Neuroloog huisdierenarts gezocht in het noorden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Re: Neuroloog huisdierenarts gezocht in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 13:17

Volgensmij is röntgen voor botten en weefsels /spieren?
En de echo voor de organen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:21

Wat een lief koppie heeft ze. Erg vervelend dat ze zich zo slecht voelt. Ik snap dat je het nu ook niet meer weet. Ik hoop dat je snel meer weet wat haar probleem veroorzaakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:22

Heel veel sterkte.
Met een röntgenfoto kunnen ze wel een verstopping door poep en een megacolon (verwijde darm) zien. Voor andere details is extra de echo nodig.

Je zegt dat hij sinds de psyllium wel goed poept. Hoe poepte hij hiervoor? En met psyllium elke dag een mooie zachte smalle drol? Of zijn ze hard of uitgedroogd of juist breed?

Hier ervaring met verstopping en megacolon. Elke dag Cisapride en door al z’n voer de macrogol die ik eerder getipt had was noodzakelijk. Psyllium kon de mijne niet tegen, dat gaf veel buikpijn, net als lactulose. Dus die twee middelen konden wij niet geven. De Cisapride stimuleert de kneedwerking van de darmen, ook nodig. Daarnaast hebben sommige katten juist baat bij low-residu voeding (juist niet teveel onverteerbare ingrediënten zoals sommige vezels enzovoort), de andere weer met high-residu.

Belangrijkste is dat ze in Duitsland kunnen gaan vaststellen waar zijn buikpijn vandaan komt, wat is er precies aan de hand. Zodat ze gericht kunnen gaan behandelen.

Hopelijk weet je vanmiddag snel meer!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 14:20

Hannanas schreef:
Heel veel sterkte.
Met een röntgenfoto kunnen ze wel een verstopping door poep en een megacolon (verwijde darm) zien. Voor andere details is extra de echo nodig.

Je zegt dat hij sinds de psyllium wel goed poept. Hoe poepte hij hiervoor? En met psyllium elke dag een mooie zachte smalle drol? Of zijn ze hard of uitgedroogd of juist breed?

Hier ervaring met verstopping en megacolon. Elke dag Cisapride en door al z’n voer de macrogol die ik eerder getipt had was noodzakelijk. Psyllium kon de mijne niet tegen, dat gaf veel buikpijn, net als lactulose. Dus die twee middelen konden wij niet geven. De Cisapride stimuleert de kneedwerking van de darmen, ook nodig. Daarnaast hebben sommige katten juist baat bij low-residu voeding (juist niet teveel onverteerbare ingrediënten zoals sommige vezels enzovoort), de andere weer met high-residu.

Belangrijkste is dat ze in Duitsland kunnen gaan vaststellen waar zijn buikpijn vandaan komt, wat is er precies aan de hand. Zodat ze gericht kunnen gaan behandelen.

Hopelijk weet je vanmiddag snel meer!

Ik hoop het ook zo!
Nu moet ik even graven hoor. Sinds ze laxatract krijgt poepte ze flinke (dik en lang!) keutels enkel sinds een week nu dat ze het op houd. 2 dagen en het er niet goed meer uit krijgt.
Haar ontlasting heeft een laagje en van binnen is het rood en dun.
Psyllium zag ik zo geen resultaat direct op de ontlasting behalve haren wat werden meegenomen. Voor het eerst ooit door de ontlasting gezien..
.overigens plast ze ook niet normaal , soms sproeit ze. Ze plast wel dikke plassen urine is ook vaak nagekeken al en niks raars aan..
Haar ontlasting zonder laxeermiddel is normaal echt hard. Ze krijgt natvoer met veel vocht.

Ik vermoed dat het ook niet in haar koppie meer zit maar echt dat er iets met haar buik op dat gebied is.
Dat ze een hoofdtrauma heeft zou best kunnen maar na de osteopaat zie ik hierin zoveel verschil , haar kaak stond scheef..
Maanden terug leek het alsof ze veel hoofdpijn had, maar dat idee heb ik nu niet.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 14:43

Wat vervelend dat ze zich zo rot voelt, soms denk je wel eens: Konden ze maar praten. Hopelijk weet je vanmiddag meer.

