Seresto werkt niet !? Help !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:36

journee schreef:
Volgens mij hebben de seresto banden nog steeds dezelfde werkzame stoffen. Wel zijn er vooral online ook veel nep seresto banden in omloop. Dat is dus wel iets om in de gaten te houden. Via de dierenarts aangeschafte band zou echter wel gewoon goed moeten werken.

https://www.dierapotheker.nl/blog/nep-seresto-banden-online-te-koop/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=HH%20-%20NL%20-%20SE%20-%20%20Merken&utm_id=21368440722&utm_source_platform=Google+Ads&gad_source=1&gad_campaignid=21368440722&gbraid=0AAAAAD-cr2ef-joCi4BIFhU7haULOxnsX&gclid=EAIaIQobChMI6uC_y8C-jQMVxKODBx0nBjcSEAAYASAAEgJbtPD_BwE

Dit is ook echt al jaren een probleem, en mensen trappen er jammer genoeg nog steeds in. Als het goedkoper is dan €25,- dan is het gewoonweg geen Seresto, in het begin van het jaar komen ze wel altijd sterk in de aanbieding (de echte Seresto) maar onder de €25,- ben ik ze echt al jaren niet meer tegengekomen.

Ik zou ze sowieso altijd via een dierenapotheker & Co, of via een dierenwinkel kopen.

paddington

Re: Seresto werkt niet !? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:40

Ik heb de mijne gewoon in een dierenwinkel gehaald en ik heb nog geen teek gezien dit jaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 15:44

De honden wat een (1/2 of 1/3) Seresto om hebben, heb ik ook nog niks vanaf gehaald, van de andere honden wel. Toevallig vandaag alles voorzien van een band, wij vinden wel nog links en rechts wat teken op de hond maar dat is ook logisch als je ziet hoe hoog het gras is waar we momenteel doorheen wandelen. Het zijn wel beduidend minder teken door het jaar heen als dat ze naakt lopen.

Ik heb ze ook begin Maart gehaald bij de (toen nog) Jumper voor €29,95 per band, dat bedrag betaal ik al een jaar of drie, vier.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 17:01

Mijn DA heeft inmiddels contact gehad met de vertegenwoordiger en zij bevestigde dat er meerdere klachten waren. Ze nemen de zaak au serieux, dus ik verwacht nog wel een reactie van hun kant.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:24

De fokker van onze hond heeft bravecto sterk afgeraden. Er zijn meerdere honden bekend in die lijn die er aanvallen door kregen. Wij hebben al jaren seresto, nooit problemen mee gehad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 17:53

Lukasje schreef:
Mijn DA heeft inmiddels contact gehad met de vertegenwoordiger en zij bevestigde dat er meerdere klachten waren. Ze nemen de zaak au serieux, dus ik verwacht nog wel een reactie van hun kant.

Maar wat verwacht je dan? En hoe wil je het bewijzen dat de Seresto daadwerkelijk niet zijn werk deed?

SusanH schreef:
De fokker van onze hond heeft bravecto sterk afgeraden. Er zijn meerdere honden bekend in die lijn die er aanvallen door kregen. Wij hebben al jaren seresto, nooit problemen mee gehad.

Ik heb het zelfs verboden...

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 18:15

Bij mij werkte seresto bij 1 kat ook niet zo best, opeens allergie voor de band + vlooienallergie. sindsdien koop ik bij de dierenarts 2x per jaar bravecto pipetten, werkt top. Wat ik hiervoor probeerde is vectra pipetten, hielp ook prima.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 19:34

@ KimD: ik verwacht wat ik schrijf: een reactie. De vertegenwoordiger zou contact opnemen.
Ik schrijf nergens dat ik iets wil bewijzen. Leid jij dat ergens uit af?
Ik schrijf dat mijn DA de feiten gemeld heeft en dat de vertegenwoordiger bevestigd heeft dat er meerdere klachten waren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 21:22

Lukasje schreef:
@ KimD: ik verwacht wat ik schrijf: een reactie. De vertegenwoordiger zou contact opnemen.
Ik schrijf nergens dat ik iets wil bewijzen. Leid jij dat ergens uit af?
Ik schrijf dat mijn DA de feiten gemeld heeft en dat de vertegenwoordiger bevestigd heeft dat er meerdere klachten waren.

Dat snap ik, ik bedoel dat de fabrikant wellicht bewijzen wilt ontvangen, of zien.

