Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:23

Even afgezien van het ras, katten met een ondervacht zoals een brits korthaar moet je ontwollen. En daarbij is de ene de andere niet. Wij hebben in de trimsalon broer en zus en die hebben totaal andere vachten en andere manieren waarop we die ontwollen.

Zelf heb ik abessijnen en somali. Een abessijn is een kortharige kat maar ook daar heb je verschil in. Ik heb Nishi die heel veel haart. Korte haartjes die overal in gaan zitten. Ik haal regelmatig een vochtige zeem over haar vacht om die losse haartjes eruit te halen want met kammen krijg ik er niks uit. Haar dochter Lanah, verhaart nauwelijks alleen in rui periode’s wat meer. Zij heeft ook een hele andere vacht. En mijn somali een halflanghaar kam ik zelden. Heeft ook bijna nooit knopen of klitten. Van haar vind ik plukken haar die je zo op pakt. In de trimsalon zien we zoveel verschillende vachtsoorten. Ik zou me als ik je moeder was niet vastpinnen op vacht maar op karakter en eventueel een trimmer zoeken.

Amber_anne

Re: Welk kattenras is niet tot weinig verharend ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:26

Ik heb een Ragdoll, een main Coon kruising en twee htk katten (wit en tabby/zwart). De donkere htk kat verhaart veruit het minst en de donkere haren vallen ook minder op.
De Ragdoll en de kruising zijn echt drama met het verliezen van haar.

Ik zou ook voor een htk uit het asiel gaan (de robotstofzuiger kan ik iedereen aanraden, kat of geen kat)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:56

Hannanas schreef:
Katyatje schreef:
Hier ook een blauwe Rus. Één keer per jaar heeft ze een periode dat ze verhaart, maar verder merk ik er echt bijna niks van.

En met op schoot en aaien ook geen kleine losse prikhaartjes?

_O- daar is de pels van een Rus veel te zacht voor. En ja, ik zeg pels omdat het niet te vergelijken is met een normale vacht.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:38

IndianSu schreef:
Gewoon een leuke wat oudere kat uit het asiel, en dan van het bespaarde bedrag een robotstofzuiger aanschaffen :j Asielen zitten vol met oudere katten die niemand wil, ze weten het karakter van deze katten en kunnen je dus perfect matchen. En een kortharige HTK verhaart echt niet zo erg, zeker niet zo erg als de birmanen en maine coons die hier worden aangeraden :')

Wij zochten een oudere kat voor mijn oma maar na maanden zoeken toch voor een kitten gegaan. Zo simpel als jij het hier stelt was het echt niet hoor. De meeste katten worden in het asiel gedumpt zodra ze om wat voor reden dan ook in huis gaan plassen of medische kosten krijgen waar de eigenaar geen zin in heeft. Toen uiteindelijk een serieuze kandidaat gevonden van een vrouw die helaas overleden was, maar die kat was zo gehecht aan zijn vorige baasje dat ze alle vreemden aanviel. Dat wil je ook niet voor je oma.

Verder is die lachende smiley over birmanen en maine coons echt niet nodig. Ik heb een katten trimsalon en dus al honderden katten in mijn handen gehad, vooral langharen, en ik zie dat bij birmanen de verharing over het algemeen seizoensgebonden verloopt en bij maine coons zit er een hele grote verscheidenheid in maar wat ik daar vooral bij zie is dat ze een gladde vacht op de rug hebben die weinig verhaart en een wat wolligere vacht op de buik en billen die meestal samenklontert waardoor het niet in huis valt maar wel snel vervilt. Dus niet echt onderhoudsvriendelijk.

