Zieke kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duplo

Re: Zieke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:03

Hier een iets ander patroon want mijn kat stopte van de zomer volledig met eten.
Diverse onderzoeken bij 2 dierenartsen en daarna de internist wezen op niets uit.
Na 6 weken dwangvoer en een kat die daar steeds meer stress van kreeg wilde ik het afsluiten voor haar maar de dierenarts wilde niet euthaniseren. Keuze was endoscopie of aan de prednisolon. Endoscopie vond ik te ingrijpend omdat ze eigenlijk ook geen idee hadden wat ze dan zouden kunnen vinden en ze wat de uitslag ook zou zijn ze aan de prednisolon moest.

Gekozen voor de prednisolon dus en daar staat ze nu na een afbouw schema nog steeds op.
Ze eet weer goed en is weer helemaal zichzelf

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 16:08

Ik heb gevraagd voor prednison, ze willen eerst uitsluiten of het echt felv is met een lymfoom of dat hij misschien iets van een darminfectie/ bacterie heeft. Als je bij het verkeerde de prednison geeft kon dat hem nog zieker maken is wat de dierenarts zij. Ik ben dus nog ook ontlasting aan het bewaren van hem voor onderzoek. Alleen nou met de kerstdagen is het gewoon zwaar k**** dat de laboratoria niet open zijn ;( hij ligt op dit moment lekker te slapen, heeft nog een klein beetje liquid snack op. Ik hoop dat hij zo nog een beetje wil eten, we gaan zo heel even naar mn ouders voor het kerstdiner. Daarna weer terug naar huis kijken hoe het met de patiënt is :(:)

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:08

Hevonen schreef:
Misschien eens proberen om geen cerenia -tablet te geven. Er zijn zo te zien ook wat contra-indicaties, zoals darm-obstructies, vergiftiging etc. Ook kan een wisselwerking met andere medicijnen optreden.

Hier kun je er meer over lezen.
https://www.goodrx.com/pet-health/cat/cerenia-for-cats

Ik kan me voorstellen dat je het advies van de DA wilt opvolgen, maar iets tegen misselijkheid dat averechts werkt is natuurlijk niet zinvol.

Sterkte!

Ik zou voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. De contra-indicaties die je noemt zijn gevallen waarbij andere ingrepen nodig zijn ipv iets te geven dat alleen de misselijkheid onderdrukt. Niet omdat cerenia deze verschijnselen veroorzaakt en het werkt dus niet averechts. Mocht er echt sprake zijn van lymfoom is cerenia juist wel geïndiceerd om het dier prettiger te laten voelen. Kwijlen kan wel een bijwerking zijn maar duurt meestal kort. Schuimbekken kan ook zijn omdat hij het heel vies vindt smaken.

Prednison wordt nog wel eens gegeven bij chronische darmontsteking. Door de ontsteking te remmen kan dat een cyclus doorbreken. Denk dat je dierenarts er wel verstandig aan doet om af te wachten ivm mogelijke bacteriële oorzaak. Prednison heeft veel bijwerkingen maar kan ook oppeppen en de eetlust stimuleren.

Heel naar, dat af moeten wachten.. Je zorgt in elk geval goed voor m

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 10:05

We hebben hem net op de kliniek gebracht, het rustgevende pilletje werkte nog niet dus ze konden nog geen biopt nemen. Ze houden hem even daar om te kijken of hij toch wat kalmer wordt. Anders gaan ze toch een roesje geven, de ontlasting wordt onderzocht en hij krijgt een neussonde voor voeding binnen te krijgen. Hij eet nog veel te weinig, hij is gelukkig wel alert alleen het niet willen eten is het groot probleem nou ;( weer heel spannend allemaal, we wachten ook nog op de uitslag van de felv test van het lab.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:16

Och jee, heel veel sterkte maar weer.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:40