Maar ik ben meer benieuwd naar wat je dan voor reactie verwacht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 07:51

KimD hoe verklaar je dan dat voorheen de honden geen teken meer hadden na het dragen van een seresto band, pas aan het einde van de werking wat dan geheel te verklaren is. Behalve afgelopen jaar, de band hadden ze een 3 maanden om en mijn honden hadden vlooien. Nog nooit vlooien gehad bij geen van mijn honden. We hebben geen katten wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Geen honden op visite gehad. De trimster en de fysio van de hond gaven het ook al aan, was een lastig jaar wat vlooien en teken betreft, maar een band die nog even gedragen kon worden had dat beeld van vlooien op de hond niet mogen geven.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:08

Omdat ik vorig jaar zulke goede berichten las over Seresto heb ik voor mijn dieren ook zo'n band gehaald. Helaas werkte deze voor ons niet goed genoeg. De hond had constant jeuk en bij kammen vond ik steeds vlooien. Nu gebruik ik Stronghold, dat werkt super tegen vlooien maar niet tegen teken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 08:29

meggiemeg schreef:
KimD hoe verklaar je dan dat voorheen de honden geen teken meer hadden na het dragen van een seresto band, pas aan het einde van de werking wat dan geheel te verklaren is. Behalve afgelopen jaar, de band hadden ze een 3 maanden om en mijn honden hadden vlooien. Nog nooit vlooien gehad bij geen van mijn honden. We hebben geen katten wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Geen honden op visite gehad. De trimster en de fysio van de hond gaven het ook al aan, was een lastig jaar wat vlooien en teken betreft, maar een band die nog even gedragen kon worden had dat beeld van vlooien op de hond niet mogen geven.

Omdat we waardeloze winters hebben gehad, al jaren lang. We zijn afhankelijk van goede aanhoudelijke vorstperiodes voor een natuurlijke bestrijding tegen ongedierte, zo ook tegen teken. De periodes van vorst zijn niet lang genoeg en niet koud genoeg waardoor de tekenpopulatie niet wordt uitgedund.

Vier/vijf/zes jaar geleden hadden wij ook geen een teek met Seresto, nu hebben we een enkele teek met Seresto. Maar zonder Seresto is het meer dan een enkele teek, dan zijn het volgezogen meerdere teken op de hond. Helemaal voorkomen is onmogelijk meer met de tekenpopulatie die op dit moment leeft in Nederland, en dan zijn er ook nog gebieden die veel extremer zijn, dan andere.

Het is niet alleen te merken aan teken op een hond, maar ook teken op jezelf, op de kat, koeien, paarden. Als we een goede strenge winter zouden hebben, dan zou het jaar daarna merkbaar minder teken zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:22

KimD bedankt voor je uitleg, dat van de zachte winters komt overal in terug, de vliegen, muggen, torretjes enzovoort. Alleen snap ik niet dat de band te vroeg/vroeger stopt met werken t.o.v. de voorgaande jaren omdat mijn honden ineens vlooien hadden. Wat voelde dat vies zeg die ontdekking maar dat terzijde :r . Normaal gezien hadden ze nooit iets, geen teken en geen vlooien. De band ging om zodra de eerste teek was gevonden op de hond en daarna was het klaar.
Ik denk dat veel mensen daar tegen aan lopen, of een kortere werking of toch nog vlooien/teken ondanks het dragen van de band.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:01

Ik heb mijn kat de teken en vlooienband om van pharmahorse, werkt top, is goedkoper, geen teken meer! Ik had inderdaad dezelfde ervaring met Seresto.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:42

