Kat wilt de deur uitglippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riviera87

Re: Kat wilt de deur uitglippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:57

Otten Pet cages maken afzettingen voor binnen of buiten. Je kunt op hun Facebook kijken. Flinke investering maar dan komen ze het wel mooi installeren. Ik denk dan aan een sluisdeur in je gang.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:58

Waarom nog niet gechipt kittens bij mij worden al met 7/8 weken chip en eerste enting. Met 12/13 gecastreerd mits op goede gewicht en niet ziek.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 02:15

Marcella schreef:
Waarom nog niet gechipt kittens bij mij worden al met 7/8 weken chip en eerste enting. Met 12/13 gecastreerd mits op goede gewicht en niet ziek.

Ik ga het niet nog een keer uitleggen en daarbij is dat niet het onderwerp van dit topic.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:00

Ik snap de opmerking van Marcella eerlijk gezegd wel hoor. Net heb ik even gezocht en ik lees eigenlijk overal dat het nu al gewoon kan. Ik snap dat het niet een antwoord op je vraag is, maar het is wel praktisch als het toch niet lukt om binnen te houden :) Ik zou het toch eens overwegen, misschien bij een andere dierenarts informeren?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:59

Tieme schreef:
Eeuh nee. Als je een beetje om je dier geeft dan hou je hem binnen. Het is jouw taak als baasje om je dier te beschermen en dat kan niet door hem naar buiten te donderen.
Vind het echt onbegrijpelijk dat mensen een kat nemen om hem Vervolgens naar buiten te laten met alle risico's.
Binnen houden en dan voorkom je dat hij aan of plat gereden wordt, gegrepen wordt door een hond, verwondingen/ziektes en ongedierte oplopen door andere katten, weglopen of zoek raken, mishandeld of vergiftigd worden. Of gejat wat ook vaak gebeurd.
En daarbij geven ze geen overlast in de buurt. Schijten en pissen ze de tuinen van de buren niet onder, beschadigen ze geen auto's, lopen ze niet bij mensen naar binnen enz enz.

Nou, dat vind ik toch wel wat kort door de bocht hoor. Alsof je niet om je dier geeft als je op het platteland leeft en het ok vindt dat je kat graag in het hooi slaapt, de buitenbak als kattenbak gebruikt en muizen vangt in het stro. Ik was als de dood toen de mijne na 3 maand weer buiten mocht van de dierenarts, maar hij is me er heel dankbaar voor.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:02

Platteland is wel wat anders dan een appartement, waar het hier om gaat.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:04

Wat een vervelend probleem.

Je zou ook flink kunnen kloppen op je deur/raam, daar schrikken ze misschien van? Dan maken ze zich uit de voeten. :=

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 21:54

Ik heb vanavond de deurbel geprobeerd en dat ging erg goed! Hij schrok zich lam (sleutel betekent meestal dat ik binnenkom, niet dat de deurbel opeens gaat). Arm beest :') Maar kon rustig naar binnen gaan en kwam nadat ik hem riep direct gedag zeggen! Ik weet niet hoelang dit werkt natuurlijk, maar voor voorlopig tot castratie/chippen is dit een goede oplossing. Ik ga kijken voor plankjes aan de muur om het binnen nog leuker/interessanter te maken, zodat binnen leuker wordt dan buiten. Ondertussen even kijken voor een sluis idee.

Knappe man!

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 22:54

Super!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:03

Oskarrino schreef:
Marcella schreef:

Ik ga het niet nog een keer uitleggen en daarbij is dat niet het onderwerp van dit topic.

Het zou kunnen dat factor hormonen een rol speelt nu bij het naar buiten willen. En dan is leren om iets anders te doen lastiger dan als hersentjes netjes in het hoofd zitten ipv ergens beneden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 10:57

De castratie staat op de planning en mijn DA doet het liever vanaf 6 maand. Staat nu gepland voor 13feb dan zijn ze 6 maand en 1 dag oud :) . Ik ga niet switchen van DA als ik mega tevreden over de praktijk ben… Tuurlijk kunnen hormonen ook een aanleiding zijn om naar buiten te willen :) . Ik weet ook dat er praktijken zijn hoor die vanaf 4 maanden castreren….

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:54

Wij hebben ooit ook een hele erge gehad. Uiteindelijk plantenspuit bij de voordeur gezet en hem een paar keer gesprayed als ie eruit probeerde te glippen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:58

Ik zou wel al laten chippen. Dat gebeurd al bij kittens en puppies, en ja natuurlijk is het even een prik, maar de meeste reageren er amper op. Mocht je kat ontsnappen dan wordt die tenminste bij je teruggebracht als ze hem vinden. Vergeet ook vooral niet te registreren, anders heb je er nog niets aan.

