Kittens eten geen nat of droogvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:24

Icrack schreef:
caro29 schreef:
Hipp babyvoeding. Ik heb ook wel eens kittens die pas met 8 weken beginnen met voeding

8 weken pas? Dat is best nog wel lang, naar wat ik gewend ben dan . Het is voor mij niet de eerste keer met vrij jonge kittens. Mijn andere twee broers zijn ook van een wilde kat. Zij aten vrij makkelijk en vlot. Zij waren ook wat minder kieskeurig dan de twee nieuwkomers.
In het verleden ook met jonge kittens te maken gehad en ook dat ging eigenlijk redelijk makkelijk. Deze twee vormen wat meer een uitdaging :D
Het begin is er in ieder geval, dus voor nu hou ik ze op het voer wat zij al hebben. Ik wil voorkomen dat hun spijsvertering straks door alle verschillende dingen overstuur raakt.
De Hipp hou ik wel in het achterhoofd voor het geval dat.

Bij pas met 10 weken gehad. Heeft een hoop kopzorgen gegeven, want mama stuurde ze weg op een gegeven moment. Ze mochten drinken maar met mate.

Heb toen een poosje kitten melk erbij gegeven en iedere keer bekje eronder smeren. En ineens ging het knopje om.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 15:08

Katootje7791 schreef:
Je zegt nu dat de moederpoes een zwerver is en eerder gaf je de indruk dat de kittens gedumpt zijn...? Ik begrijp best dat de locatie van de kittens gevaarlijk kan zijn, maar moederpoes heeft nu waarschijnlijk erg veel pijn aan melkstuwing wat kan leiden tot ontstekingen...
Een plan om moeders te vangen, samen met de kittens, had in overleg met een opvang c.q. stichting eigenlijk gemaakt moeten worden. Een vangkooi speciaal voor moeders en de kittens veilig opgesloten in een andere kooi als lokker voor moeders. De moederpoes is in beeld en geen één stichting zou hetgeen adviseren hoe het nu heeft plaatsgevonden.
Ik bedoel dit niet slecht, omdat je met de beste bedoelingen hiertoe bent over gegaan. Maar onze menselijke beste bedoelingen zijn niet altijd in het belang van zowel de kittens als de moederpoes...
Ik zou toch echt met spoed (nogmaals) in overleg gaan met een geschikte stichting om moederpoes te vangen. Die zal nu na een week mogelijk flink ziek zijn, mocht ze melkklier ontstekingen hebben ontwikkeld bijv.

Instanties zijn allang op de hoogte, de bal ligt bij hun.
En verder? Blijkbaar kun je het nooit 100% goed doen. Jij had het wellicht beter gedaan. Ik heb gehandeld naar wat mij op dat moment het beste leek.
Kittens lagen voor het grijpen en kon ik in veiligheid brengen en bieden, de moeder op dat moment niet. Zij zal eerdaags ook gevangen worden, als dat inmiddels al niet gebeurd is. Dat is in ieder geval iets wat ik voor haar kon doen. Ik wil ze de kost niet geven aan zij die niks doen en alleen maar toekijken.
Je hebt keuze uit twee kwaden, dan kies je de beste uit op dat moment en dat is het redden van 2 kleine hummeltjes
Ik vat je post niet 100% negatief op, echter word ik er wel een beetje kriegel van.

Wat betreft wilde of gedumpte, je hoort achteraf wat van collega's waardoor gedumpt of wild wat onduidelijk is of wordt.

rien10

Re: Kittens eten geen nat of droogvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:10

Tja. Gedane zaken nemen geen keer. Het is zinloos om “had je niet beter” te roepen.
Fijn dat ze beginnen met eten.

Katootje7791

Re: Kittens eten geen nat of droogvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:18

Tsja, kun je vinden. Maar een ander licht laten schijnen op de situatie, ook wat het met de moederpoes doet, is m.i. niet direct verkeerd en kan zeker wel nuttig zijn voor een eventuele volgende en/of vergelijkbare situatie. Dan moeten we dus altijd overal onze mond over dicht houden en altijd Kumbaya zingen bij alles? Doe ermee wat je wilt, ik had nog niets gelezen over de risico's voor de moederpoes in deze situatie en het kan wel degelijk iets opleveren om daar ook even bij stil te staan. Doet niets af aan goede bedoelingen en soms moet je wat. Begrijp ik volledig. Doet ook allemaal niets af aan moederpoes die het nu erg moeilijk heeft

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:29

LaPluche schreef:
Kittens geef ik warme geitenmelk en daar een likje gourmet door. En dan elke keer een beetje meer gourmet.

Geitenmelk en gourmet is leuknin noodgeval maar niet aan te raden voor opgroeiende kittens.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:18

Icrack schreef:
caro29 schreef:
Hipp babyvoeding. Ik heb ook wel eens kittens die pas met 8 weken beginnen met voeding

8 weken pas? Dat is best nog wel lang, naar wat ik gewend ben dan . Het is voor mij niet de eerste keer met vrij jonge kittens. Mijn andere twee broers zijn ook van een wilde kat. Zij aten vrij makkelijk en vlot. Zij waren ook wat minder kieskeurig dan de twee nieuwkomers.
In het verleden ook met jonge kittens te maken gehad en ook dat ging eigenlijk redelijk makkelijk. Deze twee vormen wat meer een uitdaging :D
Het begin is er in ieder geval, dus voor nu hou ik ze op het voer wat zij al hebben. Ik wil voorkomen dat hun spijsvertering straks door alle verschillende dingen overstuur raakt.
De Hipp hou ik wel in het achterhoofd voor het geval dat.

Ik heb een Cattery en er is altijd wel een slome die pas met 8 weken begint of tegen de 8 weken aan