Muis Misty hersenschudding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 17:00

Telpeva, wat fijn dat je zo een duidelijke en heldere uitleg geeft!
En goed om te horen dat jij precies hetzelfde gedaan zou hebben.
Ja helemaal met je eens wat betreft de dieren opvang centrums, die doen uitstekend werk, en ik ben heel blij dat ze er zijn!

Maar als er een vogeltje tegen een raam vliegt, en hij is even knock out, dan heb ik altijd geleerd om hem even een uurtje in een dicht doosje te doen, en dat op een rustig plekje neer te zetten.
9 van de 10 keer vliegt het vogeltje gewoon weer weg, dan bel ik niet meteen de ambulance.
Voor dieren met zichtbare verwondingen echter wel, ik heb eens een gewonde duif, en een gewond haasje gevonden, beide zijn netjes opgehaald.

Maar inderdaad laten we de mensen, die met gezond verstand muizen en ratten helpen, zonder enig eigenbelang een warm hart toedragen.
Voor mij was het echt geen hobby, om elke 3 uur de baby ratjes te voeden, die ik gevonden had, naast werk, sport, gezin etc.
Ik had gelukkig heel goed overleg met de enige ratten opvang in Nederland, die op dat moment overvol zat, en heb het op die manier toch volgehouden om ze te helpen, tot er een week later wel plek was.

Misty daarintegen is echt heel makkelijk.
Ze kost me nauwlijks tijd, en is ook een volwassen muis, die zelfstandig drinkt en eet, dat scheelt echt wel een hoop zorgen!

Misty vind het leuk om door de buizen te lopen, zie ik aan de poepjes die er liggen, dus inderdaad een goede tip, om wat van het strooisel te laten liggen bij het verschonen.

Qwa temperatuur is ons huis bijna gelijk aan buiten :brr:
We hebben een erg oud huis, zonder c.v. op de bovenverdieping, waar Misty staat, dus van wennen aan temperatuur is geen sprake gelukkig.

Ik ga haar dit weekend los laten, ze zit goed in haar vel, is er weer helemaal bovenop gekomen.
Ze vind het nu ook niet vervelend, ze heeft een heel gangenstelsel in het hooi gemaakt, en soms moet ik haar echt zoeken.
Ook een goed teken is dat ze niet meer zo tam is, dat ze niet wegloopt als ik haar op wil pakken, dat doet ze nu wel, dus pak ik haar ook niet op.

Anjali, bedankt voor je woorden, lief van je :knuffel:

Eelmo, bedankt voor je uitleg!
Leuk dat je zo veel weet van verschillende muizen soorten.

Djz, wat leuk om te horen, dat is echt super cute :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:33

Ze zal sowieso ook flinke spierpijn hebben gehad denk ik, misschien kneuzingen, dan kost wegkomen ook meer moeite. Maar lekker gangetjes graven en muizendingen doen dat klinkt al hoopvol.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:53

Kidde schreef:
Als je hem nog buiten wil uitzetten lijkt me het niet zo handig om het hok binnen te hebben... Ik denk dat hij het nu ook veel te warm heeft. Het is een temperatuurverschil van bijna 20 graden nu. Als hij nu weer beter oogt zou ik hem zo snel mogelijk, in de nacht, uit zetten

Van 20 graden naar ineens rond de 5 graden is wel goed?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:01

Nog een stukje bemoeienis van mijn kant, heb je kunnen zien hoe het diertje loopt? Op de bodembedekker en in een hok is dat lastiger te zien, ik zou bij twijfel een lege plastic bak (bij voorkeur doorzichtig) pakken waar de muis niet uit kan springen, zodat je van bovenaf en van de zijkanten kunt zien hoe ze het lichaam gebruikt. Wordt er misschien gemankt, wordt er een pootje ontzien, loopt ze netjes in balans rechtuit of zwalkt ze, valt ze makkelijk om?
Dat zou ik nog controleren voordat je haar los laat.

Als je de muis zo min mogelijk wilt storen dan zou je dat ook kunnen doen door een een camera op te richten, wel of niet ook met opnemen zodat je kan terugkijken bij twijfel. Dat is wat ik met mijn tamme herrieschoppers doe wanneer zij iets mankeren, ze zijn zo klein en vaak zo snel dat het met het blote oog soms lastig te zien is.

-

Ik had er eerder niet zoveel zin in door de negativiteit maar ik wil toch ook hierop reageren:

anjali schreef:
Een vriendin van mij deed ooit een melding over een gewonde vogel die ze ergens had gezien, niet mee naar huis genomen. Als antwoord kreeg ze dat "men" was het nu politie of dierenambulance, ik weet dat niet meer dus zeg even niets ,de vogel de nek zouden omdraaien! Sinds die tijd meldt ze niets meer.

