Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:25

Leo schreef:
Beide rassen zijn herders / rasgroep 1 en dus erg baasgericht. Ze willen het liefst alles samen doen, samen aan de slag zijn. 8 uur alleen vind ik voor iedere hond lang, zeker als dat structureel zo zou zijn meerdere keren per week, maar voor dit type honden te lang. Een paar keer een halve dag alleen zou ik dan eerder overwegen als dat te regelen is met werk.

Onze thuissituatie was altijd; mijn man werkte fulltime op kantoor (+ reistijd 2x 45 minuten) en ik werkte 3 dagen op locatie met 2x 1uur reistijd. We wilden heel graag een hond, waren namelijk altijd actief in de natuur buiten ons werk om. Maar we vonden het geen goede basis voor een hond, dan zou hij 3 dagen met de uitlaat of oppas mee moeten.
Dankzij corona kon mijn man structureel 2 dagen thuis werken en zodoende konden we een basis bieden aan een hond. Hij is nog een poosje 1x per 14 dagen naar de oppas gegaan een dag en verder was er altijd iemand thuis.
We kregen er namelijk verlatingsangst bovenop dankzij een trauma in het eerste jaar (als pup was hij volgens het boekje alleen) en dan zit je ineens wel aan huis vast. We hebben het steeds kunnen managen en inmiddels dankzij training kan hij goed 2 uur alleen blijven. Maar verder zitten we altijd vast aan oppas of dat we hem mee kunnen nemen.
Zoiets kan dus ook; zeker een gevoelig ras als een herder kan dit gewoon oplopen.

De IJslandse herder heb ik ook leren kennen als een heel gevoelig ras. De corgi rassen heb ik minder ervaring mee op dat vlak. Zelf heb ik een Australische herder en het is een geweldige hond, maar hij wil echt alles samen doen. :D

Het eerste jaar zeker (maar eigenlijk langer) kost de opvoeding van een pup veel tijd en werk, als hij de enige hond in huis is. Neem dat ook zeker mee in de overweging.

Wij hebben ook een hond gehad die niet meer alleen kon blijven, dit heeft ook enkele jaren geduurd. Inmiddels kan hij zonder angst weer zo'n 4,5 uur alleen blijven, wat overigens echt de max is in dit huis.

Normaal gesproken komt de oppas al als ze langer dan 1,5 uur alleen moeten zijn, vind ze gezellig. :+

De hond die niet alleen kon blijven is lange tijd overal mee naartoe geweest, en het opbouwen van het alleen blijven verliep in een slakkengang.

Dat is best heftig om mee te maken want het neemt je leven over. De kans dat het gebeurt is natuurlijk klein, maar een goede back-up regelen op voorhand is geen slecht idee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:27

Little_Gift schreef:
Het gaat hier echter niet om kuddehonden of erfhonden maar om een huishond.

Dus dan mogen er nog tig rassen bijgehaald worden, het ging om de vraag van ts en dat ging niet over erfhonden of kuddehonden dus blijft mijn mening ongewijzigd. Een fokker die een hond verkoopt om 8u alleen huis te zitten, is en blijft mijn inziens fout bezig.

Iemand die elk jaar met de zelfde teef fiets is iig ook fout bezig.

Gelukkig is de ts niet van plan om de hond elke dag acht uur alleen te laten. En weet je dus helemaal niet hoe ze de dingen geregeld heeft. Ze heeft iig een backup namelijk haar vader. Dus echt alleen zal de hond dan niet zijn toch. Maar blijf vooral je standpunt verdedigen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:30

Laat mijn schredder herder mijn eerste herder zijn en deze blaft zelden ((helaas)). Hij lijkt oh zo gezellig, relaxt en ontspannen maar als hij bij een vreemde kan komen hangt hij er in. Op mijn werk mijn collega meerdere malen gewaarschuwd dat hij ontzettend relaxt zit of ligt langs het hekwerk van zijn kennel maar dat hij nooit zijn hand door de tralies moet steken....hij wou dat toch kennelijk 1x proberen en was snel genoeg door zijn deskundigheid maar sindsdien geen poging meer gedaan.
Persoonlijk zou ik in deze tijd niet meer gaan voor een stamboom rashond. Ik heb nu een marktplaats pup en een bewust gefokte kruising uit geteste ouderdieren. Dat laatste is hoe ik de volgende hond ook weer wil hebben of een herplaatser. Veel teveel ellende in de stamboom honden dankzij fokkers die maar een eind raak fokken en hoge inteelt percentages. Geen idee hoe het bij de voorkeur rassen van TS zit maar zou daar zeker allert op zijn!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:34

KimD schreef:
Dat is best heftig om mee te maken want het neemt je leven over. De kans dat het gebeurt is natuurlijk klein, maar een goede back-up regelen op voorhand is geen slecht idee.

