bange hond, vuurwerk, welk middel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:37

pillow schreef:
roekes schreef:
Wat bij mijn Honden (en die van vrienden) al jaren goed werkt is advocaat geven.

Dat had ik ook al gezegd, maar dat zal te simpel en te goedkoop zijn. Het moet wetenschappelijk en verantwoord en door een d.a. geadviseerd worden kennelijk.

Omdat dit ook gewoonweg te idioot voor worden is in deze tijd. Dat advies hoort in dezelfde eeuw als de ijzeren slipketting, en leren riem. := Daarbij is het vuurwerk net zoals de middelen ter ondersteuning flink geëvalueerd met de jaren. In veel gebieden gaat je hond dronken voeren meer schade aanrichten, dan dat het een oplossing is. Dus gelukkig maar dat je deze oplossing nog maar zelden hoort, en mensen dit niet zomaar aannemen of doen, net zoals het geven van paracetamol en dergelijke.

Ik snap wel dat mensen voor meer verantwoordelijke opties kiezen, en als leek zijnde advies van de DA opvolgen. Ook die zijn met de tijd meegegaan. Vroeger het advies was om er geen aandacht aan te schenken, óók van de dierenarts. Inmiddels bieden de meeste dierenartsen echt een luisterend oor en nemen deze angst serieus.

Wij maakte jaren gebruik van voer met kruiden, icm Zylkene. Dit jaar alleen een hushmuff vanwege de goeie steun die het gaf tijdens onweer, passeren van de fanfare en schutterijen etc, en echt heel blij met het effect. De bange honden waren nog steeds bang maar lagen we rustig zonder directe steun nodig te hebben. Één van onze honden heeft de hushmuff de hele nacht opgehad omdat er met vlagen door de nacht nog iets te horen was, inclusief ontzettend harde wind.

Ze heeft rustig gelegen en geslapen, die vlagen heeft ze niet eens meer meegekregen.

Al met al heel blij dat het weer achter de rug is. <3

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 00:41

eilleen333 schreef:
Benfan schreef:
Klopt, ik ben gewoon te laat. Vorig jaar viel het mee, was het echt alleen oudjaars dag ineens. Nu wou hij niet mee naar buiten en wou daar ook niks doen. Dan valt het mee dat het een kleine hond is. Dit is alleen zo geen houdbare situatie. Helemaal omdat na maandag 90% van de mensen hun vuurwerk in huis heeft en daardoor dus veel meer vroegtijdig word afgevuurd.

Volgend jaar dus echt al een dikke week vooraf beginnen.

Trainen voor oud en nieuw begint in februari. Ook een week vantevoren ben je te laat. Dan zijn er alleen nog medicinale ingrepen mogelijk en wettelijk gezien zijn dat geen producten die je meerdere dagen achter elkaar kan gebruiken.

Mijn gedachte.
Ik irriteer me gruwelijk aan mensen die ineens allerlei medicatie, homeopathie, thundershirts etc uit de kast gaan trekken eind december en je met anti vuurwerk petities om de oren slaan (omdat iedereen zich moet aanpassen aan hun probleem… :+ ).
Je hebt 364 dagen per jaar om je dieren te trainen. Ieder jaar opnieuw!
En mensen vertikken het gewoon omdat ze liever de slachtofferkaart trekken dan fatsoenlijk voor hun dier zorgen.
Daar vind ik wat van!

Niet aan TS gericht overigens want heb maar het halve topic doorgelezen dus geen idee of dit op hem van toepassing is.
Ik zie het helaas zoooo gigantisch veel in mijn omgeving gebeuren en word er zo kriebelig van. :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:01

BarbaLala schreef:
Mijn gedachte.
Ik irriteer me gruwelijk aan mensen die ineens allerlei medicatie, homeopathie, thundershirts etc uit de kast gaan trekken eind december en je met anti vuurwerk petities om de oren slaan (omdat iedereen zich moet aanpassen aan hun probleem… :+ ).
Je hebt 364 dagen per jaar om je dieren te trainen. Ieder jaar opnieuw!
En mensen vertikken het gewoon omdat ze liever de slachtofferkaart trekken dan fatsoenlijk voor hun dier zorgen.
Daar vind ik wat van!

Niet aan TS gericht overigens want heb maar het halve topic doorgelezen dus geen idee of dit op hem van toepassing is.
Ik zie het helaas zoooo gigantisch veel in mijn omgeving gebeuren en word er zo kriebelig van. :=

Je kunt je helemaal gek trainen, en alles doen volgens het boekje. Één keer flink schrikken en de angst zit erin.

