Waarschuwing aan hondenbezitters!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 06:48

Jessix schreef:
Ik heb vaak van Timo. De producten die ik heb zijn Europees. Zou dat dan wel goed zijn? Meeste zijn inderdaad kophuid maar ik heb ook wel geperste kluiven van dat merk want daar doet ze gewoon langer mee.

Timo vind ik vallen in dezelfde categorie als Barkoo qua geperst spul. Dat wil zeker niet zeggen dat ze ook onveilig zijn maar voor mij van het onder de B merken zeg maar. Ik zou eerder farmfood botten pakken. Echter geen idee natuurlijk of die werkelijk kwalitatief beter zijn. Persoonlijk voer ik dat soort botten nooit ik heb enkel gedroogd spul

mavantos

Re: Waarschuwing aan hondenbezitters!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 08:17

Ik zou gewoon weg blijven bij dat type botten en echt gaan voor gedroogde dingen. Denk aan konijnenoren, stukken kophuid e.d.

Kan vast ook nog genoeg mis mee zijn, maar is wel een veel minder bewerkt product.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:13

Lukasje schreef:
Kun je er dan van uitgaan dat “gewoon gedroogd” altijd veilig is?

Ik koop wel eens veggie kauwmateriaal. Zag ik gisteren op de verpakking “made in China”. Die heb ik ook maar weg gekieperd.

Met alles kan iets mis zijn. Maar heb je enig idee hoe dat gepeste spul gemaakt word..
Het is een kinderlijk eenvoudig filmpje, ik vond hem wel grappig. Maar dit laat het proces zien, van een stuk runderhuid tot zo’n bot. Gedroogde snacks worden letterlijk alleen op formaat gemaakt en gedroogd. Zonder toevoegingen etc. De geperste botten dus zo:
https://m.youtube.com/watch?v=Oc265q0ZR ... QncyBtYWRl

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:25

kiwiwitje schreef:
Lukasje schreef:

Ik koop wel eens veggie kauwmateriaal. Zag ik gisteren op de verpakking “made in China”. Die heb ik ook maar weg gekieperd.

Met alles kan iets mis zijn. Maar heb je enig idee hoe dat gepeste spul gemaakt word..
Het is een kinderlijk eenvoudig filmpje, ik vond hem wel grappig. Maar dit laat het proces zien, van een stuk runderhuid tot zo’n bot. Gedroogde snacks worden letterlijk alleen op formaat gemaakt en gedroogd. Zonder toevoegingen etc. De geperste botten dus zo:

Dat filmpje is wel serieus briljant :') maar natuurlijk ook intriest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:55

Terug naar de ouderwetse mergpijp... Geeft achteraf gezien toch minder risico.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:57

Mergpijp brengt weer andere risico’s met zich mee en zou ik net zo goed helemaal bij wegblijven. Ja goed in vergelijking wat nu met Barkoo gebeurd hè… maar ik ben lang geleden -want mergpijp was idd heel normaal om te geven in die tijd- mijn vorige hond bijna kwijt geweest aan een mergpijp en ken tig horror verhalen waarbij het echt fout is gegaan. Dat komt er hier iig absoluut niet meer in. Er zijn zoveel goede alternatieven ook gewoon. Dan kun je beter voor een BARF iets kiezen: rauwe nekken ofzo, met kraakbeen. Zalmkop, dat soort dingen.

En qua echt knaag snacks zijn er genoeg veilige opties die al tig keer zijn aangekaart hier: natuurlijke gedroogde snacks. Webshops als Durks, dogbite en een hoop anderen verkoopt het- lokaal zijn er vaak ook winkels te vinden wie het verkopen. Geen toevoegingen en gekke bewerkingen. Maar met dit soort knaag snacks moet je wel ook weer kijken naar Hoe je hond is als knager en niet zonder toezicht laten. Maar qua samenstelling zit je iig goed ermee.

Edit:
Of was het sarcastisch bedoeld? :')
In dat geval, heb ik niks gezegd haha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:26

Voor de mensen die willen uitproberen kijk dan op k94dogs website. Hun mix boxen zijn ideaal, niet duur en diversen zijn verzendkosten vrij. Dan kun je redelijk goedkoop veel gedroogd knaagwerk uitproberen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:50

Ja het filmpje is geniaal. :')

dierenfan schreef:
Voor de mensen die willen uitproberen kijk dan op k94dogs website. Hun mix boxen zijn ideaal, niet duur en diversen zijn verzendkosten vrij. Dan kun je redelijk goedkoop veel gedroogd knaagwerk uitproberen

