In huis plassende katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plast jouw kat soms in huis?

Mijn binnen en buiten kat is proper.
46 (30%)
Mijn binnen kat is proper.
70 (46%)
Mijn binnen en buiten kat gaat soms naast de bak.
10 (6%)
Mijn binnen kat gaat soms naast de bak.
23 (15%)
Mijn kat weigert volledig op de bak te gaan.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 149

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:46

xMoniique schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met een kater (gecastreerd) die enkel in bed plast?
Ik heb een poes en een kater van 1,5 jaar oud en de kater plast sinds een halfjaar in bed terwijl hij wel gewoon poept op de bak. Ik heb drie bakken staan die goed schoon gehouden worden.
Hij doet het echt alleen op bed. |(

Is hij wel gecastreerd?
Met een kater zou ik het al helemaal willen uitsluiten dat er geen blaasproblemen zijn.

Bij veel praktijken kun je gewoon urine inleveren aan de balie. Als het goed is, is het goed. Als er toch iets uit komt en er is medicatie nodig, dan willen ze hem wel eerst op consult zien.

Katkor kun je gebruiken om het opte vangen, gewoon bij de Petsplace te koop. Wel even bellen naar de dierenarts hou oud zij de urine willen hebben, de richtingen wisselen daar nog wel eens in. Het mag niet te oud zijn want dan kan het een valse uitslag geven.

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:56

Nyaleti schreef:
xMoniique schreef:
Heeft er ook iemand ervaring met een kater (gecastreerd) die enkel in bed plast?
Ik heb een poes en een kater van 1,5 jaar oud en de kater plast sinds een halfjaar in bed terwijl hij wel gewoon poept op de bak. Ik heb drie bakken staan die goed schoon gehouden worden.
Hij doet het echt alleen op bed. |(

Is hij wel gecastreerd?
Met een kater zou ik het al helemaal willen uitsluiten dat er geen blaasproblemen zijn.

Bij veel praktijken kun je gewoon urine inleveren aan de balie. Als het goed is, is het goed. Als er toch iets uit komt en er is medicatie nodig, dan willen ze hem wel eerst op consult zien.

Katkor kun je gebruiken om het opte vangen, gewoon bij de Petsplace te koop. Wel even bellen naar de dierenarts hou oud zij de urine willen hebben, de richtingen wisselen daar nog wel eens in. Het mag niet te oud zijn want dan kan het een valse uitslag geven.

Hij is gecastreerd inderdaad! ik begin nu wel te twijfelen aan mijn eigen dierenarts die de problemen zo heeft weggewuifd terwijl meerdere mensen hier aangeven dat dit echt gecontroleerd moet worden.

Goeie tip die Katkor, die ga ik meteen bestellen! Hoe heb jij dit aangepakt als ik vragen mag?
Ik heb twee katten, dus moet ik dan 'de wacht houden' als er eentje op de bak gaat? :+

senna21

Re: In huis plassende katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:00

Andere optie: mijn kat maakte altijd gebruik van de bak, binnen. Ook wanneer ze in de tuin liep.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:32

xMoniique schreef:
Nyaleti schreef:
Is hij wel gecastreerd?

Hij is gecastreerd inderdaad! ik begin nu wel te twijfelen aan mijn eigen dierenarts die de problemen zo heeft weggewuifd terwijl meerdere mensen hier aangeven dat dit echt gecontroleerd moet worden.

Goeie tip die Katkor, die ga ik meteen bestellen! Hoe heb jij dit aangepakt als ik vragen mag?
Ik heb twee katten, dus moet ik dan 'de wacht houden' als er eentje op de bak gaat? :+

Nouja, het is goed om het uit te sluiten maar nou niet dat bij mij de alarmbellen afgaan van Oeh blaasontsteking! zegmaar.
Maar zeker blaasgruis komt ontzettend veel voor, zeker bij katers. Het is gewoon goed om het uit te sluiten zodat je daarna verder kan kijken. Zeker voor de paar tientjes die het kost en het is zo gedaan natuurlijk. Dus wat dat betreft mag je dierenarts iets assertiever zijn.
Je kan 10 nieuwe bakken uitproberen maar als het een medisch probleem is, haalt dat niks uit natuurlijk. Daarom goed om gewoon even te testen, dan weet je het maar.