Vreemd dat de band niet meer goed werkt.
Ik zal eens uitleggen hoe een seresto band werkt. Door contact met de huid gaat de band de werkzame stof afgeven aan de huid, dit begint na ongeveer 20 minuten. Totdat er een bepaalde concentratie in de huid bereikt is, wordt de concentratie lager, geeft de band weer het stofje af. Als de hond gaat zwemmen of je gaat hem wassen, dan moet de band weer meer van de werkzame stof afgeven aan de huid. Als de hond veel zwemt of je wast hem vaak, dan werkt de band ook korter. Als mens krijg je de werkzame stof niet binnen bij kort aanraken, tenzij je dus meer dan 20 minuten intensief contact hebt met de band. Ook een stukje in de stofzuiger zak heeft geen zin, er wordt niets afgegeven. Als de band niet strak genoeg zit of er zit heel veel haar tussen dan werkt ie niet goed.
Advantix wordt overigens ook alleen opgenomen door de huid. Werkt maar 2 weken optimaal tegen teken, langer tegen vlooien.
Middelen als bravecto, stronghold en vectra worden opgenomen door de bloedbaan en werken zo.
Dat bravecto langer werkt kan er is een bepaalde tijd dat vlooien en teken dood moeten gaan na contact met het middel. Tot 3 maanden is die tijd gegarandeerd, daarna is de werkzame stof niet in ene weg, het wordt langzaam minder. De vlo en teek gaan nog wel dood, maar het duurt langer. Te lang kan natuurlijk ongewenst zijn. Dan kan de teek al ziektes overdragen.
Overigens als je het idee hebt dat een middel na bijvoorbeeld 6 maanden nog steeds werkt, dan hoeft dat niet persee zo te zijn. Mijn eigen honden hebben nu al een paar maanden geen teken meer. In januari hebben ze voor het laatst advantix gehad, daarna niets meer. Het stikt hier van de teken, de paarden hebben ze wel. Dit komt denk ik omdat ze alleen op de weg of op kort gras lopen, daar zitten weinig teken. Mijn hondjes houden niet van lang gras, het zijn chihuahuas, daar verdwijnen ze in.
Ik heb ze ook vaak genoeg bravecto gegeven, nooit problemen gezien, ook niet bij honden of katten van klanten trouwens. Honden met bepaalde aandoeningen zoals epilepsie, of rassen die vergroot risico hebben op epilepsie zoals de border collie zou ik het niet aanraden.
Hoe kom ik aan deze kennis? Ik ben dierenarts en heb bijvoorbeeld hier over gesproken met de vertegenwoordiger van Bayer, en ben naar veel nascholing en voorlichting hierover geweest.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:39

Ik gebruik al 10 jaar de serestobandjes voor mijn kat en ze werken altijd top. Hij heeft nooit vlooien of teken gehad. Hij is helaas in februari overleden en voor onze nieuwe kat hebben we uiteraard weer zo'n bandje gehaald.

Het viel me op dat deze band echt vele malen stugger is. Hij voelde echt aan zoals de bandjes tegen het einde van hun levensduur. Deze kat heeft de band nu 2 maanden om en loopt inmiddels ook buiten, ik heb nog geen teken of vlooien opgemerkt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 02:55

Tinka schreef:
Vreemd dat de band niet meer goed werkt.
Ik zal eens uitleggen hoe een seresto band werkt. Door contact met de huid gaat de band de werkzame stof afgeven aan de huid, dit begint na ongeveer 20 minuten. Totdat er een bepaalde concentratie in de huid bereikt is, wordt de concentratie lager, geeft de band weer het stofje af. Als de hond gaat zwemmen of je gaat hem wassen, dan moet de band weer meer van de werkzame stof afgeven aan de huid. Als de hond veel zwemt of je wast hem vaak, dan werkt de band ook korter. Als mens krijg je de werkzame stof niet binnen bij kort aanraken, tenzij je dus meer dan 20 minuten intensief contact hebt met de band. Ook een stukje in de stofzuiger zak heeft geen zin, er wordt niets afgegeven. Als de band niet strak genoeg zit of er zit heel veel haar tussen dan werkt ie niet goed.
Advantix wordt overigens ook alleen opgenomen door de huid. Werkt maar 2 weken optimaal tegen teken, langer tegen vlooien.
Middelen als bravecto, stronghold en vectra worden opgenomen door de bloedbaan en werken zo.
Dat bravecto langer werkt kan er is een bepaalde tijd dat vlooien en teken dood moeten gaan na contact met het middel. Tot 3 maanden is die tijd gegarandeerd, daarna is de werkzame stof niet in ene weg, het wordt langzaam minder. De vlo en teek gaan nog wel dood, maar het duurt langer. Te lang kan natuurlijk ongewenst zijn. Dan kan de teek al ziektes overdragen.
Overigens als je het idee hebt dat een middel na bijvoorbeeld 6 maanden nog steeds werkt, dan hoeft dat niet persee zo te zijn. Mijn eigen honden hebben nu al een paar maanden geen teken meer. In januari hebben ze voor het laatst advantix gehad, daarna niets meer. Het stikt hier van de teken, de paarden hebben ze wel. Dit komt denk ik omdat ze alleen op de weg of op kort gras lopen, daar zitten weinig teken. Mijn hondjes houden niet van lang gras, het zijn chihuahuas, daar verdwijnen ze in.
Ik heb ze ook vaak genoeg bravecto gegeven, nooit problemen gezien, ook niet bij honden of katten van klanten trouwens. Honden met bepaalde aandoeningen zoals epilepsie, of rassen die vergroot risico hebben op epilepsie zoals de border collie zou ik het niet aanraden.
Hoe kom ik aan deze kennis? Ik ben dierenarts en heb bijvoorbeeld hier over gesproken met de vertegenwoordiger van Bayer, en ben naar veel nascholing en voorlichting hierover geweest.

