Kinderboerderijdieren naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:12

anjali schreef:
rien10 schreef:
Daarom zeg ik ook; niet mijn keuze.
De dierentuin die hem wilde hebben is geen EAZA dierentuin, (dus dat kan Beekse Bergen niet zijn geweest) dat ging niet door. Hij is voor de ogen van het publiek ontleed, niet geschoten.

De Beekse Bergen heeft dit indertijd gezegd in een krantenartikel, dat hij bij hen terecht zou hebben gekund.

Nee. Geloof de feiten.
Anjali stelt dat Beekse Bergen het dier wilde. Beekse Bergen is lid van EAZA. De uitruil ging niet door omdat er een niet EAZA dierentuin het dier wel wilde hebben. Dus; dat kan BB niet geweest zijn.
Nergens zeg ik met welke methode het dier om het leven gebracht is. Met een dodelijk middel kan niet als je hem wilt voeren.

Stamboekhouder zijn van dierentuin dieren is rete-ingewikkeld. Mijn man heeft 40 jaar in een Nederlandse dierentuin gewerkt, is jaren wereldwijd stamboekhouder van Kroonduiven geweest en kent het verhaal van de Giraffe.
Het is een naar verhaal. Met veel verliezers en geen winnaars. Maar het is gegaan zoals het gegaan is. En daar kunnen wij niets aan veranderen.
Denemarken heeft ervoor gekozen om het te doen zoals ze het gedaan hebben. Dat maakt ze geen moordenaars zoals Anjali stelt.
Het zou mijn beslissing ook niet geweest zijn, maar mijn keuze doet er helemaal niet toe. Die van Anjali ook niet. Temeer omdat dit als jaren geleden gebeurd is. Het is allang voorbij.

Nog wat info van de toen directeur Marc Damen.
https://www.bnnvara.nl/videos/258469

Iedereen mag hier van vinden wat hij vind. De ene mening sluit de andere niet uit.

rien10

Re: Kinderboerderijdieren naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:15

Oh, volgens mij is dit fragment niet in orde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:17

rien10 schreef:
Zeker.
Kinderboerderijen hebben een educatieve functie. Leer de kinderen dat het leven niet maakbaar is en dat de dood er bij hoort. Ook de door de mensen geïnitieerde dood. Dat dood niet altijd het ergste is en dat dood ook nut heeft.

"Educatief". Je leert dan kinderen dat dieren waar je een emotionele band mee hebt opgebouwd ,en die jou zijn gaan vertrouwen, gewoon gedood kunnen worden zonder zeer dringende reden. Dat levende wezens dus een soort gebruiksartikelen zijn. En dat een opgebouwde band van vriendschap en vertrouwen niets waard is. Dieren doen zoiets niet! Als een dier jou eenmaal zijn vertrouwen \vriendschap heeft gegeven dan kun je verder erop rekenen dat hij je niets zal aandoen. Bij mensen kun je daar helaas niet op rekenen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:18

Bij wolven ook niet :D
We zijn het oneens. Laten we het daarop houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:29

Muronia schreef:
Ik zal wel uit het stenen tijdperk komen, maar wie eet er nou geitenvlees? Ik heb het nog nooit in de winkel zien liggen.

Moslims?
Ik zou er ook niet aan moeten denken, een keer lamsvlees gegeten in Marokko maar niks voor mij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:35

Je kan ook gewoon Googlen hè.
Ging om dierenpark Hoenderdael in Anna Paulowna. Die zijn geen EAZA lid dus kon niet. Daarbij hadden ze nog geen enkele giraffe lopen dus hoe blij je het beest daar mee zou maken.
Is gedood (nergens staat hoe) omdat hij niet interessant was voor de genenpool? (Waarom fok je die combinatie dan überhaupt maargoed).
Autopsie was openbaar en is daarna aan de carnivoren in de dierentuin gevoerd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:36

Nyaleti schreef:
Je kan ook gewoon Googlen hè.
Ging om dierenpark Hoenderdael in Anna Paulowna. Die zijn geen EAZA lid dus kon niet. Daarbij hadden ze nog geen enkele giraffe lopen dus hoe blij je het beest daar mee zou maken.
Is gedood (nergens staat hoe) omdat hij niet interessant was voor de genenpool? (Waarom fok je die combinatie dan überhaupt maargoed).
Autopsie was openbaar en is daarna aan de carnivoren in de dierentuin gevoerd.

