Hoeveel wandel jij met je hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel wandel jij met je hond?

Minder dan 1 uur per dag
52 (5%)
Tussen de 1 en 2 uur per dag
137 (15%)
Tussen de 2 en 3 uur per dag
61 (6%)
Meer dan 3 uur per dag
12 (1%)
Kleine hond (tot 10 kilo)
44 (5%)
Middel grote hond (tot 25 kilo)
86 (9%)
Grote hond (meer dan 25 kilo)
56 (6%)
Meerdere honden (verschillende maten)
22 (2%)
Jonge hond (onder de 12 maanden)
19 (2%)
Jong volwassenen hond (1 tot en met 3 jaar)
46 (5%)
Volwassen hond (3 tot en met 7 jaar)
79 (8%)
Oudere hond (8 jaar en ouder)
47 (5%)
0 tot 2 wandelingen per dag
50 (5%)
3 tot 5 wandelingen per dag
134 (15%)
Meer als 5 wandelingen per dag
7 (0%)
Erfhond
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 878

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:28

Manadeluca schreef:
Ik sta hier wel van te kijken, 4 a 5 per dag. Doen jullie dat in combinatie met job en studie en gezin? Ik heb het geluk dat ik tussen weilanden woon, mijn honden lopen met mij mee wanneer ik de paarden naar hun weiland breng of ze ga voeren. Daarnaast maak ik ook wandelingen (4 - 10+ km) maar dit 2 - 3x per week. Ze kunnen hier wel naar hartelust rennen, het is niet zo dat opgesloten in een kleine ruimte zitten.

Mijn honden hebben een plek in de tuin waar ze hun behoefte doen.

Ik woon naast een natuurpark en verdeel het gewoon goed.

04:00 uur 15 min (ik)
Voor het werk

10:00 uur 30 min ( partner)
Werkt in de avond dus voor zijn werk

14;00 uur 30 min ( ik)
Na mijn werk voor de kleine van school is.

17:00 uur 20 min (ik )(spelen in het park)
Dit is altijd samen met mijn kleine meid.

19:00 uur 15 min (ik)
Ook weer met de kleine meid en daarna gaan we richting bed.

00:00 uur 10 min ( partner)
Als hij uit zijn werk is.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:40

Manadeluca schreef:
Ik sta hier wel van te kijken, 4 a 5 per dag. Doen jullie dat in combinatie met job en studie en gezin? Ik heb het geluk dat ik tussen weilanden woon, mijn honden lopen met mij mee wanneer ik de paarden naar hun weiland breng of ze ga voeren. Daarnaast maak ik ook wandelingen (4 - 10+ km) maar dit 2 - 3x per week. Ze kunnen hier wel naar hartelust rennen, het is niet zo dat opgesloten in een kleine ruimte zitten.

Mijn honden hebben een plek in de tuin waar ze hun behoefte doen.

Ik sta heel vroeg op. Om 5u in de ochtend loop ik buiten voor 45 min. Daarna ga ik na werk. Na werk ff kort naar buiten en dan na etenstijd gaan we wandelen.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:41

Hier heb ik een 4-jarige hond uit Roemenië geadopteerd.
Ze heeft veel energie, maar ook HD. Dus ik probeer een zo goed mogelijk combinatie voor haar te vinden. Dus de ene dag wandel ik wat minder en de andere dag wat meer. Ik kijk vooral naar wat Ruby aangeeft.

Voor mijn werk loop ik minimaal 30 minuten en max een uur. Dit is seizoensafhankelijk en weersafhankelijk (Ruby heeft een enorme hekel aan de regen namelijk). Daarnaast woon ik achteraf en zijn er bepaalde straten waar ik in de winter niet doorheen loop, omdat er geen verlichting is. Bij elke wandeling probeer ik een andere route te lopen, zodat Ruby andere geuren heeft.
Na het werk probeer ik ook een uur te lopen, als ik afspraken heb gaat zij altijd mee en dan loop ik daar een rondje. Heeft ze namelijk andere geuren en laat ik haar op dr gemak snuffelen.
En dan voor ik ga slapen, plast zij nog ff in de tuin.

