Muizen houden.. aantal vragen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:59

Ts zegt in de OP dat ze liever geen ander hok wil :)

Mijn gerbils mochten in mijn vorige huis ook los door de woonkamer :D kei gezellig en ze waren ook mega tam. Zelf wil ik dat niet meer, hoe goed je ook oplet en hoe snel je ook ingrijpt of schoonmaakt, schade krijg je er van want dat plasje om het territorium te markeren dat wordt toch gedaan, dat knaagje aan de kast hier, even proeven aan het bankstel daar... geef ze 2 seconden.
Tegenwoordig heb ik ze in een 150x40x60 terrarium zitten, en ik heb een ouder budget bankstel met een hoes erover waar ik met ze op ga zitten waarvan het niet erg is als er wat mee gebeurd (plasje erop = hoes in de was, knaagjes eraan = niet erg).

_Karlijn

Re: Muizen houden.. aantal vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:03

Nou mijn gerbils had ik nooit meer terug gezien als ik ze los had gelaten _O- en als ik zie zou zien, niet meer kunnen pakken :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:08

Telpeva schreef:
Ts zegt in de OP dat ze liever geen ander hok wil :)

Klopt, maar dat kan altijd bijgesteld worden indien je dé ideale match qua diertje tegen komt!

Telpeva schreef:
Tegenwoordig heb ik ze in een 150x40x60 terrarium zitten, en ik heb een ouder budget bankstel met een hoes erover waar ik met ze op ga zitten waarvan het niet erg is als er wat mee gebeurd (plasje erop = hoes in de was, knaagjes eraan = niet erg).

Nou eh... Dan zou ts toch ook een ander hok moeten voorzien want die is geen 150x40x60 en eerlijk 100x50 vind ik persoonlijk ook niet geschikt voor gerbils.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:23

Ik vind 100 bij 50 ook wel aan de kleine kant, of i.i.g. een minimum. Ik heb geen ervaring met muizen maar met gerbils (niet van mijzelf). Die heb ik gezien in dit formaat hok en daar ging het bij mij op den duur wel 'knagen' ( :') ) of het wel voldoende voor hen was. Muizen zijn kleiner maar het gaat denk ik vooral om de snelheid/bewegelijkheid. Ik weet door mijn gebrek aan ervaring met muizen niet of muizen minder snel/bewegelijk zijn dan gerbils?

Je kunt indd. wel creatief zijn met de inrichting en zorgen voor veel klim/klauter mogelijkheden. Maar ik zou dit een twijfel geval vinden, ook omdat muizen waarschijnlijk beter gedijen in groter groepsverband en dan zou ik toch neigen naar zoveel mogelijk ruimte. Kun je niet eens rondkijken op marktplaats? Nieuwe (vooral de grotere) hokken zijn enorm duur maar op marktplaats vind ik dat je soms als je geluk hebt nog weleens iets heel moois kan tegenkomen voor veel minder geld. Alleen werkt 'haast' daarbij niet zo goed, want je moet het maar net op dat moment tegenkomen. Anders zou je eventueel kunnen beginnen in dit hok en dan om je heen blijven kijken of je evt. nog iets anders tegenkomt.

M.b.t. ratten, ik neem aan dat je dan zo'n glazen terrarium bak hebt, dat is inderdaad voor ratten niet geschikt. Je gokt dat de geur geen probleem is, dat is denk ik ook iets wat je eigenlijk moet meemaken in de praktijk om te beslissen of dat voor jou een prima geur is of toch too much. Ik kan me wel voorstellen dat omdat er minder luchtcirculatie in zo'n bak is, geuren zich makkelijker kunnen ophopen in de kooi. En bij meer bodembedekking de geur nog sneller gevangen kan zijn, terwijl voor muizen veel bodembedekking juist wel fijn kan zijn (denk ik). Ik zou dan i.i.g. een goed absorberende bodembedekking gebruiken. Is zaagsel niet wat te stoffig voor muizen? Ik zou eerder denken aan Bodembedekking op basis van katoen, papier, hennep of maïs. De tip van Faelynn om stukjes in de ruimte af te zetten vind ik ook wel goed, dat zijn denk ik ook dingen die je in de praktijk nog meer kunt 'proberen' en 'uitvinden'.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:13

Little_Gift schreef:
Nou eh... Dan zou ts toch ook een ander hok moeten voorzien want die is geen 150x40x60

Hoezo? Zeg ik dat dat de minimale afmeting is, of dat ze dat moet gaan aanschaffen dan? Mensen begonnen over gerbils, en in mijn beleving zouden die ook in een hok van ts passen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:20

Telpeva schreef:
Little_Gift schreef:
Nou eh... Dan zou ts toch ook een ander hok moeten voorzien want die is geen 150x40x60

Hoezo? Zeg ik dat dat de minimale afmeting is, of dat ze dat moet gaan aanschaffen dan? Mensen begonnen over gerbils, en in mijn beleving zouden die ook in een hok van ts passen.

