Tinka schreef:Vreemd dat de band niet meer goed werkt.
Ik zal eens uitleggen hoe een seresto band werkt. Door contact met de huid gaat de band de werkzame stof afgeven aan de huid, dit begint na ongeveer 20 minuten. Totdat er een bepaalde concentratie in de huid bereikt is, wordt de concentratie lager, geeft de band weer het stofje af. Als de hond gaat zwemmen of je gaat hem wassen, dan moet de band weer meer van de werkzame stof afgeven aan de huid. Als de hond veel zwemt of je wast hem vaak, dan werkt de band ook korter. Als mens krijg je de werkzame stof niet binnen bij kort aanraken, tenzij je dus meer dan 20 minuten intensief contact hebt met de band. Ook een stukje in de stofzuiger zak heeft geen zin, er wordt niets afgegeven. Als de band niet strak genoeg zit of er zit heel veel haar tussen dan werkt ie niet goed.
Advantix wordt overigens ook alleen opgenomen door de huid. Werkt maar 2 weken optimaal tegen teken, langer tegen vlooien.
Middelen als bravecto, stronghold en vectra worden opgenomen door de bloedbaan en werken zo.
Dat bravecto langer werkt kan er is een bepaalde tijd dat vlooien en teken dood moeten gaan na contact met het middel. Tot 3 maanden is die tijd gegarandeerd, daarna is de werkzame stof niet in ene weg, het wordt langzaam minder. De vlo en teek gaan nog wel dood, maar het duurt langer. Te lang kan natuurlijk ongewenst zijn. Dan kan de teek al ziektes overdragen.
Overigens als je het idee hebt dat een middel na bijvoorbeeld 6 maanden nog steeds werkt, dan hoeft dat niet persee zo te zijn. Mijn eigen honden hebben nu al een paar maanden geen teken meer. In januari hebben ze voor het laatst advantix gehad, daarna niets meer. Het stikt hier van de teken, de paarden hebben ze wel. Dit komt denk ik omdat ze alleen op de weg of op kort gras lopen, daar zitten weinig teken. Mijn hondjes houden niet van lang gras, het zijn chihuahuas, daar verdwijnen ze in.
Ik heb ze ook vaak genoeg bravecto gegeven, nooit problemen gezien, ook niet bij honden of katten van klanten trouwens. Honden met bepaalde aandoeningen zoals epilepsie, of rassen die vergroot risico hebben op epilepsie zoals de border collie zou ik het niet aanraden.
Hoe kom ik aan deze kennis? Ik ben dierenarts en heb bijvoorbeeld hier over gesproken met de vertegenwoordiger van Bayer, en ben naar veel nascholing en voorlichting hierover geweest.
Hoe kan die band nu meten hoeveel concentratie aan stof de hond in de huid heeft en daarop zijn afgifte reguleren dan?