Ik heb zelf een ragdoll die al maanden echt bijna geen haar heeft los gelaten maar waarvan het straks weer een paar maanden drama wordt en een birmaan kruising die echt perfect is qua haar onderhoud. Ik blijf er wel zo veel mogelijk af, hoe meer borstelen hoe meer ze gaan verharen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:18

Dat zal dan per asiel verschillen. Ik heb 8 jaar geleden een hartstikke leuke volwassen kat uit het asiel gehaald en er waren nog zeker 50 andere katten die ik ook zo mee had kunnen nemen. Gewone zwarte HTK, ik heb nauwelijks kattenharen in huis.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:12

Ik heb nu mijn tweede Noorse boskat x Maine Coon kruising mannetje. Net zoals bij de vorige weinig onderhoud aan de vacht, een enkel klitje achter een oor bij deze. Mijn Europese korthaar meisjes verharen vele malen erger, deze per pluk die je zo oppakt.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:43

Als ik de 'eisen' zo lees en alles wat wordt opgenoemd... zou ik eigenlijk 1 advies geven... niet aan beginnen, behalve eventueel een naaktkat.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:45

De eisen van TS zijn toch niet zo gek? Weinig vachtonderhoud (niet zozeer weinig verharend, maar een kat die niet elke dag gekamd hoeft te worden) en een rustig karakter. Daar kun je allerlei kanten mee op, zeker omdat haar moeder wel ervaring heeft met katten.

De topictitel is wat verwarrend, maar als je alleen de berichten van TS leest dan lijkt me dat ze niets geks vraagt.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:56

Ik ga mee met de Blauwe Rus, mijn oma had een hele kalme zachtharige herplaatser en dat was een ideale kat voor een rustig huis.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:20

Foaly schreef:
De eisen van TS zijn toch niet zo gek? Weinig vachtonderhoud (niet zozeer weinig verharend, maar een kat die niet elke dag gekamd hoeft te worden) en een rustig karakter. Daar kun je allerlei kanten mee op, zeker omdat haar moeder wel ervaring heeft met katten.

De topictitel is wat verwarrend, maar als je alleen de berichten van TS leest dan lijkt me dat ze niets geks vraagt.

de eis is op zoek naar een raskat die geen tot weinig haar verliest en ook weinig vachtonderhoud vraagt.

Dat is gewoon niet mogelijk, dat is eigenlijk als je geen rex of naaktkat wil een hele onlogische eis. :o Katten met haren, verharen gewoon en geen tot weinig.. geen is alleen mogelijk met een naaktkat en met weinig, dan heb je heel veel geluk. Zelfs dat wil nog heel sterk wisselen per verhaar periode.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:05

Snowshoe, ik heb er twee en bijna geen last van hun haren, hun haren zijn korter dan die van mijn htk poes en van haar vind ik overal haar _O- Ze zijn beiden rustig in hun doen en laten in huis maar wel gezellig aanhankelijk, komen ook neuzen of bij me liggen. Een van de twee kletst zich wat af. :+ is leuk thuiskomen na je werk, ik krijg meteen een heel verhaal bij binnenkomst. Beiden zijn ook echte lappenpoppen, kan ze in allerlei onhandige bochten vastpakken en het boeit ze niks :=

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:10

Lukasje schreef:
Voor mijn lieve, bejaarde mama ben ik op zoek naar een raskat die geen tot weinig haar verliest en ook weinig vachtonderhoud vraagt.

Zelf hebben we een cornish rex en wij vinden dit een geweldig ras en dit ras zou perfect aan bovenstaande beantwoorden, maar mama vindt haar een beetje té aanwezig :):) en ook qua uiterlijk niet mooi. Als we die lijn doortrekken vallen naaktkatten en oosterse types ook af.

Vroeger had mama een Perzische kat waar ze helemaal gek van was, maar dat zou qua vachtonderhoud nu iets té zijn omwille van artrose in haar handen. En, tegenwoordig zijn die neusjes ook zo kort :( .

Uiteraard heeft elke kat zijn karakter maar een aanhankelijk, rustig type heeft wel de voorkeur.

Verder wil ik toelichten dat mama fysisch en geestelijk tiptop is, ervaring met katten heeft, wij back-up zijn en wanneer mama iets zou overkomen, de kat bij ons komt wonen.

Hebben jullie een idee en ev ook een tip voor een betrouwbare fokker die gezondheid voorop stelt?

Lukasje wellicht is dit een lieve kat voor je moeder?

https://www.facebook.com/share/p/14piN1Gb82/?