Fokker van franse bulldog met langere neus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:24

jiehaaa schreef:
D__S schreef:
Als dierenarts smeek ik je ook om niet aan dit ras te beginnen.

Amen, recent weer een bulletje dood zien vallen midden op straat, kon toch even niet rennen op een warme dag. Snap niet dat deze rassen niet gewoon een volledig fokverbod krijgen..

Little_Gift

Re: Fokker van franse bulldog met langere neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:27

Boas is inderdaad niet enkel en alleen voorbehouden voor korte/platte neuzen. Ook structureel lange neuzen kunnen aan boas lijden. Het hangt ook af van de schedelstructuur en verhoudingen neus/schedel etc

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:34

Tuurlijk zijn rasverenigingen niet heilig. Ik zou me daarom als ik op zoek zou gaan naar een hond überhaupt eerst inlezen het ras de vereniging en waar allemaal op getest wordt ed. Overigens houdt een goede outcross fokker zich ook gewoon (gedeeltelijk) aan de rasstanddaard vannde vereniging en gaat deze niet lukraak kruisingen fokken. Maar goed dat is niet de discussie hier. Ik zou me ook maar aan de aanbeveling van de dierenarts in dit topic houden. Of een herplaatser oid nemen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:37

Want een verplaatsen Franse bulldog heeft geen korte neus en is niet onderhevig aan dezelfde gezondheidsperikelen? Het is en blijft een Franse bulldog hé of dat nu een pup of een herplaatser is.

Outcross houdt zich niet zozeer aan de standaard als deze verdorven is. Outcross heeft als doel die te verbeteren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:43

Little_Gift schreef:
Want een verplaatsen Franse bulldog heeft geen korte neus en is niet onderhevig aan dezelfde gezondheidsperikelen? Het is en blijft een Franse bulldog hé of dat nu een pup of een herplaatser is.

Outcross houdt zich niet zozeer aan de standaard als deze verdorven is. Outcross heeft als doel die te verbeteren.

Tuurlijk, maar als iemand graag een fb heeft, kan ze die beter adopteren dan als pup kopen mi.

Ik ga verder niet discussiëren over rasverenigingen en outcrossbeleid. Daar is het topic niet voor.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:44

Wij hebben twee franse bulldoggen (herplaatsers). Ik hoop dat ze het ras gaan verbeteren maar helaas zie je veel verkeerd gefokte honden, dat is jammer. Wij zijn ook gek van het karakter dus dit afdoen als “niet bijzonder” is niet helemaal op zijn plek vind ik. Ieder ras heeft bepaalde raseigenschappen waar je weg van kan zijn.

Maar dat dit ras vele problemen heeft en dat ten koste van de hond gaat. Zeker waar.

Bij onze honden eigenlijk geen problemen, maar toch hierna een ander ras omdat wij niet willen meewerken aan het instant houden van een verkeerd fokbeleid. Zelf hebben wij naar de Continental bulldog gekeken, is dat niet wat voor jullie?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:39

Wij hebben twee franse bulldoggen (herplaatsers). Ik hoop dat ze het ras gaan verbeteren maar helaas zie je veel verkeerd gefokte honden, dat is jammer. Wij zijn ook gek van het karakter dus dit afdoen als “niet bijzonder” is niet helemaal op zijn plek vind ik. Ieder ras heeft bepaalde raseigenschappen waar je weg van kan zijn.

Maar dat dit ras vele problemen heeft en dat ten koste van de hond gaat. Zeker waar.

Bij onze honden eigenlijk geen problemen, maar toch hierna een ander ras omdat wij niet willen meewerken aan het instant houden van een verkeerd fokbeleid. Zelf hebben wij naar de Continental bulldog gekeken, is dat niet wat voor jullie?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:01

Een Franse bull heeft echt zoveel gezondheidsproblemen, daar zou ik niet aan beginnen.

Het zijn trouwens niet altijd de rasverenigingen die de rasstandaard bepalen. De rasstandaard wordt bepaald in het land van oorsprong. Rasverenigingen in andere landen hebben die te volgen. Alleen de rasverenigingen voor de van oorsprong Nederlandse rassen kunnen dus zelf hun rasstandaard aanpassen.
Maar een rasvereniging kan wel zelf bepalen welke gezondheidseisen ze stellen en diverse onderzoeken verplicht stellen.