1x in de week probeer ik met dr vriendje af te spreken in een losloopgebied. Zodat zij ff samen goed kunnen rennen en zij dus haar grootste energie kwijt is. Daarnaast gooi ik ook wel eens met de bal in de tuin. Ze gaat mee naar stal, dan laat ik haar niet uitgebreid uit want dan is ze de hele dag mee op sleeptouw. Op zondag probeer ik minimaal een route te lopen van anderhalf/twee uur.

Daarnaast doe ik nog detectie met Ruby. Ze heeft een likmat, snuffelmat. Alles om haar in ieder geval zoveel mogelijk uit te dagen etc.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:49

Ik wandel 3 à 4 keer per dag, totaal tussen de 1 en 2 uur. Tot een jaar of 2 geleden was dat een stuk meer, maar ze is inmiddels bijna 14. Middelgrote hond van 17 kilo.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:50

Ik heb twee middelgrote (jong)volwassen honden. In de herfst- en winterperiode wandelen we drie keer per dag. 's Ochtends en 's middags een ronde van ongeveer 45 minuten, 's avonds een kleiner rondje van ongeveer 20 minuten. In de warmere maanden (>20 graden) wandelen we alleen 's ochtends en 's avonds een grotere ronde. De middagwandeling halen we eruit omdat het dan al gauw te warm voor ze is. Ze kunnen tussen de wandelingen door altijd in de tuin en mogen daar ook hun behoefte doen.

Crista

Re: Hoeveel wandel jij met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 13:48

Hier doen we het zo;

6.15 partner 20 minuten

8.15 ikzelf 60 tot 90 minuten

En dan of rond 13 uur 30 minuten met mijzelf
Of rond 11 uur 10 minuten met mij en dan om 15 uur 1,5 uur met oma (1 a 2x per week)

Dan rond 17 uur ongeveer 30 minuten (in de zomer is deze rond even kort en gaat ze om 19 uur nog 1,5 uur ongeveer 3x per week)

En dan vlak voor we naar bed gaan even plassen.

En we doen thuis af en toe snuffel spelletjes enzo, maar Lena is totaal niet op eten gericht dus dat resulteert ook regelmatig in een fiasco haha
Ik en m'n zoon hard ons best gedaan om snoepjes te verstoppen enzo, en Lena die naar d'r mand loopt en gaat slapen haha

Ze speelt wel altijd elke middag nog een kwartier tot half uur met m'n zoon en/of man. Als ik aan het koken ben (breken soms bijna het halve huis af hahaha)

Voorheen deden we ook met d'r fietsen en ging ze af en toe mee op buitenrit maar dat gaat niet meer na d'r heupoperatie (beide heupkoppen zijn eraf gehaald ivm ernstige dubbele heupdysplasie).

In de ochtenden loop ik m'n ronde altijd met een flinke roedel andere honden (wisselen van 3 tot 10 andere honden, kennen elkaar wel allemaal). En bij oma loopt ze ook met een groep van 2 tot 6 honden.
Sociale contacten genoeg dus.

Ik werk btw 36 uur in 3 dagen maar kan m'n tijden zelf indelen en manlief 40 uur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:49

Elke ochtend loop ik een route van 4 km in het bos wat losloopgebied is met ze.
Daarna komen ze meerdere keren per dag buiten , waarvan nog 2x per dag een ronde op ons eigen belevingsveld wat we aan huis hebben, dit is een 3500 m2 groot, de ene keer loop ik er een ronde langs de omheining heen en de andere keer loop ik eerst rond en vervolgens spelen we nog met een frisbee of een grote bal. 1x per week zet ik een parcours neer met balans oefeningen en speur dingetjes en dat vinden ze helemaal geweldig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:07

2 kleintjes. Een jack russel en een teckel.
We lopen elke dag bijna een uur waarbij ze los lopen/rennen/snuffelen.
Verder geen wandelrondes meer behalve een poep/plas stukje. Als ze er behoefte aan hebben spelen ze samen, in huis of in de tuin (grote tuin).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:51

Wij hebben geen schema en doen het zoals het in ons ritme past.
We hebben een energieke en luie hond tegelijk, die een hekel heeft aan vies weer.