Je moet de bak even goed schoonmaken en goed na spoelen. 1 of 2 zakjes Katkor er in (je kan het ook aanvullen met kleine, geknipte stukjes van een vuilniszak, zo hebben ze meer te graven en dat plastic zuigt ook niks op. Beste eerst even proberen met alleen Katkor en mocht hij dan niet willen gaan, stukjes vuilniszak erbij gooien).

Juist de andere kat even opsluiten. Of als hij comfortabel is in één kamer, kun je proberen hem daar op te sluiten.
Je ziet wel eens dat mensen hun kat dan opsluiten in de badkamer, voor het geval hij de bak weigert, maar dat is onbekend voor ze en dan houden ze rustig uuuuuurenlang hun plas op :+
Maar mocht hij comfortabel zijn in eh, het kantoor, dan kun je hem daar wel in op sluiten. Niet in de slaapkamer voor hij het bed verkiest :+

Afhankelijk van wanneer je tijd hebt om de urine weg te brengen, moet je hem opsluiten. Dat kan 'snachts als jij 's ochtends tijd hebt om het weg te brengen. Als je pas 'smiddags kan is de urine waarschijnlijk te oud.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:01

Wij hebben 1 gigantische open bak staan voor broer zus combo. We maken meestal minstens 3 keer per dag schoon. Alleen gisteravond dus per ongeluk niet dus hij was vanochtend zo dusdanig smerig dat Gaia tijdens het bak schoonmaken toen ik het grootste deel van de drollen eruit had geschept ging plassen. Die had het duidelijk even op gehouden dus. :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:04

Jorex schreef:
Wij hebben 1 gigantische open bak staan voor broer zus combo. We maken meestal minstens 3 keer per dag schoon. Alleen gisteravond dus per ongeluk niet dus hij was vanochtend zo dusdanig smerig dat Gaia tijdens het bak schoonmaken toen ik het grootste deel van de drollen eruit had geschept ging plassen. Die had het duidelijk even op gehouden dus. :(:)

Oh ik denk dat dat wel mee valt hoor, want die van ons gaan soms ook plassen als ik met de bak bezig ben :P Vinden ze gewoon gezellig ofzo :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:07

Hier plassen ze ook als je bak open hebt om te gaan schoonmaken.
Staan dan andere bakken die ze kunnen gebruiken.

Niks zo gezellig als met elkaar plassen of onder deneus van je baas plassen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:11

Ze komt normaal altijd alleen gezellig kijken en gaat dan zodra de bak schoon is. Meteen gevolgd door broerlief, dus ik denk wel dat ze vanochtend iets nodiger moest. :o
Maar het geeft niks, hier werkt dus 1 giga bak wel voor 2 katten. Dit is ons hoekje met de bak. Is vanochtend voor het laatst schoongemaakt, maar ze doen s nachts meer dan overdag qua behoefte.
Afbeelding

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:07

Ik heb 5 poezen waarvan 2 zelf gefokt, 2 van kitten af aan en 1 vanaf dat ze een half jaar oud is. Onlangs ben ik verhuisd naar een kleinere woning dan voorheen waar ik nu 2 kattenbakken heb staan die ik minimaal 1x maar vaak 2x per dag schoonmaak en ze gaan allemaal netjes op de bak. Geen enkel ongelukje gehad.

Meer bakken is niet altijd nodig, kijk naar je katten en wat ze nodig hebben.

Als ze bij mij van de een op andere dag de bak niet meer zouden gebruiken zou ik het persoonlijk wel eerst medisch uitsluiten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:18

Nyaleti schreef:
Onzindelijkheid komt ontzettend veel voor. Voornamelijk door laksheid van de baasjes.

