Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Re: Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:27

Ik heb niet alles gelezen maar weet wel eea vanuit mijn werk.

Ratten zijn schuw en bang voor verandering en voor menselijke geuren. Beter dus de vallen niet verplaatsen maar zo veel mogelijk op 1 plek laten staan, niet met blote handen aan de val zitten, altijd met handschoenen.

Lok voer trekt juist ook ongedierte aan, dus liever zonder lokvoel, maar gewoon "op de looproute" vallen plaatsen, liefst grote klapvallen.

En qua voer voor de kippen, wij hebben een trapbak, afgesteld op het gewicht van de kleinste en lichtste kip. Leggen wel snachts wel voor de zekerheid een blok onder het trap gedeelte, maar ipc kunnen ratten deze met hun gewicht niet openen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:29

Ratten zijn gek op water.
Onze buren hebben een enorme vijver en rijk aan gelegde tuin. En een vlonder in de tuin.
Ook een walhalla voor ze.
Bij ons zelf zaten bij de mesthoop, inmiddels geen paarden meer.

Incidenteel vangt onze kat een rat.

Buren hebben een kat die zeer fel is op mollen en ratten, die heeft daar alles nu wel op. Buren zijn ook gestopt met paarden, en dat scheelt voor ons allemaal.

Als iemand gif voor knaagdieren ergens wil plaatsen, zorg ook voor water in de nabijheid.
En stop wat gif in een boterhamzakje, die slepen ze mee het nest in.
Ze wantrouwen het eerst dus daarom verslepen ze het en lagen ze het de jongen eerst opvreten.

En die lok dozen altijd tegen een muur plaatsen. Gat van de doos tegen de muur.

Alles vullen met keuken handschoenen aan om overbrenging van geur tegen te gaan. En je wilt natuurlijk ook geen rattenkruid aan je handen hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:42

Ik weiger gif te gebruiken. Er vliegt hier een heel scala aan uilen (kerk-, veld-, rans- en nog meer geloof ik) rond. Plus de buizerds. Die wil ik niet vergiftigen.

Af en toe zie ik zo'n rat die in hogere sferen lijkt, dus er is wel ergens een buur die gif gebruikt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:44

Ik heb je een pb gestuurd

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:54

Hier komt geen ongediertebestrijding, mijn buurvrouw heeft dat geprobeerd. Ze zeggen doodleuk: als je kippen hebt komen ze toch weer terug.
Met een vangkooi hebben we er een aantal gevangen (en ver weg uitgezet).
Gif vind ik toch wat tricky, ben bang dat ze het in het kippenhok neerleggen.

We hebben een keer de gangen onder water gezet, dat heeft toen wel goed gewerkt. Ratten kunnen wel zwemmen, maar de nesten worden ook onder water gezet. Zag toen een aantal dagen heel veel ratten in het kippenhok, maar uiteindelijk waren ze wel weg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:04

KimD schreef:
Little_Gift schreef:
Ik zou de gok toch ook niet wagen hoor met je hondje...

Allemaal leuk en aardig diegene die aanraden Jack Russell of boerenfoxen of andere hond in te zetten maar je zal maar net een rat treffen die eerder gif genomen heeft of die de rattenziekte bij zich draagt....
Mag je hond nog ingeënt zijn, er bestaan 100den versies van rattenziekte en de enting beschermt slechts tegen 4...

Er zijn hele terrierteams (ook in NLD) die niks anders doen dan dit. Ze vreten ze ratten niet op, ze maken ze alleen dood. Honden zoals een JR doen dit van nature al graag en goed, pakken, bijten, schudden, dood en laten los. Weinig risico.

Het is overigens wel een zeer effectieve manier, op YouTube zijn er veel filmpjes van te vinden.

Absoluut.

Maar...

Dat zijn professionals die dat dag in dag uit doen en getraind zijn op techniek.
Heel wat anders dan een hondje die voor de hobby een rat grijpt.

Bovendien, zou het niet de eerste professional zijn die een hond verliest in the line of duty.

Er zijn hele teams politiehonden, reddingshonden, militarybhonden ook immers maar dat wil niet zeggen dat er niet geregeld ene sneuvelt.
Ook zo bij bestrijdingsdiensten.

Het is een fabel dat ze daadwerkelijk het kadaver dienen op te eten. De grootste verspreidingsoorzaak is nog altijd contact met gebied/water/grond waar besmette ratten (en muizen) gelopen of geweest zijn namelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:46

Als dat laatste zo zou zijn, dan betekent het dat je gewoon helemaal geen honden mee moet nemen naar plekken waar ratten voorkomen.

En die krengen zitten gewoon echt overal. Ik geloof dat er in onze steden zelfs nog grotere plagen zijn dan hier bij ons op het platteland - vol water (sloten) en fruitbomen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:55

Niet elke rat of muis is besmet.
En niet elke hond wordt ziek van een besmette rat.

Het zijn overigens ook niet enkel ratten maar ook muizen, varken, rund, mens en hond.