Hij is (niet zichtbaar voor het publiek) door het hoofd geschoten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:45

Afbeelding

Afbeelding

Het echte verhaal over Marius, de giraf.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:48

Little_Gift schreef:

Bron?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:51

anjali schreef:
"Educatief". Je leert dan kinderen dat dieren waar je een emotionele band mee hebt opgebouwd ,en die jou zijn gaan vertrouwen, gewoon gedood kunnen worden zonder zeer dringende reden. Dat levende wezens dus een soort gebruiksartikelen zijn. En dat een opgebouwde band van vriendschap en vertrouwen niets waard is. Dieren doen zoiets niet! Als een dier jou eenmaal zijn vertrouwen \vriendschap heeft gegeven dan kun je verder erop rekenen dat hij je niets zal aandoen. Bij mensen kun je daar helaas niet op rekenen.

Dieren op een kinderboerderij bouwen geen vertrouwensband op met jou als bezoeker hoor.
En wat heb je dan liever? Dieren mishandelen en verwaarlozen voor ze geslacht worden? Denk je dat ze dan blij en opgelucht hun dood tegemoet huppelen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:52

Lieser schreef:
Little_Gift schreef:

Bron?

De standaard, het Parool, animals today.nl, hln.be etc etc, hoeveel wil je er hebben?

Zou zeggen, typ eens Deense giraf Marius in op Google en tel zelf de bronnen _O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:54

Lieser schreef:
anjali schreef:

Dieren op een kinderboerderij bouwen geen vertrouwensband op met jou als bezoeker hoor.
En wat heb je dan liever? Dieren mishandelen en verwaarlozen voor ze geslacht worden? Denk je dat ze dan blij en opgelucht hun dood tegemoet huppelen?

Waarom aldoor het ene vergelijken met het andere? Waarom denk je dat wanneer je tegen het ene bent, automatisch maar voor het andere bent, wat is dat toch voor kromme gedachte telkens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 14:54

Daar irriteerde ik me inderdaad ondertussen ook al mateloos aan _/-\o_

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:17

De ene kinderboerderij is de andere niet. Er zijn zoveel kinderboerderijen met elk een eigen beleid. Er zijn er inderdaad die lammetjes fokken die eind van het seizoen met de handelaar meegaan. Er zijn er die vrijwel alleen aan liefhebbers verkopen en er zijn er die bewust niet fokken of alleen opvangdieren houden.

In Den Haag bijvoorbeeld is er op alle gemeentelijke kinderboerderijen een niet-fokbeleid. In Utrecht hadden ze ooit eens biggen die ze bewust wel lieten slachten om mensen ook bewust te maken van dat je een varken opeet. Weer andere kinderboerderijen hebben stamboekdieren en verkopen ze aan liefhebbers. Ook omdat ze juist tamme dieren hebben.

Ik denk niet dat er echt een goed of fout is, als je maar een beleid hebt en erover nadenkt. En de tijd die de dieren bij jou hebben ook echt goed voor ze zorgt.

Edit. Den Haag fokt wel, maar ook voor vervanging van eigen dieren. Ze zijn in elk geval heel transparant over wat er met de dieren gebeurt: https://www.denhaag.nl/nl/vrije-tijd-en ... erderijen/

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:38

Tja dit is,waarom onze kinderboerderij niet fokt. En jonge geitjes zijn overal te krijgen als de oudjes sterven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:38

Little_Gift schreef:
De standaard, het Parool, animals today.nl, hln.be etc etc, hoeveel wil je er hebben?

Zou zeggen, typ eens Deense giraf Marius in op Google en tel zelf de bronnen _O-

Nee, jij zegt dat je het ware verhaal kent. Wie stelt, bewijst.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:40

Wat heb je meer nodig dan? Bronnen vermeld, printscreens geplaatst... Je hoeft niet te etteren omdat je ongelijk bewezen werd hé

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:42

Wintu schreef:
Waarom aldoor het ene vergelijken met het andere? Waarom denk je dat wanneer je tegen het ene bent, automatisch maar voor het andere bent, wat is dat toch voor kromme gedachte telkens.