Nouja dat is het ja.
Ik heb nu 3 jaar geen bioscoop of restaurant vanbinnen gezien bijvoorbeeld. Is niet erg, maar van spontaniteit is geen sprake meer. Verjaardagen waar we geen oppas voor kunnen regelen gaan we apart. Ik sta er verder niet echt meer bij stil en ik ben blij met hoe hij het nu doet, maar het vergt zeker wat van je.
En dat allemaal door zoiets suf als een dierenartsopname. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:44

BeFunny schreef:
Little_Gift schreef:
Het gaat hier echter niet om kuddehonden of erfhonden maar om een huishond.

Dus dan mogen er nog tig rassen bijgehaald worden, het ging om de vraag van ts en dat ging niet over erfhonden of kuddehonden dus blijft mijn mening ongewijzigd. Een fokker die een hond verkoopt om 8u alleen huis te zitten, is en blijft mijn inziens fout bezig.

Iemand die elk jaar met de zelfde teef fiets is iig ook fout bezig.

Gelukkig is de ts niet van plan om de hond elke dag acht uur alleen te laten. En weet je dus helemaal niet hoe ze de dingen geregeld heeft. Ze heeft iig een backup namelijk haar vader. Dus echt alleen zal de hond dan niet zijn toch. Maar blijf vooral je standpunt verdedigen.

Niet elke dag neen, maar ze schrijft wel 3 dagen per week.
Vader die even binnen wipt om de kat eten te geven, is dan niet hetzelfde als een oppasdoenst of uitlaatservice

BeFunny

Re: Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:50

Misschien gaat vader de hond ook uitlaten. Die wipt nu binnen om de kat eten te geven omdat dat voor de kat voldoende is.

3dagen 8 uur alleen vind ik niet kunnen. Maar ik lees mogelijkheden tot thuiswerken van partner. Een vader die langskomt en waar misschien afspraken mee te maken zijn en een ts die hier vragen stelt en zich inleest en daar misschien wat aanpassingen in kan maken.

Ze wil iig een hond voor in huis ze gaat niet ruftzichtloos in het rond fokken.
En ze schaft ook geen hond aan zonder zich in te lezen. Ik denk zomaar dat het wel goed komt.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:00

Hier ook een Corgi, een Pem om precies te zijn. Zoals eerder gezegd zijn ze erg baasgericht, super slim én vocaal. Ze is mijn schaduw! Ze kan prima alleen thuis zijn, maar 5 uur vind ik echt de max van de max.

Eén dag per week zijn man en ik niet thuis ivm werk en dan komt er een uitlaatservice. En dat vind ik dan ook al niet ideaal, maar voor 1 dag acceptabel.
Als die niet zou kunnen, vragen we de buren en als dat niet lukt, dan werk ik thuis of neem ik (deels) vrij. Hondje zou echt doodongelukkig zijn als ze vaak en/of lang alleen moet zijn. Daar is het het type hond ook echt niet voor.

Als we naar familie gaan, gaat ze ook vaak gewoon mee. Ze is al wat ouder, dus daarom relatief rustig en dus makkelijker mee te nemen. Maar of dat voor de pup- of puberfase ook geldt, durf ik niet te zeggen. Die hebben we bij dit hondje overgeslagen ( asielhondje).

Soms is het gewoon nog niet de tijd om een hond te nemen en zijn de omstandigheden er niet naar, of je moet bereid zijn de omstandigheden te creëren, ook al kost dat behoorlijk wat inspanning. Voor mij zou dit nooit ten koste van het dier mogen zijn.

Succes met alle overdenkingen TS! Goed dat je je voorbereid door informatie in te winnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:03