Vuistregel is aantal katten + 1 kattenbakken in huis. En terecht want ik ga ook niet op een wc waar een ander net heeft zitten kakken en vergeten is door te trekken.
Wel eens je kop in een gebruikte bak gestoken? Dat meurt enorm.

Ander grit, andere bak, groot klein, met / zonder deksel. Maarja, veel mensen willen geen 4 grote bakken in huis hebben := en uiteindelijk wordt het ingesleten gedrag. Waarom helemaal naar de bak lopen als er naast je een mooie fleece kleedje ligt? Plast ook prima.

Als de kat van je ouders plast als zij op vakantie gaan, is dat door stress en dus niet zo gek. Dat komt vaak voor.
Niet op een vieze bak willen? Normaal gedrag. Aan jou de taak meer bakken te zetten en het beter schoon te maken.
Compleet onzindelijkheid is wel bijzonder maar in sommige gevallen nog wel te fixen. Afhankelijk van hoe lang de kat dit al doet.

Onzindelijkheid komt vaak door blaasproblemen (die ontzettend veel voorkomen bij katten), door stress of geen goede bakken.
Onderlinge stress zie je ook enorm veel in huizen met meerdere katten.

De kat van een vriendin heeft jarenlang af en toe op bed geplast. Nu hebben die sowieso een lastige situatie dat de 2 katten niet samen kunnen dus ze wisselen af met de kat in de woonkamer en kat in de slaapkamer met buitenren.
Als je vergat hem even te knuffelen in de slaapkamer of je te lang van huis was = plassen op bed. Heel gedoe, jaren lang.
Totdat ze ein-de-lijk een grotere bak kocht. Probleem opgelost. :roll:

Nu begint ze te zeuren als hij wel eens naast de bak kakt. Maar ze maakt de bak maar 1x per week schoon dus dan is de bak gewoon te vies. Eigen schuld dus.

Er kan ook een andere reden zijn voor in huis plassen: een dominante buur kater die regelmatig bij het huis rondloopt, kan in huis aanwezige katten (ook poezen) triggeren om op andere plekken dan de kattenbak te plassen. Dit gebeurt dan om hun territorium te verdedigen tegen de vreemde kater.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:38

Ik heb 3 katten en 5 bakken, ze hebben er geen probleem mee om op een bak te gaan waar als een andere kat op is gegaan. Het enige ongelukje wat we soms hebben is dat er heel af en toe wel eens wat naast de bak gaat terwijl de pootjes allemaal in de bak staan (billen buiten boord) :')

Mijn ervaring met Katkor is niet zo positief. Buiten al het werk om de bak goed schoon te hebben (absoluut geen restjes viezigheid of schoonmaakmiddel in de bak) wou die van mij absoluut niet op de bak. Ondanks de blaasontsteking hield ze het gewoon op.
Wat wel hielp was goed in de gaten houden wanneer ze wou gaan plassen (op het vertrouwde kattengrit), en dan staart omhoog en een sauslepel eronder houden. Als ze eenmaal begonnen zijn met plassen kunnen ze niet meer afknijpen. Met de sauslepel kan je het netjes schoon opvangen en in een buisje/potje gieten.
Ander hulpmiddel wat ik voorbij zag komen die hetzelfde werkt is de Cat-i-Noir.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 06:56

Als honden en kattenbak lastig is schaf dan dit model aan.
https://www.petsplace.nl/ferplast-katte ... zsQAvD_BwE

Wij hadden dat model en 9 van de 10 honden kan daar niets mee. Bak is ook nog eens fijn groot.