De Limburger had ook zo'n achterlijk artikel met als kop "Bang voor vuurwerk? Dat hoeft niet als een puppy de juiste opvoeding krijgt.", daarin hadden ze een gedragstherapeut gevraagd die al jaren niet meer aan het werk is met een goeie reden.

Als fokker, als baas, bereid je de pups en honden voor, en inderdaad vaak met succes. Onze drie puppen van 2023 zijn zonder enige vorm van angst naar 2025 ingerold. Maar onze twee bange honden waren niet bang, totdat er zich iets voordeed waardoor ze bang geworden zijn en logischerwijs vuurwerk ook associëren aan die angst. Daarnaast worden ze ouder, horen slechter, zien slechter en worden daardoor alleen maar angstiger, óók logisch. Oudere mensen zijn vaak ook sneller bang, of onrustig.

Stellen dat ik van 'mijn probleem, jouw probleem' maak is echt een getuigenis van lamlulligheid.

Ik maak een probleem van de mensen die te dom zijn om verantwoordelijk met vuurwerk om te gaan, die het leuk vinden om prullenbakken op te blazen, zwaar vuurwerk in putten, brievenbussen, waterbassin etc te gooien. Of ouders die hun kroost met de zes hersencellen die ze hebben geërfd op pad sturen met zwaar vuurwerk om af te steken. Maar niet bij bij die ouders voor de deur vanwege de overlast, stel je voor zeg! Ga maar bij iemand anders voor de deur, of zoals gisteren bij ons in het veld op de uitlaatroute van de honden voor het hele dorp.

Als je die kinderen dan aanspreekt is er nul interesse, nul respect, bij de tweede keer passeren zijn ze wel maar gevlucht op hun fiets en lieten een gigantische puinhoop achter.

Daar zit mijn probleem, zwarte Piet werd binnen no-time afgeschaft omdat het niet meer van deze tijd was. Maar vuurwerk? Nee joh, traditie!

Al die mensen die bang zijn, al die huisdieren die bang zijn en dagen, weken, maanden ellende hebben, en alle wilde dieren complete paniek, verstoring en chaos hebben. Al die rotzooi die het achterlaat. Daar zit mijn probleem.

Mijn honden zijn inderdaad mijn probleem, maar respect en logisch denken gaat twee kanten op. Echter in geval van vuurwerk is het bijna sport om het zo illegaal mogelijk te kopen en af te steken. Er is een 14 jarig kind dood, door eigen toedoen, en de moeder probeert het in ieder artikel goed te praten. Mens, je kind is dood, die schuif je straks de oven in 'tot nooit meer!' maar ze lijkt het belangrijker te vinden dat mensen weten dat haar zoon 'vuurwerk was! Zijn passie!'. Het spontane monument is OP de trambaan gemaakt, de tram moet nu omgeleid worden uit respect. Dus nu maakt die moeder van haar probleem, 'ons' probleem...?

Ik vind dat oprecht bizar. Persoonlijk ben ik niet tegen vuurwerk, wel tegen de particuliere verkoop van vuurwerk want mensen kunnen er blijkbaar niet mee omgaan, of zich aan de gestelde regels houden. Áls we dan perse vuurwerk willen, dan per gemeente een vuurwerkshow. Of vaak nog mooier, een lichtshow met drones, een aantal gemeenten hebben die oplossing dit jaar voor het eerst geprobeerd en eerlijk, het zag er prachtig uit! Maar juist door dit soort situaties mag er van mij een landelijk, én Europees verbod komen, weg met die zooi. Als ik geen plastic lepel of rietje meer kan krijgen en belasting betaal voor een plastic bakje bij de friettent, dan is vuurwerk en al de gevolgen zeker niet meer van deze tijd lijkt me.

BarbaLala schreef:
Blijf me overigens ook gruwelijk irriteren aan al die mensen die het bagatelliseren. Maargoed, dat zegt meer over hun tekortkomingen in empatisch vermogen dan over ons ;)

Je eigen woorden uit een ander topic, maar je doet hier nu precies dat... want is nu jouw empatisch vermogen voor deze dieren? Of moeten wij dat alleen hebben als je jouw dieren aangevreten vind?
Laatst bijgewerkt door KimD op 02-01-25 01:14, in het totaal 6 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 01:05

pillow schreef:
IMANDRA schreef:
Waarom zou dat bijzonder zijn?