Ja en nee. Ik vermoed dat jij en je vriendin het verkeerd hebben begrepen, en er van uit gaan dat zo'n vogel in de ambulance of in de vogelopvang grof zou worden gedood? Zo ja, dan hebben jullie het (gelukkig!) verkeerd begrepen want dat is niet het geval.
Waar het waarschijnlijk over ging is een geringde duif, dus geen wilde duif maar iemands huisdier.
Dit zijn doorgaans sportduiven, dus duiven met een eigenaar. De eigenaar fokt ze, rijdt een eind weg ermee, laat ze los... En dan is het de bedoeling dat ze terug naar huis vliegen. Een duif die verdwaald, langzaam is of gewond raakt... Is in de ogen een harteloze eigenaar, waardeloos. Wanneer je zo'n duif vindt en de eigenaar belt, dan is de eigenaar verplicht om deze op te halen, maar omdat de duif 'waardeloos' is kan het gebeuren dat zo'n duif door zo'n eigenaar bruut wordt gedood.
Het is niet de dierenambulance die ze doodt, ook een vogelopvang zal ze niet doden, dat gaat in tegen zo'n beetje alles waar die dierenliefhebbers voor staan.

Mijn tip? Toch wel bellen naar de dierenambulance of vogelopvang, laat ze alsjeblieft niet gewond creperen, zij kunnen ze ook (laten) euthanaseren zodat ze in ieder geval niet langzaam en pijnlijk sterven langs de kant van de weg. Via via zijn er ook voor deze dieren soms nog mogelijkheden, dat zal afhankelijk zijn van de lokale mogelijkheden.
En voor wilde vogels sowieso bellen :D

Zinzi_jewel

Re: Muis Misty hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 08:56

Postduiven , tja
Een goede duif wordt wel opgehaald als je ze vindt en de eigenaar achterhaalt via de chipring . Deze zal waarschijnlijk niet meer de sport ingaan maar voor de kweek ingezet worden .
Ik heb zo 2 verdwaalde Belgische duiven in ons hok . Eigenaar vondt het te ver rijden en aangezien we hobby duiven hebben zijn ze bij ons gebleven. Op vraag van de eigenaar .

Vroeger ging wel het verhaal over duiven als ze en niet terug op de klep kwamen na sport vlucht werden ze afgeschoten . Geen idee of t waar is .

Muis Misty , top dat je zo voor het diertje zorgt . Hopelijk valt het na loslaten niet meteen prooi aan een roofvogel of kat .

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:36

Ja die worden door sommige eigenaren gedood, dat is nog steeds gaande. Bij ons (opvang) belde we zo'n eigenaar altijd met de vraag of men van plan was om het dier bij thuiskomst te doden, en zo ja dan gaven we de optie om afstand te doen van de duif, zodat het dier in leven kon blijven in de opvang. Zo'n duif brachten we dan naar een grote volière met alleen maar afgedankte duiven, met mensen eromheen die wel van ze houden en liefdevol voor ze zorgen.
Echter, niet elke vogelopvang zal dit kunnen bieden, het zijn geen wilde vogels, niet elke vogelopvang pakt dat aan. En er moet ook maar net een dierenvriend in je omgeving wonen die alle afgedankte postduiven wil adopteren, mijn woonplaats is gezegend met zo iemand.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:23

Zinzi_jewel schreef:
Postduiven , tja
Een goede duif wordt wel opgehaald als je ze vindt en de eigenaar achterhaalt via de chipring . Deze zal waarschijnlijk niet meer de sport ingaan maar voor de kweek ingezet worden .
Ik heb zo 2 verdwaalde Belgische duiven in ons hok . Eigenaar vondt het te ver rijden en aangezien we hobby duiven hebben zijn ze bij ons gebleven. Op vraag van de eigenaar .

Vroeger ging wel het verhaal over duiven als ze en niet terug op de klep kwamen na sport vlucht werden ze afgeschoten . Geen idee of t waar is .

Muis Misty , top dat je zo voor het diertje zorgt . Hopelijk valt het na loslaten niet meteen prooi aan een roofvogel of kat .

Kennelijk doet de muis het heel goed bij ts thuis. Als dit een van nature solitair levende soort is dan zou ik hem daar veilig verder laten wonen. Hoe oud kan een muis trouwens worden? Niet zo oud denk ik, misschien is hij al oud en heeft nu een prettig verzorgingstehuis?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:17

Sorry maar waarom zou je in vredesnaam een wild dier zelf in huis houden?

Niets ten nadele van TS hoor!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:20

Eelmo schreef:
Sorry maar waarom zou je in vredesnaam een wild dier zelf in huis houden?

Niets ten nadele van TS hoor!