Qua onzindelijk en puur altijd op bed plassen zou ik (helaas) niet bang zijn voor medisch probleem. Hij kan immers altijd het bed halen dus in dat opzicht gewoon zindelijk. Ik zou bed bedekken met aluminiumfolie. Dan maak je het voor 9 van de 10 katten onaangenaam en blijven ze er vanaf. Is dat opgelost en bak erbij met ander soort bodembedekking.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:53

Hier broer en zus, ze delen gewoon de 2 kattenbakken die er staan. We hebben wel een uitloopmatje ervoor liggen, want 1 kat (hij dus ;)) vindt het soms heel grappig om wat zand buiten de kattenbak te gooien, want graven is hip ;) Verder nooit problemen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:54

Skyla schreef:
En kwa plaats, niet iedereen heeft het geluk groot te wonen. De katten kunnen enkel in de keuken en woonruimte. Behalve de zindelijke, die mag overal. Maar dat beperkt direct de plaats waar er kattenbakken kunnen staan. Ik lieg niet, we hebben echt geen muur meer vrij om een kattenbak tegen te zetten. We weten zelfs niet eens waar we straks onze kerstboom moeten gaan zetten. En we hebben letterlijk maar 1 kast, 1 zetel, 1 tafel. Dus ook geen hopen meubels, maarja 3 benchen nemen ook behoorlijk plaats in.

Ik probeer echt mijn best te doen.

Ik denk dat daar ook je probleem zit. Je hebt 3 katten en 3 honden en eigenlijk veel te weinig plek en kattenbakken. Dat geeft stress, wat voor katten reden kan zijn om te gaan plassen. Ook de voorbeelden die je aanhaalt gaat om 3 katten in een huis. Is waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar minder katten op zo een kleine ruimte is de oplossing.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:41

Eef daar ben ik het wel mee eens ja :j

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:15

De reden dat een kat ervoor kiest om op je bed of iets anders zachts zoals handdoeken, kleedjes etc te plassen kan ook pijn zijn. Ze associëren pijn vaak met de ondergrond waarop ze hun behoefte doen. Daarom zoeken ze zachte oppervlakten uit. Mijn kater heeft welgeteld 2 x buiten de bak geplast (toevallig ook op mijn bed) en beiden keren bleek hij blaasontsteking te hebben. Sommigen katten doen het ook vanuit pijn bij hun pootjes (door het type grit dat je gebruikt bijvoorbeeld of door ontklauwen). Ik zou toch echt bij zulke klachten naar de dierenarts gaan, ze doen het niet voor niets.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:00

dierenfan schreef:
Als honden en kattenbak lastig is schaf dan dit model aan.
https://www.petsplace.nl/ferplast-katte ... zsQAvD_BwE

Wij hadden dat model en 9 van de 10 honden kan daar niets mee. Bak is ook nog eens fijn groot.

Qua onzindelijk en puur altijd op bed plassen zou ik (helaas) niet bang zijn voor medisch probleem. Hij kan immers altijd het bed halen dus in dat opzicht gewoon zindelijk. Ik zou bed bedekken met aluminiumfolie. Dan maak je het voor 9 van de 10 katten onaangenaam en blijven ze er vanaf. Is dat opgelost en bak erbij met ander soort bodembedekking.

Het gaat niet om het niet op kunnen houden, maar daarom dat de kat niet meer op de bak wil plassen omdat het daar pijn doet. Ergens anders natuurlijk ook, maar blijkbaar werkt dat breintje zo niet.

Mijn kat plast gelukkig wel op Katkor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:56

KikiCelinevs schreef:
De reden dat een kat ervoor kiest om op je bed of iets anders zachts zoals handdoeken, kleedjes etc te plassen kan ook pijn zijn. Ze associëren pijn vaak met de ondergrond waarop ze hun behoefte doen. Daarom zoeken ze zachte oppervlakten uit. Mijn kater heeft welgeteld 2 x buiten de bak geplast (toevallig ook op mijn bed) en beiden keren bleek hij blaasontsteking te hebben. Sommigen katten doen het ook vanuit pijn bij hun pootjes (door het type grit dat je gebruikt bijvoorbeeld of door ontklauwen). Ik zou toch echt bij zulke klachten naar de dierenarts gaan, ze doen het niet voor niets.

Of bij artrose, waarbij hurken om te plassen, pijn kan doen. Een zachte veilige plek waar ze rechtop kunnen blijven staan en waar het rustig is. Zoals vaak in een slaapkamer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:25

Hoeveel m2 is je woning ts?