https://aniekwendt.nl/hondenwelzijn/hoe ... ond-nodig/

Zomaar 1 bron maar hoeveel behoort een hond per dag gemiddeld te slapen. Ergens tussen de 12 en 16 uur per dag is het gemiddelde antwoord. Dat weetje erbij nemen en hoe erg is dan 8 uur alleen zijn plus een nacht van zo'n 8 uur? Het is aan de bovenkant van slaap behoefte maar slapen ze de hele tijd? Hier niet hoor. Gevulde kong, lickimat, snoepjes in snuffelmat, handdoek, huis enz verstoppen. Ze spelen wat alleen met divers speelgoed of samen. Hier liggen ze graag de straat te bewaken (zonder blaffen) zijn net een stel oude mensen achter de geraniums :D en dan tussendoor dutjes doen. Ik wandel sowieso s ochtends voor het werk en s middags na het werk de lange wandelingen met veel activiteiten omdat ik thuis werk (boven, hun zijn beneden) en dus rond de middag even laat plassen aan de overkant en wat te knagen geef terwijl ik eet. 2x 4 uur 'alleen thuis' 4 dagen per week (2x2 dagen, woensdag zijn we altijd de hele dag op stap net als de weekenden. Ze doen het hier fantastisch op en ik heb toch echt werkhond kruisingen als huishonden zonder beoefening van sport oid. We vullen veel te makkelijk in voor medemensen. Mijn bijna buren zijn eigenlijk altijd thuis. Die hebben 2 keeshondjes die ongeveer 3x per week uit hun rijtjeshuis met tuin komen omdat haar moeder er dan mee gaat wandelen. Ik begrijp niet waarom hun hondjes hebben maar voor hun werkt het kennelijk goed. Ik heb er zelden overlast van. Het zijn enorme keffers maar omdat ze zelden alleen zijn wordt het vlot gecorrigeerd. Niet mijn manier van honden houden maar ze zien er prima uit en tja wie ben ik om hun dit te verbieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:04

Onze twee honden zijn op de woensdag ook het grootste deel van de dag alleen. Wij wandelen 's ochtends en gaan rond 07:00 weg, dan komt tussen 11:30 mijn schoonmoeder ca 1/1,5 uur om ze uit te laten en aandacht te geven. En wij zijn om 16:30/17:00 weer thuis en gaan na het eten lekker wandelen.

We hebben eens meegekeken op de camera, en overdag liggen ze te slapen.

(Het gaat om een Weimaraner en een ruwhaar teckel.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:08

Lindsey_99 schreef:
AbleToDream schreef:
De fokker daar liet ook weten dat ze idd vocaal zijn, maar dat dit met correcte training en begeleiding kan worden afgeleerd.

Reken er maar niet op dat je waaksheid, een vocaal karakter kunt afleren. Dat zit erin bij sommige rassen. Wij hebben altijd herders gehad, die zijn erg waaks, en als je niet thuis bent gaan ze echt wel tekeer als ze buiten iets horen wat ze niet vertrouwen. Dan kun je trainen wat je wilt maar het werkt alleen als je er zelf bent. Gelukkig hadden wij geen directe buren, dus geen geklaag, want niets irritanter dan de hond van de buren die steeds aanslaat.
We hebben nu een jachthond, die is nul waaks. Een giga verschil.

En vocaal is niet alleen blaffen. Dat denken mensen vaak bij vocaal, maar het is gewoon echt allerlei geluiden maken. Ik heb ook een herder, had wr 3 tegelijk zelfs, wel een groter ras, die bekend staan als vocaal. Naast dat kiezen voor een ras wat waaks is en vocaal en dan ervanuit gaan dat je dat af kan gaan leren niet slim is, is blaffen ook niet het enige. Commentaar hebben op alles door middel van piepen, joelen, fluiten, gillen, mopperen. Echt noem een geluid en mijn herders maakten het.

Zo'n waaks type hun karakter eigenschappen afleren vind ik en niet helemaal eerlijk, maar het is vaak ook niet af te leren. Een beetje te vormen, ja. Maar de ene zal uit zichzelf veel waakser zijn als de ander en eerder aanslaan. De ander zal dat veel minder snel doen. Je hebt te maken met toch individuen, ja er zitten eigenschappen in die ze bijna allemaal hebben maar hoe ze die uiten verschilt. Zelfs met dezelfde opvoeding kan je tig andere honden hebben. Ik had er 3 tegelijk en alledrie waren ze op andere manier waaks en vocaal. En je zag juist dat bepaalde lijnen meer diezelfde eigenschappen hadden en op dezelfde manier uiten. Ook al hadden ze allemaal andere eigenaren. Dan kan het lijken dat je iets afgeleerd hebt, maar zat het er gewoon niet zo sterk in.

Die 8 uur alleen is lang. Maar in de puppytijd ook gewoon niet mogelijk. Je kan zo goed trainen, maar elke pup heeft andere tijd nodig. Mijn hond die ik nu nog heb kon in het begin helemaal niet alleen zijn. Dat heeft maanden geduurd. Pas na een jaar kon hij een aantal uur alleen zijn, maar toen echt nog geen 8 uur. Naast dat je zindelijkheid moet trainen en ook dat wisselt. Naast dat de blaas van een pup gewoon nog niet lang op kan houden, dat is geen training maar gewoon het lichaam. Eigenlijk vind ik bij puppen zindelijkheidstrainibg maar raar, want je traint eerder jezelf om de signalen op tijd te zien en dus op tijd buiten te zijn. Je traint niet de pup het langer op te houden, dat gaat uit zichzelf als ze ouder worden. Daarvoor ben jij gewoon bezig met opletten en zorgen dat je op tijd bent.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-03-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:12

greendragon schreef:
Hier ook een Corgi, een Pem om precies te zijn. Zoals eerder gezegd zijn ze erg baasgericht, super slim én vocaal. Ze is mijn schaduw! Ze kan prima alleen thuis zijn, maar 5 uur vind ik echt de max van de max.

