Uitbreekveilig kattenluik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:58

VillaNeusjes schreef:
Dat gaat ten koste van de welzijn van de kat. Daar mag je natuurlijk anders over denken dan ik maar ik weiger zulke middelen bij voorbaat.

Ik denk er niet anders over hoor, maar probeer mee te denken. Alles wat je uiteindelijk bedenkt gaat feitelijk tegen haar ‘welzijn’ in want je kat wil naar buiten en jij wilt haar binnenhouden. Het is maar net op welke manier je dat gaat belemmeren en waar jij je goed bij voelt (even los van het feit of de kat zich goed voelt bij je oplossing).
Het idee van een dranger is een leuke! Als deze niet teveel weerstand geeft zodat ze gewoon binnen laat komen. Succes iig.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 01:14

paars schreef:
VillaNeusjes schreef:
Dat gaat ten koste van de welzijn van de kat. Daar mag je natuurlijk anders over denken dan ik maar ik weiger zulke middelen bij voorbaat.

Ik denk er niet anders over hoor, maar probeer mee te denken. Alles wat je uiteindelijk bedenkt gaat feitelijk tegen haar ‘welzijn’ in want je kat wil naar buiten en jij wilt haar binnenhouden. Het is maar net op welke manier je dat gaat belemmeren en waar jij je goed bij voelt (even los van het feit of de kat zich goed voelt bij je oplossing).
Het idee van een dranger is een leuke! Als deze niet teveel weerstand geeft zodat ze gewoon binnen laat komen. Succes iig.

dit vind ik geen vergelijking, een oneerlijke zelfs en vraag me af of je wel hebt gelezen waarom ik ik een oplossing zoek. Ik wil haar niet permanent binnen houden, ze woont hier juist omdat ze naar buiten wil en dat bij mijn moeder niet meer kon toen deze naar een flat verhuisde. Het enige wat ik wil is haar dagelijks kunnen checken op verwondingen, op parasieten, op haar gehele gezondheid en omdat ze soms naar de dierenarts zal moeten voor haar entingen en of behandelingen zoals vorig jaar toen ze een dik abces had door een kapotte kies. Dat is welzijn en dat is zorg hebben voor de kat waar je verantwoordelijk voor bent als eigenaar. Dat is het minste wat je je huisdier hoort te geven. En in die tijd van een half uurtje kan ze gewoon eten, knuffelen en kan de GPS tracker opladen zodat ik weet waar ze uit hangt maar ook haar kan vinden als die andere patronen geeft dan anders.
Dat is heel iets anders dan claimen dat ik haar wil "binnenhouden dat tegen haar welzijn in gaat" en "waar ik me goed bij voel" haar naar buiten kwakken en zeggen : "zoek het maar uit het boeit me niet hoe 't met je gaat " of haar permanent binnen houden tegen haar wil. Maar dingen als nagelkapjes is niet anders dan 't amputeren van klauwen of 't couperen van paardenstaarten. Je haalt een functie weg die ze buiten gewoonweg nodig zal hebben

pmarena schreef:
Misschien een elastiekje spannen op 1 of andere manier, waar het luikje tegenaan komt...?

Dat poes het wel verder kan duwen als ze binnen wil. Maar niet genoeg kracht / snelheid heeft voor het open pulken?

Dat is idd hetzelfde idee waar ik vandaag mee geprutst heb zelfs (want ladingen elastiek genoeg ivm mijn naai hobby) maar ik kan geen enkele manier vinden om 't elastiek te bevestigen dat het blijft zitten en dat dat luikje erlangs open kan.

Donderdag ben ik jarig en komt mijn erg handige gepensioneerde papa langs die nog wel eens creatieve ideeën heeft door z'n vroegere werk dus hopelijk kunnen we dan samen iets verzinnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 01:16

Wat ik me afvraag: waarom is het diertje “gezenderd”. Als je de tracker er af haalt, heb je geen probleem toch?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 11:53

rien10 schreef:
Wat ik me afvraag: waarom is het diertje “gezenderd”. Als je de tracker er af haalt, heb je geen probleem toch?

Uhm nee, want het draait niet alleen om de tracker. Ze moet ook binnen blijven als ze naar de dierenarts moet, en om d'r te checken op verwondingen en parasieten. Dus nee. Geen tracker maakt niet dat het probleem is opgelost, sterker nog, als ze dan weg blijft ben ik elk moment bezorgd fat ze onder een auto ligt.