Wat spreekt je buiten het clowneske karakter nog meer aan in de Franse bull? Wat zoeken jullie in een hond? Welke formaat mag de hond hebben? Hoe zit het met vachtonderhoud?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:08

Door de rasverenigingen in het land van oorsprong en worden dan door de rasverenigingen over de hele wereld overgenomen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:24

pingu schreef:
Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar bij Bulls of Angels in Roeselare , België kweken ze bewust met gezondere Bulls.
Ze zijn terug te vinden via deze website: https://www.bullsofangels.be/
Wij hebben onze Franse bullen van daar en er is echt een hele waslijst aan onderzoeken die de ouderdieren ondergaan vooraleer er overgegaan wordt tot een nestje.
Onze bullen rennen met gemak de hele tuin door (tuin is 100m diep), geen geknor, geen ademnood, helemaal niets last. Ook niet met de hitte van de afgelopen tijd.
Er is ook nog een dame in Duitsland die bewust bezig is met het fokken van bullen met langere neuzen en met staart. Dit is een Belgische dame die in Duitsland woont. Een website van deze fokker heb ik niet, maar hier is het Facebookprofiel: https://www.facebook.com/share/16uWNminGY/ Het profiel staat in het Duits, maar zij spreekt eveneens Nederlands.
Zij is de eigenaar van de vader van een van onze bulls.
Veel succes met je zoektocht!

Ik weet het niet hoor, maar die Engelse bull heeft nog steeds een platte snuit. En het is blijkbaar bijzonder dat een Franse pup natuurlijk geboren wordt. Dat is toch niet normaal :') Dat je in een gezonde moeder gaat snijden omdat ze gewoon geen natuurlijke bevalling kan ondergaan. Dat is bij meerdere rassen zo maar dat is echt te gek voor woorden :n

Ik zou als ik jullie was kijken naar een asielhond, dan kun je kijken welk karakter het meeste bij jullie past. :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:12

Little_Gift schreef:
Door de rasverenigingen in het land van oorsprong en worden dan door de rasverenigingen over de hele wereld overgenomen.

Ja, dat zijn ze verplicht. Het kan dus best zijn dat er in NL rasverenigingen zijn die dingen aan willen passen, maar die mogelijkheid niet hebben. Of dat ze wijzigingen door moeten voeren waar ze niet heel gelukkig mee zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:23

Was vorige week nog een dierenarts op de radio. Die zei dat de verplichting er wel is, maar de Raad van Beheer doet daar niets aan qua handhaving en pupjes met een te korte neus krijgen nog steeds gewoon de juiste stamboek papieren… dus dat schiet ook niet genoeg op

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:08

Dat dus!

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:09

Wij hebben toen dan wel een Engelse bull gekocht. Via de rasverening. We kozen de fokker die bekend staat om bewust fokken. Werden zelfs geboren zonder keizersnede wat schijnbaar een heel wonder is.
2500 euro betaald. En nog nooit zo’n zieke hond gehad. Is ook maar 4 jaar geworden. Nu kun je het schuiven onder pech. Maar ik begin er nooit meer aan. Wat een verdriet en leed hebben we gehad.

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:37

Earth schreef:
Ik weet het niet hoor, maar die Engelse bull heeft nog steeds een platte snuit. En het is blijkbaar bijzonder dat een Franse pup natuurlijk geboren wordt. Dat is toch niet normaal :') Dat je in een gezonde moeder gaat snijden omdat ze gewoon geen natuurlijke bevalling kan ondergaan. Dat is bij meerdere rassen zo maar dat is echt te gek voor woorden :n

Ik zou als ik jullie was kijken naar een asielhond, dan kun je kijken welk karakter het meeste bij jullie past. :)

Het gaat hier dan ook over de Franse bulldoggen, niet over de Engelse.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:25

pingu schreef:
Earth schreef:

Het gaat hier dan ook over de Franse bulldoggen, niet over de Engelse.