Eén dag per week zijn man en ik niet thuis ivm werk en dan komt er een uitlaatservice. En dat vind ik dan ook al niet ideaal, maar voor 1 dag acceptabel.
Als die niet zou kunnen, vragen we de buren en als dat niet lukt, dan werk ik thuis of neem ik (deels) vrij. Hondje zou echt doodongelukkig zijn als ze vaak en/of lang alleen moet zijn. Daar is het het type hond ook echt niet voor.

Als we naar familie gaan, gaat ze ook vaak gewoon mee. Ze is al wat ouder, dus daarom relatief rustig en dus makkelijker mee te nemen. Maar of dat voor de pup- of puberfase ook geldt, durf ik niet te zeggen. Die hebben we bij dit hondje overgeslagen ( asielhondje).

Soms is het gewoon nog niet de tijd om een hond te nemen en zijn de omstandigheden er niet naar, of je moet bereid zijn de omstandigheden te creëren, ook al kost dat behoorlijk wat inspanning. Voor mij zou dit nooit ten koste van het dier mogen zijn.

Succes met alle overdenkingen TS! Goed dat je je voorbereid door informatie in te winnen.

Klinkt als onze Pembroke *D
Hier wel vanaf jonge leeftijd gezellig overal mee naartoe geweest en dat gaat goed. Echt een sociaal hondje en heel lief met kids en past zich daar ook op aan.

En waaks is bij haar 2x blaffen als iemand langsloopt en dan is het wel klaar. Waaks is ze overigens alleen als ik thuis ben :P (en we hebben de camera staan dus kan haar in de gaten houden haha)

Maar al deze dingen ijn natuurlijk deels ras-afhankelijk maar ook hond- en opvoedings-afhankelijk. Veel tijd en training in het eerste levensjaar is nodig om een goede basis mee te geven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:15

dierenfan schreef:
https://aniekwendt.nl/hondenwelzijn/hoe ... ond-nodig/

Zomaar 1 bron maar hoeveel behoort een hond per dag gemiddeld te slapen. Ergens tussen de 12 en 16 uur per dag is het gemiddelde antwoord. Dat weetje erbij nemen en hoe erg is dan 8 uur alleen zijn plus een nacht van zo'n 8 uur? Het is aan de bovenkant van slaap behoefte maar slapen ze de hele tijd? Hier niet hoor. Gevulde kong, lickimat, snoepjes in snuffelmat, handdoek, huis enz verstoppen. Ze spelen wat alleen met divers speelgoed of samen. Hier liggen ze graag de straat te bewaken (zonder blaffen) zijn net een stel oude mensen achter de geraniums :D en dan tussendoor dutjes doen. Ik wandel sowieso s ochtends voor het werk en s middags na het werk de lange wandelingen met veel activiteiten omdat ik thuis werk (boven, hun zijn beneden) en dus rond de middag even laat plassen aan de overkant en wat te knagen geef terwijl ik eet. 2x 4 uur 'alleen thuis' 4 dagen per week (2x2 dagen, woensdag zijn we altijd de hele dag op stap net als de weekenden. Ze doen het hier fantastisch op en ik heb toch echt werkhond kruisingen als huishonden zonder beoefening van sport oid. We vullen veel te makkelijk in voor medemensen. Mijn bijna buren zijn eigenlijk altijd thuis. Die hebben 2 keeshondjes die ongeveer 3x per week uit hun rijtjeshuis met tuin komen omdat haar moeder er dan mee gaat wandelen. Ik begrijp niet waarom hun hondjes hebben maar voor hun werkt het kennelijk goed. Ik heb er zelden overlast van. Het zijn enorme keffers maar omdat ze zelden alleen zijn wordt het vlot gecorrigeerd. Niet mijn manier van honden houden maar ze zien er prima uit en tja wie ben ik om hun dit te verbieden.

Nee dat is zeker niet erg, als de hond als individu dan ook die slaap pakt als hij alleen is. :j
Mijn Aus is kampioen slapen, die staat aan of uit en haalt de 12 uur (en meer) met gemak. Maar met zijn verlatingsangst ging hij écht niet slapen of rusten. Hij was het type hijgen, staren, kwijlen van de stress (en in het begin wolvenhuilen) maar je hebt er ook genoeg die gaan slopen, onzindelijk worden van de stress of de buren bij elkaar blaffen. De jonge hond van onze buren schreeuwt de boel ook bij elkaar, afgewisseld met vakkundig door de bodem van zijn bench proberen te graven.

