zebravinkjes in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: zebravinkjes in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 01:02

Nee.
Vogels zijn helaas met stip wel de diersoort die vaakst van al niet correct in hun levensbehoefte voorzien worden

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 04:21

Dieren moeten kunnen voldoen aan hun primaire basis behoeftes. Voor vogels is dat oa vliegen en sociaal contact. Nu is sociaal contact wel te realiseren maar is het vliegen niet mogelijk in een kooi

Een vergelijking met een mens snappen mensen vaak beter. Het is alsof je de hele dag in een klein kamertje zit met je benen aan elkaar vastgebonden zodat je alleen kan hupsen. Dan mag je een uur per dag eruit om even rond te rennen.

Uit mijn eigen ervaring vind ik zebravinken dus per definitie niet geschikt voor binnen. Heb je geen mogelijkheid om ze buiten te houden? Tuin of balkon?
Je ziet ook zo veel meer leuk natuurlijk gedrag als je ze de ruimte geeft, dat is het echt waard

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 09:54

Amber_anne schreef:
Dieren moeten kunnen voldoen aan hun primaire basis behoeftes. Voor vogels is dat oa vliegen en sociaal contact. Nu is sociaal contact wel te realiseren maar is het vliegen niet mogelijk in een kooi

Een vergelijking met een mens snappen mensen vaak beter. Het is alsof je de hele dag in een klein kamertje zit met je benen aan elkaar vastgebonden zodat je alleen kan hupsen. Dan mag je een uur per dag eruit om even rond te rennen.

Uit mijn eigen ervaring vind ik zebravinken dus per definitie niet geschikt voor binnen. Heb je geen mogelijkheid om ze buiten te houden? Tuin of balkon?
Je ziet ook zo veel meer leuk natuurlijk gedrag als je ze de ruimte geeft, dat is het echt waard

misschien wel, ik ga er over nadenken. zijn pas verhuisd en de tuin moet nog onder handen worden genomen, eens denken of daar een volière bij zou passen.
stel dat ik hiervoor zou kiezen, waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

verder nog een mooie kamervoliere gezien, dat is denk ik best een redelijke maat voor 2 vogels?
https://www.bitiba.nl/shop/overige_dier ... =1936562.0

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 10:46

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:05

Beide echt niet... Vreselijk

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:30

veneri schreef:
Boras schreef:
Vogels in eender welke kooi is sneu.

Ja? Is het echt zo zwart-wit?
Moeten mensen dan niet helemaal stoppen met het houden van wat voor dieren dan ook?

Als ik zie wat voor een leed er schuilt achter het houden van papegaai-achtigen. Ja, misschien toch maar wel. En dan snij ik mijzelf hard in de vingers als ik dat zeg. Niet dat het gaat helpen, geloof wat dat betreft ook niet in de positieflijst. De dieren die je wel mag houden zijn er namelijk niet bij geholpen.

We hebben sinds vorig jaar een 53 jarige geelkuif kaketoe genaamt Jacco. Jacco heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht in een open schuur, 20 cm stront op de bodem van zijn kooi. Ratten en muizen klommen over zijn kooi heen. Hij was niet de enige vogel daar, deze mensen hadden ook een amazone papegaai, die er niet beter voor stond. Jacco was geel van de frituurvet, want de eigenaar mocht graag frituren.. maar dan gewoon in de schuur met de vogels erbij. Is nu weer wit! veren weer op de borst, en is DOL op dingen van zijn speelveld gooien (hij is 24/7 los) en kartonnen dozen.

Dima de grijsroodstaart, die zichzelf compleet had kaal geplukt, ook de slagveren en staartveren eruit (wat echt goed zeer moet hebben gedaan). Puur uit frustratie en verkeerd voer. Weer op de been gekregen met pellet voer en suplimenten. Begint nu eindelijk echt weer goed in de veren te komen.