Mag ik dat van jou niet bijzonder vinden of had ik dat eerst aan jou moeten vragen. En je hebt mijn vraag niet beantwoord de betekenis van. Ben (wees moet het zijn) eens niet zo salty.

Salty in de zin van dat je zo gepikeerd reageerde dat niemand aandacht besteedde aan jouw tip van advocaat maar wél aan medicatie, gedragsdeskundige en dierenarts.

Volledig eens met Kim namelijk.

@Barbalala: dat zal vast voor een aantal gelden, maar soms kom je er net voor de feestdagen achter. Bij ons merkten we eind oktober/begin november ineens dat onze hond heel bang was geworden voor harde geluiden. Getriggerd vanwege een Apache helicopter die tijdens een half uur naar huis wandelen (konden dus nergens heen) continu over haar heenvloog, en dat is in de tijd daarna steeds verergerd. Toen we doorkregen dat het niet bij een keer schrikken bleef maar echt een gedragsprobleem was, hebben we direct een gedragsdeskundige ingeschakeld. Maar dat was te kort dag om goed te trainen.

En dat was terwijl we het jaar ervoor, toen ze net pakweg 6mnd was, ook al wel wat getraind hadden, positieve reinforcement geven bij het horen van de knallen. Ze vond het niet leuk maar was destijds nog niet bang, en liet zich goed belonen in die tijd.

Inmiddels zowat een jaar training er weer opzitten (ze is nu 2,5) en hoewel het al een stuk beter gaat, zijn we er nog lang niet en is medicatie nog wel echt nodig.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je op zich wel. Maar je weet de context niet bij dit soort gevallen op internet dus persoonlijk zou ik liever niet veroordelen zonder die te weten :)

Persoonlijk ben ik voor een algeheel vuurwerkverbod, maar vooral omdat er zo gruwelijk misbruik van wordt gemaakt en amper gehandhaafd. Bij ons knalt het van oktober tot juli. Mijn probleem is niet dat half uurtje na 12.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:12

Leuk statement Barbalala, ik ben benieuwd wat je van O&N hier in de Randstad denkt en of je dan nog steeds hetzelfde statement deelt als je dat een keer meemaakt.
Wat hier gebeurde heeft NIETS meer met traditie of leuk een paar vuurpijlen op oudejaarsavond en middernacht afsteken te maken. Dit is puur rellen, slopen, terroriseren. En door wie? Opgeschoten kinderen van nog geen 12.
Ik heb deurbelfilmpjes van ontploffingen op mijn stoepje, vuurwerk dat álle kanten op vliegt over de straat. Kinderen die rondrennen met afgestoken vuurpijlen in hun handen. En dat zijn we ontvlucht, maar het is al 3 maanden ellende met knallen.

Maar ik moet mijn huisdieren beter voorbereiden. Tuurlijk joh. :j

(En ja, wij hebben onze hond van nu bijna 3 vanaf pup laten wennen aan vuurwerk geluiden, heel veel uren training gedaan en ja hoor dat eerste jaar ging prima. O&N zelf naar rustig gebied gegaan en verder niks geen problemen of extra middelen nodig.
En toen kwam vorig jaar. Dikke ellende, paar keer extreem geschrokken en klaar. En dan kun je wegvluchten wat je wilt, als het na O&N nog dagen doorgaat, wat dan? Kun jij op alles anticiperen? Knap :j
Dus dit hele jaar doorgetraind. Vanaf september dagelijks met de hushmuff getraind. Vuurwerkbundel volgens het boekje ingezet en ja dat hielp hem echt, hij bleef bereikbaar.
Maar vanaf kerst toch steeds een doodsbange hond, ik begeleidde me suf. Ik kon niet eens meer naar de wc als ik alleen thuis was. Maar dat geeft niet want ik ben er voor mijn dier. Dat doodsbang kwijlend non stop blaffend bij me zat.
Maar ik ben blij dat anderen het allemaal zo goed in kunnen vullen. :j en dat iedereen maar zn pleziertje mag hebben de dag van de maanden voor de jaarwisseling. ) Oh en alle schade overal? De gemeente betaalt wel. Alle zooi overal? Het milieu betaalt wel. Maar dat is offtopic.

En dan begin ik nog niet eens over de paarden...

Dus nee ik gun iedereen hun traditie, maar niet ten koste van alles. En dit is geen traditie maar terreur. Het Nederland van nu kan duidelijk niet overweg met vuurwerk. En dan heb ik het niet over een paar vuurpijlen afsteken. Daar ben ik nooit op tegen geweest. Maar nu wel.