Sterkte met je kat! Ik gaf Cerenia altijd in een klein bolletje easypill. Anders worden ze inderdaad vaak extra misselijk en kwijlen ze alles eruit. Zo’n bolletje moet je goed achterin de bek stoppen want een misselijke kat zal het zeker niet zelf opeten.
Op de kliniek kunnen ze Cerenia injecteren, dat is nog fijner.
Hoop dat hij zal opknappen!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 13:47

Net gebeld. Ze hebben hem toch een roesje gegeven voor de biopten, ook is er een neussonde geplaatst. Om kwart voor drie mogen we hem weer op komen halen :knuffel:

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:44

Is FIP uitgesloten?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 17:01

Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan, echos gemaakt en van alles naar het laboratorium gestuurd. Geen idee of ze op fip getest hebben maar ik denk dat ze eigenlijk wel alles hebben proberen uit te sluiten. Meneer is weer mee naar huis, hopelijk komt hij wat bij van de sonde voeding %)

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 18:22

Net zn eerste sondevoeding gegeven, hij vind zn lampenkap niet leuk ;( de dierenarts hoopt volgende week de uitslagen van het lab te krijgen, zodra ze iets weten bellen ze op.
Toen we thuis kwamen van de dierenarts wilde hij meteen eten gelukkig, we moeten eerst voer aanbieden voor we de sondevoeding geven en daarop de dosis wat aanpassen.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:38

Pfff dat is niet de kerst die je wil. Wat een zorgen zeg. Hopelijk vallen de testresultaten toch wat mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:49

Ach gossie, hij ziet er zo wel heel zielig uit.
Hopelijk gaat hij toch snel weer zelf eten :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:53

Ik zat er een aantal jaren geleden ook zo bij met kerst: met een zieke kat met neuszonde en kap. De mijne wilde niet meer eten toen.
Arm dier, sterkte daar!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 20:06

Ach wat sneu.. Wel goed dat jullie doorpakken. Hebben ze hem ook infuus gegeven? Soms knappen ze daar ook van op. En helpt ook bij jet verwerken van de narcosemiddelen. Mocht hij de neussonde heel vervelend vinden kan een slokdarmsonde evt ook nog. Sterkte maar weer!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 21:14

Hij is best fief voor zn doen, de sonde lijkt hem niet veel te doen. De kap daarentegen vind hij echt niet fijn, hij loopt overal tegenaan en op de bank springen lukt hem niet goed, ook kan hij niet echt lekker liggen om te slapen. Maar het is even niet anders helaas :(:) . We proberen hem zoveel mogelijk te helpen met alles. Hij drinkt goed en de sondevoeding is er ook goed ingebleven, nou moeten om de 6 uur sondevoeding geven en tussendoor probeer ik hem geregeld voer aan te bieden (natvoer en brokjes). Net heeft hij wat brokjes gegeten. Hij weegt nog maar 4,4 kilo, er moet echt heel wat bij :( hij ligt nou heerlijk op mn vriend een beetje te dutten (die kan geen tv meer kijken zo met die kap voor zn neus) :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:03

Wat zijn jullie lief voor hem <3

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:49

jen schreef:
Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan, echos gemaakt en van alles naar het laboratorium gestuurd. Geen idee of ze op fip getest hebben maar ik denk dat ze eigenlijk wel alles hebben proberen uit te sluiten. Meneer is weer mee naar huis, hopelijk komt hij wat bij van de sonde voeding %)

Enig idee wat de albumine/globuline (a/g) ratio is van zijn bloeduitslag?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 07:14

Evi84 schreef:
Enig idee wat de albumine/globuline (a/g) ratio is van zijn bloeduitslag?

Deze is 0,7
Alles is zit tussen de normale lijnen behalve de ggt, dit kwam door het weinig eten wat hij binnen heeft gekregen legde de dierenarts mij uit.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:27

jen schreef:
Deze is 0,7
Alles is zit tussen de normale lijnen behalve de ggt, dit kwam door het weinig eten wat hij binnen heeft gekregen legde de dierenarts mij uit.

0,7 sluit fip absoluut niet uit. Enkel boven 0.8 is heel sterk sluitend om fip uit te sluiten. Ik heb trouwens een bengaal gekend die oculaire + droge fip had met een ag ratio van 0,7.