Castreren heb ik ook wat later gedaan, met 7 of 8 maanden. Die van mij kwamen al gechipt bij de fokker vandaan. Die van mij mogen wel naar buiten, dus daarvoor heb ik verder geen tips. Als ze binnen moeten blijven (elke avond) dan volstaat het om ze op afstand te houden met een voetje ervoor oid. Ook luisteren ze wel heel goed, dus dat is ook wel fijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:03

Misschien kun je een halsbandje om doen? Mocht hij toch naar buiten schieten en wegrennen, heeft hij iets herkenbaars om. Wat er lopen tig rode katten natuurlijk.

https://www.petsplace.nl/rogz-alleycat- ... -hEALw_wcB
Wel zo'n halsbandje en zonder belletje. Deze kun je een beetje op gewicht instellen en schieten los bij druk dus komen ze niet vast te zitten achter een takje ofzo.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:35

wat fijn dat de deurbel tip werkt!

Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb, maar heb je eventueel een balkon waar de kat op kan? Zodat hij toch een beetje van buiten mee maakt? Die van ons mogen op het balkon afgeschermd met een kattennet. De oudste zit elke ochtend al voor de balkon deur te mauwen dat ze naar buiten wil.
Verder hebben wij ze een tuigje aangeleerd en gaan we met lekker weer met ze naar buiten een beetje spelen in het parkje voor ons appartement of maken we een wandeling met ze in de rugzak. Meestal doen ze dag genoeg indrukken op dat ze de rest van de dag lekker liggen te slapen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:37

Chippen wordt gelukkig binnenkort verplicht.
Alleen let even op met welke chip jouw katjes gechipt worden.
Bij een NDG gaat de da meestal direct ook registreren . Bij een backhome moet je het zelf doen em dat is waar nog steeds veel mensen de mist ingaan.
Denken datbde kat zodra chip ook direct geregistreerd staat.

Daar ben ik bij toeval ook achter gekomen... heb 3 katten bij de zelfde praktijk laten chippen. Bij de eerste 2 kreeg ik regelmatig een email van de NDG... bij nummer 3 nooit...
Toen geheckt en die was dus niet op mijn gegevens geregistreerd....

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:41

sasja0705 schreef:
Bij een NDG gaat de da meestal direct ook registreren . Bij een backhome moet je het zelf doen em dat is waar nog steeds veel mensen de mist ingaan.

Daar ben ik bij toeval ook achter gekomen... heb 3 katten bij de zelfde praktijk laten chippen. Bij de eerste 2 kreeg ik regelmatig een email van de NDG... bij nummer 3 nooit...

Maar dan let je zelf toch ook niet op wat de DA zegt? Hier wordt en werd altijd nadrukkelijk gezegd dat je nog zelf moet registreren en krijg je er zelfs een boekje bij met instructies.

Fijn dat de deurbel lijkt te werken TS!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:21

Froukje schreef:
sasja0705 schreef:

Maar dan let je zelf toch ook niet op wat de DA zegt? Hier wordt en werd altijd nadrukkelijk gezegd dat je nog zelf moet registreren en krijg je er zelfs een boekje bij met instructies.

Fijn dat de deurbel lijkt te werken TS!

Nope, wordt nog veel te vaak NIET gezegd... kijk alleen maar naar al die gevonden katten en honden die wel gechipt zijn maar niet (goed) geregistreerd.
En dan bedoel ik NIET rasdieren die bij de fokker al gechipt zijn maar pas door nieuwe eigenaar geregistreerd moeten worden ...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:26

Wat een knapperd TS! Wij hebben drie binnenkaters die onder toezicht wel in de tuin morgen spelen en die we meenemen naar het park. Ik herken je probleem, wanneer we de thuiskomen staat er altijd wel een en soms drie voor de deur. Relaxed binnenkomen is het niet en wordt het nooit. Wel merken we dat áls ze naar buiten glippen ze zo overdonderd zijn dat ze nieteens weten waar ze heen moeten en gewoon na twee meter om zich heen staan te gluren. Nu scheelt het wel dat we een door heg omheinde voortuin hebben, maar toch.

Ik zie mensen die aangeven dat je moet straffen maar je wil niet dat je maatje bang wordt van jij die thuiskomt. Draai het om, neem iets mee op zak wat hij altijd heel lekker vindt. Een liquidsnack of zakje snoepjes waarmee je gelijk de aandacht kan pakken?

Geen idee hoor, wij doen het dus ook altijd met benen of tas ervoor dat ze er niet langs kunnen glippen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:31

Gewoon even doorzetten nog jong en mega nieuwsgierig.

Wat ik zou doen idd de snoepjes.
Eerst jas en alles aan en dan snoepjes/voertjes in de woonkamer gooien en de deur op een kier die moet hij dan ook nog open duwen. En dan wel snel maken dat je weg komt ;)

Ik zou ook zeker niet straffen dat doet niks goeds.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 12:08

Geen zorgen, straffen doe ik zeker niet. Ik ben meer van het positieve gedrag belonen! Hij is gewoon nieuwsgierig wat normaal is voor een kitten :)

Van het voorjaar ga ik mijn balkon afzetten (nog even goed informeren hoe en wat) dus dan zouden ze ook op het balkon kunnen komen als ik thuis ben. Vogeltjes kijken etc!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:56

sasja0705 schreef:

Chippen wordt op zijn vroegst verplicht in 2026.

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:58