Soda badje bij ontstoken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Soda badje bij ontstoken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:23

Nu de wond open is absoluut stoppen met weken hoor! Alleen nog maar spoelen met water en honingzalf erop 3x per dag.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:32

Je kan eventueel, als je met honing-spul aan de gang gaat, ook kijken naar Dermiel huidspray. Die hebben wij (naast vetramil/mesitran) standaard in huis voor gekke plekken waar je moeilijk kunt smeren en werkt ook als een tiet :j

Succes ermee, ziet er uit als een nare plek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:41

Charaz schreef:
Wat bedoelen jullie met Mesitran werkt van binnenuit? Ik neem aan dat je het erop smeert en niet voert.

Als de wond zo week blijft zou ik stoppen met het spoelen en badjes, Mesitran heb ik al veel goede resultasten mee gezien en lijkt me zeker de overweging waard.

Je smeert het op de wond idd maar het werkt als een soort trekzalf. In het dierenasiel kregen wij regelmatig katten binnen die met een voorpoot door een halsband geschoten waren. Dit met bijbehorende diepe snijwonden in oksels. Dat is niet te verbinden 9 van de 10x. Dan deden we 2x daags mesitran erop en na 5 dagen nog 1x daags. Je zag die wonden vanuit de diepte genezen en de randen keurig naar elkaar toe trekken omdat de inwendige huid ging sluiten. Soms was een operatie nog nodig om de buitenste wondranden te verwijderen voor berere genezing maar vaak was dit afdoende en binnen 2 a 3 weken volledig dicht en genezen.
Vetramil werkt vaak ook maar absoluut minder resultaat.
Idd honingzalf vinden ze lekker dus extra opletten. Nu is dit heel ander soort wond maar ik gebruik mesitran echt overal voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 11:51

Ik heb de mesitran zalf nergens gevonden helaas. Kruidvat had em niet, dierenwinkels ook niet, en als ik google zie ik hem alleen bij online drogisten te koop, en dan heb ik hem dinsdag pas binnen. Dus dat is wel vervelend.
Dan moet ik nu toch de vetramil gebruiken tot dinsdag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 11:52

8nnemiek schreef:
Ik heb de mesitran zalf nergens gevonden helaas. Kruidvat had em niet, dierenwinkels ook niet, en als ik google zie ik hem alleen bij online drogisten te koop, en dan heb ik hem dinsdag pas binnen. Dus dat is wel vervelend.

Vandaar de tip een apotheek. Die is niet verkrijgbaar via winkels maar wel vrij verkrijgbaar via apothekers

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 12:21

De apotheken zijn hier dicht vandaag, en zondag en maandag ook denk ik.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:58

Ohh jeetje dat is idd wel een nare wond zo. En altijd oliebol als zulke dingen dan gaande zijn tijdens een weekend ook en dan in dit geval ook nog een lang weekend.

Hier helaas ook veel ervaring met poot wonden - oa ook een teen amputatie met bijkomende ellende (beginnende ontsteking ook) meegemaakt maar zeker ook wel eens nagel wonden enz. Wij gebruiken ouderwets Badedas bij kleinere wondjes/nagel wonden in een begin stadium. 3/4x per dag 5minuutjes weken, MAAR ik zet zoiets in afhankelijk van de situatie (onze eigen DA geeft dit advies ook mee, is iets van vroeger maar het werkt wel haha). En dat is dan wel iets waar ook andere ingrediënten in zit dus twijfelachtig of je het moet inzetten maar zolang als ik honden heb; dat spul werkt wel gewoon :') Met hoe de wond bij haar nu is zou ik het bij afgekookt water houden om schoon te maken, goed droog maken, zalfje en beschermen wanneer je naar buiten gaat.

Voor wond genezing is vrije lucht altijd beter, zeker met zo’n weke wond als het nu is. Maar soms ontkom je er niet aan om het toch tijdelijk ook deels in te pakken. Wij maakten veel gebruik van sokken icm pet flex om ze op hun plek te houden en met buiten lopen gingen er booties om heen rondom de amputatie maar toen was het natuurlijk ook een langduriger proces; en dan idd geen schoentjes met harde zool maar booties waarbij gebruik van de poot altijd 100% blijft en geen nadelige inwerking heeft op gebruik van poten - deze zetten wij ook tijdens hikes in. Denk bv aan Non-stop booties of alternatieve merken (zij hebben ook lange varianten welke hoger zitten en beter op de plek blijven ook. Die vind ik dan icm wond heling aan pootjes echt uitkomst bieden. Inpakken zal het proces altijd vertragen maar beschermt daarentegen wel op meerdere vlakken weer dus dat is altijd even een afweging maken en een balans in vinden. Dat heeft voor ons iig altijd het beste gewerkt qua aanpak. Maar zulke booties uithalen nu is ook lastig want in de gewone dierenwinkels vind je veelal alleen de ‘slechte’ schoenen met zool wat alles behalve ideaal zijn inderdaad. Ik weet niet of het te doen is voor je om naar Zuid-Limburg te rijden, maar ik heb meerdere booties liggen, zowel korter als lang en je bent vrij om ze te komen lenen :ja als het buiten droog blijft zullen gewone sokjes ook afdoende werken voor nu, als het maar niet nat word :j

