Leo schreef:Beide rassen zijn herders / rasgroep 1 en dus erg baasgericht. Ze willen het liefst alles samen doen, samen aan de slag zijn. 8 uur alleen vind ik voor iedere hond lang, zeker als dat structureel zo zou zijn meerdere keren per week, maar voor dit type honden te lang. Een paar keer een halve dag alleen zou ik dan eerder overwegen als dat te regelen is met werk.
Onze thuissituatie was altijd; mijn man werkte fulltime op kantoor (+ reistijd 2x 45 minuten) en ik werkte 3 dagen op locatie met 2x 1uur reistijd. We wilden heel graag een hond, waren namelijk altijd actief in de natuur buiten ons werk om. Maar we vonden het geen goede basis voor een hond, dan zou hij 3 dagen met de uitlaat of oppas mee moeten.
Dankzij corona kon mijn man structureel 2 dagen thuis werken en zodoende konden we een basis bieden aan een hond. Hij is nog een poosje 1x per 14 dagen naar de oppas gegaan een dag en verder was er altijd iemand thuis.
We kregen er namelijk verlatingsangst bovenop dankzij een trauma in het eerste jaar (als pup was hij volgens het boekje alleen) en dan zit je ineens wel aan huis vast. We hebben het steeds kunnen managen en inmiddels dankzij training kan hij goed 2 uur alleen blijven. Maar verder zitten we altijd vast aan oppas of dat we hem mee kunnen nemen.
Zoiets kan dus ook; zeker een gevoelig ras als een herder kan dit gewoon oplopen.
De IJslandse herder heb ik ook leren kennen als een heel gevoelig ras. De corgi rassen heb ik minder ervaring mee op dat vlak. Zelf heb ik een Australische herder en het is een geweldige hond, maar hij wil echt alles samen doen.![]()
Het eerste jaar zeker (maar eigenlijk langer) kost de opvoeding van een pup veel tijd en werk, als hij de enige hond in huis is. Neem dat ook zeker mee in de overweging.
Wij hebben ook een hond gehad die niet meer alleen kon blijven, dit heeft ook enkele jaren geduurd. Inmiddels kan hij zonder angst weer zo'n 4,5 uur alleen blijven, wat overigens echt de max is in dit huis.
Normaal gesproken komt de oppas al als ze langer dan 1,5 uur alleen moeten zijn, vind ze gezellig.

De hond die niet alleen kon blijven is lange tijd overal mee naartoe geweest, en het opbouwen van het alleen blijven verliep in een slakkengang.
Dat is best heftig om mee te maken want het neemt je leven over. De kans dat het gebeurt is natuurlijk klein, maar een goede back-up regelen op voorhand is geen slecht idee.