Wel regelmatig even er uit voor een plasje, maar dan kan je binnen 2 minuten weer binnen zijn.
's ochtends helpt ze mij pony's voeren en is ze op stal aan het spelen een half uurtje, 's middags half uur tot een uur op stal. Ben ik meer buiten is ze ook meer buiten. Zomers staat thuis de deur altijd open dus loopt ze de hele dag zelf in en uit. Als ze met mij mee te werk is mag ze hier en daar ook uit de auto en met andere honden op het erf bij klanten spelen als ik aan het werk ben.

En wandelen alleen als het zo uit komt.
Sommige dagen helemaal niet, anders ook maar 1x, varierend van een half uurtje tot een uur. Soms thuis even aangelijnt de straat op en neer, soms een flinke wandeling in het bos of lekker los ravotten op het strand of verderop op de dijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:41

Vroeger wandelde ik ongeveer 50-60 km per week met mijn wolfhond.

Mijn plasrondjes waren 1.5 km, die waren er sowieso drie keer per dag + 1 langere ronde van 5-8 km.
In het weekend plasrondjes en vaak een langere ronde van 12-15 km (min een keer, soms twee keer.)

Dus pakweg minstens 5 km per dag = 35 per week + minstens een keer 15 km, dus dat maakt een minimum van 50 per week met vaak uitschieters omhoog.

Inmiddels is ze 11 jaar oud, artrose en lui geworden, plasrondjes zijn niet meer nodig ivm een tuin inmiddels, dus zitten we nu gemiddeld op een km of 3-5 per dag. Geen uitschieters van 15 km meer, met 6-7 km vindt ze het wel prima (al zou ze een km of 10-12 wel nog prima kunnen, maar ik merk dat het niet zozeer meer hoeft.)

We wandelen niet meer iedere dag, ze blijft prima een dagje zonder wandelen, dus meestal een paar keer per week rondje van 5-8 km. Ze gaat wel 3-4 keer per week op naar mijn moeder overdag, op din en don en in het weekend gaat ze altijd mee naar de paarden en als we in de avond op restaurant gaan oid gaat ze ook altijd mee, dus ze is nooit alleen thuis.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:06

Duhelo schreef:

Mijn plasrondjes waren 1.5 km, die waren er sowieso drie keer per dag + 1 langere ronde van 5-8 km.
In het weekend plasrondjes en vaak een langere ronde van 12-15 km (min een keer, soms twee keer.)

Dus pakweg minstens 5 km per dag = 35 per week + minstens een keer 15 km, dus dat maakt een minimum van 50 per week met vaak uitschieters omhoog.

Inmiddels is ze 11 jaar oud, artrose en lui geworden, plasrondjes zijn niet meer nodig ivm een tuin inmiddels, dus zitten we nu gemiddeld op een km of 3-5 per dag. Geen uitschieters van 15 km meer, met 6-7 km vindt ze het wel prima (al zou ze een km of 10-12 wel nog prima kunnen, maar ik merk dat het niet zozeer meer hoeft.)

We wandelen niet meer iedere dag, ze blijft prima een dagje zonder wandelen, dus meestal een paar keer per week rondje van 5-8 km. Ze gaat wel 3-4 keer per week op naar mijn moeder overdag, op din en don en in het weekend gaat ze altijd mee naar de paarden en als we in de avond op restaurant gaan oid gaat ze ook altijd mee, dus ze is nooit alleen thuis.

Hoe combineer je dit met werk, gezin etc?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:10

Mijn Berner Sennen is overleden maar wij gingen vaak maar 1x per dag echt wandelen. Dat wisselde van 1,5uur in het bos tot 40 min over de akker (veel snuffelen)
Wel scharrelde hij hier veel over het erf en kon dus daar ook z'n behoeftes kwijt. Alleen buiten zijn wilde hij weer niet dus in de zomer was hij veel meer buiten dan in de winter natuurlijk.