WendyKtH

Re: bange hond, vuurwerk, welk middel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:14

Wij hebben ook een hele bange hond voor vuurwerk. Wat voor onze hond dit jaar goed geholpen heeft is de adaptil calm halsband. Deze halsband geeft een geur af vergelijkbaar met de geur die een teef afgeeft als ze pups zoogt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:03

https://www.dumpert.nl/item/100111607_d35f48e1

Op welke mogelijke wijze kun je dit onder traditie wegzetten? Of goedpraten? En dan is dit geen uniek geval, er zijn honderden van zulk soort filmpjes. Dit is toch bizar. Hoe wil je je dieren hierop voorbereiden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:27

Mijn hond is schotvast ( jachthond) maar toch geeft vuurwerk problemen. Ik ben dan wel benieuwd hoe ik het zou moeten trainen. Als ze in huis is en een harde knal hoort slaat ze aan. Gevolg, de hele dag heeft ze lopen blaffen. Afleiden helpt wel iets, en laten kauwen gaf ook wat rust. Buiten lopen gaat wel goed. Wij denken er nu toch wel aan om dit jaar iets rustgevends te gaan geven met oud en nieuw puur om de scherpe randjes eraf te halen zodat ze hopelijk wat rust heeft.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 21:39

Jeetje, je zou je hond maar geen advocaat geven. Alcohol is niet prima voor honden, we willen het beste voor hem.. Dus zijn we gegaan voor de medicatie. En wat moet ik in godennaam met en fles advocaat?
Hij liep kwispelend door het huis, speelde zelfs even, en ging eindelijk weer plassen (hield hij de vorige dag gewoon op) Naar buiten wou hij niet, dat was echt 10 stappen te ver. Bij harde knallen kroop hij wel weer onder de bank, maar was daar wel weg te krijgen. Dat wou zonder medicatie echt niet. De andere hond kon het geen zak schelen, die stond te bedelen om wat lekkers als de knal extra hard was!

Hondengedrag deskundige is al besproken, we gaan gewoon dit jaar trainen. Is natuurlijk geen garantie dat het goed komt in december. Want het loopt soms de spuigaten uit hoe hard het er aan toe gaat. Maar we doen onze best.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:48

Fijn om te lezen TS! Meer dan je best kun je niet doen, het is gewoon doffe ellende voor de dieren :(:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:55

Ik ga nu geen heel uitgebreid verhaal doen. Mijn jongste hond vind het vreselijk en ieder jaar was het overleven en het beste er van maken. Dit jaar wederom gestart in oktober met de vuurwerkset van Puur, maar voor het eerst de doggiehush gehaald. Heel skeptish, maar zo zo zo verrast door de uitkomst! Geen ongelukjes binnen, durfde zelfs de tuin in, viel gewoon in slaap met enorme knallen en de oudste hond wilde zelfs bij het raam meekijken.

Voor het eerst kijk ik weer uit naar t volgende jaar als het zo blijft gaan!

Afbeelding

Ik was echt zo zo skeptish :') Maar zo overtroffen. Geen wondermiddel, wel een goede combinatie voor ons. Uitgebreidere versie kan ik later geven bij interesse haha.

Ohja ik woon in Rotterdam, dat zegt wel genoeg :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:59

Ik heb mijn hond dit jaar door de jaarwisseling getrokken met een Beaphar No Stress band (gaat ruim ervoor al om), een thundershirt en Sanal Relax.

Ik kreeg de 29e of 30e ook een tip over Renske Gold Dust ofzo maar daarvan blijkt dat je daar ver van te voren (uiterlijk in november) mee moet beginnen.
Die heb ik nu genoteerd staan om in oktober te bestellen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:11

Benfan schreef:
Jeetje, je zou je hond maar geen advocaat geven. Alcohol is niet prima voor honden, we willen het beste voor hem.. Dus zijn we gegaan voor de medicatie. En wat moet ik in godennaam met en fles advocaat?
Hij liep kwispelend door het huis, speelde zelfs even, en ging eindelijk weer plassen (hield hij de vorige dag gewoon op) Naar buiten wou hij niet, dat was echt 10 stappen te ver. Bij harde knallen kroop hij wel weer onder de bank, maar was daar wel weg te krijgen. Dat wou zonder medicatie echt niet. De andere hond kon het geen zak schelen, die stond te bedelen om wat lekkers als de knal extra hard was!

Hondengedrag deskundige is al besproken, we gaan gewoon dit jaar trainen. Is natuurlijk geen garantie dat het goed komt in december. Want het loopt soms de spuigaten uit hoe hard het er aan toe gaat. Maar we doen onze best.

