Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:36

prugelpiet schreef:
Maar het is niet aan de dierenarts om te beslissen wanneer het genoeg is geweest, hè? Die keuze heb je als eigenaar nou eenmaal zelf te maken.

Prima dat de dierenarts het moeilijk vind, maar aangeven wanneer het gaat gebeuren is in deze situatie aan de eigenaar.

Met de eerste zin niet helemaal eens. In dit geval wel. Maar vaak genoeg mensen die om iets 'simpels' bij ook willen grijpen naar inslapen omdat het gewoon lastig is en veel geld kost.
Dat het naar is om te doen, ja logisch. Maar het daarom niet doen en het lijden van dieren verlengen ga je ook je rol als DA voorbij vind ik....

In geval van de TS wel. Al had ik die hond al lang een lekker warm dekentje op gedaan ipv er over te denken eerlijk gezegd. Mocht deze dierenarts er niet voor instaan om in te slapen, dan kijken of je bij een andere terecht kunt. En het filmen is sowieso heel goed om te doen, zodat je kan laten zien hoe ze is als er geen vreemden in de buurt zijn.

Sassy4barrel

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:11

Ik heb pas mn bijna 15 jarige herder laten inslapen. En ze was mentaal nog heel goed en dan is het zo een moeilijke beslissing. Want dat koppie sleept het hele oude lijf mee wat eigenlijk al op is. Ik vind dat je als eigenaar dan de streep moet trekken van waar geniet ze nog van haar leven en waar heeft ze pijn ook al laat ze dat niet snel merken. Zodra het genieten bijna op is en ze pijn gaat hebben trek ik de grens. Ze heeft een mooi leven gehad. Vol liefde en zonder pijn. DIe paar maanden extra ; waar ik haar niet kan missen maar waar zij pijn lijd ; daar moet ik hard zijn voor mezelf. Ik heb 3 x een afspraak gemaakt om haar in te laten slapen en 2 x afgebeld en de derde keer was het moeilijk maar ben zo blij dat ik het dit moment heb gekozen voordat ze ging lijden. Zij had ook een tumor in haar tepel en je kon lichamelijk ook zien dat ze op was en kleine dingen als zand eten, niet meer op haar favoriete botje knauwen daaraan kon je het merken. Maar kwam ze bij de dierenarts of pak je een bal of stok in de hand dan was ze ineens als een jonge hond. Sorry heel verhaal. Maar ik wil zeggen dat je zelf kan beoordelen wanneer het tijd is. De dierenarts ziet haar alleen op de momenten waar de hond zich sterk houd en ik vind het ook niet eerlijk van de dierenarts dat ze niet op jouw oordeel en jouw verhaal afgaat en alleen op wat zij ziet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:23

He bah, wat naar TS. Zoals ik je berichten interpreteer zou ik er voor kiezen om haar te laten gaan. Maar waar je niet op zit te wachten, is om naast dit moeilijke besluit je DA er ook nog van te moeten overtuigen.

Ik zou wat korte filmpjes maken en voor jezelf besluiten wat je wil doen. En als je eruit bent, de filmpjes laten zien en vragen of deze DA de euthanasie wil uitvoeren. En zo niet, hier voor een andere DA benaderen met jouw toelichting en dezelfde filmpjes.

Wat lastig, pijnlijk en verdrietig. Heel veel sterkte.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:33

Ik zou eerst een jas en een warmtemat proberen. Mocht je na een week nog geen enkele comfort zien dan is het mogelijk toch haar tijd.

Dit is trouwens een heel fijne warme maar lichte jas (weinig druk op lijf ivm slaapzakkenvulling zo voelt het). Non stop dogwear Glacier jas.
https://varuste.net/nl/p115045/non-stop ... gLn5PD_BwE

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 18:47

Bedankt voor de tip van de jas. Ben al gaan kijken bij ons in de winkel maar daar was de keuze eerder beperkt. Ik moet ook zien dat de sluiting niet in de buurt van de ontsteking komt zodat het niet schuurt.

Vandaag had ze wel een redelijke dag. Ze is ook niet meer uitgeschoten naar de andere hond.
Het was hier vandaag droog met een zonnetje en dat merk je aan haar. Nat en koud is veel slechter.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:52

Mooi om te horen :-)

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:57

Laibadji schreef:
Bedankt voor de tip van de jas. Ben al gaan kijken bij ons in de winkel maar daar was de keuze eerder beperkt. Ik moet ook zien dat de sluiting niet in de buurt van de ontsteking komt zodat het niet schuurt.

Vandaag had ze wel een redelijke dag. Ze is ook niet meer uitgeschoten naar de andere hond.
Het was hier vandaag droog met een zonnetje en dat merk je aan haar. Nat en koud is veel slechter.