Ze heeft een tracker omdat de wijk omgeven is door een drukke weg, maar vooral omdat madam achter iedereen aan loopt en soms zichzelf daardoor op sluit. Zo heb ik haar al een paar keer uit de bejaarden of zorg flats mogen plukken waar ze binnen zat en niet meer wist hoe ze eruit moet komen en zat ze bij een buurvrouw in de berging box omdat ze stilletjes achter betreffende buurvrouw heen was gelopen. En omdat ik wil weten of ze niet dood ergens ligt naast een weg, plus 't geeft aan bij mensen dat ze een huis heeft en geen zwerver is. De wijk waar ik woon heeft een aardige hoeveelheid mensen die denken dat elke kat die buiten loopt een aangelopen zwerfkat is om ze vervolgens te gaan voeren of binnen te houden. De tracker geeft ook een signaal aan mij dat ze de WiFi zone in komt of verlaat. Dan kan ik haar zsm opladen en weer laten gaan zodat ze niet nutteloos lang binnen hoeft te zijn.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:46

Is het inmiddels al gelukt om iets te bedenken? En heb je anders misschien een foto van het luikje met een stukje deur er omheen, van zowel de voor- als achterkant? Dat maakt het misschien makkelijker om mee te denken, omdat we dan ook kunnen zien wat wel of niet bevestigd kan worden.

Ik had wat wilde auggesties, ik weet niet hoeveel hiervan werkelijk bruikbaar is maar misschien brengt iets je op een idee.

Het simpelst lijkt mij om iets aan de binnenkant van het luikje op het deurtje te bevestigen dat groter is dan het deurtje, waardoor de oorspronkelijke spleet tussen deurtje en frame afgesloten wordt. Dan moet je alleen vervolgens zorgen dat ze haar nageltje niet net zo goed in de nieuwe spleet kan steken. Als je dat opzetstuk van hout maakt, dik genoeg en de randen schuin uit laat lopen (en dan even nadenken wat de juiste hoek is - niet te scherp, want dan kan ze alsnog eronder, maar ook niet te vlak dat ze alsnog grip heeft) en dan boven- en onderaan afgerond, kan ze er misschien geen grip op krijgen? En dan flink dik, dat ze er niet onder kan komen. Met een beetje geluk wordt het deurtje daarnaast ook zoveel zwaarder dat het sowieso moeilijker wordt voor haar om hem open te krijgen.
(zo:
Afbeelding
)
En anders misschien, of allebei, iets dat goed aansluit op een frame dat je er omheen maakt met een spleetje dat te smal is voor een kattennageltje.

Of iets dat niet over het hele deurtje heen gaat maar alleen langs het randje zit, aan het deurtje vast, maar in zo'n hoek dat ze niet meer bij de spleet kan en op dat ding zelf ook geen grip heeft. Misschien een buigbare isolatiebuis (zo'n lichtgele) of iets anders hards, buigzaams en ronds in de hoop dat ze daar geen grip op krijgt.

In plaats van een dranger zou je ook tegendruk aan de binnenkant kunnen overwegen, bijvoorbeeld door het deurtje veel zwaarder te maken (een flinke knikkerzak eraan tapen?). Of misschien dat je hem moeilijker open kan laten gaan met een stevige magneet, eentje aan het deurtje en eentje aan de buitenkant er tegenaan. Een setje ketskeien of zo, of meerdere. Maar misschien dat dat morrelt met het signaal, dat weet ik niet.
Als je wel een dranger aan de buitenkant maakt met elastiek zou ik denken aan iets wat in het midden van het deurtje vast zit, en dan recht omhoog loopt naar de deur erboven. Maar ik betwijfel of er elastiek is dat en sterk genoeg is dat het haar tegenhoudt, en tegelijkertijd rekbaar genoeg dat ze wel nog naar binnen kan...

Of misschien dat je er een fuik op zou kunnen maken aan de binnenkant van (rekbare) stof, waardoor ze van binnenuit niet meer erbij komt: een buis die eindigt in een smalle opening die los ligt. Als ze vanuit de brede opening aangesloten op het luikje komt komt ze wel door de smalle opening heen, maar als ze geen grip heeft omdat het los ligt en flodderige stof is krijgt ze zich er hopelijk niet ingewurmd. En dan met een frame om het luikje heen waar je hem in kan schuiven zodat je hem makkelijk erop kan zetten als ze niet meer naar buiten mag, en 's ochtends weer eraf kan halen.
Afbeelding
(ik heb het hier wat overdreven, ik denk dat die opening niet zo heel klein hoeft. Wel zeer katafhankelijk of ik het überhaupt zou durven proberen.)