Afbeelding

Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:06

tienus63 schreef:
Melkveehouders zijn verplicht een pro te laten komen om plaagdieren te bestrijden.
Doen ze dat niet of ze kunnen het niet aantonen middels logboeken, dan wordt de melk niet meer opgehaald.
De overlast komt waarschijnlijk niet bij boeren vandaan, maar bij particulieren en hobby dier houders omdat men geen rattenkruid meer kan kopen bij de winkels. Dat mag alleen nog maar aan pro’s verkocht worden.

Nou… nog nooit van gehoord
Die paar ratten die we hadden, stuurden we onze honden op af. Die liepen altijd vrij op het erf.

Verder nooit problemen gehad met ophalen melk.

Net als dat er zogenaamd geen melk opgehaald wordt bij actieve vogelgriep en je gevogelte hebt op het terrein.
Wij hadden dat ook niet. Maar nog nooit een controle gehad.

Maar eerlijk is eerlijk. Welke boer doet nu echt niets aan een rattenplaag?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:47

Je moet de logboeken van de rattenbestrijder overhandigen bij controle van de QLIP.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:24

Hier ook geen gif ivm zelf honden los in de tuin.
We zijn ook altijd bang dat een rat wat gif van buren in onze tuin sleept.

Bij ons hebben we gelijk prijs gehad met het zetten van vallen. Direct 's anderdaags 's morgens zat in 3 van de 6 vallen al een rat.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:36

Onze Jack russel was ook een topper. Ving alle muizen en ratten maar liet de kippen, kuikens en konijnen met rust. En ik heb er wel eens eentje geschoten met een luchtbuks. Het is bij ons eigenlijk erge rustig tegenwoordig wat ratten betreft ondanks de ongeveer 30 vrij lopende kippen en de paarden en allemaal sloten. Maar ik ben ook wel strikt met voer opruimen

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:47

Hannanasjuh schreef:
verder heb ik gemerkt dat ratten niet van smudgesticks houden. Ik was de schuur aan het uitroken en de volgende dag vonden we overal dode ratten :(

Vraag: Wat voor smudgesticks?
Ben nou heel benieuwd.
Misschien kan ik zo mijn ouders een handje helpen.

Dank je

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:50

Hier idem, elke ochtend een groot gat in de grond in de ren. 1x 1gevangen en elders uit gezet maar dan zat er weer een ander... Ik haal nu elke avond het kippenvoer weg. Het hok zelf zit ook pot dicht met een luik voor de ingang. Geen rat meer gehad!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:33

Heel simpel, zorgen dat er niets te rapen valt.

2x/dag de kippen voeren zodat ze alles direct opeten en de rest in een stevige bak of ton waar geen rat aankan. Eieren altijd direct weghalen(als ze al leggen, hier bv nog niet), en na een tijdje zullen ze betere oorden opzoeken waar wel eten te vinden is.

Hier op die manier al enkele jaren ratten-vrij bij de kippen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 17:27

Update!

Wij hebben de slag gewonnen ~~}>

We hebben ze uitgerookt met smudge sticks van salie met eucalyptus. Alle in- en uitgangen en het hok rondom dicht gemaakt. Salie bundel aangestoken en in een bloempot tegen de ruimte onder het hok gelegd. Met een kleine compressor van verse zuurstof voorzien (pomp voor een luchtbed oid zal ook prima werken).

'S nachts was er weer 1 tunnel vrij gemaakt en zagen we 1 volwassen rat op de wildcamera. Dag erna nog een 2de tunnel erbij maar niets meer gezien op de camera. Tunnels weer dicht gegooid en sindsdien geen activiteit meer **\O/** . Geen idee of er dodelijke slachtoffers zijn gevallen of dat ze allemaal het zinkend schip hebben verlaten :=

We haalden al elke nacht het voer weg en hebben sinds vandaag een trapbak staan. Nu alleen nog straatwerk rondom het hok maken zodat er ook niets meer makkelijk onder kan gaan zitten.

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:31

Anomien schreef:
tienus63 schreef:
Melkveehouders zijn verplicht een pro te laten komen om plaagdieren te bestrijden.
Doen ze dat niet of ze kunnen het niet aantonen middels logboeken, dan wordt de melk niet meer opgehaald.
De overlast komt waarschijnlijk niet bij boeren vandaan, maar bij particulieren en hobby dier houders omdat men geen rattenkruid meer kan kopen bij de winkels. Dat mag alleen nog maar aan pro’s verkocht worden.

Nou… nog nooit van gehoord
Die paar ratten die we hadden, stuurden we onze honden op af. Die liepen altijd vrij op het erf.

Verder nooit problemen gehad met ophalen melk.

Net als dat er zogenaamd geen melk opgehaald wordt bij actieve vogelgriep en je gevogelte hebt op het terrein.
Wij hadden dat ook niet. Maar nog nooit een controle gehad.