Je kan ook kiezen voor een truitje zonder sluiting, zoals de Jumppa van Pomppa, of eventueel de Sporti.

Veel sterkte met je hond!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:12

Een dierenarts hoort geen problemen te hebben met euthanaseren.
Tuurlijk mag je als mens emoties hebben, maar letterlijk aangeven problemen te hebben met euthanaseren als dierenarts... Ai! :n

Welllicht kan ze het een collega laten doen als het haar zoveel moeite kost, maar het uitstellen om die reden is absoluut not done.
Om nu weer te gaan lappen met jasjes en truitjes bij een dier dat zo op en versleten is, puur en alleen omdat de dierenarts te beroerd is de spuit te zetten, Nee. Zou mijn keuze niet zijn als je het dier voorop stelt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:21

Een erf hond moet je niet alleen een truitje aandoen maar echte waterdichte goede jas.

Die van ons wat eigenlijk duur maar stond op mp nog gloednieuw aangeboden. Dus kijk eens voor een goede jas op marktplaats

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:31

Lieve TS, ik geloof niet dat een jas jouw hond heel veel comfort gaat brengen.
Zeker als ze dit niet gewend is.. en als zo’n jas nat of vochtig wordt (logisch bij een buitenhond) werkt het alleen maar averechts.

Je hond heeft een heerlijk leven gehad en als de koek op is dan is het aan ons om te kiezen voor een waardig einde..
hoe vreselijk moeilijk die beslissing ook is. Vaak is een dag te vroeg beter dan een dag te laat..

Jammer dat jouw dierenarts hier niet objectief naar kan kijken en haar eigen gevoel mbt het inslapen van een dier laat meespelen.

Ik heb mijn hond vorige week moeten laten gaan en mijn dierenarts moest twee honden in 10 minuten tijd laten inslapen.. ik vroeg haar hoe ze daarmee omging want dat gaat je ongetwijfeld niet in de koude kleren zitten. En toen vertelde ze dat ze na een dergelijke dag zeker een traantje laat als ze thuis bij haar eigen hond is.. maar dat de dankbaarheid overheerst dat ze dit kan doen voor de dieren.. een waardig afscheid geven als het einde daar is om verder lijden te voorkomen.
En dat is precies zoals het zou moeten zijn…
Tenminste dat vind ik..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:37

-Namiro- schreef:
Lieve TS, ik geloof niet dat een jas jouw hond heel veel comfort gaat brengen.
Zeker als ze dit niet gewend is.. en als zo’n jas nat of vochtig wordt (logisch bij een buitenhond) werkt het alleen maar averechts.

Je hond heeft een heerlijk leven gehad en als de koek op is dan is het aan ons om te kiezen voor een waardig einde..
hoe vreselijk moeilijk die beslissing ook is. Vaak is een dag te vroeg beter dan een dag te laat..

Jammer dat jouw dierenarts hier niet objectief naar kan kijken en haar eigen gevoel mbt het inslapen van een dier laat meespelen.

Ik heb mijn hond vorige week moeten laten gaan en mijn dierenarts moest twee honden in 10 minuten tijd laten inslapen.. ik vroeg haar hoe ze daarmee omging want dat gaat je ongetwijfeld niet in de koude kleren zitten. En toen vertelde ze dat ze na een dergelijke dag zeker een traantje laat als ze thuis bij haar eigen hond is.. maar dat de dankbaarheid overheerst dat ze dit kan doen voor de dieren.. een waardig afscheid geven als het einde daar is om verder lijden te voorkomen.
En dat is precies zoals het zou moeten zijn…
Tenminste dat vind ik..

Heel mooi verwoord, je post.

En sterkte gewenst met jouw verlies. :(:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:41

Andere dierenarts bellen

Waarom moet een dier helemaal kapot voor het ingeslapen wordt. Alsof jullie voor de lol zouden laten inslapen.

Ik hoor van mijn dierenartsen altijd dat ze blij zijn dat ik vrok snel de knoop doorhak voordat het dier er rot aan toe is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 07:23

