Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 21:54

Ik heb er vol vertrouwen in.

Hoe zit dat met leeftijdsverschil. Dit is nog een hele kleine baby, als ik er een tweede bij wil en ik zou geen fleslammetje vinden, wanneer kan ik dan het beste een ander bokje introduceren die bijvoorbeeld een paar weken of een maand ouder, en dus groter en sterker is?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:15

Gelijk erbij gaat waarschijnlijk wel goed. Het zijn geen kalveren die enorm onbenullig zijn.
Of bedoel je als je er een koopt of zo? Dan zal dat bokje pas komen als hij van zijn moeder af kan denk ik?
Oh en oormerken kunnen prima bij lammetjes in hoor. Doen wij ook altijd (en is verplicht).

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:17

Gewoon erbij doen, niet teveel overna denken. Ze zijn klein zat en gaat eigenlijk altijd wel goed :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 22:26

Ja zou een iets oudere het hele kleintje niks doen? Ik heb er 2 gezien die wel fleslam zijn maar wel een paar weekjes ouder.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:36

Welnee. Ze zijn niet agressief, het zijn kuddediertjes. Geen roofdieren.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:43

Nee hoor kan gewoon!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 23:50

Mooi, dan heb ik bij deze een leuk vriendje voor hem gevonden :) . We hebben afgesproken dat hij erbij kan zodra ons kleintje naar de stal verhuist. Hij is van eind januari en dus ook al wat meer bewegingsvrijheid gewend natuurlijk. Dit bokje is ook het derde lam uit het.. uhm.. niet nest maar hoe het dan wel heet? Jullie snappen me wel. Maar hij is nogal gulzig waardoor zijn zusjes niet genoeg de kans krijgen om zich zat te drinken. Daarom moet hij vertrekken en hij zal hier dan ook nog de fles bij krijgen. Ik denk een leuke match :)

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 00:23

Om eerlijk tezijn heb ik heb ik lammeren liever in een grote plastic kuip dan in een bench.Kun je veel beter schoon maken met een sopje. Als je de lammeren in huis hebt en als ze goed gezond zij en al een paar dagen oud heb je geen warmte lamp nodig,

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:30

Houd er later als ze van de fles af zijn ook rekening mee dat geiten een kei in ontsnappen zijn en de omheining van hun nieuwe verblijf hoog genoeg moet zijn.
Bij 2 verzorgpony's hebben ze 2 dwerg geitjes en die kunnen op een muur springen die groter is dan zijzelf (vanaf de omheining van de paddock kunnen ze zo de wei in springen of. De wei zelf kunnen ze niet uit ontsnappen). Zal zien dat ik van de week even een foto kan maken voor je van de 2 geiten en de muur.
Op stal hebben we een ander soort groter Geiten ras maar ook die 2 boefjes staan buiten achter een hoog hek want geheid dat ze anders ontsnappen.

Wel super lief dat je je over het bokje wilt bekommeren en hem groot wilt brengen met de fles, maar hem bij jou thuis ook een liefdevol huis wilt geven samen met een vriendje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 11:10

Yes ik weet het, we hebben ze eerder ook gehad bij mijn ouders thuis. Ik ga me vast nog wel eens afvragen waarom ik dit eigenlijk heb gewild _O- .

Dit wordt zijn vriendje trouwens <3
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:27

Aaaah wat een leukerd <3 geitenlammetjes zijn zó schattig!
Inderdaad zijn geiten meester-ontsnappers. Volgens mijn vader moet je geiten nemen als je wil leren vloeken haha. Maar ik vind ze ook erg leuk. Ik had vroeger dwerggeiten en later twee grote witte melkgeiten, geweldig. Die konden makkelijk 3 jongen voeden trouwens. Mochten ze ontsnappen dan eten ze als eerste de bloemknoppen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:08

Ohhh in ben gek op geitjes. Heerlijk zo’n fleslam in huis. Komen de mini geitjes van de bokker ook naar jou? Ik ga volgen :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:32

Vroeger zij mijn pensionhouder altijd " van geiten leer je vloeken"
:D succes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:48

Geiten zijn zo ontzettend leuk. Ik heb 3 toggenburgers. Komend uit mijn vorige Geiten en deze zijn hier opgegroeid. Helaas moet ik helaas waarschijnlijk afscheid van ze nemen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:55

Ik volg op afstand mee. Ik vind ze super leuk, maar denk dat ML dan echt gek wordt. Hij vindt ze ook leuk, maar de varkens slopen al zoveel.

Vorig jaar had ik bedacht om schaapjes erbij te nemen voor het gras/onkruid, maar hoorden we ook al dat geiten dan een betere oplossing waren.

Bij een kennis zaten ze rustig op het dak. Dat vind ik wel spannend.

Heb je ook honden? Gaan ze daarna bij de paarden? Hoe zit het met wormen en vaccineren? En de voetjes? Je kan ze nu natuurlijk alles al jong aanleren.

Ben benieuwd naar de schattige foto's

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:56

Nu al benieuwd naar de Geiten avonturen :D . Ze gaan je vast nog wel laten vloeken :j .

