Zeepaardjes houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:12

StalNollie schreef:
Geloof niet zo dat je vader ze alleen gebruikte om dat te testen ze zijn gemiddeld per stuk 150€ er zijn gewoon strips waar je dit mee kan testen :D een veel goedkopere oplossing.

Was precies hetzelfde wat ik dacht :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:20

Cchanny schreef:
Het blijkt enorm lastig te zijn.

Mijn vader gebruikte ze om te testen of er bepaalde bacteriën in het water zat. Als ze bleven leven was de bak mooi 'schoon'. Als ze dood gingen wist hij genoeg. Ze zijn zo gevoelig.

Wel vind ik ze prachtig. <3

Dat is echt vreselijk, sorry dat ik het zeg. Gelukkig veranderen tijden.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:49

_San87_ schreef:
Cchanny schreef:
Het blijkt enorm lastig te zijn.

Mijn vader gebruikte ze om te testen of er bepaalde bacteriën in het water zat. Als ze bleven leven was de bak mooi 'schoon'. Als ze dood gingen wist hij genoeg. Ze zijn zo gevoelig.

Wel vind ik ze prachtig. <3

Dat is echt vreselijk, sorry dat ik het zeg. Gelukkig veranderen tijden.

Ik denk niet dat ik als 2 jarige daar echt veel invloed op had kunnen uitoefenen. :')
Net wat je zegt tijden veranderen, er zijn toen wel meer dingen hem aangeraden die nu niet meer hoeven of anders gaan.

Fly_high

Re: Zeepaardjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:10

Cchanny denk ook niet dat San jou de schuld wil geven, gok dat meeste ouders of grootouders vroeger iets gedaan hebben wat destijds redelijk normaal was maar inmiddels echt niet door de beugel kan zeker wat dieren houden betreft :')

Voor de rest, een zeepaardje is niet te vergelijken met een intelligent sociaal zoogdier zoals dolfijn zoals paar mensen het willen doen lijken :?

Het probleem met gevangenschap is dan niet zozeer gebrek aan vrijheid maar meer dat hun overlevingskans niet heel groot is en dat er nog veel meer zeepaardjes doodgaan in het proces om ze uberhaupt in de winkel te krijgen. Als exotische huisdieren moet je imo alleen soorten houden die makkelijk in gevangenschap gekweekt worden (of je moet een ervaren houder zijn die een kweekprogramma opzet).

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:17

Banjer schreef:
Ik ben beginnend zoutwaterhouder... ik heb wel een aantal jaren ervaring met zoetwateraquariums, maar daar ben ik ook alweer een paar jaar tussenuit :)

Fijn, dat jullie zo ongeveer hetzelfde advies geven allemaal... ik ga me het komende jaar eerst eens concentreren op een 'gewoon' zoutwateraquarium, en langzaam aan werken naar een aquarium met zeepaardjes :) Dank jullie wel!

Germie: duiken doe ik niet.. ik ben bang voor water := (open/natuurlijk water... water in een (zwem)bad, of douche, vind ik wel heel fijn :D )

Top dat je je verder gaat verdiepen +:)+

Probeer in de tussentijd ook eens om levend voer te kweken. Want voeding is het lastigste om voor elkaar te krijgen bij zeepaardjes. Op youtube zijn tutorials van mensen die zelf een soort voerautomaten hebben gemaakt om levend voer meerdere keren per dag in kleine hoeveelheden door de bak heen te verspreiden. Dat maakt verzorging alweer makkelijker en geeft eenmaal goed afgesteld minder vervuiling.

Daarnaast zou ik je adviseren om ook al echte wieren in je zeebak te proberen. Vaak worden kunstwieren gebruikt bij zeepaardjes maar de echte maken het makkelijker om je waterkwaliteit op pijl te houden.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:23

germie schreef:
Nu hoef je voor zeepaardjes niet altijd een tropisch zoutwateraquarium te houden, dat ligt wel aan de soort. In Nederland komen ook zeepaardjes voor in de Oosterschelde.
Maar het blijft gewoon een lastig iets zo'n zoutwateraquarium.

Inheemse koudwater bakken zijn nog moeilijker dan tropische :+

Het is in huis namelijk altijd veel te warm voor koudwater aquaria. Dan moet je met koelaparatuur aan de gang :$ . En wat gebeurd er met een glas met koud frisdrank? Condens, dus zit je continu tegen een beslagen bak met een plas water eronder aan te kijken -O-

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 12:31

_San87_ schreef:
Voor (zee)aquaria geldt ook vaak dat de sump net zo groot is als het aquarium zelf. Het water voor zeepaarden gaat minimaal 6 tot 8 keer per uur volledig door de sump. Dat zit een flinke pomp achter. Die moet namelijk minimaal 600-800 liter per uur verplaatsen.

En daar heb je voor zeepaardjes dus meteen een groot knelpunt te pakken. Omdat het zulke slechte zwemmers zijn houden ze absoluut niet van sterke stroming.