Uiteindelijk levert stress alleen maar ellende op in het hele systeem van de hond en wordt de cascade alleen maar groter.

Dus ja, eens dat een hond zoals jij omschrijft prima alleen thuis kan blijven (persoonlijk vind ik het lang, maar als ze er geen stress van hebben helemaal prima). Maar het zal per individu bekeken moeten worden. :j
Laatst bijgewerkt door Leo op 05-03-25 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:15

Mijn oom had vroeger een ijslandse herder maar ik kan me nog goed herinneren hoe ontzettend fel en schel die kon blaffen (was 25 jaar geleden). De hond stond perfect onder appèl verder maar dat blaffen kregen ze er niet uit.

Het is maar één ervaring van mij maar denk goed om uit te vragen bij eigenaren/fokkers wat hun ervaring is.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:19

Wij hebben IJslandse honden, Sindri en Tibra (broer en zus). We zijn begonnen met Brími, een hele zelfstandige hond die veel duidelijkheid en sturing nodig had, want anders nam hij de hele show over :=
Daar kwam later Disa bij, zij was gevoeliger en veel meer een blaffer. Jammer genoeg ging Brími toen mee blaffen. Sindri en Tibra zijn nog gevoeliger, een blik is al genoeg. En ze blaffen minder, omdat hun ouders daarop zijn uitgezocht. Wij laten ze niet langer dan 4 uur alleen en zorgen dat iemand ze uitlaat als we langer weg zijn. Ik vind IJslandse honden geweldig, maar ze moeten wel in je leven passen.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:31

Oef, topic is even uitgelopen zeg :')

Maar even om nog wat extra duiding te geven, we zijn aan het uitkijken naar een hond, er is niets dat vaststaat dat het een van deze 2 rassen wordt en we zijn ook niet van plan om al meteen dit jaar of volgend jaar een hond aan te schaffen (wegens verbouwingen momenteel), ik kom horen naar ervaringen met beide rassen en of er mensen zijn die voor onze situatie nog andere rassen zouden aanbevelen.

Wij hebben beiden ook veel vakantie doorheen het jaar dus regelingen om genoeg thuis te zijn voor een hond gaan we wel kunnen treffen hetzij met een oppas/buren/familie, en ja ik weet ook dat een pup meer opvoeding vraagt maar we sluiten ook nog niet uit dat een herplaatser van bij een fokker misschien ook bij ons zou kunnen passen ;) In het geval van nergens meer heen kunnen gaan hou ik hetzelfde aan als mijn kat, die gaat ook steeds overal mee naartoe en heeft dit ook geleerd door er als kitten veel mee bezig te zijn dus geen nood om te gaan doemdenken dat ik een huisdier zomaar aan hun lot zou overlaten.

En er is ook nog steeds de kat die ook altijd thuis rondloopt, dus een maatje is ook aanwezig in de hoop dat de hond dan goed overeenkomt met de kat, de kat is ook echt een velcro-kat dus die is ook altijd bij zijn mensen als we thuis zijn, en als we niet thuis zijn word nog steeds elke dag genoeg verrrijking voorzien voor hem ook dat hij bezig kan zijn als we niet thuis zijn, maar uit ondervinding slaapt hij ook heel de dag tot we terug thuis zijn. En het is ook mogelijk dat we misschien toch een 2e kat in huis nemen ipv een hond, dus alle mogelijkheden staan open, maar vandaar dat alles eerst goed onderzocht word wat wel of niet te doen is voor ons.

Zijn er nog rassen die jullie misschien denken van dat is een betere match? Minder een herdershond type misschien die eerder wat zelfstandiger is van karakter meer nog steeds een middelmaatje is van grootte?

Ik hoorde hier eerder al een Toller vallen ook, maar als ik zo verder opzoek daarrond zijn dit ook wel honden met een handleiding?

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:52

Goede uitleg! Jullie denken er goed over na! Kan menig hondenbaasje wat van leren. :j
Wel even nog een extra opmerking over het alleen blijven. Honden met een maatje (andere hond, of een kat) kunnen alsnog verlatingsangst hebben. Dat is echt per individu verschillend. Vooral bij de wat nerveus aangelegde type hond, vaak werkhonden, komt dit nou eenmaal vaker voor. Ondanks dat er een ander dier aanwezig is.
Een Toller zou ik in jullie situatie niet overwegen. Dat zijn jachthonden en echt actief. Ik vind het lastig om echt een ras te noemen wat bij jullie zou kunnen passen. Rasgroep 9 zou beter passen dan veedrijvers of jachthonden. Maar in die groep zitten toch ook wat gevoeligere en nerveuze honden (keffertjes). Misschien kun je een keer naar een show of honden evenement gaan om veel rassen in een keer te bekijken.

