Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 22:37

Lastig TS! Wij hebben ook zo’n (rode) duivel die ons echt nachten wakker hield. Aan deuren en spiegels krabben, soms sprong hij in je buik (gelukkig alleen bij mijn partner :)) ) . Niet te doen. We waren vaak vermoeider dan een collega met baby haha. Bij ons hielp om allereerst de deur op een kier te laten maar vooral om te zorgen dat het echt goed donker is. Wij hadden in ons vorige huis alleen (rol)gordijnen en kwam er altijd wel wat licht door. Nu zijn we verhuist en hebben in ons nieuwe huis rolluiken en is het écht donker.. sindsdien worden wij eerder wakker dan de kat +:)+

Esther_

Re: Help! Onze kat mauwt veel, vooral 's nachts – tips en ervaringen gezoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:01

Mijn eerste idee is medisch uitsluiten dat er iets aan de hand is. Daarna kan veel miauwen een teken van stress zijn. Kan ze haar energie goed kwijt? Spelen , achter brokjes aan rennen etc.
En anders een gedragstherapeut erbij halen, ze zien vaker dan toch andere dingen dan wij.

Onze zeer aanhankelijke kater miauwt ook veel, vooral een nieuwe situaties, als de deur open staat, als ik naar boven ga en de deur dicht doe, als hij naar buiten gaat en voordat hij naar de bak gaat. En bij veel situaties is het toch een teken van stress. Dus zijn we veel van die dingen met hem aan het oefenen.
Een vast woord/tekst zeggen als ik weg ga of door de deur, deur weer openen voordat hij kan miauwen etc. Als we gaan slapen miauwt hij nu alleen nog maar als hij nog geen eten heeft gehad (gaat via Voerautomaat) of als ik niet het vaste woord/ritueel doe. En een plekje in huis maken waar hij zich heel veilig voelt, het lekker warm is en vaak iets lekkers te vinden is.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:28

Onze slaapkamer is op de begane grond, en staat de deur (& raam) snachts op n kier. Anders krijgen we t zelf benauwd :P
Onze binnendieren (hond en 2 katten) slapen snachts ook in onze slaapkamer, ieder in n eigen mand. Ondanks dat ze hun eigen kamer hebben en in de rest vh huis kunnen. Soms liggen ze ergens anders. Ik heb gemerkt dat ze graag zelf de keuze willen hebben of ze jouw gezelschap opzoeken of niet. Misschien geeft die keuzebelemmering jouw kat juist veel stress?

Hier komen ze nooit op t bed, ook niet stiekem. Heb de katten misschien ooit 1x vh bed af hoeven te dirigeren. Oke ik was vrij lomp & lawaaierig daarin :D maar heel duidelijk en zonder ze pijn te doen uiteraard

Mijn vriend is overigens allergisch voor dieren maar heeft er minimaal tot geen last van zolang ik regelmatig borstel, stofzuig en het huis lucht.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:49

janderegelaa schreef:
Zou d’r gewoon ‘s nachts naar buiten doen… ;)

Ja, zodat iemand anders er last van heeft zeker.. raar advies :')

Ik denk dat het ook komt omdat je slaapkamer dicht is, maar dat is een aanname uit eigen ervaring met mijn kat. Die kan er ook echt niet tegen als ik in een ruimte ben waar ze niet bij kan en laat dat ook goed weten door te roepen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 08:22

Er zijn heel veel dingen die je kan doen maar bij onze rode kater heb ik het opgegeven.

Vaak 's ochtends vroeg als die kleine van ons voor 7 uur nog niet uit bed mag en we hopen dat die ook nog lekker slaapt..... begint er een heel joelend mauw-concert en dan liefst bovenaan de trap pal voor de slaapkamerdeur :x

Die donder ik dan met een kattenbak in de badkamer (waar hij sowieso graag overdag gaat liggen) om op zijn minst het geluid te dempen door hem bij de slaapkamerdeur vandaan te houden. Na een paar keer gaat hij nu gewoon lekker slapen in de badkamer en als je dan een uurtje later de deur open doet komt hij niet eens naar buiten omdat hij zo lekker in zijn geliefde badkamer ligt :=

Maar die snorren hebben wel heel veel loopruimte en mogen overdag en 's nachts ook gewoon door de woonkamer.
We hebben zelf gekozen voor die katten. Dus we hebben geen planten (helaas). En geen stoffen gordijnen (helaas) en ja de bank zie er (helaas....) niet uit. Maar die bank heb ik al 15+ jaar en zit nog prima, dus we doen het er maar gewoon mee. I.m.o. is dat iets dat je weet dat waarschijnlijk gaat gebeuren, als je katten in huis haalt.

