Erf grens hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:29

Zo werkt het niet @schuur.

Ja de hond voelt de pinnen maar hij weet wanneer ze actief gaan worden en ook dat hij het kan vermijden.

Een onzichtbare omheining moet ook gewoon aangeleerd worden.
In het begin moet je er een zichtbare draad of vlaggetjes boven de draad zetten zodat de hond ziet waar de omheining is.
Als hij de omheining benaderd hoort hij eerst een biep, indien hij richting omheining blijft gaan komt de stroom.
Correct aangeleerd weet hij dus dat hij op een bepaalde afstand van de omheining moet blijven. Indien hij per ongeluk toch te dicht komt heeft hij eerst de waarschuwingsbiep zodat hij nog kan omdraaien.
Op de rest van het erf is de halsband inactief.

Het werkt idd niet voor alle honden, sommigen leren erdoor te lopen en zo'n omheining is ook niet even snel en goedkoop te plaatsen.
En het is ook niet voor elke hond nodig, velen kunnen prima leren dat er een erfgrens is waar ze niet overheen mogen.

Een simpel hek lijkt me in het geval van TS de beste oplossing.
Of anders idd een ren od.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:51

De erfhond van onze stal heeft inderdaad ook zo'n onzichtbare omheining, en dat werkt opzich prima maar in het begin is hij echt nog wel eens ontsnapt door niet goed functioneren, batterijen leeg etc. Daardoor ging de leercurve van de erfgrens ook niet zo lekker, inmiddels weet ie het wel goed en probeert ie ook niks meer als de batterij wel een keer leeg is. Ik snap wel waarom ze ervoor kozen want op een pensionstal waar mensen in en uitlopen kan een hond veel te makkelijk door een poort glippen, maar voor een privé stukje tuin zou ik het echt niet snel kiezen, zeker niet als je al gemerkt hebt dat de hond in kwestie niet echt onder de indruk is van stroom.
Naar mij idee is als je iets van een mogelijkheid hebt om een fysiek hek neer te zetten ook al is het dan misschien een wat kleiner stukje echt wel betrouwbaarder en veiliger. Of iets van een lange lijn of een lange waslijn kabelbaan constructie waaraan je hond wat bewegingsvrijheid heeft (dan wel liever een tuig dan een halsband gebruiken ivm eventueel verstrikt raken).
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 14-07-25 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:57

moonsparkle schreef:
Ik wilde wel even aangeven dat ik ook iemand ken met een hond die gebruik had gemaakt van stroom, die durft het erf dus niet af. Als je buiten het erf met de hond wil moeten ze hem die grens over tillen. Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee? Loopt je hond bijvoorbeeld wel nog mee als je er zelf met de hond af wil? Of neem je dan een andere uitgang?

Op commando lopen ze zo mee het erf af hier en enkel met eigen baas. Systeem staat al jaren uit overigens maar blijven verder keurig op terrein

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:18

Schuur_ schreef:
Little_Gift, het punt is dat de hond de pinnen van de halsband steeds voelt zitten maar niet weet wanneer ze pijn gaan doen. Zelfde als dat jij een stroomdraad permanent in je hand moet houden en niet weet wanneer er stroom komt. Dat is een stuk onzekerder dan dat er een draad hangt en als je daar tegen komt doet het pijn.

De halsband moet zo zitten dat de pinnen constant contact maken met de huid omdat er anders kans is dat er geen effect is als er stroom wordt gegeven, zeker bij honden met een dikke vacht. Daarom staat ook overal in de gebruiksaanwijzingen dat je de banden nooit permanent om mag laten.

Je moet nooit dingen roeptoeteren als je er geen verstand of ervaring van/mee hebt
Dieren met zulke systemen weten heel goed wanneer er stroom komt. Ze kennen de onzichtbare omheining en ze horen en voelen een waarschuwing.
Met bepaalde blafbanden zou je dat hetzelfde moeten doen want daar zit vaak ook een piep of trilfunctie op, alleen omdat je die zelf in moet drukken wordt die vaak misbruikt want ja. Lekker gelijk stroom geven ipv waarschuwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:08

Ik heb geen hond dus misschien is het daarom.
Maar ik snap er echt geen snars van waarom die onzichtbare omheiningen met stroomhalsbanden niet mogen of zielig zouden zijn.
Kan me geen duidelijke consequentere training bedenken onder de normale omstandigheden (en dus een nette introductie).
Er is altijd een signaal vooraf en de consequentie is altijd dezelfde. Zo consequent zouden wij als trainers nog eens ooit moeten worden.