Nu was mijn hond wel een gevalletje apart helaas. Enorme angst voor vuurwerk en onweer dus elke knal (ook een autodeur die dicht geslagen wordt) was eng. Dat bouwde in de maanden op tot bang in het donker, in de flinke regen en in wind. Van Oktober tot Februari / Maart hebben we regelmatig gehad dat hij niet eens mee naar buiten wilde. Prima dan niet, wandelen met een doodsbange hond haalt ook niks uit. Dan alleen 2/3x per dag even behoefte doen en verder knuffelen en mentale uitdaging.

Dat weinig lopen resulteert dan weer in slechte conditie + te warm in de zomer én een angst voor luchtballonnen en onweer :+ dus afhankelijk van het een en ander konden we in de zomer wel lekker wandelen.

Hond was prima gelukkig. Die kreeg liever een kauwstokje en daarna lekker op de bank dan uren door het bos lopen. Moraal: elke hond is anders, kijk naar de behoefte.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:24

5x klinkt luxe maar ik ga ook gerust 5x per dag mijn blaas legen. Vind dat dus niet meer dan normaal. Werkdagen om 05.00 uur plassen aan overkant dan eten hun en ontbijt ik. Ongeveer 3 kwartier a uur daarna de lange wandeling van 3 kwartier a 1 uur. Om 12.00 uur een plas en om 17.00 uur een 20 a 30 minuten wandelen. Daarna iedereen eten en rond 19 uur spelletjes doen. Om 20.30 uur plas en slapen.
Nu vrij(ziek) dan om 05.00 uur Ongeveer 15 minuten lopen. Hun ontbijten en ik mijn medicatie en ontbijt. Dan ik terug bed in tot 8 uur a 8.30 uur. Dan meestal rond 09.00 uur gaan we erop uit. We hebben vele wandelmogelijkheden op redelijk korte rij afstand met de auto. Ik heb al bijna een week geen stem dus loop graag afgelegen zodat mijn terrier los kan. In wat minder hoog tempo zijn we dan goed uur buiten. In de middag dan richting paarden met de honden. Ik kan er weinig doen momenteel maar even hun zien en kroelen is ook genezend haha. Dan de honden even aan de zeedijk laten vliegen en om 20.30 uur een plas. Geen extra spel meer omdat ze s avonds echt kapot zijn omdat ik slecht stil kan zitten ivm hoeveelheid lucht dan dus hun zijn ook slecht in slapen overdag

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:28

Minder dan een uur, maar das 1, ze zijn 11 en 13 en 2: ze komen er wel zo'n 8 keer per dag uit, maar wandelen dan niet maar doen een plasje in de tuin gewoon.
Mede door niet opgevoede honden in de buurt kunnen we niet elke keer gaan lopen helaas meer met ze.
vroeger liepen ze gerust 10 km met ons mee door luxemburg.
Het zijn overignes teckeltjes die zich nu goed laten verwennen hahahaha

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:42

996981 schreef:
Duhelo schreef:

Hoe combineer je dit met werk, gezin etc?

ik werk fulltime, 's morgens voor het werk een plasrondje, op maandag, woensdag en vrijdag ging ze naar mijn moeder (dus dan deden we enkel 'savonds laat een plasrondje, die was dan meestal de 2 stukjes, dus een 3-tal km)
Op dinsdag en donderdag werk ik thuis, dus dan 's morgens, 's middags plasrondje, in de vooravond een uurtje km's maken en rond 22 uur nog een plasrondje. een plasrondje was 20 minuutjes, prima als pauze, en tikt toch al snel 4-5 km per dag aan zonder de grotere ronde.
De weekendwandelingen waren vaak georganiseerde wandeltochten en namen we dan ook wel een dagdeel tijd voor.

Tussendoor ging ze mee naar de paarden. Als we geen tijd hadden voor langere rondes (of echt te slecht weer dan werd het vervangen door detectie binnenshuis.). Tussendoor deed ik ook regelmatig detectie of mantrailing lessen. Toendertijd had ik drie paarden in eigen beheer, maar dat werd ook wel gecombineerd, hond ging altijd mee naar daar dus in het terugkeren deed ik vaak een rondje bos, daar hing ze aan een lange leiband bij de paarden dus was ze ook wel "bezig", ging mee over het erf met de kruiwagens mest, etc.
Ik had toen wel een partner maar we deden elk ons eigen ding, dus dat scheelde ook wel in tijd en erna ben ik een aantal jaar alleen geweest dus niemand die op me zat te wachten.
En als je alleen bent en niet veel thuis dan is het huishouden ook niet zo superveel :+.