Dat vind ik dan weer niet, zoals ik al schreef in het deel dat je handiger wijze weg liet uit je quote :o

Anyway, back to TS:
Indien je nog openstaat voor een andere bak en je woont niet in NL, dan kan ik je absoluut aanraden eens te kijken naar degoe's!
Zijn super leuke diertjes!

Als je toch liever vasthoudt aan de bak van 100x50, dan zou ik het bij 3 muisjes houden. Die gaan daar hun ei wel in kwijt kunnen maar meer zou ik niet aanraden.
Jaren kleurmuisjes gehad en die zijn zeker ook tam te houden, alleen leven ze helaas niet lang... Maar dat is met een hamster niet anders natuurlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:02

Gerbils,

Heb zelf ratten gehad ook maar echt, gerbils waren uiteindelijk mijn favoriet.
Geur duidelijk minder, proper (hadden vaste toilethoek), leuk om te zien. En ook goed tam te krijgen

Dit was mijn groepje mannen :)
(ja de mandfoto was werkelijkheid, heb ze niet gefotoshopt in de mand)
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 23:32

Euhmm

Je zult een andere bak nodig hebben denk ik..

Maar wel eens gedacht aan cavia's?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 07:30

100x50x50 is prima voor een paar gerbils.
Je kunt een platform erin maken over de helft, onderin 20cm bodembedekking en op het platform een groot looprad en andere speeltjes.

@Art: wat een superleuke groep <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:36

Wat een schatjes Art!

En eens met Calippo, het is maar hoe je een hok inricht en wat je ze verder nog kan bieden. Je zou kunnen googlen naar gerbilarium voor voorbeeldfoto's hoe anderen het hebben ingericht.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:18

Ohhhh ja ik raad je ook gerbils aan, die vind ik stiekem nóg leuker dan muizen en je ruikt ze niet (muizen wel :+)

Ik heb zelf Mongoolse gerbils en bleke gerbils (de soorten wel in een apart terrarium natuurlijk)

Dit zijn mijn Mongoolse gerbils Kiri en Hazel

Afbeelding

Afbeelding

En dit is een van de bleke gerbils

Afbeelding

Echt een aanrader :)) en goed te houden in een 100x50x50!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:27

Die laatste is een Kleine Egyptische Renmuis aka Kleine Egyptische Gerbil, geen bleke Gerbil.
Die krijg je niet tam, hoogstens komen ze iets te eten uit je hand halen of komen ze bij je kijken als je in de kooi bezig bent maar het zijn zeker geen dieren om te hanteren en manipuleren.

Best is ook om ze in groep te houden dus minimum 4, beter zelfs 6.

Heb daar een hele kolonie van gehad en ook mee gefokt.

Hier zijn wel eisen qua minimumtemperatuur zoals minimum 18 graden, liever zelfs 20 graden en een hoekje met warmtelamp in het terrarium, is dan ook aan te raden.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:55

Little_Gift schreef:
Die laatste is een Kleine Egyptische Renmuis aka Kleine Egyptische Gerbil, geen bleke Gerbil.
Die krijg je niet tam, hoogstens komen ze iets te eten uit je hand halen of komen ze bij je kijken als je in de kooi bezig bent maar het zijn zeker geen dieren om te hanteren en manipuleren.

Hier zijn wel eisen qua minimumtemperatuur zoals minimum 18 graden, liever zelfs 20 graden en een hoekje met warmtelamp in het terrarium, is dan ook aan te raden.

Nope, dit is een bleke gerbil en ze zijn hartstikke tam :D

Ze lijken wel heel erg op elkaar ja :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 19:59

De Gerbillus perpallidus dan??
Bijzonder!
Waar heb je die weten te vinden???

Ik heb het destijds gestaakt en bij de Gerbillus Gerbillus gehouden omdat die al bijna onmogelijk was om te vinden toen _O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:21

Little_Gift schreef:
[url]Die laatste is een Kleine Egyptische Renmuis aka Kleine Egyptische Gerbil, geen bleke Gerbil.[/url]

Met het invoeren van de huisdierenlijst staat de Bleke gerbil er wel op, maar de Kleine Egyptische Renmuis niet... ik vermoed een naamsverandering door de verkoper wegens de negatief lijst.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:26

Een knaagdierfokker uit België heeft bleke gerbils (Gerbillus perpallidus). Daar komen deze ook vandaan. Hij fokt nog meer interessante knaagdieren :) Mijn degoes komen er ook vandaan. Ook fantastische dieren, maar totaal iets anders dan muizen hahaha.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:09

BulletjeBeer schreef:
Een knaagdierfokker uit België heeft bleke gerbils (Gerbillus perpallidus). Daar komen deze ook vandaan. Hij fokt nog meer interessante knaagdieren :) Mijn degoes komen er ook vandaan. Ook fantastische dieren, maar totaal iets anders dan muizen hahaha.