Of een extra deurtje dat ervoor valt als ze binnen is geweest, iets wat geactiveerd wordt als dat luikje open gaat. Maar dat wordt wel een ingewikkeld verhaal, iets met een palletje dat weggeschoven wordt als het deurtje open gaat waardoor dat extra deurtje daarna (van bovenaf) dicht kan vallen of zo. Of je moet met arduino aan de slag maar tegen die tijd kan je misschien net zo goed een ander luikje kopen :+

VillaNeusjes

Re: Uitbreekveilig kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 00:48

Een frame erom gaat niet, de ruimte is al nauwsluitend. Die optie hadden we al besproken.

De deurdranger idee is juist door druk op 't luikje toe te voegen zodat die met druk niet te hengelen is hopelijk. We hebben ideeën daarvoor maar m'n pa is bezig er iets voor in elkaar te flansen. Wordt vervolgd.

De fuik heb ik geprobeerd maar je kan ook gewoon met stof en al de klep door, je komt er vanzelf weer uit. Ik heb nog nooit zo'n briljant idiote kat meegemaakt

Elastiek heb ik in alle maten en soorten liggen (ik naai kleding) maar het bevestigen zonder de werking van 't luik te beperken is lastig

Ander luik zou een idee zijn maar dan kost 't me 250 euro voor eentje met app en dat geld heb ik simpelweg niet en waarschijnlijk doet hij het niet eens (de app) want m'n WiFi is heel slecht bij de voordeur (waar luik ook zit) een slimme deurbel doet 't om die reden ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 01:26

VillaNeusjes schreef:
rien10 schreef:

Uhm nee, want het draait niet alleen om de tracker. Ze moet ook binnen blijven als ze naar de dierenarts moet, en om d'r te checken op verwondingen en parasieten. Dus nee. Geen tracker maakt niet dat het probleem is opgelost, sterker nog, als ze dan weg blijft ben ik elk moment bezorgd fat ze onder een auto ligt.

Ze heeft een tracker omdat de wijk omgeven is door een drukke weg, maar vooral omdat madam achter iedereen aan loopt en soms zichzelf daardoor op sluit. Zo heb ik haar al een paar keer uit de bejaarden of zorg flats mogen plukken waar ze binnen zat en niet meer wist hoe ze eruit moet komen en zat ze bij een buurvrouw in de berging box omdat ze stilletjes achter betreffende buurvrouw heen was gelopen. En omdat ik wil weten of ze niet dood ergens ligt naast een weg, plus 't geeft aan bij mensen dat ze een huis heeft en geen zwerver is. De wijk waar ik woon heeft een aardige hoeveelheid mensen die denken dat elke kat die buiten loopt een aangelopen zwerfkat is om ze vervolgens te gaan voeren of binnen te houden. De tracker geeft ook een signaal aan mij dat ze de WiFi zone in komt of verlaat. Dan kan ik haar zsm opladen en weer laten gaan zodat ze niet nutteloos lang binnen hoeft te zijn.

Dat van het weglopen of meelopen met een ander snap ik. Maar checken op verwondingen, dierenarts bezoek of ontwormen is toch geen dagelijkse bezigheid.
Probeer de controle een beetje los te laten. Ik denk dat je een probleem gecreëerd hebt wat eigenlijk niet bestaat.
En als het echt zo erg is in jouw wijk dan is binnen houden denk ik ook een optie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 05:58

Rien: ze wil de controle niet loslaten en wil gewoon weten waar haar kat is.
Groot gelijk ook met een poes die nog wel eens opgesloten wil raken :j

Roodvos: Zo jij bent lekker creatief :))

Ik vind de eerste een leuk idee, iets tegen het klepje van het luikje aan plakken is best wel iets om over na te denken, denk ik :j

Een situatie foto van het luikje in de deur zou zeker handig zijn ja om beter mee te kunnen denken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 08:26

Citaat:
Dat van het weglopen of meelopen met een ander snap ik. Maar checken op verwondingen, dierenarts bezoek of ontwormen is toch geen dagelijkse bezigheid.
Probeer de controle een beetje los te laten. Ik denk dat je een probleem gecreëerd hebt wat eigenlijk niet bestaat.
En als het echt zo erg is in jouw wijk dan is binnen houden denk ik ook een optie.

Je hebt duidelijk niet alles gelezen want binnen houden is absoluut geen optie. Coco is hier komen wonen omdat ze juist niet gelukkig wordt van binnen blijven.

