Allergie kat goede dierenkliniek gezocht groningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 15:54

senna21 schreef:
Bijzonder advies. Het zou een uitkomst zijn als dat het zou zijn. Hoe is zij tot deze conclusie gekomen?

Dat zei ze niet..
Ze zei gewoon ijzer... Omdat ze haar allergie alleen op haar kop heeft.
Oren en soms pukkels op de kin.
Zei de dat dit aan iets ligt waar ze bij komt.
Als het mijten zouden zijn oid zou ze haar hele vacht kapot gemaakt hebben.

Laurora

Re: Allergie kat goede dierenkliniek gezocht groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:59

Bijzondere conclusie inderdaad.
In deze dierenarts ook dermatoloog of "gewoon" een dierenarts?
Een voedsel of omgevings allergie kan toch echt ook alleen op de kop voor problemen zorgen, aldus onze dermatoloog.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:05

Laurora schreef:
Bijzondere conclusie inderdaad.
In deze dierenarts ook dermatoloog of "gewoon" een dierenarts?
Een voedsel of omgevings allergie kan toch echt ook alleen op de kop voor problemen zorgen, aldus onze dermatoloog.

Dierenarts met veel ervaring wat ik las.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:17

Nova haar voedselallergie uitte zich ook op haar hoofd en oren. Dus heel bijzonder

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:17

purny schreef:
Nova haar voedselallergie uitte zich ook op haar hoofd en oren. Dus heel bijzonder

Vind het sowieso bijzonder..
Want ik dacht dat ik een mannelijke dierenarts kreeg zoals ze zeiden, en nu kreeg ik een vrouw.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:19

En verder kreeg ik flyers mee van nextmune voor een allergie test.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 16:50

Ik vind de advies zelf ook bijzonder...
Want ze eet en drinkt voornamelijk uit plastic... En de bakjes wou ik van plastic naar keramiek vervangen , raad ze af.

Alles wat ik overal lees is juist beter om het te vervangen...
Ik zit sterk te overwegen om vanavond langs Duitsland te gaan opzoek naar een keramieken waterfontein...
En een keramieken bakje te kopen voor de surefeed...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:57

Al eens glazen bakjes overwogen? Dan heb je beide uitgesloten.
Het zou mooi zijn als dat de oplossing zou zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:06

Ehm... als er in de klei en/of de glazuur van een keramieken voorwerp ijzer zit zie je dat duidelijk aan de roodbruine puntjes.

Mijn katje wat ik nu heb geeft er overigens de voorkeur aan om brokjes te eten van een washand ipv uit een bakje. Gewoon een katoenen washandje. Maakt voor het gekrab aan de oortjes niet uit.

Ik vind het een heel bijzonder advies wat je hebt gekregen. Was dit bij de kattenkliniek?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:09

Ik ken wel allergische reacties op plastic, meestal op neus en kin. Een van onze katten had dat ook. Alle bakken, ook drinkbakken vervangen door glazen of porseleinen borden en de plastic drinkfontein weggehaald. Het helpt absoluut, maar jouw kat heeft plekken bovenop zo te zien, dan lijkt het me niet logisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:10

En wat heeft ze tegen de jeuk gehad?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 17:42

Ze heeft niks tegen de jeuk gekregen...
En een zalfje voor de plekjes op de oor..
In het verleden wel pukkeltjes gehad op haar kin. Waarschijnlijk dat ze daarom dit dacht.

Glas is het zelfde als keramiek toch? Of vergis ik mij hierin?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:55

Mijn kater heeft ook plekjes gehad in het verleden. Een soort zwarte puntjes die ze ook wel kattenacné noemen. Komt ook door stress.

Glas is niet hetzelfde als keramiek. Ze hebben een verschillende samenstelling. Daardoor is glas doorzichtig en keramiek niet. Overigens zijn beide wel vrij van ijzer, tenzij je dus doelbewust ijzerdeeltjes toevoegt aan de klei of de glazuur van een keramieken bakje. Maar zoals gezegd kun je dat duidelijk zien aan de kleur.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 18:06

Ah okee.
En overigens nee dit was niet de katten kliniek.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 23:42

Ik vind het heel jammer dat ze niks voor de jeuk gekregen heeft. Eigenlijk wil ik morgen de dierenarts weer bellen..
Want haar oren jeuken zo erg.