Van k9 zijn niet alle mix boxen van 100% gedroogde onbewerkte snacks dus dat wel even in de gaten houden. :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:55

Bellobox heeft ook hele mooie boxen waarbij je niet zelf hoeft na te denken, dus das ook ideaal als je hond(en) alles gewoon lekker vind.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:09

cursebreaker schreef:
Mergpijp brengt weer andere risico’s met zich mee en zou ik net zo goed helemaal bij wegblijven. Ja goed in vergelijking wat nu met Barkoo gebeurd hè… maar ik ben lang geleden -want mergpijp was idd heel normaal om te geven in die tijd- mijn vorige hond bijna kwijt geweest aan een mergpijp en ken tig horror verhalen waarbij het echt fout is gegaan. Dat komt er hier iig absoluut niet meer in. Er zijn zoveel goede alternatieven ook gewoon. Dan kun je beter voor een BARF iets kiezen: rauwe nekken ofzo, met kraakbeen. Zalmkop, dat soort dingen.

En qua echt knaag snacks zijn er genoeg veilige opties die al tig keer zijn aangekaart hier: natuurlijke gedroogde snacks. Webshops als Durks, dogbite en een hoop anderen verkoopt het- lokaal zijn er vaak ook winkels te vinden wie het verkopen. Geen toevoegingen en gekke bewerkingen. Maar met dit soort knaag snacks moet je wel ook weer kijken naar Hoe je hond is als knager en niet zonder toezicht laten. Maar qua samenstelling zit je iig goed ermee.

Edit:
Of was het sarcastisch bedoeld? :')
In dat geval, heb ik niks gezegd haha.

Nou, mijn opmerking was inderdaad deels sarcastisch, maar je moet inderdaad geen grote gulzige hond hebben, waarbij de mergpijp in de keel terecht kan komen. Vroeger, in de tijd van de mergpijp, zeg maar, :D moesten dierenartsen nogal eens mergpijpen doorzagen, wanneer een hond het klaar had gespeeld de mergpijp om de onderkaak te krijgen. Die mergpijp was dan blijven steken achter de hoektanden, en kwam zonder doorgezaagd te worden, niet meer los. Dat was zo'n beetje het grootste risico...

Onze hond kreeg wel eens een soort gewricht (de hak) van een koe om op te kluiven, maar kreeg daar uiteindelijk verstopping van, omdat hij wel heel veel kalk binnenkreeg zo. Maar hij werd in ieder geval niet vergiftigd, zullen we maar zeggen. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:49

Hannanas schreef:
Lukasje schreef:

Veggiedent van virbac zou betrouwbaar moeten zijn.

Die verkopen ze bij de DA denk ik!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:17

Zoolgangster
Onze vorige hond was abosluut niet gulzig maar die heeft de pijp in stukken opgevreten en daar zaten dus schilfers tussen die zo de maag of darm geperforeerd hadden kunnen hebben. Ben daar echt heel erg van geschrokken toen. En ken honden die ook niet gulzig zijn maar met de kaak vast kwamen te zitten wat jij beschrijft ja, da’s ook schrikken. Maar goed, met een gedroogde knaag snack moet je Ook opletten, zeker bij de hardere dingen waar stukken vanaf komen ivm stik gevaar want dat is ook echt niet heilig, ook niet met rustige knagers (voor de gulzige knagers kun je ook zo’n hulpmiddel kopen waar je de snack mee vast kunt zetten zodat ze verplicht worden kleinere stukjes eraf te knagen). Maar laatst had ik bv hier bij Arya een stuk kophuid tussen de bovenkaak tanden eruit kunnen trekken wat dwars vast zat tussen de tanden. Heb ik echt flink kracht op moeten zetten, oef. Wij geven dus sws zo’n dingen ook niet zonder toezicht, maar alsnog kan zoiets wel gebeuren helaas.

Maar ja, het is idd geen vergiftiging natuurlijk. Ik ben in die zin wel blij dat ik dat soort knoken dus sws al niet gaf/geef en iets als vergiftiging dus sowieso in principe al vermijd daarmee. Lijkt me echt een traumatische ervaring om je hond zo dood te zien gaan, verschrikkelijk :(

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:23

kiwiwitje schreef:
Lukasje schreef:

Niet alle botten worden zo gemaakt. Ik heb ze vanuit de leverancier en die worden volledig met de hand schoon gemaakt ipv chemicaliën. Dus door die filmpjes wordt alles over 1 kam geschoren wat eigenlijk heel jammer is..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:55

cursebreaker schreef:
Bellobox heeft ook hele mooie boxen waarbij je niet zelf hoeft na te denken, dus das ook ideaal als je hond(en) alles gewoon lekker vind.