Ik moet wel toegeven dat ik het niet erg vind dat de druk van de km's "moeten" maken er wat af is (alhoewel ze er nooit een probleem van maakte als we eens niet gingen wandelen).

Nu ga ik nog altijd op ma-woe-vrij op kantoor/locatie werken, dus dan doe ik ze 's morgens naar mijn moeder, en haal ik ze in de avond op, die dagen wandelen we niet (of bij mooi weer gaan we met alle honden samen eens een rondje wandelen).

Din en don werk ik thuis, paarden (4) staan inmiddels op wandelafstand, dus dan maak ik er vaak een mooie ronde van, naar de paarden, paarden doen en een mooi stuk erbij in het terugkeren. Mijn uren regel ik zo dat ik op die dagen max 6 uur werk, iets vroeger starten en vanaf 13-14 uur ben ik dan wel vrij, dan mest ik rustig alles uit (paarden 24/7 buiten), train een of meerdere paarden en tijd voor een mooie wandeling.
De andere dagen hoef ik enkel te gaan voeren en hooi te vullen, dus zijn we met een kwartiertje wel klaar.
Op zaterdag en zondag doen we achterstallig werk bij de paarden, sociale dingen en tijd om een mooie boswandeling te maken (vanaf nu, de afgelopen maanden spendeerden we het weekend aan het bouwen van de stallen :+ ).

En ik heb geen kinderen, met kinderen zou deze levenstijl ook niet gegarandeerd kunnen worden vrees ik.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:59

Dennis schreef:
Wij hebben geen schema en doen het zoals het in ons ritme past.
We hebben een energieke en luie hond tegelijk, die een hekel heeft aan vies weer.

Wel regelmatig even er uit voor een plasje, maar dan kan je binnen 2 minuten weer binnen zijn.
's ochtends helpt ze mij pony's voeren en is ze op stal aan het spelen een half uurtje, 's middags half uur tot een uur op stal. Ben ik meer buiten is ze ook meer buiten. Zomers staat thuis de deur altijd open dus loopt ze de hele dag zelf in en uit. Als ze met mij mee te werk is mag ze hier en daar ook uit de auto en met andere honden op het erf bij klanten spelen als ik aan het werk ben.

En wandelen alleen als het zo uit komt.
Sommige dagen helemaal niet, anders ook maar 1x, varierend van een half uurtje tot een uur. Soms thuis even aangelijnt de straat op en neer, soms een flinke wandeling in het bos of lekker los ravotten op het strand of verderop op de dijk.

Exact hoe ik het doe. Geen ritme of regelmaat, maar gaat gewoon overal mee naartoe. Vaak zat dagen van 2-3 uur op stal, paar keer per week het bos in. Mentale stimulatie genoeg en aan beweging ook absoluut niets tekort, maar niet volgens een 'schema'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:29

Ja dat scheelt natuurlijk. Geen kinderen die naar/van de opvang/school moeten etc. Dan kun je avonds ook makkelijk nog weg, later avondeten etc. Wij hebben wel kinderen en geen ouders waar we hond/kinderen heen kunnen brengen of kunnen laten oppassen. Zat je verhaal dus vol verbazing te lezen maar nu snap ik het beter :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:48