Fijn om te lezen!

Hou er inderdaad rekening mee dat dit lang kan gaan duren en veel geduld gaat vergen. Ik zou voor volgend jaar misschien er vanuit gaan dat de angst er nog is. Succes!

(Overigens heeft het trainen met de geluidsset ons het meeste geholpen, misschien weet jouw gedragsdeskundige daar ook wat mee te doen!)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:30

Monique Bladder heeft een online cursus. Over angst trainen dus niet specifiek over Vuurwerk maar de aanpak is hetzelfde. Je doet dit online en voor een paar maanden. Het heeft ons ontzettend geholpen, ook om je hond beter te begrijpen.

Het lijkt heel duur maar ik denk dat je dit met een prive gedragsdeskundige zo kwijt bent.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:41

Ik probeer met Wiebe zeker te trainen op zijn angsten, maar het is een hond die zich compleet afsluit als hij echt bang wordt. Er komt niets meer binnen en hij is nergens meer mee te motiveren.
Als pup was het schot juist een teken dat hij mocht gaan (met apporteertraining), maar ergens heeft hij een andere link gemaakt en het schot en vuurwerk zijn nu vreselijk beangstigend. Bijna net zo erg als luchtballonnen.

We gaan dit jaar weer aan het werk met zijn angsten, maar ik ben me ook aan het oriënteren op meerdere dingen om die angst behapbaar te houden. Ik wil dit jaar ook zijn ogen laten checken, maar meneer is nu kreupel, reden nog onbekend, en daar zijn we nu eerst druk mee. Na 8 röntgenfoto's en nog geen duidelijkheid zitten we nu op 6 weken lijnrust en pijnmedicatie.
Dat maakte zijn angst nog moeilijker te behappen, want ook een berg energie die nergens heen kon.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 04:32

Hier gewoon ouderwets bach bloesem zelf samenstellen op alcohol basis en stevig doseren 2 dagen lang. De ene totaal niet bang de andere ging 31ste s middags wat reageren dus extra portie in gedaan aan bach bloesem. Ze hebben heerlijk geslapen en beetje roze olifantjes gezien maar prima zo. Begin middag boswandeling gehad en net voor donker hadden ze dijkwandeling. Beide zo goed als vuurwerk arm in de eerste kilometers rondom.
Vroeger gaf ik advocaat maar dat heb ik tegenwoordig niet in huis plus niet nodig. Stress is ook niet goed dus die 2 dagen alcohol zal geen grotere aanslag zijn. Ze drinken in weekend ook laatste slok bier.
Mijn vriendin ging naar de dierenarts zoals elk jaar voor pexicon. Ze kreeg het niet meer mee want nieuw beleid ze moest eerst met de hond op consult komen. Daar moest vastgesteld worden dat het ook dit jaar nodig is en dat hij er gezond genoeg voor was met bloedonderzoek. Ze vroeg het al 3 weken voor de jaarwisseling. Tja z'n enorme angst is dan nog niet zichtbaar. Gezien de berg extra kosten door consult en bloedonderzoek heeft ze nu ook alcohol gebruikt. Ging zelfs beter voor hem! Qua kosten scheelt het gigantisch. Toen wij nog een roedel hadden met 3 panische honden gaven we december tm half januari puur nervo aan aantal honden. Dat is ook op alcohol basis. Ik ben er persoonlijk fan van. Die producten werken vlot en goed. Ze zijn ook nog eens betaalbaar en ik heb nog nooit bijwerkingen ervaren. Old school hoeft niet fout te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:30

Bij mijn vorige hond en bij een angstige kat ooit Bach Bloesem geprobeerd, de rescue druppels en iets wat specifiek bij de klachten zou passen. Geen verschil gemerkt bij beiden destijds.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:35

SusanH schreef:
Bij mijn vorige hond en bij een angstige kat ooit Bach Bloesem geprobeerd, de rescue druppels en iets wat specifiek bij de klachten zou passen. Geen verschil gemerkt bij beiden destijds.

Ik stel zelf samen dat zal hier het verschil maken waarschijnlijk.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 09:38

@kimD: je hebt het geweldig verwoord, niets meer aan toe te voegen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:00

Ik sta er echt van te kijken hoeveel mensen hun honden nog alcohol geven, ik dacht dat inmiddels wel redelijk algemeen bekend was hoe een slecht idee dat is. En vooral bier, hop is hartstikke giftig voor honden.

Goed aangepakt TS! +:)+ en verder helemaal met KimD eens.