Eens ze een proef deden met gs, toen zagen ze hem op een 3tal dagen plots zienderogen opknappen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:55

Maar voor verdenking van FIP tellen meer factoren dan alleen de verhouding alb/glob. Als verder de waardes binnen de referenties vallen en de felv test is positief is FIP minder waarschijnlijk.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:36

Dat klopt, maar minder waarschijnlijk staat niet gelijk aan uitgesloten. Het klachtenpatroon wat men hier vermeldt, kan perfect bij beiden horen. Het ene is te genezen, het andere niet.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:22

Ik vertrouw de dierenkliniek waar ik naar doorverwezen ben door mijn eigen dierenarts. Ze hebben echos gemaakt, röntgenfotos, bloed meerdere malen getest. Als er verdenkingen zijn van fip dan zal de dierenarts daar heus wel aan gedacht hebben. Voor nu gaat het er om dat hij wat aansterkt en zelf wat meer gaat eten en we dan wel of niet een behandelplan gaan opstellen naar aanleiding van de uitslagen van het lab.
ik heb even alle symptomen van fip gekopieerd en erbij gezet of hij dit wel of niet heeft.

Natte vorm

Bolle buik: vocht in de buikholte. Geen last van, uitgesloten door echos en rontgen
Benauwdheid: vocht in de borstholte. Geen last van, echos rontgen

Droge vorm

De verschijnselen zijn afhankelijk van de organen die worden aangetast.
Troebele ogen, bloed of pus in de ogen bij een oogontsteking. Geen last van
Afwijkend gedrag, epileptische aanvallen, problemen met lopen bij een ontsteking van de hersenen en/of ruggenmerg. Geen last van
Benauwdheid bij aantasting van de longen. Geen last van
Geelzucht bij aantasting van de lever. Geen last van
Bleekheid bij bloedarmoede. Geen last van, bloeduitslagen tonen geen bloedarmoede
Nierfalen bij aantasting van de nieren.
Etc. Geen last van, urine onderzoek was goed.

De sondevoeding gaat goed, we zitten nou op de 36 ml per voeding beurt. We voeden hem nou 4x daags om de 6 uur. Morgen gaan we naar de 40ml. Hij vind zn kap heel erg vervelend, hij is dat ding echt al helemaal beu maar helaas kan die echt niet af ;( . Hij ligt het liefst de hele dag bij ons, op ons of tegen ons aan. We verwennen hem goed en ik hoop dat de dierenarts morgen iets van uitslagen heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:16

Fijn dat het in elk geval geen FIP is, dat is zo'n rotziekte.

Hoe gaat het verder? Eet hij al wat meer/houdt hij het binnen?

Sterkte!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:43

De sondevoeding blijft goed binnen, gelukkig kunnen we nou de emeprid ook via de sonde geven dan wordt hij er niet beroerd van. Vast voedsel heeft hij gister goed gegeten en vrijdag avond ook nog wat, vandaag wil hij niet veel eten. Ik weet niet of dit ook komt door de sondevoeding (hij at al twee weken bijna niks en krijgt nou 4x daags bde sondevoeding binnen misschien is zn maag ook gewoon vol ofzo), hij komt wel kijken als ik de andere kat eten geef maar haalt zn neus op als ik hem iets aanbied. Ik hoop dat dit wat beter gaat worden, gelukkig kan ik 24/7 de kliniek bellen voor advies en vragen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 11:42

Vannacht toch twee keer overgegeven, toch zn sonde voeding gegeven om half 6 dit is er in gebleven. Net overleg gehad met de kliniek en we gaan toch starten met prednison in de hoop dat hij wat op knapt. Mocht hij hier niet beter van worden dan hebben we alles geprobeerd binnen onze mogelijkheden en gaan we afscheid nemen van hem |( hele moeilijke beslissing maar ik wil niet dat leven lijden wordt en op dit moment zie ik het echt somber in voor hem. Ik hoop natuurlijk op een wonder, we blijven hem heel veel liefde geven <3