Wij hebben na de zomer onze herder x border collie laten inslapen. 13 jaar en vol artrose door het gehele lijf. Kop nog goed maar lijf volledig op. Een lijf vol artrose 24/7 een jas aan doen is echt je dier kwellen!!! Alles doet al pijn en dan krijgen ze ongewone druk er nog eens bij. Vrijwel elke jas belemmerd wel ergens in bewegingen maken. Wil je dat echt een oudje vol artrose aan doen? Door zitten, liggen, lopen, schudden enz verschuift zo'n jas ook gerust. Wie gaat deze jas dan direct goed leggen?
Ik ben absoluut geen tegenstander van een goede jas en gebruik er zelf ook voor mijn honden. Heb diverse merken en niet 1 die ik zonder toezicht aan zou laten. Echter ook niet 1 die ik aan zou doen als het lijf de gehele dag zo pijnlijk is omdat het gewoon op is. Het is altijd een druk die ze niet kennen, trekt ergens aan het lijf want als het los zit dan draait en keert het helemaal dus het moet druk geven.
Leuk idee maar persoonlijk zeg ik absoluut niet haalbaar en geef de hond eeuwige rust. Wij hebben onze dierenarts bewust hem 2x laten bevoelen begin dit jaar zodat ze wist hoe het zat qua botwerk. Ze gaf ook aan omdat ze dat wist en weet dat wij liever 1 maand te vroeg zijn dan een paar uur te laat dat ze helemaal achter ons besluit stond. Hij zal ook nog ongeveer geweest zijn zoals jou hond nu is. Ik blijf er echter bij dat honden niet weten of ze 14 of 14,5 jaar geworden zijn. Mijn herinneringen blijven wel. Ik herinner hem als een fijne en fantastische hond die gelukkig oud geworden is en toen hij nog maar 10 minuten kon wandelen rustig ingeslapen is. We hebben geen herinneringen aan een strompelende hond die pijnlijk sjokt en probeerd nog de overkant van de weg te halen. Ik heb intens medelijden met dieren die zo ver af moeten takelen voordat een eigenaar eens durft te zeggen dat het genoeg geweest is. Dat wij honden goed verzorgen als huisdieren maakt dat ze vaak heel oud kunnen worden, hoeveel ze ook mankeren. Gelukkig is ooit euthanasie uitgevonden zodat ze niet op het eind hoeven te lijden omdat wij ze zo goed kunnen verzorgen en ondersteunen opvele gebieden. Daar waar het voor ons op houd qua zorg/medicatie geven kunnen we nu waardig afscheid nemen zonder een lange lijdensweg

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:17

dierenfan schreef:
Ik blijf er echter bij dat honden niet weten of ze 14 of 14,5 jaar geworden zijn. Mijn herinneringen blijven wel. Ik herinner hem als een fijne en fantastische hond die gelukkig oud geworden is en toen hij nog maar 10 minuten kon wandelen rustig ingeslapen is. We hebben geen herinneringen aan een strompelende hond die pijnlijk sjokt en probeerd nog de overkant van de weg te halen.

Ik houd zelf ook voor ogen liever een dag te vroeg, dan een dag te laat. Ik kan er zelf ook absoluut niet tegen om dieren te zien lijden, dus ik heb het nooit goed begrepen waarom mensen vaak te lang door blijven dokteren. Maar jij verwoord hem zo mooi.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:07

Nogmaals, trilt de hond echt van de kou? Of van de pijn..? Voeld ze koud aan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:18

Laibadji schreef:

"Vandaag had ze een redelijke dag". De koude dagen zijn dus echt slechte dagen? Dan doe je het voor niemand meer.. in dit geval hoog uit voor de dierenarts.

Een chronische tepel ontsteking kunnen we allemaal wel inschatten dat dat geen pretje is. Maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoe pijnlijk artrose is :=
Met een jasje ga je haar niet comfortabel krijgen.

Ik snap dat het dubbel is als je dierenarts zo reageert maar ze zegt zelf dat ze het niet leuk vindt en het liever uitstelt. Ze zegt niks over het feit hoe de hond daadwerkelijk is.
Het is ronduit belachelijk dat zij zo reageert. Ik zou een heel duidelijk gesprek aan gaan met de dierenarts of snel een andere zoeken.

Deze hond heeft veel pijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:20

Ik snap niet van hoe je van de dierenarts wil niet inslapen naar ik kijk naar een jasje draait.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:30

BigOne schreef:
Ik snap niet van hoe je van de dierenarts wil niet inslapen naar ik kijk naar een jasje draait.

Als je de openings post leest zie je dat TS daar ook al een jas benoemd als mogelijke oplossing tegen de kou/winter.

En er worden hier nogal wat aannames gedaan dat de hond volgens sommige continu veel pijn zou hebben, en nog beter gister ingeslapen kan(op basis van veelal eigen ideeen die op TS geprojecteerd worden van eigen honden die ook dood gemaakt zijn), terwijl TS toch ook schrijft dat de hond pijnmedicatie krijgt. En doen uitspraken en aannames over een dierenarts alsof dat alleen maar een onmens is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:46

Sabri schreef:
BigOne schreef:

Als je de openings post leest zie je dat TS daar ook al een jas benoemd als mogelijke oplossing tegen de kou/winter.