Wij hebben ook nooit gebruik gemaakt van een kraag, maar het dus altijd zo gedaan; vrije lucht als we erbij zijn en we in de gaten kunnen houden of ze eraan gaan en als je niet kunt opletten een sok met wat gaas als tussenlaag (het gaas deed ik dan erop Na smeren met zalf) en voor buiten dan booties (bij hebben ze dan van NonStop). ^waarbij vrije lucht heling voorkeur heeft dus dat proberen zoveel mogelijk te doen.

Qua smeren komen er echt tig dingen voorbij hier en ik vind dat altijd een lastige om dan op advies af te gaan van wat er zo langskomt want iedereen zegt wat anders en heeft andere ervaringen natuurlijk :j. Wond sprays ben ik persoonlijk bv zelf weer minder fan van en zou dat alleen in nood situaties gebruiken en niet om nu in te zetten als je thuis andere opties hebt dus ik gebruik dat persoonlijk eigenlijk nooit en heb het alleen mee tijdens vakanties ed. (Maar met hoe die wond nu uit ziet zou ik dat sowieso niet durven sprayen). Ik ben meer van de goede zalfjes die intrekken en erna vrije lucht heling. Evt dan aanvullend met sopje aantal keren per dag, maar is afhankelijk van de situatie (zou ik nu in jouw situatie dus ook niet meer doen behalve wel schoon houden natuurlijk en daar is afgekookt water of zilver colloïdaal fijn voor) en beschermen met een bootie of sok als het niet anders kan. Mesitran is dan idd wel een fijne optie maar het is nu met weekend en extra vrije dag idd wel heel lastig. Dan zou ik vetramil aanhouden (smeren nadat de wond droog is gedept) en na het weekend zou ik wel zeker even langs de DA gaan ermee om nog eens ernaar te laten kijken mocht dit aanhouden.

Wij maakten bv ook gebruik van desinfecterende doekjes om schoon te vegen maar ook die krijg je eigenlijk alleen bij online drogisten/dierapotheken of DA’s dus daar heb je nu ook weinig aan + dat je ook anders door de bomen het bos niet meer ziet qua wat je zou moeten gebruiken ja of nee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 14:55

Bedankt voor de uitgebreide reactie, super fijn!

Typisch weer dat het inderdaad nu net een extra lang weekend is :+

Het is inderdaad best lastig om het juiste behandelplan te vinden met zo veel verschillende meningen en ervaringen.
Ik heb nu een paar keer met honingzalf gesmeerd, en vanavond ga ik inderdaad weer spoelen met schoon (afgekookt) water.
Trekt de honingzalf ook vocht uit de ontsteking?
Dat was iig de reden dat ik met soda moest blijven weken van de dierenarts, dus als ik daarmee stop hoop ik dat de honingzalf dat overneemt.

Ik probeer het ook zo veel mogelijk aan de lucht te laten genezen, klopt. Afdekken zou op zich ook kunnen, ik heb steriele gaasjes in huis, maar zo lang ze in een schoon huis zit en er niet aan likt vind ik het afdekken wat minder fijn.
Ik heb wat sokjes gemaakt die aan de voorkant open zijn zodat de wond kan luchten, maar ze er niet aan kan likken.
Bedankt voor het aanbod van de booties! Maar met de sokjes gaat het tot nu toe prima, en na de wandeling ‘s ochtends en ‘s avonds doe ik spoelen, dus een nat sokje is dat nog niet zo erg. Desnoods doe ik er voor de wandeling even een plastic zakje overheen :Y) Dat komt wel goed. Het blijft voorlopig droog.