Edit: klein of middel formaat poedel zou nog wel kunnen. Ik vind poedels fantastisch en en ik vind ze erg onderschat. Het zijn ontzettend slimme, sociale en lieve honden (mits van een goede fokker). Wel moet je rekening houden met het vachtonderhoud.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:13

Tja lastig om een ras te hangen aan goed alleen kunnen zijn. Husky's en wolfhonden zijn zeer zelfstandig en afstandelijk maar de moeilijkste categorie betreft alleen thuis kunnen zijn haha. Echter mijn herder had onwijs veel moeite met alleen thuis zijn en inmiddels al jarenlang geen centje pijn meer. Mijn beste vriendin heeft met haar herders ook altijd even een lastige alleen thuis zijn periode maar meestal rond de 1,5 jaar is dat spontaan voorbij. Mijn boxers en labrador x rottweiler hebben het alleen thuis zijn nooit als vervelend ervaren. De boxers waren allen wel uit inbeslagname/heftige verwaarlozing en de lab rottie als pup.
Zoek stabiele ouderdieren en goede fokker en je bent al een eind. Zo te lezen als jij ergens voor gaat dan ga je er 100% voor en dan lukt er ontzettend veel! Ik had ook nooit verwacht een hond met zoveel agressie veilig jarenlang te hebben! Met inzet en nuchterheid kom je een heel eind. Vroeger kon ik geen braderie of intratuin bezoeken zonder mijn honden...nu vind ik het stom er 1 mee te nemen haha
Kijk eens op bewust kruisen (honden) facebook pagina. Komen ontzettend leuke combinaties voorbij!

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:29

Wij hebben 2 windhonden. Ze gaan graag wandelen en zijn ook zeker geschikt voor sport, maar doen niets liever dan urenlang slapen. Onze honden zijn amper alleen thuis maar vroeger, toen we er nog 1 hadden, kwam het wel eens voor dat hij 7 uur op een dag thuis was. Omdat ze zoveel slapen hebben wij daar nooit problemen mee gehad. Het is natuurlijk niet ideaal om je hond veel alleen te laten maar ik denk wel dat windhonden op dat vlak gemakkelijker zijn dan bijvoorbeeld herders.

Je moet er wel voor zijn natuurlijk, er zijn veel mensen die windhonden niet mooi vinden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:32

Nyaleti schreef:
En weer gericht aan ts:

- Hoe ga je het doen in de puppy tijd? Je zult weken vrij moeten nemen. En voor daarna ook nog ideaal om veel thuis te werken.
- Ziet je vader het zitten om jaren lang 3x per week de hond uit te laten? En dan een goede ronde, niet even 10min plassen.
- Zo niet, is er budget voor een uitlaatservice of dagopvang? Dat kan aardig oplopen.
- wb thuiswerken: leuk dat er iemand thuis is maar is er tussendoor tijd om iets met de hond te doen? Anders heeft ie er niks aan.
- zijn jullie savonds of in de weekenden ook nog veel weg? Paard, hobby, whatever. Want als hij overdag zoveel alleen thuis zit, zul je 'savonds (en 'sochtends) flink aan de bak moeten om het eerlijk te houden voor de hond
- een Corgi lijkt mij nou niet de ideale hond om mee te hardlopen.. Als dit iets is wat je graag wilt, zou ik dat even heeeel goed overwegen.

Dit zijn wat mij betreft ook relevante vragen. En besef dat een hond van een half jaar ook nog best wat tijd nodig heeft om opgevoed te worden tot een fijne huisgenoot.

Persoonlijk vind ik 8 uur alleen blijven erg veel. Eigenlijk te veel. Het kan een keer gebeuren, maar als het structureel is moet je daarvoor een goede oplossing regelen of het plan voor een hond niet uitvoeren. Want de rasvoorkeuren van de ts blijken vocaal te kunnen reageren op prikkels. Als je niet thuis bent kan je daar niet op bijsturen en corrigeren. Dat lijkt mij niet echt fijn voor je buren.

_San87_ schreef:
Onze twee honden zijn op de woensdag ook het grootste deel van de dag alleen. Wij wandelen 's ochtends en gaan rond 07:00 weg, dan komt tussen 11:30 mijn schoonmoeder ca 1/1,5 uur om ze uit te laten en aandacht te geven. En wij zijn om 16:30/17:00 weer thuis en gaan na het eten lekker wandelen.

We hebben eens meegekeken op de camera, en overdag liggen ze te slapen.