Ik heb hier wel verschillende klimpunten gemaakt voor die snorren, zodat ze ook de hoogte in kunnen en echt lekker kunnen rausen, klimmen en klauteren :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:41

xPabloBokt schreef:
janderegelaa schreef:
Zou d’r gewoon ‘s nachts naar buiten doen… ;)

Ja, zodat iemand anders er last van heeft zeker.. raar advies :')

Ik denk dat het ook komt omdat je slaapkamer dicht is, maar dat is een aanname uit eigen ervaring met mijn kat. Die kan er ook echt niet tegen als ik in een ruimte ben waar ze niet bij kan en laat dat ook goed weten door te roepen.

Wij hadden ook zo'n kat in de tuin 's nachts, die ook onze katten in de ren ging terroriseren, dat hebben onze honden opgelost. :+ De buren zijn de honden nog steeds dankbaar.

Toen onze katten nog jong waren en in huis woonde hadden we er ook twee die dit deden, meestal gepaard met dramatisch aan de deur krabben. Gillend gek werd ik ervan, haalde echt het bloed onder mijn nagels uit.

Maar zoals hier al gezegd wordt, we zijn gaan opvoeden. Zodra ze begonnen bracht ik ze zonder iets te zeggen naar beneden en in de bench. Pas als ze weer stil waren mochten ze eruit. In het begin heeft dit wel wat uithoudingsvermogen gekost, maar toen eenmaal het kwartje viel, hadden ze het snel geleerd, de een iets sneller dan de ander. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk was de hint meer dan duidelijk, 's nachts geen ongeoorloofd gemauw.

Ik heb dit wel gedaan in een vakantie, want ik wist dat dit me nachtrust zou kosten. De andere kat die het niet deed keek altijd heel geniepig toe, alsof hij moest lachen in zijn vuistje. :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:16

@ts Ik was laatst my cat from hell (Jackson galaxy) aan het kijken en daar krabte de kat ook aan de bank, hij moest een goede krabpaal neerzetten (wat je dus al hebt) en als het krabben dan niet stopte zilverfolie op de plekken plakken waar hij bleef krabben. Dit vinden ze vervelend om aan te raken. Het hielp wel dus misschien kun je dat nog proberen.
De konijnen oren mogen inderdaad voor katten, kippenpoten ook maar die eten mijn katten niet. Als je facebook hebt dan kan je op 'natuurlijke katten' nog meer kauw materiaal ideen vinden

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:38

Wij hebben van die plakkers aan de zijkanten van onze nieuwe bank geplakt. Op zich weten ze wel dat ze niet aan de bank mogen krabben (ze hebben krabspul zat), maar nou ja - het zijn katten :') Op deze manier zijn wij gerust, en ze wéten nu idd dat ze van de bank moeten wegblijven met nagels. Komen knuffelen en dutjes doen mag wel haha.

Ik heb ook een knager, maar ik voorzie gewoon heel veel speelgoed, ook knaagspul.

Ik denk ook wel dat het deels "geluk hebben" is hoor. De ene kat is de andere niet.
Wat ik wél merk: wij hadden eerst maar 1 kat. En zijn dan 6 weken later het zusje ook nog gaan ophalen :') Sindsdien brakken ze vooral met elkaar, in plaats van het huis te slopen. Eerlijk, ik heb echt brave katten - ze zitten nooit in de gordijnen, krabben niet aan de bank/stoelen, gooien nooit iets van tafel op die typische kattenmanier, ... Ze denderen wel degelijk door het huis, zitten elkaar achterna, krijgen dagelijks zoomies, ... Ze zijn jong, ze zijn speels, maar reageren dit vooral op elkaar af ipv op het huis/onze spullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:04

Ja het is echt van kat tot kat verschillend gewoon en dus geluk hebben ook :j

Zelfde dag 2 kittens gehaald. De Maine Coon hier is echt zo lief en verstandig als dat hij groot is. Die snapt zelf ook wel dat het niet aardig is om iets kapot te klauwen ofzo, en anders hoef je maar 1 keer teleurgesteld naar hem te kijken en hij schaamt zich diep en zal het nooooit meer doen.