Ik wil gewoon dagelijks m'n kat checken en daar is niets mis mee net zoals dat mensen dagelijks hun paard checken. Maar omdat het een kat is moet ik maar ineens controle loslaten en heb ik een probleem gecreëerd wat niet bestaat? Dat vind ik een bijzondere uitspraak.

Ik ga foto's maken van het luikje maar moet even hulp vinden die dat wil doen voor mij, ik kan namelijk niet bukken op 't moment door een falend lichaam.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:25

rien10 schreef:

Dagelijkse routine is ook voor een kat belangrijk, door te zorgen dat ze dagelijks even thuis is, blijft dat ook voor de kat waar ze hoort. Ze is al sociaal en geinteresseerd genoeg in alles om als je niet oplet (en ja een stuk routine "afdwingt") zichzelf ergens anders in te schrijven. Moet je niet willen, dan wordt het toch een soort zwerfkat al maakt ze zichzelf overal welkom.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 11:30

Even een heel ander idee. Een tweede tracker? Dan kan je er altijd een volle omdoen bij het eten geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:12

Naskapower schreef:
Even een heel ander idee. Een tweede tracker? Dan kan je er altijd een volle omdoen bij het eten geven.

Slim!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:20

Dat is allang ter sprake gekomen.....

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:19

Mijn kat doet hetzelfde, mijn kattenluik heeft daarom een speciale beveiliging:
https://www.onlycat.com/store/onlycat-p ... -7EALw_wcB

Helaas kan je deze niet los kopen, maar misschien kan je het ter inspiratie gebruiken om iets te (laten) fabriceren waardoor ze het luikje niet naar zich toe kan trekken?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 15:25

Naskapower schreef:

Een abbo kost wel €100 per jaar dus echt een duurzame oplossing is het niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 19:13

Naskapower schreef:

die is al paar keer benoemd, en ook al uitgelegd dat als ik die kon verwisselen er geen probleem was. De kat verdwijnt naar buiten voordat ik die kans krijg. Omdat ze de stand "wel naar binnen maar niet naar buiten" van het Luik weet te omzeilen. Ik ben vanuit m'n bed of rolstoel niet snel genoeg bij het Luik om er wat voor te zetten. Zeker niet als ze snachts besluit binnen te komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:28

Dit begrijp ik niet. Je kan de tracker wel afdoen om op te laden? Maar wisselen lukt niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:12

Zucht.... als de kat binnenkomt en dan niet meer naar buiten kan dan heeft TS alle tijd om iets te doen met een bandje.
Maar dat is nou juist het probleem :)*

Kat peert hem weer door het gesloten luikje naar binnen open te hengelen en daar zijn de meeste luikjes niet op bedacht, die sluiten de klep naar buiten af. Is het misschien een idee om het topic eerst eens echt goed te lezen voordat je allerlei kritische posts plaatst.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:22

pmarena schreef:
Zucht.... als de kat binnenkomt en dan niet meer naar buiten kan dan heeft TS alle tijd om iets te doen met een bandje.
Maar dat is nou juist het probleem :)*

Kat peert hem weer door het gesloten luikje naar binnen open te hengelen en daar zijn de meeste luikjes niet op bedacht, die sluiten de klep naar buiten af. Is het misschien een idee om het topic eerst eens echt goed te lezen voordat je allerlei kritische posts plaatst.

Ik snap iets niet, wil dat graag wel begrijpen dus schrijf ik dat ik het niet begrijp. Daar hoef je niet zo badinerend over te doen.

Ok. Dus niet specifiek in-en/of uit is het probleem; tijd is eigenlijk het probleem. Wellicht kan het probleem benaderen van uit een andere invalshoek een oplossing brengen. Want tot nu toe lukt het niet.

Iets in de trand van draadloos opladen, op een slaapplek van de kat. Ik denk niet dat dit bestaat, maar om aan te geven dat een andere invalshoek van het probleem wellicht wel een oplossing kan bieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 06:30

Nouja het is pas een keer of 1000 uitgelegd in het topic dus het wordt wel een beetje vervelend onderhand :=

Draadloos opladen met kat er in is wel leuk bedacht inderdaad.
Maar ze wil de kat ook gewoon graag even zien, kijken of alles okee is, en dat het dier gewoon binnen blijft als zij dat wil omdat ze bvb. een afspraak bij de dierenarts heeft of welke reden dan ook dat je je huisdier gewoon even binnen wil hebben :)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 06:35

Hoi TS,

Heb je een luikje van het merk Sure? (SureFlap heet het product dan geloof ik?)