(Het gaat om een Weimaraner en een ruwhaar teckel.)

En toch zijn ze dan dus niet de hele dag alleen. Ten eerste houden ze elkaar gezelschap én je hebt dus iemand die ze een flinke wandeling geeft. Prima oplossing, zeker omdat het maar 1 dag is.
De ts heeft het over 3 dagen waarvoor een oplossing moet worden gezocht. Dat vraagt wel meer organisatie en planning want een vaste oppas kan een keer ziek zijn of een andere afspraak hebben.

En blaffen kan bij elke hond ontstaan. Onze eerste Golden Retriever groeide op met constant iemand thuis. Maar sloeg wel op tilt als er iemand aan de deur stond. Postbode, bezoek, etc. maakte niet uit. Dan was het bijna een weerwolf die aansloeg om over te gaan in hard blaffen. Oorzaak? Vermoedelijk geschrokken van post die in de brievenbus werd gedaan o.i.d. toen hij achter de deur lag te slapen. Oplossingen: brievenbus aan begin van de oprit en een andere deurbel. Vrij drastisch, maar dat hij geconditioneerd was op de bel bleek wel toen we een filmpje van hem terugkeken waarop werd aangebeld. Zelfs daarop reageerde hij.
En bij hem was er wel altijd iemand thuis die direct kon ingrijpen waardoor het blaffen maar kort was. Gelukkig, want ik weet niet of onze buren zo gelukkig waren geworden als dat geblaf een hele tijd aanhield.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:18

Galaika schreef:
Wij hebben 2 windhonden. Ze gaan graag wandelen en zijn ook zeker geschikt voor sport, maar doen niets liever dan urenlang slapen. Onze honden zijn amper alleen thuis maar vroeger, toen we er nog 1 hadden, kwam het wel eens voor dat hij 7 uur op een dag thuis was. Omdat ze zoveel slapen hebben wij daar nooit problemen mee gehad. Het is natuurlijk niet ideaal om je hond veel alleen te laten maar ik denk wel dat windhonden op dat vlak gemakkelijker zijn dan bijvoorbeeld herders.

Je moet er wel voor zijn natuurlijk, er zijn veel mensen die windhonden niet mooi vinden.

Mijn whippet is dan weer helemaal niet zo heel makkelijk met alleen thuis zijn haha.Of nouja, nu gaat het prima hoor, maar dat heeft wel veel tijd gekost. En als hij 's ochtends niet goed gepoept heeft moet hij soms huilen (al liggend op de bank). Dus daar moet ik dan wel even goed de tijd voor nemen.

Mijn Windsprite boeit het echt niet, die ligt net zo lief uren op de bank te knorren. Als mijn whippet met haar samen is gaat het prima en kan hij wel 4 uur "alleen" (zonder mensen dus) zijn, maar dat heeft wel echt flink wat training gekost. Maar hij is stiekem ook wel een beetje een klein onzeker jongetje :Y)
Wat wel een groot voordeel is, is dat ze totaal niet waaks zijn dus niet aanslaan op geluiden ofzo, en daardoor geen "stress" pieken hebben. Voor m'n eigen gemoedsrust zet ik een muziekje voor ze aan, en dan zijn de enige meldingen van beweging die ik nog krijg van m'n camera als ze gaan verliggen op de bank of bed :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:43

Doubtless schreef:
AbleToDream schreef:
De fokker daar liet ook weten dat ze idd vocaal zijn, maar dat dit met correcte training en begeleiding kan worden afgeleerd.

Het probleem is, dat als je niet thuis bent je niet kunt trainen en begeleiden. Ik lees in je post dat jij 5 dagen van huis bent, je vriend in ieder geval 2 hele en tot 3 halve dagen. Dit leest echt als zo'n situatie waarin de hond alle ruimte heeft om de hele dag om niks te gaan zitten blaffen. Niet alleen Ijslandse Herders zijn vocaal, corgi's ook. Ik zou hier dus niet aan beginnen zolang dit de situatie is...

Zolang dit de situatie is:

Zoals ik het lees kan ts er eigenlijk voor zorgen dat de hond max 2 X 8 uur alleen zit (met dan ev tussendoor vader) of 5 X 4 uur (als vriend halve dagen thuis werkt) alleen zit.
Als je opmerking gaat over honden algemeen, dan moet er bijna niemand nog een hond houden denk ik?
Als het puur op deze rassen gaat ivm vocaal zijn, dan zeg ik niks :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:59

Leo schreef:
KimD schreef:

Nouja dat is het ja.
Ik heb nu 3 jaar geen bioscoop of restaurant vanbinnen gezien bijvoorbeeld. Is niet erg, maar van spontaniteit is geen sprake meer. Verjaardagen waar we geen oppas voor kunnen regelen gaan we apart. Ik sta er verder niet echt meer bij stil en ik ben blij met hoe hij het nu doet, maar het vergt zeker wat van je.
En dat allemaal door zoiets suf als een dierenartsopname. :)

Hier gelijkaardige situatie, een wolfhond die niet alleen kan zijn. Nu heb ik ze zo ver dat sporadisch een paar uur alleen kan, maar ze huilt als een wolf om de 15 seconden en voelt zich zeker niet fijn.
Als die regelmatiger is (bv dagelijks twee uur) gaat ze proberen uitbreken.
Vroeger ging ze daar echt ver in (onder kennelpanelen graven, los over 2.2 springen, kennelpanelen verplooien, deurposten eruit trekken, garagepoorten kapot maken, etc)
Ooit heeft ze vastgezeten in een kattenluik omdat ik 10 minuten buiten was en ik ze in de bijkeuken had opgesloten. Kattenluik eruit gesloopt, deel van het gat groter gemaakt en er door proberen kruipen ...
Hoektand kapotgebeten op haar wolfhondproof bench, dure operatie voor nodig geweest :+.

GELUKKIG kan ze wel in de bench in de auto, bij voorkeur met mij in het zicht maar zolang ze "mee" is is het geen probleem.

Ze gaat dus overal mee, ook op restaurant, etc.

Ik werk drie dagen op kantoor, dan gaat ze naar mijn moeder, alsook op sociale gelegenheden waar we niet onderuit kunnen. En de rest is ze mee...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:06

Duhelo schreef:
Als je opmerking gaat over honden algemeen, dan moet er bijna niemand nog een hond houden denk ik?

Als je kijkt naar het belang van 'de hond', zou dat dan zo erg zijn? Als al die mensen die zoveel weg zijn geen hond meer hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:31

Doubtless schreef:
Duhelo schreef:

Als je kijkt naar het belang van 'de hond', zou dat dan zo erg zijn? Als al die mensen die zoveel weg zijn geen hond meer hebben?

Ja, omdat ik niet vind dat je mag baseren op het tijd van huis weg ...

Mijn moeder is altijd thuis. Heeft twee keeshondjes. Die hondjes gaan nooit wandelen (want ouders zijn niet meer goed ter been. Als ik naar het bos ga neem ik ze nu en dan wel eens mee, maar niet haalbaar om dat echt vaak te gaan doen.) en spelen gewoon drie keer per dag buiten in de tuin.

Zijn die hondjes ongelukkig? Zeker niet. Maar het zijn beide vrij slimme hondjes met een grote drive om iéts te doen. Dikke kans dat ze dan liever wel zouden een aantal uur alleen zitten en na die uren mee mogen om te gaan wandelen / rennen / spelen / werken.

Ik kan een hoop honden noemen die liever overdag alleen zijn en die lekker gaan slapen, als ze dan in de andere uren aandacht en beweging en werk krijgen. Die er echt niks om geven of baas 24/7 bij hun is of niet.

En dan heb je honden zoals mijn wolf, die er zich niet veel om bekommert wát we gaan doen, maar die gewoon tevreden is als we in hetzelfde huis / ruimte zijn.

Die hoeft echt niet elke dag km's te gaan doen (vindt ze wel leuk, maar ze maakt er ook niks van als we een dag niks doen.). Die hoeft al zeker niet te wérken want dat vindt ze stom :+
Haar leukste dingen vindt ze op een kauwbeentje liggen kauwen terwijl ik kijk (ja, echt :+ ), lekker liggen slapen met sporadisch eens een jacht op een van de katten. En als we een paar keer per week een km of 5 in het bos gaan doen is ze gewoon een tevreden happy doggo.

Dus ja, de mensen die 8-10 uur per dag, 5 weken van thuis weg zijn met honden die daar niet mee omkunnen vind ik zielig. Maar de honden die veel meer nodig hebben en dat niet krijgen, maar wel 24/7 bij oma op schoot mogen, vind ik óók zielig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:48

Duhelo schreef:
Dus ja, de mensen die 8-10 uur per dag, 5 weken van thuis weg zijn met honden die daar niet mee omkunnen vind ik zielig. Maar de honden die veel meer nodig hebben en dat niet krijgen, maar wel 24/7 bij oma op schoot mogen, vind ik óók zielig.

Met dit stukje ben ik het eens hoor. Alle eigenaren die niet kunnen voorzien in de behoeften van hun hond, zouden wat mij betreft beter geen hond kunnen hebben.

Dit stuk: "Ik kan een hoop honden noemen die liever overdag alleen zijn en die lekker gaan slapen", dat herken ik niet.