Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:38

Ik voer Carnibest. Op genoeg plekken te halen maar wel diepvries rollen. Ik laat ze altijd even liggen snij ze in stukjes en verpak ze per portie voor 4 katten in zakjes en dan de diepvries in. Elke dag een ander zakje uitleggen en ze hebben eigenlijk altijd vers eten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:49

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:16

Hier hebben we ook Power of Nature geprobeerd maar daar deden de katten het niet zo goed op. Nu al een tijd afwisselende smaken van Purizon sterilized zonder granen. Op de zalmvariant na doen ze het daar goed op. Je merkt het aan de vacht en de ontlasting snel genoeg of het wat voor ze is. En katten zijn ook kieskeurig. Dus dat is ook nog een dingetje.
Purizon is ook goed beoordeeld door Catmoneo op eiwitten en vleesgehalte. Dat vond ik ook belangrijk. Daarnaast eten ze elke ochtend en avond natvoer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:09

Mist schreef:
Dat ze het graag eten wil ook wat zeggen, mijn kat van 19 doet het er heel goed op naast vers vlees en vis

Dat ze het graag eten wil niet zeggen dat het ook gezond is.

Ufurio4e

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:00

Ik heb nu almo nature vers vlees gekocht. Dit lijkt hij wel lekker te vinden om staat er een extra bakje brokjes in de woonkamer zodat hij kan eten wanneer hij wil zonder eerst naar achter te moeten lopen waarvan dan ook vaak de deuren dicht zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:06

we kunnen natuurlijk van alles uitzoeken, maar we vergeten iets heel belangrijks.....de kat moet het wel willen eten :+
Ik dacht ooit ook, ik kies het beste voer etc.etc. Hare Haarbal dacht er anders over...het enige wat ze blijft eten zijn Carocroc brokjes (en Canagan blikvoer)
-O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:40

Ik ben ook op zoek, maar "schrik" een beetje van de prijzen. Had niet verwacht voor 3 euro per kilo te kunnen halen maar 10-12 is wel wat slikken.
Goed hondenvoer was bijna de helft :o

Op dit moment voer ik Iams maar denk dat het beter moet kunnen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:02

onpaard schreef:
Heeft er iemand ervaring met vers vlees voor katten? Onze hond krijgt Tammenga. Het bestaat ook voor katten maar is er niet bij ons verkooppunt. Welk merk vers vlees voor katten is goed en is makkelijk te kopen.

Mijn katten eten inmiddels al bijna 9 jaar mee met wat ik de honden voer aan kvv. Kivo/darf/dogmeat.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:15

Kinke schreef:
we kunnen natuurlijk van alles uitzoeken, maar we vergeten iets heel belangrijks.....de kat moet het wel willen eten :+
Ik dacht ooit ook, ik kies het beste voer etc.etc. Hare Haarbal dacht er anders over...het enige wat ze blijft eten zijn Carocroc brokjes (en Canagan blikvoer)
-O-

Hier eet er eentje ook Gourmet omdat ze veel ander natvoer niet lust en ik vind het vreselijk :+
Ik verdiep me graag in voeding etc etc dus Ohhh dat zij op die troep staat vind ik echt niet leuk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:32

ach ja, daarom vinden we katten zo leuk toch :D
Die van mij is inmiddels 18 en in prima gezondheid

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:55

Kinke schreef:
-O-

Uiteindelijk is dat gewoon waarheid als een koe _O-
Je kunt zoveel wil en kennis hebben, katten eten het of ze eten het niet. Mijn eigen katten krijg ik ook niet meer omgedraaid. :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:25

Haha katten zijn eigenwijs soms.
Echt al 40 jaar geleden hadden mijn opa en oma een kat. Die at gewoon supermarkt brokjes en blikvoer. Geen duur fancy merk of zo, zal wel iets van Felix geweest zijn of zo. Toen was Whiskas het goede merk, dus dachten ze een keertje goed voor hem te wezen om het te kopen. Maffe kat zat er gewoon tegen te blazen. En ervan eten? Vast niet!
Met 19 ingeslapen ivm tumor.

Tuurlijk was het toen een hele andere tijd en zijn de toen " goede" merken nu slecht supermarktvoer.
Maar het willen eten is ook heel belangrijk. En ik kan wel het beste voer willen voeren, maar als ze het niet willen eten of niet goed op doen. Dan moet je soms zelf de knop omzetten en iets mindere kwaliteit accepteren aks ze dat wel graag eten en goed op doen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:29

@kiki1976: een aantal jaar geleden heeft de Consumentenbond de supermarktbrokjes getest en die bleken helemaal niet zo verkeerd te zijn. Sterker nog, ze werden aangeraden. Ik denk wel eens dat we een beetje doorschieten. Doe ik zelf ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:47

Ik denk dat sommige echt wel doorschieten erin, maar veelal wel uit een goed hart. Ze willen het beste voor hun dier.

Wel ben ik dan weer benieuwd naar de test. Want ik heb veelal wel geleerd dat goedkoop kattenvoer weinig vlees bevat, veel vulmiddel en zout bevat

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:49

Niqui schreef:
@kiki1976: een aantal jaar geleden heeft de Consumentenbond de supermarktbrokjes getest en die bleken helemaal niet zo verkeerd te zijn. Sterker nog, ze werden aangeraden. Ik denk wel eens dat we een beetje doorschieten. Doe ik zelf ook.