Bij dierentuinen en grote aquaria zitten vaak meerdere bakken op 1 systeem aangesloten. Dan kan je goed filteren en een bak met kwetsbare dieren toch beperken in stroming.

Als je niet met een bypass van een andere bak kan werken dan heb je voor zeepaardjes dus een relatief grote sump nodig met extra filtermateriaal naast je eiwitafschuimer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:18

Ik zou het echt niet doen. Ik heb al 4 jaar zoet water aquaria en heb er nu pas een een goede weg in gevonden. En dan heb ik makkelijke planten en vissen...
Zoutwater is echt heel moeilijk, er mag geen enkele waarde afwijken of alles gaat dood. En het is echt heel duur...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:29

Wat ik ook in de overweging mee zou nemen is, als zeepaardjes zo moeilijk te houden zijn, waar de te koop aangeboden dieren dan vandaan komen. Is er mee te kweken in gevangenschap of is het allemaal per definitie wildvangst?

Iedereen maakt daarin natuurlijk een eigen afweging, maar voor mij persoonlijk zou wildvangst an sich al voldoende argument zijn om er niet aan te beginnen. Misschien is het ook wel soort-afhankelijk. Maar als je dan toch op onderzoek uit gaat... :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:32

Doe zoiets nou niet. Het is niet goed of leuk voor die dieren en vandaar ook niet voor de houder. Als je graag huisdieren wilt neem dan dieren voor wie het ook goed en leuk is, zoals een hond of kat uit een asiel, die er dus op vooruitgaan als jij ze in huis neemt en geschikt zijn voor het samenleven met mensen.Als ik perse een aquarium zou willen dan zou ik er een nemen met alleen diverse waterplanten erin.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:48

anjali schreef:
Doe zoiets nou niet. Het is niet goed of leuk voor die dieren en vandaar ook niet voor de houder. Als je graag huisdieren wilt neem dan dieren voor wie het ook goed en leuk is, zoals een hond of kat uit een asiel, die er dus op vooruitgaan als jij ze in huis neemt en geschikt zijn voor het samenleven met mensen.Als ik perse een aquarium zou willen dan zou ik er een nemen met alleen diverse waterplanten erin.

Veel te kort door de bocht weer. Sla eens een krant open en zie hoeveel honden/katten het slecht hebben bij mensen.
En een aquarium is niet per se slecht voor een vis/schaaldier/etc. Ze hebben er bvb geen natuurlijke vijanden, ze kunnen behandeld worden wanneer ziek, ze lijden geen honger etc.
Het is wel iets genuanceerder dan: hond/kat houden = goed
Aquarium = slecht

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:48

BeFunny schreef:
dierenfan schreef:

Waarom de wolf niet en een directe aanverwant, de hond, wel?

Ik heb een aquarium, al jaren. Soms geniet ik enorm van deze hobby en soms minder. Zo heb ik gisteren vissen (Keizertetra's) herplaatst waarvan ik vond dat mijn 80 cm lengte aquarium toch te klein was. Ik heb er een grote school vuurtetra's in. Die zijn 2 a 3 cm per stuk. Ik zie die echt actief door de bak gaan enz. Voor hun wordt gezegd dat veel kleiner aquarium oke is maar ik vind het prima zo. Ik vermoed dat ze niet een opgehokt idee hebben omdat ze echt lekker kunnen zwemmen.

Honden horen ook niet opgehokt
Maar ik benoem de wolf en de haai omdat mensen dat extreme nou eenmaal leuk lijken te vinden.

Een chihuahua is in niks aanverwant met de wolf maar hebben de ruimte en alles wat ze maar wensen wij kunnen honden dat bieden (katten wordt al lastiger tegenwoordig binnenkatten vind ik zielig) heb er zelf 1 gehad die door verkeer niet naar buiten kon en het ook niet gewend was dat wil ik nooit meer want ze zijn minder vrij)

Dieren die je alles kunt bieden wat ze nodig hebben die kun je dus prima houden. Dieren bij wie je dat niet kunt moeten we niet aan beginnen dat is mijn mening.

Totaal off topic maar wolf x chihuahua is gewoon genetisch mogelijk en geeft vruchtbare nakomelingen. Chihuahua is direct verwant aan de wolf. Gevoelsmatig begrijp ik jou maar theoretisch is het gewoon een wolf in cavia kleding ;)
Je kan natuurlijk veel makkelijker aan de basis behoefte van de chihuahua voorzien door eeuwenlang gefok en carrière als huisdier maar in wezen blijft het hetzelfde genen pakket.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:52

Bij bepaald wolfhonden rassen zeggen ze om die goed te kunnen houden en te voorzien in hun behoefte is het een manier van leven wat er van je gevraagd wordt. Ontzettend veel draait puur om de hond. Ik begrijp dat in geval van zeepaardjes houden dat nog heftiger is qua impact op je leven.
Onmogelijk? Nee, absoluut niet maar het gaat wel jou leven bepalen en alles draait rondom de zeepaardjes. Heb je dat er mogelijk jarenlang (?? Geen idee van levensduur bij juiste verzorging) voor over dan er 1000% voor gaan. Lukt je dat mogelijk niet? Dan het houden bij dit idee en genieten van zeepaardjes elders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:01

Eelmo schreef:
Wat ik ook in de overweging mee zou nemen is, als zeepaardjes zo moeilijk te houden zijn, waar de te koop aangeboden dieren dan vandaan komen. Is er mee te kweken in gevangenschap of is het allemaal per definitie wildvangst?