Die rooie Bosrat daarentegen.... pfffft daar heb je je handen vol aan :roll: Die denkt dat hij "Nee!" heet volgens mij :roll: Weet zichzelf ook op de meeste creatieve manieren in de nesten te werken. Krabbelt overal aan en kijkt dan hoogst verbaasd als je hem corrigeert. Niks leuker dan tòch op de tafel en aanrecht te lopen en tòch glazen enzo van tafel te tikken of lekker om te gooien als er nog iets in zit *\o/*

En ook heerlijke mauwconcerten geven als we willen slapen.

Het begon al als piepklein kitten dat hij lekker onder het bed kwam schijten ipv op 1 van de bakken, dat was eigenlijk al duidelijk genoeg -O-
Het is dat hij zo'n lief smoeltje heeft anders hadden we gezegd "vuilnisman mag deze zak ook mee....?" :=

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:27

Wil ze misschien iets duidelijk maken. Een van mijn katten is ook een enorme miauwert. Maar hij wil daarmee vaak aangeven dat er iets is. Hij heeft dan vaak honger of hij vindt dat z'n bak vies is. Hij blijft dan doorgaan tot het opgelost is. Kan het ook zoiets zijn bij die van jou?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 20:58

KimD schreef:
Wij hadden ook zo'n kat in de tuin 's nachts, die ook onze katten in de ren ging terroriseren, dat hebben onze honden opgelost. :+ De buren zijn de honden nog steeds dankbaar.

Toen onze katten nog jong waren en in huis woonde hadden we er ook twee die dit deden, meestal gepaard met dramatisch aan de deur krabben. Gillend gek werd ik ervan, haalde echt het bloed onder mijn nagels uit.

Maar zoals hier al gezegd wordt, we zijn gaan opvoeden. Zodra ze begonnen bracht ik ze zonder iets te zeggen naar beneden en in de bench. Pas als ze weer stil waren mochten ze eruit. In het begin heeft dit wel wat uithoudingsvermogen gekost, maar toen eenmaal het kwartje viel, hadden ze het snel geleerd, de een iets sneller dan de ander. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk was de hint meer dan duidelijk, 's nachts geen ongeoorloofd gemauw.

Ik heb dit wel gedaan in een vakantie, want ik wist dat dit me nachtrust zou kosten. De andere kat die het niet deed keek altijd heel geniepig toe, alsof hij moest lachen in zijn vuistje. :+

Mag ik even vragen, wat jij bedoeld dat jullie honden "het opgelost" hebben ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:22

sasja0705 schreef:
KimD schreef:

Mag ik even vragen, wat jij bedoeld dat jullie honden "het opgelost" hebben ?

Ze hebben die kat aan flarden gescheurd als wilde honden in Afrika.

Maar nee, onze honden kunnen 24/7 naar buiten en bij 'Waar is de poes?' schieten ze allemaal naar buiten achter de kat aan. Dus als we de kat hoorde zeiden we dat en voila. Na een aantal keer kiest die kat eieren voor zijn geld en vermijd onze tuin en daarmee ook automatisch die van de buren.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:33

Ahhh op die fiets

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:47

Ik lees nu een paar keer dat gezegd wordt dat de katten dan maar ook in de nacht op de slaapkamer mogen, omdat ze anders voor een dichte deur staan. Maar TS geeft duidelijk aan dat ze dat niet wil.

Als de katten niet eraan kunnen wennen dat ze in de nacht niet op de slaapkamer mogen, dan is het toch handiger om ze nooit op de slaapkamer te laten? Zeker als je allergisch bent dan kun je ze toch beter altijd voor een dichte deur laten? Dan hoeven ze ook niet om te schakelen (als dat al het probleem is).

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 01:42

Zou een hordeur een optie kunnen zijn?
Dat ze je wel kan zien?
Mijn kat wilt ook elke nacht de deur openen bij iedereen,
In de winter vindt ik he koud en doe ik ze dicht
Een kat wilt dan bij de Kids de deur weer open hebben
Doe ik het o
Open dan.l
Loopt.ie weg
Hij wilt ze enkel.z
Zien of weten dat ie erin kan

Hopelijk vindt je een oplossing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 07:58

De gemiddelde kat gaat lekker klauwen aan een hor is mijn ervaring, maar als het een verder beschaafd beestje is dat alleen maar wil zien waar je bent (en er dan niet per-sé kostte wat kost naartoe wil := ) is het wel slim bedacht ja :j