Ik begrijp echt niet waarom dat anders is dan een stroomomheining bij een paard. Sterker nog, die wordt niet eerst gewaarschuwd door een piep.

Ik ga die rvo link eens lezen. *edit niets wijzer geworden. Waarom dan een stroomomheining zelf wel mag.....schiet mij maar lek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:14

Ik denk omdat het moeilijk te controleren is wanneer het gaat om zo'n ding waar de mens op een knopje drukt. En daar echt heel vuil onterecht mee om kan gaan.
En wanneer het dus om een eerlijke band gaat waar de hond zelf bepaalt.
Denk dat er daarom maar snel is gekozen voor: geen halsband met stroom.

Ik heb het ook altijd een eerlijke manier gevonden en was ook verbaasd dat dit er onder valt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:32

Cioccolato schreef:
Schuur_ schreef:
Little_Gift, het punt is dat de hond de pinnen van de halsband steeds voelt zitten maar niet weet wanneer ze pijn gaan doen. Zelfde als dat jij een stroomdraad permanent in je hand moet houden en niet weet wanneer er stroom komt. Dat is een stuk onzekerder dan dat er een draad hangt en als je daar tegen komt doet het pijn.

De halsband moet zo zitten dat de pinnen constant contact maken met de huid omdat er anders kans is dat er geen effect is als er stroom wordt gegeven, zeker bij honden met een dikke vacht. Daarom staat ook overal in de gebruiksaanwijzingen dat je de banden nooit permanent om mag laten.

Je moet nooit dingen roeptoeteren als je er geen verstand of ervaring van/mee hebt
Dieren met zulke systemen weten heel goed wanneer er stroom komt. Ze kennen de onzichtbare omheining en ze horen en voelen een waarschuwing.
Met bepaalde blafbanden zou je dat hetzelfde moeten doen want daar zit vaak ook een piep of trilfunctie op, alleen omdat je die zelf in moet drukken wordt die vaak misbruikt want ja. Lekker gelijk stroom geven ipv waarschuwen.

Zo goedemiddag. Aardig ben je. Ik ben zeker geen tegenstander van dit systeem en mijn excuses als mijn uitleg kort door de bocht is. Bedankt om de juiste nuances in de working te benadrukken. Het is inderdaad belangrijk dat mensen weten hoe het correct werkt. Ik zou het alleen niet aanraden en kies er bij ons ook niet voor door ervaringen in de omgeving waarbij er effectief gehandhaafd is toen de ontsnapte hond met een stroomhalsband voor de omheining is gevonden.

Anders was dat voor het erfhondje hier ook de oplossing geweest. Nu snapt ze na 2 jaar heel goed dat ze niet door de poort mag maar is het pad het land op natuurlijk te verleidelijk. In plaats van een draadje onder de grond kiezen wij voor een wettig alternatief, dwz een omheining van een gedeelte van de tuin waar de honden in kunnen als er geen toezicht is.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:21

Cioccolato schreef:
Schuur_ schreef:

pas je dat dan ook toe op jezelf?
een blafband drukt de eigenaar niet zelf op een knop. Die wordt geactiveerd door het geluid van de hond of de trilling van de keel (of allebeide net welke versie je koopt).

als je het hebt over een trainingsband (ook wel Teletact) is het inderdaad met de eigenaar die een zender vast heeft en de hond de ontvanger om heeft.
Ook daar kun je prima eerst voor een trilling kiezen en zelfs de intensiteit ter plekke schakelen.
dus niet gaan roeptoeteren dat je bij een "blafband" als eigenaar een zender vast hebt want dat is simpel weg niet zo.

maakt het niet anders dat alles gewoon verboden is om te gebruiken.

sasja0705

Re: Erf grens hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:41

Onze buren hadden zo een omheining voor hun herdershond.
Die wist precies wanneer de batterijen leeg liepen en dan was het raak... 2 honden en 2 x mensen gegrepen. Voor bekende was die een schat - ik heb m zelf n paar keer ingezameld, maar vreemden of vreemde honden,was dus een ramp.
En prutsmuts was de omheining ook onder de mom van "oost indisch doof".
Nee, was die niet. Ik had n paar keer met hem getraind en bij hem was het probleem gewoon dat er weinig naar omgekeken werd.

