Konijn verlamde achterpoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:15

Ik lees al vanaf het begin mee, maar ik heb niet echt iets zinnigs te vertellen behalve dat ik toch even kwijt wil dat je een superlief baasje bent voor je konijn. Ik duim heel hard dat ze opknapt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:20

Ben benieuwd!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:06

Fijn dat jullie nu toch hoopvol zijn. Hopelijk knapt ze verder op. Het leven als binnenkonijn bevalt haar blijkbaar wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:09

Heb je meranox gekregen?

Wat ik doe met konijnen die moeite hebben met de spuit en aan de maat zijn. Is op mijn knieën gaan zitten en het konijnen tussen de benen. Ik pak ze bij de kaken.
Lukt dit allemaal echt niet, dan wil het ook nog wel eens werken om de medicatie door een beetje appelmoes te doen of door een beetje brood. Dat levert dan echt een hoop minder stress op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:31

Meelezer hier.
Ik heb helaas ook ervaring met EC maar ik geef ze panacur voor paarden (die met appelsmaak) . Dan hoeven ze maar heel weinig en ze vinden het lekker dus die ik het dan op een broodje.
Echter klinkt het bij jou toch meer als een ongeluk vind ik. Dat heb ik helaas ook eens gehad. Konijn sprong ergens onhandig vanaf (niet hoog) was accuut verlamt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 08:53

Wintu schreef:
Heb je meranox gekregen?

Wat ik doe met konijnen die moeite hebben met de spuit en aan de maat zijn. Is op mijn knieën gaan zitten en het konijnen tussen de benen. Ik pak ze bij de kaken.
Lukt dit allemaal echt niet, dan wil het ook nog wel eens werken om de medicatie door een beetje appelmoes te doen of door een beetje brood. Dat levert dan echt een hoop minder stress op.

Meranox, wat is dat?? Even googlen.

Goede tip om zo eens te proberen, maar ze wordt al minder, ze merkt dat ik ook een pittig baasje ben hahaha.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 08:58

Mungbean schreef:
Meelezer hier.
Ik heb helaas ook ervaring met EC maar ik geef ze panacur voor paarden (die met appelsmaak) . Dan hoeven ze maar heel weinig en ze vinden het lekker dus die ik het dan op een broodje.
Echter klinkt het bij jou toch meer als een ongeluk vind ik. Dat heb ik helaas ook eens gehad. Konijn sprong ergens onhandig vanaf (niet hoog) was accuut verlamt.

Goede tip, ga ik zeker even bekijken.
Ik denk ook steeds meer aan een ongeluk of verspringen.
We hebben nog even gekeken om het mannetje bij haar te plaatsen.
Maar we merken dat warmte en rust haar goed doen. Is even rot, haar boeit het niet. Voor hem vind ik het rotter. Maar ook hij lijkt er redelijk goed mee om te gaan. Als zij weer helemaal opknapt, zal ik ze opnieuw moeten koppelen en ben heel erg bang dat dan weer wat gebeurd. Maar goed,dat is voor later.

Dank jullie wel, ik doe wat ik kan. Ik ben blij dat ik haar gister mee terug kon nemen. Dik een maand geleden mijn pony in moeten laten slapen en dit daar nog bovenop is echt gewoon ***

Opzicht vanmorgen is t stabiel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:21

jesito schreef:
Wintu schreef:
Heb je meranox gekregen?

Meranox, wat is dat?? Even googlen.

Goede tip om zo eens te proberen, maar ze wordt al minder, ze merkt dat ik ook een pittig baasje ben hahaha.

Meranox wordt vaak gegeven bij vermoeden van EC. Het heeft dezelfde werkende stof als panacur, maar dan in vloeibare vorm :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 10:15

Het is een zelf afgevuld flesje door de dierenarts. Daar staat panacussuspensie op. Zo staat het ook op de factuur.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:38

Ik weet trouwens niet welk spuitje je gebruikt, ik gebruik die van 1ml. Die kan ik makkelijker achter de voortanden ‘friemelen’.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 11:27

Nee ik heb grotere omdat ik meer vloeistof nodig heb, iets met een zwaar konijn ofzo

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:47

jesito schreef:
Nee ik heb grotere omdat ik meer vloeistof nodig heb, iets met een zwaar konijn ofzo

Mijn fransoos was 6kg, ik gaf haar zoals voorgeschreven de eerste 2 weken de dubbele dosis maar ik kreeg die spuiten van 3ml bijna niet in haar bekkie, vandaar mijn opmerking :-)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:02

Zam_Cas schreef:
jesito schreef:

Mijn fransoos was 6kg, ik gaf haar zoals voorgeschreven de eerste 2 weken de dubbele dosis maar ik kreeg die spuiten van 3ml bijna niet in haar bekkie, vandaar mijn opmerking :-)

Dat is iid onhandig, omdat een konijn van 6 kilo 3 ml moet hebben en dat zit dat spuitje vol en dan is het onhandig te hanteren. Gebruik ik 10 ml spuitjes voor of kleiner spuitje met een speen, omdat ik dat handiger vind als ze de kaken niet van elkaar willen :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 17:10

6 kg is helemaal een bonk.
Klara is ruim 4 kg, maar als dat tegenstribbelt is daar moeilijk hou vast op te vinden.
Zij krijgt 3.2 ml panacur 2x per dag en na 2 weken mag ze waarschijnlijk naar 1x per dag.

Het gaat nog steeds hetzelfde. Soms wat meer beweging.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:16

jesito schreef:
Klara is ruim 4 kg, maar als dat tegenstribbelt is daar moeilijk hou vast op te vinden.
Zij krijgt 3.2 ml panacur 2x per dag en na 2 weken mag ze waarschijnlijk naar 1x per dag.