Hmm de poll invullen was een uitdaging.. Want ik heb geen idee qua tijdsduur hoe lang ik wandel. Mijn assistentiehond gaat overal mee naar toe en we leggen gemiddeld 15 km per dag af. Afwisselend tussen een draf tempo of stap, en ook winkels of andere gebouwen in en uit. Fietje gaat iig 1 x per dag mee voor een grote wandeling, savonds (donker) en sochtends vroeg gaan ze in de tuin. Ik ben niet snel genoeg op de been om ze gelijk uit te kunnen laten en omdat er savonds al vuurwerk afgeschoten word en Fiet panisch wordt daarvan gaan ze savonds even snel plassen in de tuin (die regelmatig wordt gescrubt met kennelreiniger en dettol )
Fiet heeft zeer weinig wandel behoefte en zeker in komende maanden met de kou. Die slaapt liever de hele dag onder de dekens. Hoax wel, die wordt strontvervelend als ie geen beweging krijgt
Hij weegt ook 25 kg soms net wat meer en soms minder dus die is ook lastig voor de poll
Maar hier is er dus ook weinig ritme regelmaat. Hoe laat ik op sta ligt aan hoe de nacht is geweest en hoe m'n lichaam in de ochtend zich presenteert. Hoe laat ik naar bed ga verschilt ook. En aangezien afspraken etc nou eenmaal ook verschilt hebben we geen vaste uitlaat tijden. Als Hoax of Fiet moet plassen dan geven ze dat aan bij de achterdeur en kunnen ze even hun behoefte doen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:04

Met onze rottweiler van twee doe ik elke dag één natuurwandeling van ongeveer een uur, en dan nog een paar keer de tuin in, spelen, trainen, speuren enz. Soms meer, soms minder. Ze is best snel tevreden :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:21

Niet echt te zeggen, dat wisselt enorm. :)

In onze huidige situatie werk ik 3 dagen, mijn man 5 waarvan 3 thuis (als ik op werk ben).

We lopen standaard in de ochtend zo'n 15 minuten om te poepen en plassen. Puur functioneel rondje, even de "wijkkrant lezen".

Op mijn vrije dagen gaat hij mee naar stal. Groot terrein van 3 ha waar hij vrij rond scharrelt, speelt met de andere honden, met mij mee op hooiroute gaat en mee de paarden halen, en lekker doet wat hij wilt. Dan zijn we zo 2 a 3 uur bezig.
Als ik werk slaapt hij vooral, tussendoor potje vechten met mijn man en tussen de middag lopen ze samen een ronde van 45 minuten aan de lange lijn of los als dat kan.

Dan standaard om 17u even een kwartiertje plasrondje. In de winter maak ik die ronde wat langer, dan lopen we een halfuurtje.

In de zomer doen we graag 's avonds nog een ronde. Soms 45 minuten, soms een uur, soms langer. Waar we zin in hebben. :)
In de winter doen we bij rustig weer ook nog wel eens een rondje polder van 30 a 45 minuten na het eten.

Voor het slapengaan even 5 minuten plassen.

Als ik vrij ben en niet naar de paarden hoef gaan we graag een lange wandeling maken van 10 km of meer. Dan hoeft hij daarbuiten alleen zn plasrondjes.

Bij minder wandelen pakken we nog een rondje hersenwerken mee.
In het weekend nog ergens een paar km samen hardlopen, dat is extra. Of een uitje naar het strand oid, ook extra.

Over een paar weken ga ik voor mezelf werken en zal de indeling er ook weer heel anders uit zien.
Tijdens vakanties lopen we vaak zo'n 10 km per dag. Dat dat thuis weer het normale schema is vindt hij ook weer helemaal prima. Hij is een hond met veel energie die graag mee gaat en in actie is, maar dagen dat hij meer thuis is ook volledig zijn rust neemt en hartstikke tevreden is. :)

Betreft een Australian Shepherd van 2,5 jaar oud en 27,5 kg. :)

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:34

Duhelo schreef:
Ik moet wel toegeven dat ik het niet erg vind dat de druk van de km's "moeten" maken er wat af is (alhoewel ze er nooit een probleem van maakte als we eens niet gingen wandelen).