Wat ik bij deze "omheinig" niet gied vind, zijn juist de pinnen, die de huid moeten raken .
Bij een hond met ondervacht moet het behoorlijk strak staan. En dat zag je ook bij mijn buurhond... naar een aantal maanden huidirritatie, rood en uiteindelijk behoorlijk ontstoken.

Ik heb zelf honden, had ook werkhonden en mijn jongste telg van 3 heb ik overgenomen toen ze 11 maanden was en niets maar ook niets kende behalve een reuze terrein en andere honden.
Er zat behoorlijk wat werk erin maar zij zou echt niet zomaar achter iets of iemand aanlopen.
En als... nou, heel simpel : niet los als ik niet in gelenheid ben om haar onder apellte houden en desnoods een pin met een lange riem...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:38

Jokonootje schreef:
Cioccolato schreef:
]

een blafband drukt de eigenaar niet zelf op een knop. Die wordt geactiveerd door het geluid van de hond of de trilling van de keel (of allebeide net welke versie je koopt).

als je het hebt over een trainingsband (ook wel Teletact) is het inderdaad met de eigenaar die een zender vast heeft en de hond de ontvanger om heeft.
Ook daar kun je prima eerst voor een trilling kiezen en zelfs de intensiteit ter plekke schakelen.
dus niet gaan roeptoeteren dat je bij een "blafband" als eigenaar een zender vast hebt want dat is simpel weg niet zo.

Daarom ook het woord 'bepaalde' :D
Staat precies wat je zegt. Die bepaalde met knopjes voor de eigenaar :')

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:43

Cioccolato schreef:
Jokonootje schreef:

Daarom ook het woord 'bepaalde' :D
Staat precies wat je zegt. Die bepaalde met knopjes voor de eigenaar :')
Nee want dat zijn geen blafbanden.
Dat zijn correctie banden en worden eigenlijk nooit gebruikt tegen het blaffen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 15:43

Oh jawel hoor

Gelijk grote edit; niet door mij

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:11

Jokonootje schreef:
Cioccolato schreef:

Er zijn wel degelijk blafbanden waarbij de eigenaar OOK een zender heeft en zelf kan drukken. Dus kaats je die bal nu ook terug in eigen doel?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:22

Ik denk dat met gerichte training vrijwel iedere hond geen onzichtbare omheining nodig heeft. Voorop gesteld dat het duur is, vind ik het ook zielig.
Aanleren hoever ze op het erf mogen is vrij goed te doen. Bij een wat eigenwijzere hond evt met iemand anders erbij, zak brokjes als beloning en lange lijn.

Onze Pepper, Indra wisten zelfs op de camping maar ook bij een bungalowpark bij dag 1 waar onze plek was terwijl dat voor iedere camping/bungelowpark toch echt anders is.
Op de boerderij waar ze drie dagen in de week komen net zo.
Het enige wat lastiger is is dat de regels zijn veranderd en ze sinds de nieuwe hond er is niet meer in de paardenwei mag komen. Dit gaat 9 van de 10 keer goed tenzij mijn man en ik er alle 2 lopen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:04

Dat is aardig met een Will to please ras maar echt niet met een zelfstandig denkend onafhankelijk type die niemand nodig heeft en zijn eigen plan trekt of zodanig hoog in drive zit zoals een terriër die jacht ruikt.