Mijn vorige kat kreeg ook krampen van het laxeermiddel, hem gaf ik iedere ochtend 1 ml koudgeperste lijnzaad olie. Daar deed hij het heel goed op. Dat zou je ook eens kunnen proberen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 17:31

Net terug. Helaas weet ik nog niet meer.
De dierenarts kreeg een spoedoperatie tussen door. Maar ze heeft een injectie voor de gevoelige buik gekregen.
Verder hebben ze voor morgen de planning verschoven zodat morgen de echo plaats kan vinden direct.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:21

Ah dat is jammer! Ze heeft vast een cerenia injectie gehad? Dat doen ze vaak tegen misselijkheid en buikpijn. Hopelijk snel morgen nieuws.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 08:47

Hannanas schreef:
Ah dat is jammer! Ze heeft vast een cerenia injectie gehad? Dat doen ze vaak tegen misselijkheid en buikpijn. Hopelijk snel morgen nieuws.

Jaa heel jammer want de reis is altijd zo stressvol ..
Bij Deze Duitse dierenarts leggen ze altijd een doekje over de kooi met feliway. Zodat ze kat rustig wordt. Heb deze spray toch ook maar even gehaald zodat de reis wellicht wat rustiger voor haar is..

Klopt die heeft ze gehad!
Enkel was ze afgelopen avond toch weer heel boos.
Eerlijk gezegd heb ik mijn katten even uit elkaar gehaald toen, zij beneden. (Koelste ruimte.) Andere kat boven.
Ik had gewoon echt even slaap nodig...
Weet wel dat ze even onrustig is geweest.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:12

Je hebt PB

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 20:43

Ik ben weer thuis met Pip.
Echo gehad, ze wou niet mee werken en moest een roestje krijgen.

In haar buik was alles goed, geen opmerkingen verder..
Opnieuw bloed laten prikken om nog een keer uit te sluiten of bepaalde waardes die de afgelopen keer wat hoger waren (door stress.) wellicht niet nu nog meer gestegen zijn.
Woensdag de uitslag hiervan.

Wel met het verhaal van de osteopaat vermoeden ze nu gewoon dat ze de kattenbak houding pijnlijk vind.
En daardoor haar ontlasting liever op houd.
En telkens verstoppingen heeft.

Ze heeft artrose in haar heupen en lichte spondylose in haar onderrug.

Ze heeft al eens solensia gehad , alleen dit had geen effect bij haar. En ik hoor bepaalde verhalen dat solensia heel heftig kan uitpakken . Waardoor ik wat huiverig ben op termijn..
Maarja een kat met pijn is ook niks..

Iemand ervaring met iets van artrose / spondylose?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:58

Fijn dat de echo goed is, maar ergens ook jammer dat je nog geen uitsluitsel hebt wat het nou kan zijn :(:)

Heeft ze al eens op andere pijnstillers gestaan? Vast op iets van Nova/metacam, maar verder nog wat?
Hoevaak heb je de Solensia gegeven? Soms is die helaas meer dan 1 of 2 keer nodig om optimaal te werken. Of een hogere dosering.

Spondylose en artrose kunnen natuurlijk goed lijden tot pijn bij het plassen en ontlasten.

Er lopen inderdaad onderzoeken en komen verhalen boven, maar het is nog afwachten hoe dat precies zit. De meeste dieren die Solensia (of Librela, als we het over honden hebben) zijn ouder, het is een afweging wat je dan er voor over moet hebben aan lange termijn effecten. Maar die effecten liggen wat onder de loep te laatste tijd.

Zit deze Duitse dierenarts veel in de orthopedie? Dan zouden ze je wellicht ook verder moeten kunnen helpen met medicatie.

Anders zou je altijd nog contact op kunnen nemen met Hopmans voor een orthopedisch consult en/of advies.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 21:07

prugelpiet schreef:
Fijn dat de echo goed is, maar ergens ook jammer dat je nog geen uitsluitsel hebt wat het nou kan zijn :(:)

Heeft ze al eens op andere pijnstillers gestaan? Vast op iets van Nova/metacam, maar verder nog wat?
Hoevaak heb je de Solensia gegeven? Soms is die helaas meer dan 1 of 2 keer nodig om optimaal te werken. Of een hogere dosering.

Spondylose en artrose kunnen natuurlijk goed lijden tot pijn bij het plassen en ontlasten.

Er lopen inderdaad onderzoeken en komen verhalen boven, maar het is nog afwachten hoe dat precies zit. De meeste dieren die Solensia (of Librela, als we het over honden hebben) zijn ouder, het is een afweging wat je dan er voor over moet hebben aan lange termijn effecten. Maar die effecten liggen wat onder de loep te laatste tijd.