PinoElmo, grijstroodstaart. Opgehaald nadat de eigenaar was overleden. GROTE roestige kooi, met niks erin. Alleen een stok en voer en drinkbak. Leerde hier weer spelen, baby-speelgoed is haar favoriet. Net als Dima stonk ze (teken van slechte gezondheid). Suplementen, pellets (waar ze soep mee maakt) en goed voer (zaden, en vers groen)

Coco de dubbelgeelkop amazone, gevonden op straat in Groningen. Nooit iemand voor op komen dagen, nog geen 3 jaar oud toen. Dus gewoon gedumpt.

En dat zijn alleen al de vogels bij mij. Ik kijk al niet meer op marktplaats, want dan heb ik binnen de korste keren het hele huis vol met kooien staan. Nu een speciale kamer. Vogels hebben hun eigen kooi. Diegene die wel sociaal kunnen spelen mogen altijd los. De 'hufters' alleen onder mijn toezicht. Overigens zijn de kleinste altijd weer het grootste probleem :') :')

Wat je ook kan doen is kijken via een voliere maker of hij wat voor je kan betekenen. Dan kun je een kooi bestellen op de hoogte/breedte/lengte die jou het beste kan uitkomen. Zo kun je bv iets laten maken voor bovenop een lage kast. Is meestal een vele goedkopere oplossing. Gezien kooien (na mij inziens) nooit 100% goed zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:45

Ik heb vroeger op mijn studentenkamer een koppeltje zebravinkjes gehad. Die zaten in een kooi met ongeveer de afmetingen van deze link:
https://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/ferplast/603334?activeVariant=603334.1
Maar: het deurtje van de kooi stond overdag altijd open, ook als ik er niet was. Ze gingen er regelmatig in om te rusten, te eten en in hun nestje te slapen maar konden er dus de hele dag uit. En daar maakten ze gretig gebruik van.
En dan nog zou ik het met de kennis die ik nu heb nu niet meer doen. Vogels enkel nog in een ruime buitenvolière of gewoon niet. Ik raad het dus eveneens af.

Mocht je er toch voor gaan: dagelijks rondvliegen buiten de kooi is gewoon een must. En zebravinkjes voelen zich het veiligst in een kistkooi. Dus enkel tralies aan de voorkant. Die kan je kopen, maar ook redelijk eenvoudig zelf maken uit een kast.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 19:29

het is echt omdenken voor mij. mijn ouders hielden ze vroeger in een kleine kooi, en de kooien die ik deelde hier, leken mij riant. maar dan houdt het op. ik ga nadenken of een buitenvoliere wat voor mij is. tips en info daarover is welkom!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:43

Een buitenvolière is fantastisch als je de ruimte hebt. Dan kan je ook meerdere koppels/vogelsoorten houden als je dat zou willen. Wij hebben jarenlang volières gehad, altijd zelfgebouwd. Maar je kan ook kant-en-klare volières kopen of zelf iets samenstellen met voorgebouwde panels.

Een paar basis tips:
Zorg voor een beschutte binnenruimte met daglicht. (Bijvoorbeeld een deel van een schuur of tuinhuisje.
Bouw altijd een sas/sluis in; dat voorkomt een hoop stress.
Voorzie de hele of een gedeelte van de buitenruimte van een dak, zodat de vogels ook droog kunnen zitten.
Bouw het liefst een volledig metalen verblijf. Hout is gemakkelijker zelf te maken en ook optisch vaak aansprekend, maar moeilijk proper te houden en vaak een broedplaats voor ongedierte.
Een stenen rand rondom voorkomt een hoop vuil en helpt om ongedierte buiten te houden. Een stenen bodem of ingegraven gaas eveneens.

Voor de inrichting en de afmeting kan je best eerst bedenken welke vogels je wil gaan houden en welke vogelsoorten eventueel samen kunnen. Algemeen kun je stellen dat je voor kromsnavels (Papegaaien en parkieten) of kanaries/exoten gaat. Kombineren geeft kans op problemen (onderlinge agressie, andere behoeften en voer).