Maar goed ook, dat België niet aan die gekte meedoet, mogen ze daar ook nog zeker Russische dwerghamsters fokken/verkopen? :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 01:00

BulletjeBeer schreef:

In België dan nog!
Ben zelf van België en ben verdorie naar Nederland gereisd om mijn Kleine Egyptische Gerbils te halen :')
Zit er dan gewoon een fokker van bleke gerbils in België zelf :')

Degoe's inderdaad, die tipte ik hier reeds eerder! Zijn zo'n fantastische diertjes!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 20:35

Art_Ificious schreef:
Gerbils,

Heb zelf ratten gehad ook maar echt, gerbils waren uiteindelijk mijn favoriet.
Geur duidelijk minder, proper (hadden vaste toilethoek), leuk om te zien. En ook goed tam te krijgen

Dit was mijn groepje mannen :)
(ja de mandfoto was werkelijkheid, heb ze niet gefotoshopt in de mand)
[ Afbeelding ]

Een collega van mij zei laatst ook dat hij - als hij nog eens de kans krijgt om huisdieren te hebben - graag Gerbils wil. Hij heeft ooit in een dierenwinkel gewerkt en heeft erg goede herinneringen aan deze dieren. Lief, toegankelijk en ook hij zei dat ze aanzienlijk minder stinken (tot zelfs bijna niet).

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 19:38

Even een update, we hebben nog geen beestjes.. We zijn er nog niet uit :)) :')

Dochters wilt liever iets groters dan muisjes, en eigenlijk toch weleens en beestje dat je iets meer kan aaien.

Ik zelf neig nu naar 2 cavia's.
Daar weet ik ook veel meer vanaf!
En die zijn zoooo gezellig :+:

Maar we gaan er nog even rustig over nadenken.
0 haast. Eerst uitzoeken wat ze wilt. Of dat haalbaar is kwa ruimte (ze wilt ze op haar kamer, dus even kijken wat past/kan kwa verblijf).
En dan weer even uitzoeken wat deze precies nodig hebben kwa verzorging/hoe te houden :):)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:12

Cavia's zijn zo leuk! Jarenlang gehad en nog denk ik glimlachend terug aan het gepiep als je thuis kwam of de deur van de koelkast open deed. <3

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:16

Celebi schreef:
Cavia's zijn zo leuk! Jarenlang gehad en nog denk ik glimlachend terug aan het gepiep als je thuis kwam of de deur van de koelkast open deed. <3

Nou dat inderdaad!!!
Bij geritsel van een zakje :):) :)ddd *\%/*

Cavia's zijn zooooo leuk!
Maar.. Wel meer werk. Meer zorg. En daar moeten mijn dame en ik even over hebben samen. Of dat dat boor haar haalbaar is.
En of ze zoveel ruimte vrij heeft op haar kamer (ik wil geen beestjes in te kleine ruimte).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:18

Cavia's gaan ook goed op een kooi met meerdere verdiepingen, mits veilig vormgegeven <<)

Helaas is mijn man allergisch, anders had ik 100% cavia's gehad :))

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:23

VogeltjeM schreef:
Cavia's gaan ook goed op een kooi met meerdere verdiepingen, mits veilig vormgegeven <<)

Helaas is mijn man allergisch, anders had ik 100% cavia's gehad :))

Dat had ik inderdaad ook al gelezen! En een hok gevonden van 1 meter breed met 2 volledige verdiepingen O:)

Maar dan nog lijkt het me zo krap. Dan hebben ze al met al een goede vierkante meter :knuffel:

Gevoelsmatig moeten die beestjes meer ruimte hebben.
Vraag hierin geld dus. Hoever wilt dochters gaan?
Want dan gaat het tapijt eruit, en komt er zeil in haar kamer.
Komt er een 2verdiepingenhok, maar ook renpanelen. En dan zal ze ze elk moment t dat ze thuis is, los moeten laten.
Daar is ze over aan het nadenken :):)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:20

Aww ts volgens mij ben jij echt een dierenvriend dat je over al die dingen nadenkt, dat gaat ongetwijfeld helemaal goed komen met jouw voorbereiding.

Misschien nog een bruikbare tip, ik weet alleen niet hoe handig het is met cavia's want die heb ik zelf nooit gehad. Ik heb zelf ook knaagdier panelen waarmee je een ren kunt maken, ik gebruik ze daar alleen nooit voor :+ ik gebruik ze bijvoorbeeld om de +- vierkante meter bij de deur veilig af te zetten, of om een computer of stekkerkast met snoeren veilig te kunnen afzetten. Als je toch zijl overweegt dan vind je zoiets misschien ook leuk. Dan hebben de dieren niet een kleine ren om in los te lopen, dan hebben ze de hele kamer behalve die paar plekjes waar je ze echt niet wilt hebben.

De logica achter het afzetten van een stuk grond bij de deur is zodat mensen de deur wel kunnen openen en sluiten en de kamer in en uit kunnen, zonder dat er dieren een deur tegen zich aan krijgen of erger nog, geplet worden.