Dat zal. Maar als je trots met zo'n teef fokt

Afbeelding

Dan is elk woord dat je schrijft over gezondheid totaal ongeloofwaardig. Ongeacht het ras.

Wat een dieptriest beeld ;(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:31

Nou ja dat was mijn idee ook een beetje :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:40

Little_Gift schreef:

Als een ras zoveel 'kapotte genen' heeft verzameld, heeft een outcross weinig zin. Dan liever een htk hondje.
Wellicht een idee om een 'rasvereniging' op te richten voor gezonde honden. Geen uiterlijke kenmerken als eis, maar karakter en gezondheid. En dan werklijn, waaklijn en huiselijkheid - lijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:53

Sanet schreef:
Was vorige week nog een dierenarts op de radio. Die zei dat de verplichting er wel is, maar de Raad van Beheer doet daar niets aan qua handhaving en pupjes met een te korte neus krijgen nog steeds gewoon de juiste stamboek papieren… dus dat schiet ook niet genoeg op

Spoiler:
Maar bij de markiesjes kunnen ze wel foklicenties intrekken als het ze niet zint/kruisingen worden gemaakt om de genenpoel groot genoeg te houden :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:58

Geen grotere maffia dan de rasvereniging

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:00

Sanet schreef:

Inmiddels is er een rechterlijke uitspraak geweest en mogen er geen stambomen meer uitgegeven worden aan pups wiens ouders niet aan het wettelijke criterium voor neuslengte voldoen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet vanaf welke datum er geen stambomen meer uitgegeven mogen worden, wellicht is er een overgangstermijn. Willen fokkers van dit soort rassen nog een stamboom bij hun pups dan moeten beide ouderdieren door een dierenarts opgemeten worden.

Er zullen echter wel wat generaties overheen gaan voor er niet af en toe nog pups geboren worden die weer een kortere neus dan de ouders hebben. Het is echt niet zo dat uit twee ouders met een langere neus altijd pups met een langere neus komen, immers een pup kan ook de neus van (over)grootvader of (over)grootmoeder hebben.

En ik vraag me af of er nu niet veel meer zonder stamboom gefokt gaat worden of uit Oost Europa geïmporteerd gaat worden. Beiden lijkt me geen verbetering voor het welzijn want dan is echt alle controle weg. Uiteindelijk ligt het ook voor een (groot) deel bij de pupkoper om niet meer voor dit soort rassen te kiezen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:02

Little_Gift schreef:

Er zijn een heleboel rasverenigingen die gezondheid en welzijn heel belangrijk vinden. Zij geven ook niet zelf de stambomen uit, dat doet de RvB.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:02

Esplendido schreef:
Sanet schreef:

Inmiddels is er een rechterlijke uitspraak geweest en mogen er geen stambomen meer uitgegeven worden aan pups wiens ouders niet aan het wettelijke criterium voor neuslengte voldoen.

Triestige zaak dat een rechter dat moet inzien en niet de rasvereniging en raad van beheer zelf.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:50

Little_Gift schreef:

Je kan zelf toch al zo slim zijn om te gaan zoeken naar een ras zonder extreme kenmerken.
Ik denk hoe extremer een ras is (platte neus, lange rug, rimpels, extreem groot of klein) des te meer vraagtekens je moet zetten bij de rasvereniging.

Een normale gezonde hond zou toch een lichaam moeten hebben wat in balans is. Zonder misvormingen die bepaalde mensen mooi of grappig vinden, zoals bovenstaande kenmerken.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:59

Misschien kun je ook eens naar een cocker spaniel kijken. In mijn ervaring zijn dat echte clowns, ook hierbij is een goede fokker belangrijk want in dit ras komen ook gezondheidsproblemen voor.

Working cockers heb je ook, maar daar moet je denk ik wel wat meer mee doen dan een engelse/Amerikaanse cocker.

Iets minder clown maar ook geweldig zijn Engelse Springer Spaniels, vaak goede gezondheid, in mijn ervaring echt leuke veelzijdige honden met uitknop (wel installeren) en mooi maatje.