen, voetjes netjes maken, nagels knippen en verder wassen, blazen en borstelen.
Mocht er ergens een vilt zitten dan mag hij deze uiteraard gewoon wegknippen.

Als de trimsalon mijn Keesje aan mij zou overdragen met hetzelfde kapsel als die uit de openingspost dan weet ik niet wat ik zou doen.
Ze zouden op zijn minst mogen uitleggen waarom mijn hond kaal is.

Dat terzijde, mijn Shih Tzu is momenteel zó kort getrimd dat je zijn pigmentvlekken ziet doorschijnen. :')
Door omstandigheden zat er meer tijd tussen 2 trimbeurten en ivm gezondheidsproblemen van mijn kant was de vachtverzorging er bij ingeschoten, daarnaast had hij ivm een operatie een kaalgeschoren pootje welke ik graag gematcht wilde hebben met de rest qua lengte.
Trimsalon had de vrijheid om er creatief mee te zijn en gingen voor alles pittig kort met een eekhoornstaartje en lange oortjes.
Zijn achterhoofd houden ze wat meer op lengte sinds mijn vraag daar rekening mee te houden omdat hij wel een heel plat achterhoofd had na de eerste trimbeurt daar, vond ik niet zo mooi. :+
Volgende keer gaat hij gewoon weer op de normale lengte, nu kon het gewoon even niet anders. :)

Ik zou als ik de TS was wel even het gesprek aangaan met de trimsalon, aangeven dat je toch niet zo tevreden bent met hoe ze de hond hebben getrimd en nav hun reactie besluiten of ze nog een kans krijgen of een andere trimsalon zoeken.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:48

Het is jammer dat de trimster haar eigen keuze heeft gemaakt en niet duidelijk naar jouw wensen heeft gevraagd. "Ik dacht dat het kort moest" toont een gebrek aan communicatie. Helaas, als rijksgediplomeerde trimster zie ik steeds meer trimsalons die maar wat doen. Weinig kennis van vachten (want een opleiding is tegenwoordig niet meer verplicht) en snel geld verdienen (hoe meer hoe beter).

Het goede nieuws is dat de vacht vaak wel weer aangroeit, ondanks wat anderen beweren. Een eenmalige scheerbeurt is niet het einde van de wereld. Mooi is anders maar vooruit, het lelijke eendje werd uiteindelijk óók een mooie zwaan. Aangezien een Chihuahua een vachtgroeicyclus van enkele maanden heeft zal je zien dat je hondje aan het einde van het jaar weer mooi loopt te pronken. Wellicht met Kerst ;)