Hier ook zo'n Houdini die het luikje open kreeg door met zijn nagel de vergrendeling in te drukken en het klepje naar zich toe te trekken.

Als je contact opneemt met de klantenservice van Sure, dan sturen ze gratis een ge3Dprint opzet stukje toe, die dit palletje extra afschermt. Sindsdien is Houdini binnen gebleven wanneer het luikje vergrendeld is :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 07:06

[quote="Elise_K"]Hoi TS,

Hier ook zo'n Houdini die het luikje open kreeg door met zijn nagel de vergrendeling in te drukken en het klepje naar zich toe te trekken.

Als je contact opneemt met de klantenservice van Sure, dan sturen ze gratis een ge3Dprint opzet stukje toe, die dit palletje extra afschermt. Sindsdien is Houdini binnen gebleven wanneer het luikje vergrendeld is :D[/quote

Dat werkt dus alleen als de kat ook niet naar binnen zou mogen. Als ze het Luik benaderd van binnen schiet hij op wel naar binnen, niet naar buiten. Ze drukt dus niet zelf dat palletje naar beneden. Dat opzet stukje werkt alleen als de modus permanent op dicht staat. Maar dan kan ze dus ook niet naar binnen. (Daar heb ik over gemaild met de fabrikant)

Hun oplossing was 't luik met app bestellen zodat ik m op afstand kan dicht gooien. Alleen dat budget heb ik gewoonweg niet.

Ondertussen komt ze helemaal niet meer binnen. Ik vermoed dat ze bij iemand anders te eten krijgt, dus dat schiet al helemaal niet op

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:32

VillaNeusjes schreef:
Elise_K schreef:
Hoi TS,

Als je contact opneemt met de klantenservice van Sure, dan sturen ze gratis een ge3Dprint opzet stukje toe, die dit palletje extra afschermt. Sindsdien is Houdini binnen gebleven wanneer het luikje vergrendeld is :D[/quote

Dat werkt dus alleen als de kat ook niet naar binnen zou mogen. Als ze het Luik benaderd van binnen schiet hij op wel naar binnen, niet naar buiten. Ze drukt dus niet zelf dat palletje naar beneden. Dat opzet stukje werkt alleen als de modus permanent op dicht staat. Maar dan kan ze dus ook niet naar binnen. (Daar heb ik over gemaild met de fabrikant)

Hun oplossing was 't luik met app bestellen zodat ik m op afstand kan dicht gooien. Alleen dat budget heb ik gewoonweg niet.

Ondertussen komt ze helemaal niet meer binnen. Ik vermoed dat ze bij iemand anders te eten krijgt, dus dat schiet al helemaal niet op

Aah, helder. Wij hebben inderdaad de versie met app.

Hier 4 katten, dus dan staat hij op modus "wel naar binnen, niet naar buiten" en daarmee kan Houdini niet naar buiten, maar de rest wel binnen komen.

Marktplaats in de gaten houden voor een tweedehandse?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:59

pmarena schreef:
Nouja het is pas een keer of 1000 uitgelegd in het topic dus het wordt wel een beetje vervelend onderhand :=

Draadloos opladen met kat er in is wel leuk bedacht inderdaad.
Maar ze wil de kat ook gewoon graag even zien, kijken of alles okee is, en dat het dier gewoon binnen blijft als zij dat wil omdat ze bvb. een afspraak bij de dierenarts heeft of welke reden dan ook dat je je huisdier gewoon even binnen wil hebben :)

Het gaat erom dat met deze route van denken de oplossing niet gevonden wordt, dat mag nu wel duidelijk zijn. Dus een andere insteek kan ideen geven. 2 trackers zag ik voorbij komen. Goed idee, uitvoering kost wel geld. Zoiets, “laat het idee van het kattenluik even los”. Zo kan je andere ideeën opdoen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:07

Ja dat idee van de 2 trackers was eerder ook al langsgekomen.

Meedenken is natuurlijk super lief maar TS moet zichzelf wel héél erg vaak herhalen omdat er niet goed gelezen wordt...

TS: vervelend dat ze nu helemaal niet meer naar binnen komt en je denkt dat ze ergens gevoerd wordt -O- Kan je een kokertje / briefje aan haar halsbandje maken? Of via de tracker zien dat ze erg lang op een bepaalde plek bleef...?

Wat een arbeidsintensief poezebeest zo joh :=