Die heb ik ook idd. En mijn pup vind het heerlijk :)

Kocht voorheen ook wel eens knaagsticks uit de supermarkt, maar met al die troep wil ik toch stoppen en gewoon bellobox blijven behouden.

Rawhide gaven wij al niet meer sinds 1 van onze vorige honden er bijna in gestikt is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:49

https://www.hondenshop.nl/ heeft veel gedroogd spul van duidelijke (zelfs NL) herkomst. Het merk Akyra is hier ook populair, bijvoorbeeld via www.hondjekoek.nl

Yakstaven leg ik een nacht in water en dan wordt het zacht geworden laagje er zorgvuldig vanaf geschraapt, het harde stuk laat ze liggen en dat week ik dan weer opnieuw enzovoorts tot er een klein stukje over is en dat kan dan weer gepoft worden. Zal niet voor elke hond zo werken en dan zijn ze inderdaad wel echt te hard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:27

dierenfan schreef:
Jessix schreef:
Ik heb vaak van Timo. De producten die ik heb zijn Europees. Zou dat dan wel goed zijn? Meeste zijn inderdaad kophuid maar ik heb ook wel geperste kluiven van dat merk want daar doet ze gewoon langer mee.

Timo vind ik vallen in dezelfde categorie als Barkoo qua geperst spul. Dat wil zeker niet zeggen dat ze ook onveilig zijn maar voor mij van het onder de B merken zeg maar. Ik zou eerder farmfood botten pakken. Echter geen idee natuurlijk of die werkelijk kwalitatief beter zijn. Persoonlijk voer ik dat soort botten nooit ik heb enkel gedroogd spul

Oh echt? Ik vind ze juist een van de betere merken. Hun kophuid vindt ik tot nu toe het fijnste van alle merken wat ik tot nu toe heb geprobeerd. Farmfood bevalt hier niet zo. Sowieso wil ik geen gebleekte kluiven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:33

Jessix schreef:
dierenfan schreef:

Oh echt? Ik vind ze juist een van de betere merken. Hun kophuid vindt ik tot nu toe het fijnste van alle merken wat ik tot nu toe heb geprobeerd. Farmfood bevalt hier niet zo. Sowieso wil ik geen gebleekte kluiven.

Geperst van timo is op bleken na toch net zo chemisch? Kophuid van timo zou ik gerust geven dat is hoe dan ook heel ander proces dan geperst (en gebleekt)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 17:35

Klopt, maar dus niet gebleekt. Kophuid is hier snel op vandaar toch de geperste varianten.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:26

Farm food is niet gebleekt. De onderhuid heeft van nature al een creme-witte kleur. Daarom durf ik die sowieso wel te geven. Is ook een van de weinigen kluiven waar ze wat mee doen, behalve als ze weten dat er bullepezen in huis zijn. Die vinden ze toch veel lekkerder.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:37

Ik bestel altijd bij bellobox en koop los bot of kippenpoten bij de Welkoop voor m'n hond.

Hoe zit het met munchie staafjes? Die gekleurde dingen, zit daar ook die buffelhuid in? Lees verschillende dingen daarover

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:43

fjordjes schreef:
Ik bestel altijd bij bellobox en koop los bot of kippenpoten bij de Welkoop voor m'n hond.

Hoe zit het met munchie staafjes? Die gekleurde dingen, zit daar ook die buffelhuid in? Lees verschillende dingen daarover

Dat is ook samen geperste stukjes runderhuid. Wij hebben ze ook, ook gekleurd, maar dat is met natuurlijke kleurstoffen van oa, wortel en bieten. Weet alleen niet bij andere leveranciers. Dat zou je na moeten vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:57

Momo94 schreef:
Farm food is niet gebleekt. De onderhuid heeft van nature al een creme-witte kleur. Daarom durf ik die sowieso wel te geven. Is ook een van de weinigen kluiven waar ze wat mee doen, behalve als ze weten dat er bullepezen in huis zijn. Die vinden ze toch veel lekkerder.

Hier valt farm food niet zo in de smaak.
Ik houd het wel even bij kophuid, om zeker te zijn. Bullepezen is hier ook favoriet, zeker als ze lekker stinken!! Maar daar wordt ik dan weer niet zo blij van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:36

Momo94 schreef:
Niet alle botten worden zo gemaakt. Ik heb ze vanuit de leverancier en die worden volledig met de hand schoon gemaakt ipv chemicaliën. Dus door die filmpjes wordt alles over 1 kam geschoren wat eigenlijk heel jammer is..

Dat is zeker jammer maar t “risico” is hoger om t niet te doen.