Ik kijk vaak even op Koningin Wilhelminapark. Hier staat idd ook de plotselinge verlamming. Misschien vind je het ook interessant en misschien ken je het al. Hier de link iig

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... iculi.html

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:41

jesito schreef:

4 kilo is ook veel konijn hoor, dat is gewoon pittig. En een dwergje kan ook pittig zijn. Ik zag er na de enting uit alsof ik met een leeuw gevochten had, mijn kleine voedster ging altijd compleet door het lint. Konijnen zijn geweldig, al wens je soms dat ze even wat meewerken. En vooral twee keer per dag een flinke dosis geven is niet makkelijk.

Blijft ze goed eten? Stabiel met wat meer beweging is goed, denk ik :-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:15

Vind haar nu wat rustig naar mijn zin maar heeft wel weer wat meer kracht in de achterpootjes, trekt ze vaak eronder en zet zich af. Het ontbreekt aan kracht.
Ze eet nog wel goed, ze wast zich en gromt soms als een herder en weet niet of dat ongemak of frustratie is.
Je merkt dat het gewicht vaak teveel is voor die voorpoten.
Ze beweegt ook veel met het staartje.
Leggen haar ook vaak op een deken in de keuken om haar wat te prikkelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:53

Zoveel ml is gewoon ook echt lastig.
Mijn dierenarts vond mijn vinding wel een goed idee.
Bij de paardenpasta is het maar een drupje dat je nodig het voor een konijn.

Ik hoop dat ze opknapt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:26

imaudy schreef:
Ik zat even te zoeken op internet. E. Cuniculi is meestal de oorzaak.

Wij hadden dit in juli met een Duitse Reus van 4-5 maanden.
Lag verlamd 's morgens in de regen, heel zielig.
Ik moest op zaterdagmorgen naar een dierenarts 50 km verderop.
En zij zei inderdaad E. Cuniculi.
Wij hebben haar in laten slapen, € 230.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 08:57

Vanmorgen is ze iets te tam voor wat ik graag zie, maar gisteravond was ze ineens heel actief. Kan ook een katertje zijn daarvan, met spierpijn enzo.
Ze eet wel maar niet meer zo enthousiast als eerst.
Moet vandaag de hele dag werken, mijn man is wel redelijk optijd thuis.

Als zij helemaal verlamd zou liggen en niets meer kan, dan houd het idd op.
Ook dwangvoeren zal ik niet zomaar meer opstarten.
Wel krijgt ze sinds gister nog ciseral erbij. Door de weinig beweging had ik het idee dat haar darmen ook weinig actie vertoonde. Maar ben ook niet zo heel gek op de ciseral als ik eerlijk moet zijn.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:26

Klinkt niet zo goed om eerlijk te zijn.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:14

Goed dat je cisaral hebt, hoe zijn haar keutels? Eet ze haar blindedarmkeutels nog op?
Als ze gisteren heel actief was, zou ik nu denken dat ze moe is. Het vraagt heel wat van zo’n lijfje. Ik heb al zoveel konijnen met EC behandeld, mijn gevoel van hoop en vrees kon per uur wisselen. Ik ben blij dat ze de tijd krijgt.

Van panacur kunnen ze misselijk worden, wellicht speelt dat ook mee?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 20:16

Ben minder enthousiast.
Ze is super grumpy en vreet me bijna op. Medicatie krijg ik er echt amper in, zeker die panacur.
Zijn ook gewoon bijna 7 ml aan medicatie die erin moeten. Het is echt een gevecht.
Ook heb ik het idee dat ze pijn of in ieder geval ongemak heeft.
Ik ga morgen weer overleggen met de dierenarts als het nog zo is en wil morgen na het werk nog even met haar terug gaan. Maar ik ben echt te einde raad. Ik denk echt nog steeds dat er echt iets heel erg mis is in die rug.
Ze eet wel, maar met minder enthousiasme dan dat ik van haar gewend ben.
Had even gehoopt dat ze gister teveel had gedaan en nu het katertje ervan.
Vind het vooral heel sneu. Moet morgen werken en kan dan pas na t werk gaan helaas.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:57

jesito schreef:
Ben minder enthousiast.
Ze is super grumpy en vreet me bijna op. Medicatie krijg ik er echt amper in, zeker die panacur.
Zijn ook gewoon bijna 7 ml aan medicatie die erin moeten. Het is echt een gevecht.
Ook heb ik het idee dat ze pijn of in ieder geval ongemak heeft.
Ik ga morgen weer overleggen met de dierenarts als het nog zo is en wil morgen na het werk nog even met haar terug gaan. Maar ik ben echt te einde raad. Ik denk echt nog steeds dat er echt iets heel erg mis is in die rug.
Ze eet wel, maar met minder enthousiasme dan dat ik van haar gewend ben.
Had even gehoopt dat ze gister teveel had gedaan en nu het katertje ervan.
Vind het vooral heel sneu. Moet morgen werken en kan dan pas na t werk gaan helaas.

7 ml in een keer of verdeel je het over twee beurten.

Je kan het door wat appelmoes mengen of wortelhapje, dan willen ze het nog wel eens eten.

Als je het echt zeker wilt weten, dan foto.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 22:07

Die 7 ml is de pijnstilling, ciseral en de panacur.
Nu heeft ze volgens mij een blaasontsteking erbij. Vandaar dat ze zo rustig is. Ik had gelukkig nog ab staan dus die krijgt zo nu ook. Morgen weer verder kijken. Maar als het morgen niet zint ga ik haar uit haar lijden verlossen want nu is het wel sneu aan t worden. Hopelijk werkt die ab snel.