Bijvoeren veel te magere, oude hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:33

sterregoud schreef:
Iemand vraagt om tips om haar oude hond wat aan te laten komen. Laat haar zelf uit proberen wat nog helpt, en laat haar zelf de afweging maken wanneer het genoeg is.
Ze houdt duidelijk veel van haar hondje en zal echt wel haar best doen.

Ze is dierenarts. Ik vind eigenlijk als je dan je hondje die al zo oud is niet meer op gewicht krijgt dat je hetzelfde moet adviseren als aan baasjes. Tenzij je wilt dat ze lijden. Maar…ik heb hier een kerngezonde chihuahua, zelfde type, en die weegt 3,5 kilo dus de 4,25 kilo was miscchien ook wat veel.

Tinka

Re: Bijvoeren veel te magere, oude hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:52

Ze is vrij groot voor een chihuahua, met 4,2 kg was ze mooi slank.
Ik ben al 2 keer bij een andere dierenarts geweest, ze hebben haar helemaal onderzocht en gaven hetzelfde advies. Euthanasie is echt nog niet aan de orde nu. Ik kan haar wel tramadol geven voor de pijn, en ga er nog even induiken hoeveel kwaad het kan om metacam te geven. Vroeger schreef ik dat ook gewoon voor bij honden met hartproblemen.
Het was een tijdje geleden wel gelukt om haar iets aan te laten komen, maar omdat we zo druk waren met de verhuizing had ik geen tijd om 10 keer per dag achter haar aan te lopen met eten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:52

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:13

Onze hond was trouwens gek op schapenvet. Dat zou ik niet grote hoeveelheden voeren, dan kunnen de ingewanden misschien van streek raken van zo'n oud hondje, maar hier was een hond bereid de hele dag te vasten, omdat er misschien iets veel lekkerders viel te halen dan het gebruikelijke voer: dat schapenvet dus. Ook als smaakmaker door het gewone voer te gebruiken, gewoon een klein blokje aan piepkleine stukjes snijden en mengen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:14

Ik zou bij zo’n kleintje oppassen met incompleet bijvoer. De hoeveelheden zijn zo klein, dat je al snel 80% bijvoert zonder compleet gehalte aan vitamines en mineralen.