En wat een lief vriendje! Gaat vast helemaal goed komen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:25

De bench staat klaar, lamp hangt er boven en ik heb iets zachts gefabriceerd voor op de bodem, al denk ik dat ie er vast een bende van gaat maken maar dat ga ik dan wel zien. Pap en ik hebben vandaag een begin gemaakt met het stalletje waar ze straks in komen. Morgen even mee verder en dan is hij denk ik wel klaar. Kan ik dit weekend bezig met het gaas wat om hun weide komt. En dan rustig aan bedenken hoe ik die ga inrichten, dat is natuurlijk wel een leuk klusje. Maar goed, eerst het gaas erom zodat ze veilig zitten.

Ze komen niet bij de paarden in maar krijgen een eigen weitje. Misschien dat ik dat tzt wel ga koppelen aan het verblijf van de kippen want het ligt naast elkaar en op zich kunnen kippen en geitjes prima samen, maar daar staan een aantal struiken die giftig voor ze zijn, dus dan moeten die er eerst uit en er moet nieuw gaas om de kippenren. Ze krijgen een schuilhokje op hun wei en een stal naast de paarden voor de nacht. Ik haal de paarden en de kippen s nachts ook naar binnen, dus de geitjes straks ook.

De hoefjes moeten 2x per jaar bekapt worden. Mijn hoefsmid deed dit vroeger altijd dus ik zal hem even lief aankijken, dan wil hij dat vast nu weer doen. Ontwormen moet ik me nog even in verdiepen en enten.. tja ze zullen verder nergens naartoe gaan of contact met andere geiten krijgen. Ik ga nog even nadenken of ik dat ga doen. Van de paarden ent ik ook alleen degene die naar een keuring moeten omdat het verplicht is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:35

Qua bekappen is mijn ervaring dat net als alle andere dieren waarbij dat moet elke maand de beste optie is. Kans is groot dat er amper wat moet, maar je bent er ook op tijd bij als er wat niet klopt. 2x/jaar verhaal loop je tegenaan ivm grote aantallen dieren en hobbymensen die het niet zelf kunnen, voor het dier is vaker controle beter. Ik zie dat bij mijn schapen en ponies destijds en nu ook de konijnen, elke maand minibeetje en altijd netjes correct op de pootjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:15

Een goede tip is om de geitjes te leren aan de lijn te lopen. Heel makkelijk als je ze op een ander stukje wilt.
Je kunt ze ook leren om bv pootje te geven.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:16

tamary schreef:
Qua bekappen is mijn ervaring dat net als alle andere dieren waarbij dat moet elke maand de beste optie is. Kans is groot dat er amper wat moet, maar je bent er ook op tijd bij als er wat niet klopt. 2x/jaar verhaal loop je tegenaan ivm grote aantallen dieren en hobbymensen die het niet zelf kunnen, voor het dier is vaker controle beter. Ik zie dat bij mijn schapen en ponies destijds en nu ook de konijnen, elke maand minibeetje en altijd netjes correct op de pootjes.

Iedere maand?? Dat is wel heel vaak… 2 a 3 keer per jaar is meer dan voldoende.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:19

Klauwtjes bekappen kan je gemakkelijk zelf leren. Wellicht een geitenhouder in de buurt waar je een dagje mee klauwtjes kan bekappen. Win win, want je hebt ineens superveel ervaring, ook met mogelijke problemen herkennen, en die geitenhouder heeft een hulpje voor die dag.

Als ik in de buurt ben kom ik je ook met liefde uitleg geven!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 19:22

Imaudy dat is op zich wel een goeie ja. Bij mijn ouders liepen ze los van de stal over het plein naar hun weitje, maar 9 van de 10 keer namen ze een verkeerde afslag en mochten we er achteraan rennen _O- . Dan is het wel makkelijk als ze aan een touwtje mee kunnen.

Sorry maar elke maand vind ik ook niet nodig (voor de paarden ook niet). En ik wil er niet zelf aan prutsen, dat doet de hoefsmid.

Rauka ik heb mijn rug stuk (blijvend) dus dat doe ik liever niet. Ik kan ook niet hurken of op mijn knieën zitten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:56

We kregen een geit, en mijn moeder leerde acuut vloeken.
Viooltjes gezellig geplant de geit rook het, en weg waren de bloemen.
Stonden ze nog in de auto, en liet je de deur open staan om de kruiwagen te halen, geit op de achterbank!
Bij ons nam de hoefsmid de hoeven elke 6-8 weken de geitenhoeven mee.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:05

Hoe vaak ze bekapt moeten worden ligt ook aan de ondergrond waar ze op lopen .Hoe hard de hoefjes afslijten .Bij ons lopen ze vaak op beton.Ze worden 2 of 3 keer per jaar bekapt.Dat doe ik zelf.
Aan een touwtje lopen kennen ze ook en ook nog wel een paar kunstjes ze zijn van de kinderen .
We hebben 3 geitjes .

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:30

Hou er rekening mee dat een lam wat al een tijdje bij moeder heeft gedronken niet altijd makkelijk aan de fles gaat. Poedermelk smaakt heel anders dan geitenmelk en ook vorm van de speen is heel anders dan van een geitenhouder. Wellicht dat je dus in het begin vaak hele kleine beetjes maar er in krijgt.