Zit deze Duitse dierenarts veel in de orthopedie? Dan zouden ze je wellicht ook verder moeten kunnen helpen met medicatie.

Anders zou je altijd nog contact op kunnen nemen met Hopmans voor een orthopedisch consult en/of advies.

Klopt!
Ze heeft solensia 1x gehad en ik vond haar gedrag verergeren.
Verder novacam gehad en iets voor haar hoofd trauma. Dexacortone als ik het goed zeg?
Gabapentine heb ik nog in huis. Heeft ze ook gehad.

Solensia hoor ik de meeste mensen in mijn omgeving over als laatste stap als er echt niks meer gedaan kan worden tegen de pijn.
Momenteel krijgt ze enkel ondersteunende dingen voor artrose maar niks tegen pijn...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:56

Phoe, niet niks om machteloos je diertje te zien lijden. Maar je doet zo ontzettend veel voor haar, petje af hoor!

Ik lees een paar keer over onrust ‘s avonds. Heb je de indruk dat het ‘s avonds verergert? Mss stomme vraag maar ziet je kat nog goed? Mijn vorige hond had oogproblemen (wat ik aanvankelijk niet doorhad) en hij had stress bij de overgang van licht naar donker, en omgekeerd.

Ik hoop heel erg dat je voor je kat een oplossing vindt, en voor jou veel sterkte!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 06:41

Lukasje schreef:
Phoe, niet niks om machteloos je diertje te zien lijden. Maar je doet zo ontzettend veel voor haar, petje af hoor!

Ik lees een paar keer over onrust ‘s avonds. Heb je de indruk dat het ‘s avonds verergert? Mss stomme vraag maar ziet je kat nog goed? Mijn vorige hond had oogproblemen (wat ik aanvankelijk niet doorhad) en hij had stress bij de overgang van licht naar donker, en omgekeerd.

Ik hoop heel erg dat je voor je kat een oplossing vindt, en voor jou veel sterkte!

Hebben ze niet gecontroleerd bij haar. Hoe doen ze dat?

In de avond verergert het.
Momenteel is ze weer goed wakker en ook weer aan het miauwen naar buiten toe..
Het eerste waar ze aan denkt.. ik snap het niet na al die jaren, nooit naar buiten getaald. Ze heeft een ren maar het gaat verder dan dat..
Misschien moet ik haar uiteindelijk toe laten tot buiten met tracker. Maar een kat die altijd binnen is geweest. Ik kan de link niet plaatsen waarom ze zo omgeslagen is.

Behalve pijn oid.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:13

Gelukkig geen megacolon.

Ik zou haar zekerweten echt niet naar buiten doen. Die onrust gaat verder dan “naar buiten willen” is mijn idee. Huis en ren is toch prima, verder vooral zoeken naar oplossingen zoals jij bezig bent maar zeker niet met dit vreemde gedrag naar buiten laten.

Hebben ze haar bloeddruk gecontroleerd?

Helpt het als je nu metacam geeft? Op het moment van onrust?

Er zijn andere pijnstillers die de dierenarts kan inzetten. Amantadine, tramadol, buprenorphine enz.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 10:18

Hannanas schreef:
Gelukkig geen megacolon.

Ik zou haar zekerweten echt niet naar buiten doen. Die onrust gaat verder dan “naar buiten willen” is mijn idee. Huis en ren is toch prima, verder vooral zoeken naar oplossingen zoals jij bezig bent maar zeker niet met dit vreemde gedrag naar buiten laten.

Hebben ze haar bloeddruk gecontroleerd?

Helpt het als je nu metacam geeft? Op het moment van onrust?

Er zijn andere pijnstillers die de dierenarts kan inzetten. Amantadine, tramadol, buprenorphine enz.

Nee bloeddruk hebben ze niet gemeten. Maar degene die de nagels knipt hier die doet dit ook eventueel.
Metacam heb ik nu niet. Novacam wel.
Ik ga iets bij de dierendokter weghalen.
Chinese kruiden hoor ik heel veel over.
Pan chow & backmotion in combinatie.