Maar eerlijk is eerlijk. Welke boer doet nu echt niets aan een rattenplaag?

Dat is wel heel erg onzin idd,nog nooit van gehoord.
Wij laten de ongediertebestrijding niet meer komen,kost een bak geld en het werkt totaal niet.
We hebben toen 2 katten geadopteerd en we hebben zoveel minder ratten nu.
Elke dag vangen ze wel wat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:34

Birgit01 schreef:
Ik heb via een facebookgroep eens een professionele rattenbestrijder laten komen, die met hondjes en fretjes werkt. Ze zetten dan alles af met netten, laten de fretjes ze naar buiten jagen en de honden pakken ze.

Dit heb ik ook gedaan, werkt prima, helaas moet je dit wel jaarlijks doen := (of 2 jaarlijks, want ik heb ze nu alweer)

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:23

ok ik negeer de rode letters in dit topic even want ook ik heb inmiddels flink last van Ratten.
ik denk dat ze er al langer zitten, maar door de sloop van een oude houten stal zijn ze nu allemaal op zoek naar nieuwe plekken denk ik, en hebben deze gevonden in ons kippenhok

we hebben de afgelopen dagen dagelijks 1 a 2 kleine ratten in de val zitten, maar ik zag er vanavond 8 tegelijk op de grond waar de klapbak overdag staat.

ook zie ik overdag de kippen in de ren en hoor dan de klapbak gewoon op en en dicht gaan. ik kan m niet anders afstellen anders kunnen de kippen er niet meer in, maarde ratten zijn denk ik ongeveer even zwaar ofzo.

nu heb ik een grote voerton in het hok geplaatst die eigenlijk werkt zoals je weleens op youtube filmpjes ziet, de rat kan er wel in maar niet meer uit (ik kan morgen evt wel een foto maken denk ik) maar nu moet ik iets hebben waardoor ze in de ton worden gelokt.
de combinatie voor vanavond is kippenvoer en kattenvoer gemengd.

ik denk dat er betere lokmiddelen zijn, dus nu is mijn vraag, welke geur/ eten is onweerstaanbaar voor bruine ratten?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:59

Hier hadden we een aantal jaar geleden steeds zo'n enorme ratten invasie wanneer het maïs achter de paardenschuur eraf was gehakseld en de resten op waren. Het was dan een stormloop de schuur in.

Het was zo erg dat de pony's op stal wonden langs de hoefranden hadden omdat de ratten er letterlijk aan knaagden.... vreselijke rotbeesten zijn het.

Inmiddels hebben we er bijna geen last meer van. De oplossing? En paar goede stalkatten (poezen welteverstaan, die zijn vaak een stuk fanatieker dan katers).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:04

Palmera schreef:
Probeer eens zo'n trapbak voor het voer. En dan vooral niet té vol doen, want dan gooien de kippen op zoek naar het lekkerste graantje alsnog veel ernaast

Helaas, wij hebben een trapbak. Onze kippen zijn slordige eters en gooien er heel veel naast, dus er is nog steeds genoeg te eten voor de ratten (en de vogeltjes, maar die mogen dat)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:39

Ceetje_bokt schreef:
Palmera schreef:
Probeer eens zo'n trapbak voor het voer. En dan vooral niet té vol doen, want dan gooien de kippen op zoek naar het lekkerste graantje alsnog veel ernaast

Helaas, wij hebben een trapbak. Onze kippen zijn slordige eters en gooien er heel veel naast, dus er is nog steeds genoeg te eten voor de ratten (en de vogeltjes, maar die mogen dat)

heb je er graan in zitten? Dan zou ik over stappen op een korrel. Dan hebben ze niet zo vele reden om te knoeien omdat alles hetzelfde is.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:33

pol013 schreef:
Ceetje_bokt schreef:

heb je er graan in zitten? Dan zou ik over stappen op een korrel. Dan hebben ze niet zo vele reden om te knoeien omdat alles hetzelfde is.

Graan of korrel maakt bij die van ons niet uit: blijven slordig eten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:49

Dat is mijn ervaring helaas ook met de trapbak; er ligt nog steeds voer onder (korrel) en dat heeft de rat(ten) ook in de gaten....

Hoe werkt dat met een emmer/ton? Om ze te vangen dus

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:27

lletam schreef:
Dat is mijn ervaring helaas ook met de trapbak; er ligt nog steeds voer onder (korrel) en dat heeft de rat(ten) ook in de gaten....

Hoe werkt dat met een emmer/ton? Om ze te vangen dus

https://www.youtube.com/shorts/VoBBYPSk_p8

ik heb een beetje dit idee gemaakt:
https://www.youtube.com/shorts/EFGkp5PTwlA
ik heb een blauwe regen/voerton en daar ligt onderin voer in, in de opening aan de bovenkant staat een plantenpot met gaten aan de zijkant (ter hoogte van de bodem). onder in de plantenpot ligt een beetje voer, maar als ze door de gaten de ton ingaan kunnen ze er niet meer uit