Desinfecterende doekjes heb ik niet in huis nee. Wel betadine shampoo, dat zou ik eventueel nog kunnen gebruiken tussen het spoelen en de honingzalf in.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:07

Ik zeg absoluut niet dat dit hét middel is voor jouw hond, maar puur mijn eigen ervaring wil ik even delen.

Op een konijntje met een hele nare grote (vlees-)wond heb ik Calendula spray gebruikt. Dat zag ik echt letterlijk met de dag verbeteren. Ik sprayde 2x per dag.
Dat zou ik op het pootje van jouw hond ook nog wel durven gebruiken en ik ben echt serieus voorzichtig met sprays/zalfjes/etc. en wonden.

Het konijntje reageerde totaal niet op de spray. Het lag dan losjes in mijn armen, had het niet stevig vast, als het pijn had gedaan had ik het absoluut gemerkt!

Heb de spray nu standaard in huis, net als Vetramil.

Beterschap voor je hond!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:13

Heb nog eens even terug gekeken in het topic en mbt de ontsteking is het weken in een badje idd wel normaal het standaard advies dus eigenlijk zo gek nog niet ondanks de nog weke wond (gewoon good droog deppen erna met een schone doek bv hydrofiel als je dat toevallig hebt), maar het is ook gewoon lastig oordelen via internet/foto wat dat betreft want vanaf de laatste foto ziet het er idd best heftig uit nog maar een behandeling zoals sopjes e.d. hebben ook hun tijd nodig weer. Vetramil zou ik nu achteraf gezien dan ook minder snel inzetten als de wond echt nog heel nat/week is en dan pas wanneer dat weer iets droger is zodat het kan intrekken en de wond kan helpen genezen - dat is eigenlijk dan pas de volgende stap. Ik zou dan nu eigenlijk ook advies DA aanhouden en weken (wij doen dat dan met badedas), good droog deppen en zoveel mogelijk vrije lucht en aanvullend de medicatie z’n werk laten doen. En mocht de wond toch verergeren de komende dagen zou je altijd nog een belletje kunnen doen naar de DA.

Wij gebruikten dat sopje bv wel aanvullend bovenop de ontstekingsremmers de eerste week ongeveer en hebben hierin DA advies ook gevolgd. Zeker in het begin is het even structureel opvolgen van die stappen hetgeen wat wel het verschil kan maken en soms ziet het er ook erger uit voordat het beter word weer bv. Dus misschien juist gewoon beter om voor nu dat advies aan te houden ipv andere dingen aanvullend nog te smeren en adviezen van hier nog even te laten voor wat het is :j Ik ga zelf ook af van eigen ervaringen en dat deel je dan, maar elke situatie is toch vaak weer even net wat anders natuurlijk, waar de DA je hond daadwerkelijk heeft gezien.

De honing zalf is iig geen vervanging van waar het sopje voor is bedoeld nee, dus ik weet idd ook niet of je dat sopje dan wel al moet stoppen. Want zo’n weke wond icm honing zalf is eigenlijk ook nog helemaal niet handig perse, die kun je misschien beter later pas inzetten als de wond wat droger is geworden en minder heftig/minder week ^imo.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:47

8nnemiek schreef:
Ik zie een paar keer Mesitran voorbij komen, maar ik heb de honingzalf van Vetramil in huis. Zou die even goed zijn?
Dan ga ik de honingzalf nog eens proberen. Gemengd met groene leem klinkt ook goed.

Vetramil is maar zo'n 8% honing terwijl mesitran ruim 40% is... vind t schandalig dat vetramil en vitalstyle( ook heel weinig) het zo mag noemen...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:47

8nnemiek schreef:

Vrijwel alleen online te bestellen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:04

Goh lastig, heb zelf geen ervaring met zo'n wond.
Ik las dat je gekookt water gebruikt? In principe hoeft dat in Nederland niet, het water uit de kraan is schoon genoeg. Ik zou zelf adviseren onder de douche te spoelen, straal erop maakt meer schoon namelijk dan wst water erover gieten. Zou scheren nog een optie zijn? Dan blijft de wond misschien minder nat? En in het ziekenhuis gebruiken we soms zinkzalf om wondranden te beschermen. Dus niet in de wond zelf, maar op de huid die snel verweekt zeg maar. En dan vooral een heel dun laagje. Maar of dat op deze wond ook kan, vind ik vanuit hier lastig te zien. Zink sluit namelijk wel af, daardoor blijft de nattigheid ook op dat laagje en niet op de huid, wat de huid helpt herstellen. Maar ik kan niet zien of alles open en ontstoken is, of dat de huid irriteert doordat het zo nat blijft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:37