Woensdag even afwachten wat de bloedonderzoek gaat doen.
Voordat de dierenarts pijnstilling zou benoemen. Zodat het mogelijk direct goed aan kan sluiten. Stel dat het toch een schildklier bleek te zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:27

Hoe lang heb je de kat op de Gabapentine gehad en was je strikt in je tijden? Voor een goede werking van gaba luistert dit erg nauw.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:56

Het doet mij denken aan een zenuw die af en toe bekneld is, door de uiting van de pijn en de omslag in gedrag. Toen mijn hond een zenuwbeknelling had wilde zij ook uit huis, dat was omdat ze het huis associeerde met de pijn.. Ze wilde letterlijk het huis uit vluchten. De dierenarts wist er toen eigenlijk ook niet zoveel raad mee en vond het maar een raar verhaal.

Bij kleine honden met CM/SM (ook een soort beknelling) is ook een specifiek symptoom dat het savonds verergert.

Edit: Bij mijn hond zat het trouwens in de nek en zij durfde dus ook niet meer te eten omdat ze dan vaak een pijnscheut kreeg. Maar alles bij elkaar was een heel gedoe om oorzaak en gevolg symptomen van elkaar te onderscheiden. "Geen eetlust" was dus een gevolg en geen symptoom eigenlijk. Dit zou bij jou bij de kattenbak van toepassing kunnen zijn.

En ze gromde opeens op rare momenten naar ons, als je haar aanraakte. Doet ze normaal ook nooit.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 12:12

Ladyson schreef:
Het doet mij denken aan een zenuw die af en toe bekneld is, door de uiting van de pijn en de omslag in gedrag. Toen mijn hond een zenuwbeknelling had wilde zij ook uit huis, dat was omdat ze het huis associeerde met de pijn.. Ze wilde letterlijk het huis uit vluchten. De dierenarts wist er toen eigenlijk ook niet zoveel raad mee en vond het maar een raar verhaal.

Bij kleine honden met CM/SM (ook een soort beknelling) is ook een specifiek symptoom dat het savonds verergert.

Edit: Bij mijn hond zat het trouwens in de nek en zij durfde dus ook niet meer te eten omdat ze dan vaak een pijnscheut kreeg. Maar alles bij elkaar was een heel gedoe om oorzaak en gevolg symptomen van elkaar te onderscheiden. "Geen eetlust" was dus een gevolg en geen symptoom eigenlijk. Dit zou bij jou bij de kattenbak van toepassing kunnen zijn.

En ze gromde opeens op rare momenten naar ons, als je haar aanraakte. Doet ze normaal ook nooit.

Wat was hiervoor de oplossing?
Is het nog goed gekomen met je hondje?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 12:13

Princesj schreef:
Hoe lang heb je de kat op de Gabapentine gehad en was je strikt in je tijden? Voor een goede werking van gaba luistert dit erg nauw.

2 weken zo uit mijn hoofd.
Ze kreeg het in de ochtend op een bepaald tijdstip en in de avond net zo

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:18

Ik zou het toch toeschrijven aan dementie. Dan kun je onderzoeken wat je wilt, maar dan ga je het niet vinden. Ik zou haar in deze staat zeker niet buiten laten, want ik gok dat dat niet goed gaat.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 12:21

Earth schreef:
Ik zou het toch toeschrijven aan dementie. Dan kun je onderzoeken wat je wilt, maar dan ga je het niet vinden. Ik zou haar in deze staat zeker niet buiten laten, want ik gok dat dat niet goed gaat.

Klopt. Dit vermoeden heb ik ook. Maar ik denk ook zeker dat pijn mee speelt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:26

Oh dat kan zeker, maar daar heb je misschien al je antwoord dat ze in de rug wat problemen heeft.
Ik zou niet meer teveel gaan onderzoeken maar gaan spelen met pijnstilling en nog een keer met gabapentine. Of wellicht zijn er andere medicijnen voor katten met dementie, dat weet ik niet. En dan kijken of je het stabiel kunt krijgen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:06

Novacam en Metacam is hetzelfde, als je vermoedt dat ze pijn heeft dan kun je dit weekend misschien haar Novacam geven of heb je dat al geprobeerd?

Heel vervelend dat je niet weet wat het nu is, misschien is het een combinatie van dementie en ergens pijn. Ik hoop voor je dat je er achter komt wat het is en dat er een gerichte behandeling mogelijk is. Veel sterkte met alle zorgen!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:49

Solensia zou ik absoluut niet nogmaals voor kiezen. Een kat met mogelijk hersen schade en / of dementie en allerlei klachten, dat zou ik niet aandurven.
Gelukkig zijn er heel veel supplementen op de markt voor artrose.
Wat geef je daar nu voor? En wat is de reden dat je haar nu geen Nova van wilt geven? (Dat heb je in huis begrijp ik)