Wat zou de dierenarts voor kunnen schrijven om het even wat te verminderen ?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:45

FennyPower schreef:
Ik vind het heel jammer dat ze niks voor de jeuk gekregen heeft. Eigenlijk wil ik morgen de dierenarts weer bellen..

Mijn kat kreeg dexacortone tegen de jeuk. Dat werkte erg goed.

Ben het inmiddels aan het afbouwen maar ze stond toen op 1 tabletje per dag. Tabletjes zijn heel makkelijk te vermalen door het natvoer en eventueel ook makkelijk te splitsen in halfjes of kwartjes, dus geen gedoe met pillenschieters o.i.d.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:04

xPabloBokt schreef:
FennyPower schreef:

Mijn kat kreeg dexacortone tegen de jeuk. Dat werkte erg goed.

Ben het inmiddels aan het afbouwen maar ze stond toen op 1 tabletje per dag. Tabletjes zijn heel makkelijk te vermalen door het natvoer en eventueel ook makkelijk te splitsen in halfjes of kwartjes, dus geen gedoe met pillenschieters o.i.d.

De mijne krijgt hetzelfde, maar dat laatste gaat hier helaas niet op :')
Komt ook wel omdat ie nog op anallergeen voer staat en ik dus niks anders kan en mag geven tot we ruim een week op een kwart pilletje om de dag zitten en dat goed blijft gaan. Heb dat laatst nog specifiek bij de DA nagevraagd omdat dat het geven idd een stuk makkelijker zou maken. De eerste paar dagen had ik nog hoop omdat ie de pilletjes zo uit mijn hand op at (kreeg toen nog een hele per dag), maar rap daarna had ie er wel genoeg van :')
Ik heb gelukkig wel de mazzel dat mijn kat geen wrok koestert als ik m weer zo'n ding achterin z'n keel gestoken heb, zolang ie maar aandacht krijgt :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 01:12

Allergie is vaak een zoektocht. Wat mij op valt aan jouw verhaal:

-de kat heeft vooral jeuk aan de kop/ oren.

-er was enige tijd verbetering na het voeren van Gans.

Jeuk aan de kop kan diverse oorzaken hebben. De voornaamste zijn:

-contact allergie, bij mensen bijvoorbeeld vaak nikkel allergie of latex (rubber). Bij vermoeden kan het dan helpen om even metalen en plastic voerbakken te vermijden. Allergie voor keramiek/ glas is niet heel waarschijnlijk, dat zou ook geen probleem moeten zijn. Omdat er verbetering was bij het voeren van Gans, lijkt mij contact allergie onwaarschijnlijk, tenzij je toen ook van voerbak bent gewisseld?

-voermijt allergie. Deze komt voor in alle droogvoer. Als je vers vlees voert is het probleem opgelost. Is jouw kat tijdens het voeren van verse gans toch in contact geweest met brok/droogvoer dan kan de allergie weer oplaaien. 1x brok eten is hiervoor al een probleem. Tenzij je 100% zeker weet dat dit niet het geval is geweest, zou ik dit niet uitsluiten en nogmaals vers vlees dieet proberen en hier dan op te letten.

-voedsel allergie. Dit kan voor verschillende voedingsstoffen zijn, maar meestal de dingen die het vaakst worden gegeten. Bij katten zijn kip (gevogelte), vis en tarwe de meest voorkomende. Voor voedsel dat je nooit gegeten hebt kun je niet allergisch zijn, een allergie bouw je op. Soms is er wel sprake van een kruis allergie bij voeding die veel op elkaar lijkt. Zo kan je allergisch zijn voor kip, maar uiteindelijk ook reageren op eend op gans omdat dit veel op elkaar lijkt, maar dit hoeft dus niet te gebeuren, maar is wel iets om in het achterhoofd te houden. Overstappen op iets heel anders zoals Konijn of vis is dan een betere optie.

Bij hypoallergeen dieet voer worden de eiwitstrengen in stukjes geknipt, zodat het lichaam ze niet snel herkent. Bij een ernstige allergie werkt dit echter niet altijd, afhankelijk in hoeveel stukjes de streng geknipt is. (hoe kleiner, hoe minder kans op allergische reactie) maar bij voorkeur zou ik toch proberen het allergeen te achterhalen zodat je deze helemaal kunt vermijden. Belangrijk is dan bij alles de ingrediëntenlijst goed te lezen zodat je precies weet wat je kat eet en hier ook heel streng in zijn. Na 1x in de fout te gaan duurt het soms weken voor de huid weer helemaal rustig is.