Nou, die druk herken ik wel hoor.
Ik heb momenteel (al een jaar) niet zo veel energie, dus ik heb soms ook gewoon geen zin, maar ik voel me toch verplicht om die honden te bieden wat ze nodig hebben. En dan loop ik weer een uur buiten met mijn ziel onder mijn arm.
Ze kunnen heus een dagje met minder, maar daarna stuiteren ze het huis door. De labrador is 8,5 en de chihuahua 11, maar ze takelen ook gewoon niet af joh :')

Gelukkig zijn er ook dagen dat ik wel meer energie en zin heb en dan gaan we ook gerust uren de bossen in, maar die momenten zijn er dit jaar ietsje minder geweest helaas.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:51

Herkenbaar Goof :') de mijne is 8 maanden, dus ook wel aan het puberen. Maar vandaag heb ik 39 graden koorts, waardoor ik zijn grote ronde niet heb gelopen. Hij ijsbeert al de hele dag piepend rond, fixeert volledig op mij (zodra ik een vinger beweeg springt hij meteen mega "aan" overeind) en is ook al aan de meubels begonnen. Geen hondje dat een dag zonder kan :roll: (en dan heb ik nog wel veel kauwmateriaal en zijn snuffelmat geboden en is hij ff mee de paarden verzorgen geweest).

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:57

Ik werk 4 dagen in de week. Op de dagen dat ik werk ga ik 's ochtends eerst een uur met mijn hond wandelen waarbij hij lekker los kan lopen en hij vaak ook zwemt en daarna breng ik hem naar mijn ouders. Zij laten hem tussen de middag uit en rond het avondeten, dit is alleen een plasrondje in de wijk van hooguit 20 minuten. De laatste avond ronde doe ik zelf.

Als ik vrij ben ga ik 's ochtends een uur/ anderhalf uur wandelen en mag hij lekker loslopen. De andere 3 uitlaatrondes zijn snuffelwandelingen in de wijk van ongeveer 20 a 30 minuten.

Ik probeer voor mezelf aan te houden dat we dagelijks een lange wandeling doen waarbij hij los kan lopen en de andere wandelingen zijn snuffelwandelingen aan de lijn in de wijk en zijn korter. Voor hem werkt dit schema heel goed.

Ik heb een Chodsky Pes van 3 jaar oud.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:09

Onze hond is 1,5 en een kruising stabij met labrador en ongeveer 25 kg. We hebben de paarden aan huis en hij is een trouwe metgezel bij de verzorging in de ochtend.

Ik werk fulltime vanuit huis en als ik wel weg moet naar kantoor, dan gaat ie mee met mijn vriend (die zo’n 50 uur werkt) en heeft ie een topdag met zijn grote vriend de rottweiler en bij oma in de keuken. In mijn lunchpauze wandelen we meestal een half uur (grotendeels loslopend) en na werktijd gaat ie weer mee naar achteren en is er ook tijd om te spelen. Mijn vriend doet de laatste avondstond met hem, altijd op eigen terrein.

Als ik een vrije dag heb dan ga ik wel eens met hem naar het bos of strand en in het weekend doen we dat ook wel eens, of we maken een lange wandeling van een uur vanuit huis.

Hond is fit, mooi op gewicht en altijd blij. Dus ik denk dat het hem wel past :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:19

Ik heb een Shih Tzu van 7 jaar, ±6,5-7kg en ±26cm hoog.
En een middenslag Keeshond van bijna 8 jaar (volgende week), ±7kg, ±35cm hoog.
De kleine heeft aan beweging voldoende aan blokjes om en 1-2x per week een wat langere wandeling maar het Keesje heeft veel meer bewegingsbehoeften.

Wat ik loop?
3-5x daags een rondje om de kerk, wat in het tempo vd traagste 20 minuutjes is, bij elkaar 60-100 minuten.
Daarnaast ±3-5x per week 45-90 minuten wandelen en als het veilig kan gooi ik ze los, dan loop ik minder lang/ver maar kunnen ze wel ff lekker rennen en snuffelen enzo.
Ook loop ik nog weleens naar de stad met de kleine in de buggy en het Keesje ernaast, dan gaat ze vlak voor we de Action inlopen of in de bus stappen ofzo ook in de buggy en bij de bushalte waar we weer uitstappen gaat ze er weer uit.
Dan heeft ze een wat langere wandeling te pakken én wat meer mentale stimulatie terwijl hij haar (en mij) ondersteunt en geniet van de uitstapjes. :))