Het jammere is van de Europese richtlijnen die gebruikt worden om te testen, gaan om minimale voedingswaarden die een dier nodig heeft om te leven. Daarnaast gaan ze om de analytische waarden, waar dus bij eiwitten geen onderscheid wordt gemaakt tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Terwijl een kat een obligate carnivoor is.
Tevens worden de richtlijnen opgesteld door een commissie die grotendeels bestaat uit de grootste (staat niet gelijk aan beste) voederfabrikanten..

Dus die testen zijn heel goed hoor en er is uiteindelijk over iedere voeding wel iets te zeggen, maar we kunnen er helaas (!) niet blind vanuit gaan. En waar voederfabrikanten heel goed in zijn is marketing. Zo mag je er al op zetten "brokjes van eend" als er 4% eend in zit (en de rest bijvoorbeeld kip. Of eigenlijk mais en een beetje kip). De gemiddelde consument denkt z'n dier eend te voeren.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:36

Bizar eigenlijk dat dat gewoon mag he, als het om dierenvoeding gaat. Terwijl ze met menseneten zo veel kieskeuriger zijn qua keurmerken en wanneer het wel en geen naampje mag hebben...

Ik heb een keer naar dat voer van Just Russell (of Riverwood?) (volgens mij) gekeken, maar die misleiden ook echt waar je bij staat. Ze zeggen dat het op maat voor je kat gemaakt wordt, maar uiteindelijk zit alleen het eiwitpercentage al veel te laag... Heb ze toen een mail gestuurd om te verduidelijken, maar toen kreeg ik een hele rare rekensom en had ik echt zoiets van ja, weet je, laat maar :').

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:40

Ja het is ontzettend bizar. Vooral ook dat de richtlijnen worden opgesteld door fabrikanten..

Just Russell is er inderdaad ook zo een fantastische marketing (met niet meer dan middelmatig voer).
Riverwood is wel (voor honden althans) een aardig mooi voer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 23:32

Riverwood heeft veel soorten voor de hond. En is echt wel mooi goed voer. Tenminste voor honden.
Just Russel maakt het zogenaamde op maat. Heel vaag gedoe idd waarop ik al gelijk afhaakte.

Maar dat gevoel heb ik ook bij Edgar & Cooper..... Geen idee of ze dar voor katten hebben, maar voor honden vind ik het behoorlijk commercieel gericht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:19

is Edgar & Cooper niet gewoon een eigen merk van Pet's Place?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:03

Denk het niet, ik zie het bij veel dierenwinkels in de schappen liggen.
Welkoop, Faunaland, locale dierenwinkels

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:16

E&C is dacht ik een Brits merk, inderdaad ook heel goed in marketing. :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:14

Ik zit even te kijken, Riverwood was het inderdaad niet. Excuses dat die in het rijtje staat, want als ik even snel naar de voedingswaarden kijk, is het inderdaad helemaal zo gek nog niet.

Ht was Just Russell inderdaad. Kijk, en hadden ze me nu nog een mooie berekening kunnen geven oke. Maar het was echt zoiets van 2+2 = 98% en je doet het er maar mee. Meteen afgehaakt.
Edgar & Cooper is toch dat merk dat die felgekleurde zakken heeft? Volgens mij verkoopt de Welkoop en de Intratuin dat ook?

Niet alle Pet's Place filialen zijn trouwens slecht. Ik was 2 weken geleden bij een grote winkel in Ede en die had Orijen, Acana en nog een paar prima merken. Uiteraard ook Felix en Whiskas, maar het viel me op hoe ruim hun assortiment aan voermerken was. Hier heeft zelfs de dierenspeciaalzaak een kleiner en slechter assortiment dan die Pet's Place in Ede :j.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:05

Leo schreef:
Niqui schreef:

Het jammere is van de Europese richtlijnen die gebruikt worden om te testen, gaan om minimale voedingswaarden die een dier nodig heeft om te leven. Daarnaast gaan ze om de analytische waarden, waar dus bij eiwitten geen onderscheid wordt gemaakt tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Terwijl een kat een obligate carnivoor is.
Tevens worden de richtlijnen opgesteld door een commissie die grotendeels bestaat uit de grootste (staat niet gelijk aan beste) voederfabrikanten..

Dus die testen zijn heel goed hoor en er is uiteindelijk over iedere voeding wel iets te zeggen, maar we kunnen er helaas (!) niet blind vanuit gaan. En waar voederfabrikanten heel goed in zijn is marketing. Zo mag je er al op zetten "brokjes van eend" als er 4% eend in zit (en de rest bijvoorbeeld kip. Of eigenlijk mais en een beetje kip). De gemiddelde consument denkt z'n dier eend te voeren.

De consumentenbond kijkt wel verder dan dat en ook het vlees gehalte kwam ter sprake. Heb zo geen link meer maar dacht dat een "premium" Lidl merk goed uit de bus kwam met in ieder geval meer dan 40 % vlees. Meer is beter maar vergelijken kan dus wel lonen ook(of juist) als je geen groot budget hebt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:15

Wie weet waar ik het voedingsadvies van power of nature kan vinden? Ik heb 2 kleine verpakkingen besteld en de heren vinden het heerlijk. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel ik ervan moet voeren…

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:31

zeker bij een oudere kat niet te veel knoeien met soort etc. Voeren wat de kat gewend is en het goed op doet is het allerbeste, hoe meer sleutelen hoe vervelender hij zich kan gaan voelen. Zeker katten houden zelden van elke dag wat anders, of ze moeten dat altijd gewend zijn, maar dat is meestal bij opvangers niet zo omdat het daar is wat de pot schaft krijgen ze.