Ik zie je al staan dan met je zakje brokjes. Zie je nog net geen middelvinger jouw kant op gericht bij de hond _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:23

Nienke1979 schreef:
Ik denk dat met gerichte training vrijwel iedere hond geen onzichtbare omheining nodig heeft. Voorop gesteld dat het duur is, vind ik het ook zielig.
Aanleren hoever ze op het erf mogen is vrij goed te doen. Bij een wat eigenwijzere hond evt met iemand anders erbij, zak brokjes als beloning en lange lijn.

-knip-

Dan mag jij in je handen knijpen met je honden :D
Want, nee dit is echt niet zo makkelijk te trainen.
Ja, misschien als het baasje in zicht is. Die van mij ging subtiel in de bosjes snuffelen ofzo als hij mij zag en zich betrapt voelde. Naaide er tussenuit als ik net even naar de mesthoop liep oid.
Als de 'beloning' maar groot genoeg is.. Voor mijn hond was dat kattenbrokjes en etensresten bij de buren :=
Zeker zo'n spontane prikkel als een hond die voorbij komt, is echt niet zo maar af te leren. Maar zo'n hond als van TS die vliegt gewoon door een onzichtbare omheining heen.
Zet een hek.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:08

Met honden die een hoge drive voor iets hebben werkt de brokjestechniek idd niet.
Mijn hond (jachthond) keek je gewoon aan met idd een dikke middelvinger en weg was ie. Kon je hoog en laag springen, een ree voor z'n neus en de wereld kon vergaan hij ging er achter.
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om dat in goede banen te leiden.

Voor het erf heb ik hier gewoon een degelijk hek staan.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:42

Een fanatieke Aussie, die al niet gemakkelijk onder appèl is, daar heb je een iets hoger hek voor nodig waarschijnlijk dan puur een hekje voor de duidelijkheid.

Plus, weinig losloopgebied in de omgeving begreep ik? Zijn honden die gefokt zijn om snel "aan" te staan en ook zelfstandig te reageren. Heeft hij voldoende mentale uitdaging?

Niet ieder ras/hond is idd van nature gemakkelijk erfvast te krijgen, helemaal niet wanneer ze een paar keer succes gehad hebben. Ik snap dat je er van baalt, maar als je in je schrijfwijze spreekt van "die rat" "retesnel" moet je je afvragen of je hem het juiste huis wel kunt bieden?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:47

parnassia schreef:
Ik snap dat je er van baalt, maar als je in je schrijfwijze spreekt van "die rat" "retesnel" moet je je afvragen of je hem het juiste huis wel kunt bieden?

Tjonge jonge zeg…. We leven echt in een tere zieltjes tijdperk hoor… pappen en nathouden :(:)

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:07

Helemaal niet juist.
Mijn advies is dus verkoop hond als je goed leest ;-).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 22:32

Ik ben het wel met Parnassia eens.
Een Aussie in een appartement die het moet doen met of een aangelijnde wandeling, of op een heel beperkt stukje los kunnen lopen, zonder dat er ergens werk of een mentale uitdaging is ( misschien is dat er wel, maar TS noemt het niet) is eigenlijk niet iets wat je moet willen

En dan een jonge ( circa een jaar) high energy hond een "rat" noemen omdat hij retesnel een speelkameraad weet te bereiken.. tja.. .dan heb je niet direct mijn sympathie.

Een jonge Aussie, een werkhond bij uitstek, heeft WERK nodig. Het is geen erfhond en gaat dat waarschijnlijk ook niet worden. Dus je hebt hier als baas je verantwoordelijkheid te nemen. Zoek een passende uitdaging/ een tak van hondensport waar hij zijn energie in kwijt kan.

Ga wandelen, bied hem in huis denk spelletjes aan..

En dat los buiten op ( het relatief kleine zoals ik lees) eigen terrein blijven zonder deugdelijke omheining./ zonder baas in de buurt?...

Heel eerlijk??
Ik denk dat dat een heeeeeel lastige gaat worden.

Dus:
Pas je aan, geef je hond wat hij nodig heeft, of ga serieus overwegen of je wel voor het bij jullie passende ras hebt gekozen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:00

Het is toch helemaal niet bekend wat TS wel of niet met haar hond doet? Daar heeft TS helemaal niks over gezegd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:02

parnassia schreef:
Helemaal niet juist.
Mijn advies is dus verkoop hond als je goed leest ;-).