Iedereen maakt daarin natuurlijk een eigen afweging, maar voor mij persoonlijk zou wildvangst an sich al voldoende argument zijn om er niet aan te beginnen. Misschien is het ook wel soort-afhankelijk. Maar als je dan toch op onderzoek uit gaat... :)

Er wordt mee gekweekt en dat gaat steeds beter. Maar alsnog zal er ook wildvang in de handel zijn. En je hebt cites-papieren nodig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:10

Als je nog geen ervaring hebt met een zeeaquarium zou ik het je willen afraden. Ik zou ze ook graag willen, maar met 3 jaar ervaring met een eigen zeeaquarium zie ik mezelf als niet ervaren genoeg.
Verder moet je ze registeren in de EU en zijn ze best prijzig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:59

Dat soort aparte vissen zijn heel vaak wildvang.En die doe je er dus geen plezier mee, veelal sterven ze trouwens voordat ze bij jou zijn.En als er vraag naar komt ,dus geld aan te verdienen valt, dan gaat de illegale vangst en illegale handel daar meteen op inspelen.Kies anders voor vissen die al generaties in gevangenschap zijn gekweekt zoals goudvissen of koikarpers.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:27

anjali schreef:
Dat soort aparte vissen zijn heel vaak wildvang.En die doe je er dus geen plezier mee, veelal sterven ze trouwens voordat ze bij jou zijn.En als er vraag naar komt ,dus geld aan te verdienen valt, dan gaat de illegale vangst en illegale handel daar meteen op inspelen.Kies anders voor vissen die al generaties in gevangenschap zijn gekweekt zoals goudvissen of koikarpers.

En dat is dus niet waar. Er wordt al op behoorlijk grote schaal door hobbyisten mee gekweekt. Sterker nog; als je het eenmaal in de vingers hebt met een goed draaiend systeem en voeding dan zijn het net konijnen :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:46

Tja in gevangenschap geboren dieren zullen de vrijheid die ze nooit gekend hebben niet missen. Wel hoorde ik toch over siervissen die massaal in het wild gevangen worden om te verkopen aan aquariumliefhebbers. Dat ging over kleurige kleine zoetwatervissen, ik meen uit Braziliaanse wateren die leeggestroopt worden daarvoor.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:52

Er is niets mis met aquaria houden... mijn vissen hebben het super goed. Alleen deze vissen zijn in gekweekt. Wildvang vissen wil ik niet, want dat is wel zielig.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 10:40

Ik ga over 2 weken met mijn man kijken voor een zoutwateraquarium.. nog niet meteen kopen, maar wel uitgebreide informatie inwinnen (face to face) en verschillende mogelijkheden bespreken *\o/*

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:55

Hier worden ze enkel aan mensen verkocht met jaren lange ervaring.
Ze zijn enorm gevoelig en moeilijk te houden.
Als je hier aan wilt beginnen ga eerst eens een aantal jaar vissen en anemone houden, kijk hoe je dat bevalt.

Nooit zomaar aan een aquarium met zeepaardjes beginnen, kost veel diertjes het leven..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:31

Natuurlijk is een aquarium mooi om te zien. Maar alleen zolang het de bewoners goed gaat. Mijn broer had ooit een (zoetwater)aquarium en die vissen kregen "stip". Een ziekte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:45

anjali schreef:
Natuurlijk is een aquarium mooi om te zien. Maar alleen zolang het de bewoners goed gaat. Mijn broer had ooit een (zoetwater)aquarium en die vissen kregen "stip". Een ziekte.

Ja, dat kan. Honden en katten worden ook wel eens ziek.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:16

Banjer schreef:
Ik ga over 2 weken met mijn man kijken voor een zoutwateraquarium.. nog niet meteen kopen, maar wel uitgebreide informatie inwinnen (face to face) en verschillende mogelijkheden bespreken *\o/*

Wat leuk!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:29

_San87_ schreef:
anjali schreef:

Ja, dat kan. Honden en katten worden ook wel eens ziek.

Klopt, maar rassen daarvan die heel gevoelig zijn voor ziektes mogen ook niet meer gefokt worden. Want het houden van dieren moet ook wel leuk zijn voor de dieren zelf.