Hoe kan die band nu meten hoeveel concentratie aan stof de hond in de huid heeft en daarop zijn afgifte reguleren dan? :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 03:03

Dankje Tinka voor de toelichting!

De werking van de Seresto is me bekend en de band werd correct gebruikt.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 06:29

Wij hebben twee honden en wonen midden in het bos. Overdag lopen zij los op eigen grond. De ene heeft ongeveer 10 teken per dag en de andere 2 per week. De hond met twee teken per week was vorige maand bijna dood door anaplasma. Onze dierenarts raadde ons aan beide honden een injectie tegen teken te geven. Kneiterduur, want twee grote honden, maar werkt een jaar en beschermt van binnenuit. De injectie zit er nu iets meer dan 3 weken in. De ene hond heeft nu 2 teken per week en de ander heeft sindsdien geen teek meer gehad.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:43

Plukje schreef:
Wij hebben twee honden en wonen midden in het bos. Overdag lopen zij los op eigen grond. De ene heeft ongeveer 10 teken per dag en de andere 2 per week. De hond met twee teken per week was vorige maand bijna dood door anaplasma. Onze dierenarts raadde ons aan beide honden een injectie tegen teken te geven. Kneiterduur, want twee grote honden, maar werkt een jaar en beschermt van binnenuit. De injectie zit er nu iets meer dan 3 weken in. De ene hond heeft nu 2 teken per week en de ander heeft sindsdien geen teek meer gehad.

Dat is waarschijnlijk de Bravecto injectie?
Moet er niet aan denken om gif wat een jaar! werkt in te laten spuiten. :oo

En ja, ik weet hoe gevaarlijk teken kunnen zijn en behandel mijn honden dan ook (naast een dagelijkse check 2x per dag).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 12:05

Ik begrijp jouw reactie wel, maar nog beter de reactie van Plukje. Je staat er anders in wanneer je je hond bijna verliest aan een tekenziekte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:20

https://www.omroepwest.nl/natuur/496655 ... aO-O-KsBkw

In dit stuk komt ook naar voren hoe schadelijk het gif uit vlooien- en tekenmiddelen is.
Ik gebruik nu natuurlijk spul. En ze hebben een band om keramische kralen die schijnen te werken.
Enfin, nog geen teek. Hopelijk blijft dat zo.
Maar liever af en toe een teek dan alle gifstoffen die de honden, ik zelf en de natuur binnen krijgen door die ellendige middelen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:09

Lukasje schreef:
Ik begrijp jouw reactie wel, maar nog beter de reactie van Plukje. Je staat er anders in wanneer je je hond bijna verliest aan een tekenziekte.

Dat begrijp ik zeker, maar zoals ik al schreef behandel ik mijn honden ook tegen teken. Helaas ook wel met chemische troep, maar niet wat zo lang werkt.
Waarom ooit die teken uit zijn gevonden... ;(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 13:37

Ninx schreef:

In dit stuk komt ook naar voren hoe schadelijk het gif uit vlooien- en tekenmiddelen is.
Ik gebruik nu natuurlijk spul. En ze hebben een band om keramische kralen die schijnen te werken.
Maar liever af en toe een teek dan alle gifstoffen die de honden, ik zelf en de natuur binnen krijgen door die ellendige middelen

Je hoeft maar 1 schadelijke teek te treffen …
Nu, ik heb respect voor ieders keuze. Ik ben er ook van overtuigd dat die vnl gevoed wordt door de ervaringen die je oploopt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:02

Ninx schreef:

Natuurlijk spul werkt gewoon niet of nauwelijks. Beaphar heeft een natuurlijk middel op de markt gehad wat onverkoopbaar was en gewoon niet het gewenste resultaat heeft. Als het goed werkte was het wel een succes geworden.

Kralenbanden werken uitstekend voor de verkoper. Onze honden hebben zelden een teek en geen vlooien. Ze krijgen er niets voor. Zou je ze een kralenband omdoen dan zou die perfect werken.

De hoeveelheid gif wat er in de pipetten zit wat gebruikt word op huisdieren is zo’n lage concentratie dat je dat niet gaat terugvinden in sloten etc daar geloof ik dan ook helemaal niet in. Als je ziet wat de landbouw gebruikt op een heel veld is dat ene drupje op de hond of kat niet het probleem.