Wat boeit het dat je je hond een rat noemt? Ik noem m’n paard ook wel eens knol of frikandel. Moet ik ze dan maar verkopen? Heeft imo niks met het topic te maken

Verder lees ik vooral mee, interessant wat iedereen er van denkt :j

Wbt harmonica gaas, nooit kopen. Halfuur kauwen en ze zijn er doorheen. Leuk voor kippen ofzo, maar zeker niet veilig voor honden

Mijn honden zijn redelijk erf vast, mijn husky heeft er alleen een handje van soms het fietspad voor huis op te schieten en dan 4x over de sloot heen en weer te springen en dan weer op het erf te gaan . Totaal onnodig en vooral uit ‘zoomies’, maar wel vervelend. Vooral als er een hond loopt en er spanningen ontstaan. Nee er staat geen hek, ze loopt ook niet (meer) weg, alleen even racen. Nadeel is dat de andere hond er ook achteraan gaat. Zoek nog een oplossing maar zolang ik haar ‘kort’ hou gaat het prima. (Zichtbaar stroomdraad werkt niet). Alleen heb meer dingen te doen op het erf. (Paarden trainen, uitmesten etc etc). Ik kan en ga echt niet elke minuut naar de hond kijken. Dat kan gewoon niet. En dan gaat ze ook achter een omheining, achter het hek. Maar het liefste heb ik ze gewoon hele dag los over 2 hectare

Het vervelendste is hier vooral het 80x per dag in de sloot gaan. Echt stront irritant. Kletsnatte hond die meurt. Bah. En maar niet af te leren. We zitten er notabene naast en een hek (3 planken hoog) banjert mevrouw rustig door/om heen of maakt haar eigen weg. Maar die heeft nog even om te leren haha (1 jaar)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:06

Nienke1979 schreef:

Onze Pepper, Indra wisten zelfs op de camping maar ook bij een bungalowpark bij dag 1 waar onze plek was terwijl dat voor iedere camping/bungelowpark toch echt anders is.
Op de boerderij waar ze drie dagen in de week komen net zo.
Het enige wat lastiger is is dat de regels zijn veranderd en ze sinds de nieuwe hond er is niet meer in de paardenwei mag komen. Dit gaat 9 van de 10 keer goed tenzij mijn man en ik er alle 2 lopen.

Dat gaat hier ook prima en ze snappen het allemaal. Op het bedrijf van mijn ouders ook alles top, op de camping gaat het super met 3 tegelijk. Andere honden, mensen of kinderen zijn geen trigger. Tot er thuis een haas op het pad of de rand van de tuin zit die zich omdraait en wegspurt. Succes met je koekjes. Wamt als er iets mooi is voor een hond is het wel achter wild aan rennen. En een of twee krijg ik er vaak nog vanaf geroepen maar als ze alledrie weg zijn kan ik niks meer. De enige veilige oplossing is een deugdelijke omheining. Ook tegen slootje baden :+
Zelfbelonend gedrag is zoveel hoger in waarde dan beloning van de baas.

Als ik het goed lees woont TS er pas? Misschien had ze de hond al gekocht voor ze in deze situatie terecht kwam?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:07

Nyaleti schreef:
Het is toch helemaal niet bekend wat TS wel of niet met haar hond doet? Daar heeft TS helemaal niks over gezegd.

Goed lezen... Ik maak ook een voorbehoud "Misschien is het er wel, maar TS noemt het niet."

In combinatie met deze zin van TS:
Citaat:
Dus nou is het echt het terrein en anders alleen maar aan de riem langs de drukke land weg lopen waar veel tracktors en vrachtwagens als mongolen rijden om zo te zeggen.

Maakt het wel dat ik me wél afvraag of er wel aan alle voorwaarden die imo horen bij het hebben van een Aussie is voldaan.

En misschien ís dat wel zo hoor, heeft TS dat allemaal wel voor elkaar. Dat voorbehoud maak ik ook nadrukkelijk in mijn post Maar in dat geval is het niet los op het erf kunnen dan al een heel stuk minder bezwaarlijk / minder onoverkomelijk lijkt me