Tegen de jeuk zijn er verschillende zalven, en tabletten, dit kun je overleggen met de dierenarts.

Antihistamines (ook de cetrizine tabletten voor mensen) werken soms ook, dit is vaak de moeite waard om te proberen omdat ze weinig kans op bijwerking hebben. Dit kun je dus ook met de dierenarts overleggen.

Bij een eventuele allergietest is het belangrijk in de dagen ervoor geen antihistamine te gebruiken, omdat dit de uitslag beïnvloed. Bloedtest kan onbetrouwbaar zijn omdat hierin alleen de allergenen te zien zijn waar je recent mee in aanraking bent geweest, maar soms geeft het wel een indicatie. Huidtest is het meest betrouwbaar maar ook iets duurder en meer omslachtig, waardoor deze optie vaak niet wordt aangeboden.

Sterke en niet te snel opgeven, hopelijk geeft bovenstaande je enige richting om in te zoeken!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 17:36

Ik heb pretnison tabletten gekregen nu van de dierenarts voor de jeuk.
En advies om hypoallergeen voer te gaan proberen weer opnieuw en over een aantal week haar oude voer weer.
Kan iemand iets aanbevelen aan hypoallergeen voer wat ze wellicht altijd kan blijven eten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:54

Purina Proplan Veterinary Diets Hypoallergenic
Mijn kat eet het al bijna 3 jaar en ze glanst als een spiegel, is speels en goed op gewicht

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 17:59

Morrie schreef:
Purina Proplan Veterinary Diets Hypoallergenic
Mijn kat eet het al bijna 3 jaar en ze glanst als een spiegel, is speels en goed op gewicht

Die lust madam niet :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:01

Anallergenic is wel echt een goeie bij allergieën.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:30

FennyPower schreef:
En advies om hypoallergeen voer te gaan proberen weer opnieuw en over een aantal week haar oude voer weer.
Kan iemand iets aanbevelen aan hypoallergeen voer wat ze wellicht altijd kan blijven eten?

Waarom wil de dierenarts tegelijk prednison geven en een hypoallergeen voer? Hoe kun je er dan ooit achter komen of het voer wat doet?

En waarom heeft de dierenarts niet zo'n voer voor je?

Ben je overigens op de hoogte wat prednison doet/is?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:55

Koper schreef:
FennyPower schreef:

Waarom wil de dierenarts tegelijk prednison geven en een hypoallergeen voer? Hoe kun je er dan ooit achter komen of het voer wat doet?

Ik begreep uiteindelijk afbouwen met de prednison en door blijven voeren om te kijken of het anders wordt.haar reactie, en uiteindelijk terug het oude voer om te kijken of er weer reactie komt. Zei ze.
De dierenarts had niks op voorraad en ik moest maar even kijken zei ze. :( .

Ik wil hierin ook niet nog meer fouten maken..

Prednison niet bekend mee, behalve dat ze wat dikker kunnen worden en meer zouden eten?
Hebben ze ook niks over gezegd.
Ze hebben 20 pillen voorgeschreven.
De eerste 3 dagen een hele pil. Daarna een halve.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 01:20

FennyPower schreef:
Koper schreef:

Ik begreep uiteindelijk afbouwen met de prednison en door blijven voeren om te kijken of het anders wordt.haar reactie, en uiteindelijk terug het oude voer om te kijken of er weer reactie komt. Zei ze.
De dierenarts had niks op voorraad en ik moest maar even kijken zei ze. :( .

Ik wil hierin ook niet nog meer fouten maken..

Prednison niet bekend mee, behalve dat ze wat dikker kunnen worden en meer zouden eten?
Hebben ze ook niks over gezegd.
Ze hebben 20 pillen voorgeschreven.
De eerste 3 dagen een hele pil. Daarna een halve.

Prednison is een behoorlijk heftig goedje. Het legt het immuunsysteem plat. Voor korte periode kan het niet veel kwaad, soms helpt het ook om het immuunsysteem te resetten, maar gebruik voor langere tijd (meer dan enkele weken) kan voor veel bijwerkingen zorgen.

Antihistamines werken niet altijd even goed (onderbreken alleen de route naar mestcellen die allergische klachten veroorzaken) maar geven ook bij langdurig gebruik maar zelden klachten.