En er worden hier nogal wat aannames gedaan dat de hond volgens sommige continu veel pijn zou hebben, en nog beter gister ingeslapen kan(op basis van veelal eigen ideeen die op TS geprojecteerd worden van eigen honden die ook dood gemaakt zijn), terwijl TS toch ook schrijft dat de hond pijnmedicatie krijgt. En doen uitspraken en aannames over een dierenarts alsof dat alleen maar een onmens is.

Pijnmedicatie houdt ook een keer op, ondanks medicatie kan een hond toch pijn hebben.
Als je leest hoe TS de hond beschrijft is de hond niet comfortabel meer en is het bijna onmogelijk dat nog voor elkaar te krijgen. Voor mij is dat een voorwaarde, een dier moet comfortabel kunnen zijn anders houdt het op.
Helaas hebben meer mensen ervaring met 'honden dood maken', net of je dat voor je lol doet omdat je je hond zat bent. Ik kan je uit de droom helpen, dat doe je niet voor lol maar uit liefde voor je hond omdat je niet wil dat hij nog langer lijdt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:54

@sabri: de hond staat op maximale dosering pijnstilling en als het koud is is dat niet voldoende, dat schrijft TS.
Dat wil niet zeggen dat als het wat warmer is, de pijn er niet is, het zal zich wellicht minder laten zien of de signalen worden misschien minder goed herkend.

Ik ben het eens met Esther, je dier inslapen doet niemand voor de lol maar uit liefde voor het dier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:56

Het issue is vooral dat de kwalen van de hond extra opspelen bij koude. Dat TS dat dus toch nog probeert op te lossen om te kijken of een beetje extra warmte straks misschien heel simpel de oplossing is, is niet verkeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:22

Maar het dier zit dus op maximale pijnstillers! Hoever ga je.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:27

Gini schreef:
Het issue is vooral dat de kwalen van de hond extra opspelen bij koude. Dat TS dat dus toch nog probeert op te lossen om te kijken of een beetje extra warmte straks misschien heel simpel de oplossing is, is niet verkeerd.

Naar aanleiding van wat ik met name van TS lees over haar hond vind ik het persoonlijk heel verdrietig dat zij het besluit tot inslapen nog niet heeft genomen.
En is het beestje dan wel een keer ingeslapen krijg je schuld gevoel als je nuchter terug denkt aan de laatste periode van je hond. (Dit uit eigen ervaring meegemaakt, ondanks het boekje dat ik van de dierenarts meekreeg dat ik kreeg ter overdenking getiteld 'Ben ik te vroeg') Nou, ik was te laat met de knoop doorhakken en als dat indaalt bij je voelt dat echt k.T.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:55

BigOne schreef:
Maar het dier zit dus op maximale pijnstillers! Hoever ga je.

Die beslissing zal helaas iedereen ooit eens voor zijn eigen dier moeten maken. Als het puur alleen de koude is, weet je dat snel genoeg. Een jas gaat er geen week over doen om te werken. Als extra warmte niet meteen verbetering brengt, dan is alleen de temperatuur dus niet het issue. En zo zul je dan toch tegen die vreselijke beslissing opbotsen.
Maar ik vind niet dat TS een schuldgevoel aangepraat moet worden omdat ze toch nog iets wilt proberen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 18:59

Of ze koud heeft van de pijn is momenteel moeilijk te zeggen. Ik vermoed van de koude. Het is hier de laatste dagen eigenlijk mooi weer geweest. En zoals ik al aangaf lijkt het momenteel iets beter.
Net alsof ze weet dat ik dit topic heb aangemaakt.

Ik blijf worstelen. Mijn man krabbelt nu eerder terug. Zegt: ze is nog te goed. Als ik dan zeg: wat ga je doen haar volledig laten aftakelen?
Dan krijg ik wel als antwoord trek er uw plan mee. Ik weet uit ervaring dat hij hier moeilijk beslissingen kan in nemen. Zo heb ik de beslissing genomen om zijn vroegere oude hond in te laten slapen die enorm afzag door kanker.

Zo komt het altijd in mijn balkje terecht en lijk ik voor niemand goed te doen. Zoals hier ook al gezegd, ik wil niet overkomen als: ze wil van haar hond af. Tuurlijk niet. Maar als ik haar bij iedere loop pas zie manken of haar zie worstelen om recht te komen na lang liggen denk ik: ocharme beestje toch. Mensen die bij ons langskomen zien ook dat ze achteruit gaat en vinden het stilaan ook zielig.

En daar sta ik dan alleen om de beslissing te nemen en de belangrijkste mensen die zeggen: nee nog te goed. Had het van mij afgehangen had ik het al gedaan.