Gisteren heb ik met honingzalf gesmeerd, wat de huid wel zichtbaar rustiger maakt, maar het bleef erg nat en ik zag de zwelling ook niet minder worden.
Vannacht heb ik eens met de groene leem getest, en dat lijkt verschil te maken! De zwelling is kleiner, en de huid was achteraan al droog, dus daar ben ik al heel blij mee :D
Ik heb het gevoel dat ik nu op de goede weg zit; groene leem totdat de zwelling ver weg is en het wondje droog is, en tegen die tijd zal de mesitran honingzalf vast binnen zijn en ga ik die smeren voor de verdere genezing.
Ik wil niet te vroeg juichen, maar ben wel erg blij met de verbetering op een nacht tijd :j
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

Ieder zijn eigen aanpak natuurlijk, maar ik zou zelf zeker de betadine shampoo gebruiken als je die toch in huis hebt :j

Mijn ervaring is dat natte wonden daar heel fijn van opdrogen. En het ontsmet meteen.
Als je zonder bedekking buiten wil blijven lopen en daarna sowieso even schoon wil spoelen, dan zou ik dat moment gewoon lekker even kort gebruiken om het pootje af te soppen met de betadine shampoo.

Natmaken. Insoppen. Minuutje laten zitten en weer helemaal goed afspoelen. Denk dat dat zeker zal helpen met opdrogen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Dat ziet er op de foto ook ietsjes minder vurig uit achteraan. Fijn! Ik zou bang zijn voor evt bacteriën in de groene leem, maar mogelijk is 50/50 leem en honingzalf mengen wat een bokker eerder opperde wat voor dit teentje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:49

Groene leem is echt bedoeld om op open wonden te smeren (ik heb de kant-en-klare van vertargil) dus ik ben niet heel bang voor nieuwe ontstekingen door de leem.
Ik ken het zelf eigenlijk alleen van de paarden, wel eens gebruikt op de open CPL wonden van ons vroegere trekpaard.. maar via een paar hondenforums kwam ik dus ook veel positieve ervaringen tegen bij honden, zoals een hond met een gat ter grootte van een tennisbal in de hals, wat door de DA gevuld werd met groene leem omdat hechten niet kon.. en dat heelde ook super snel.

Ik ontsmet tussendoor wel zo nu en dan met betadine inderdaad :j
Ik ben benieuwd hoe het er over een paar dagen uit ziet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Dat lijkt idd al langzaam zo wat de goede kant op te gaan, super fijn dat er al een klein beetje verbetering te zien is. Dan zeker met deze aanpak verder gaan als dit zichtbaar werkt *\o/*

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Ik heb groene leem lang geleden aanbevolen gekregen van een oude draverman. Mijn paard had weken op de kliniek gestaan met grote beenwond op voorbeen. Die barstte thuis ook nog regelmatig open. Toen de leem gaan gebruiken, was toen nog poeder wat je moest aanlengen. En daar knapte het van op. Dik erop en drogen. Als er gelikt wordt is ook geen probleem het werkt ook inwendig..

Voor mijn honden gebruik ik het dus ook , is bijna nooit nodig maar heb zo'n tube in de kast.
Dus ik zat al erg op mijn handen nadat ik het gezegd had en je maar steeds iets anders probeerde :D

Trouwens je kunt ook zelf een kleimaskertje nemen voor een zacht huidje :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:54

8nnemiek schreef:
Groene leem is echt bedoeld om op open wonden te smeren (ik heb de kant-en-klare van vertargil) dus ik ben niet heel bang voor nieuwe ontstekingen door de leem.
Ik ken het zelf eigenlijk alleen van de paarden, wel eens gebruikt op de open CPL wonden van ons vroegere trekpaard.. maar via een paar hondenforums kwam ik dus ook veel positieve ervaringen tegen bij honden, zoals een hond met een gat ter grootte van een tennisbal in de hals, wat door de DA gevuld werd met groene leem omdat hechten niet kon.. en dat heelde ook super snel.

Ik ontsmet tussendoor wel zo nu en dan met betadine inderdaad :j
Ik ben benieuwd hoe het er over een paar dagen uit ziet.

Ik gebruik het bij honden ook. Juist als de poten opengebeten zijn of bij ontplofte talgklieren of hotspot met dus flink gat/wond. Omdat het ook een soort uitdroogt dan. Ik mixte wel zelf de leem in poeder vorm en haalde het haar eromheen weg. Poeder gaf ik trouwens ook soms door eten haha