Niet krommer dan denken dat kinderboerderijdieren een band opbouwen met de bezoekers, en vervolgens ook denken dat die dieren zwaar teleurgesteld in 'de mensheid' naar het slachthuis gaan. Alsof mamma geit haar jonkies waarschuwt dat ze niet moet geloven dat de kinderboerderij voor altijd voor ze zal zorgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:43

Little_Gift schreef:
Wat heb je meer nodig dan? Bronnen vermeld, printscreens geplaatst... Je hoeft niet te etteren omdat je ongelijk bewezen werd hé

Mijn ongelijk? Ik ken die hele giraf niet en heb daar ook niets over geschreven in deze draad.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:44

Lieser schreef:
Wintu schreef:

Niet krommer dan denken dat kinderboerderijdieren een band opbouwen met de bezoekers, en vervolgens ook denken dat die dieren zwaar teleurgesteld in 'de mensheid' naar het slachthuis gaan. Alsof mamma geit haar jonkies waarschuwt dat ze niet moet geloven dat de kinderboerderij voor altijd voor ze zal zorgen.

Men zegt toch niet dat de dieren die band opbouwen? Men had het over dat de bezoekers die band opbouwen met het dier, niet andersom :')

Lieser schreef:
Little_Gift schreef:

Mijn ongelijk? Ik ken die hele giraf niet en heb daar ook niets over geschreven in deze draad.

Ook goed hoor, wat jij wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:38

Lieser schreef:
Wintu schreef:

Misschien bouwen ze geen band op met incidentele bezoekers, maar waarschijnlijk wel met de vaste verzorgers. Die daar vaak als vrijwilliger werken. Dus zeker van de dieren zullen houden anders ga je niet vrijwillig en onbetaald je tijd eraan geven.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:01

Eigenlijk vind ik het niet goed passen zo bokje fokken in de setting van de kinderboerderij waarbij denk ik vooral de liefde voor de dieren voorop staat, en dan naar de slacht. Tenzij je er transparant over bent als kinderboerderij en bv het desbetreffende bokje aanbiedt om daar stukjes vlees van te kunnen kopen als bezoekers. Dit doet me erg denken aan een documentaire van een varkentje geheten Dorus, wat bij een slagerij stond en mensen dan een stukje vlees van Dorus alvast konden kopen. Het gevolg was een inzamelingsactie georganiseerd door de bezoekers die het toch erg zielig voor Dorus vonden, en het varken werd vervolgens naar een varkensopvangplek gebracht. Tot er weer een nieuw varken daar kwam..
https://www.filmfestival.nl/film/goddelijk-varken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:17

Muronia schreef:
Ik zal wel uit het stenen tijdperk komen, maar wie eet er nou geitenvlees? Ik heb het nog nooit in de winkel zien liggen.

Waar denk je dat al die melkgeiten blijven van al die geitenkaas die in de winkels ligt?

En niet te vergeten, alle bokjes die geboren worden zodat alle geiten melk blijven geven? Dat zijn er duizenden per jaar.

De meeste bokjes uit de melkgeitenhouderij worden niet ouder dan max 3 weken.

On topic: ik zou er geen moeite mee hebben, om een bokje of varken of wat dan ook op een kinderboerderij geboren, naar de slacht te doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:31

purny schreef:
Muronia schreef:

Moslims?
Ik zou er ook niet aan moeten denken, een keer lamsvlees gegeten in Marokko maar niks voor mij.

Lamsvlees is van schapen, niet van geiten :7 }:0

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:46

Sabri schreef:
Eigenlijk vind ik het niet goed passen zo bokje fokken in de setting van de kinderboerderij waarbij denk ik vooral de liefde voor de dieren voorop staat, en dan naar de slacht. Tenzij je er transparant over bent als kinderboerderij en bv het desbetreffende bokje aanbiedt om daar stukjes vlees van te kunnen kopen als bezoekers. Dit doet me erg denken aan een documentaire van een varkentje geheten Dorus, wat bij een slagerij stond en mensen dan een stukje vlees van Dorus alvast konden kopen. Het gevolg was een inzamelingsactie georganiseerd door de bezoekers die het toch erg zielig voor Dorus vonden, en het varken werd vervolgens naar een varkensopvangplek gebracht. Tot er weer een nieuw varken daar kwam..
https://www.filmfestival.nl/film/goddelijk-varken

Ik vermoed dat veel mensen vlees kopen dat onherkenbaar in een plastic bakje verpakt in de koelvitrine van de supermarkt ligt. Maar als ze zoals in bovenstaande geval het dier zelf zien dan hoeft het toch niet meer. Kinderboerderijdieren vallen toch ook eerder onder de "huisdieren" zoals katten en honden. Die worden in Azie wel gegeten en dat vinden veel Westerlingen te verafschuwen.