Dit muisje was gewond geraakt en als ts hem niet in huis had genomen was hij nu dood geweest.Wilde muizen schijnen zo'n 30 maanden oud te kunnen worden maar halen dat in het wild vrijwel nooit omdat ze heel veel vijanden hebben. En zeker de winter is een risicovolle tijd voor ze. Als ts dit muisje nu buiten zet dan wordt hij in no time een prooi van een roofdier. Hij schijnt zich nu ingeleefd te hebben, maakt holen en gangen in zijn verblijf, dus ik denk echt dat het voor hem\haar veel veiliger is om te blijven waar hij nu is. Zowiezo leven muizen op de vreemdste plekken, heel vaak bij mensen in huis zonder dat die mensen dat weten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:28

Ik heb zelf ook enkele malen gewonde muizen en ratten opgevangen. Zorg dat ze niet te tam worden. Zou er niet zomaar een ander bijzetten, kans op ruzie of jonkies is vrij groot :)

Ik hield de opvangdieren vaak tot het ergste winterweer voorbij was, maar tegenwoordig kun je daar niks over zeggen.

Sterkte met je mooie muisje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:55

anjali schreef:
Dit muisje was gewond geraakt en als ts hem niet in huis had genomen was hij nu dood geweest.Wilde muizen schijnen zo'n 30 maanden oud te kunnen worden maar halen dat in het wild vrijwel nooit omdat ze heel veel vijanden hebben. En zeker de winter is een risicovolle tijd voor ze. Als ts dit muisje nu buiten zet dan wordt hij in no time een prooi van een roofdier. Hij schijnt zich nu ingeleefd te hebben, maakt holen en gangen in zijn verblijf, dus ik denk echt dat het voor hem\haar veel veiliger is om te blijven waar hij nu is. Zowiezo leven muizen op de vreemdste plekken, heel vaak bij mensen in huis zonder dat die mensen dat weten.

Maar even vanuit biologisch oogpunt bekeken;
dat is toch ook precies het nut van een muis :o
Alle dieren houden elkaar op die manier toch in leven en in stand?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind muisjes ook echt schattig hoor, maar ze voeden nou eenmaal ook andere dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:01

Goof schreef:
anjali schreef:

Begrijp me niet verkeerd, ik vind muisjes ook echt schattig hoor, maar ze voeden nou eenmaal ook andere dieren.

De hele natuur is een vervoeging van het werkwoord eten. Maakt nog niet dat je niet mag/moet helpen waar je dat kan als je er vrijwel over struikeld of zoals TS de oorzaak bent.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:14

Tuurlijk! Ik heb gisteren nog een gewonde ekster in de voortuin van de buren gevangen en laten ophalen door de dierenambulance. Hoop dat hij opgelapt kan worden en straks weer lekker buiten vliegt.

Maar... dat er dieren opgegeten hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

Afgelopen zomer stapte ik in het bos bijna op een heel sloom, duidelijk ziek, klein muisje. Ik heb hem in de bosjes gelegd zodat er in ieder geval niemand op zou staan, maar ik denk niet dat hij het overleefd heeft. Best sneu, maar ik kan niet alles mee naar huis nemen helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:22

Goof schreef:
anjali schreef:

Dit vind ik een wrede opmerking. Dit muisje is nu door ts gered en ze hoeft hem niet te gaan opvoeren aan roofdieren. Het nut van een muis. :( Sorry hoor. Wat is iemands nut? Ik vind het al geweldig als iemand niet schadelijk is voor anderen en dat is deze muis zeker niet. Je hoeft niet "nuttig" te zijn om bestaansrecht te hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:33

Anjali, doe niet zo naïef. Je hebt op school met 100% zekerheid ook geleerd dat alles en iedereen vanuit biologisch oogpunt een rol of nut heeft in de voedselketen. Dat is gewoon een feit en staat los van de emoties die je bij een dier hebt.

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:53

Goh wat een rare discussie. Ts neemt enorm vriendelijk haar verantwoordelijkheid op zich: ze heeft onbedoeld een ander diertje pijn gedaan en geeft hem de kans te herstellen. Of dat nu een muis, een bij of een slak is. Alles heeft nut en waarde en ook hun leven is eenmalig en dus het rijkste goed van zo’n beestje net als bij de mens.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:36

Een wild dier blijvend de vrijheid afnemen, dat vind ik wreed.

Dat tast imo het welzijn van het dier aan, het dier is wild en die wil helemaal niet opgesloten zitten, heeft ook helemaal geen behoefte aan aandacht van mensen, wil vaak juist mensen zo veel mogelijk ontwijken. Het territorium en de wensen van een wilde muis is zo veel groter als een hokje in iemands huis..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:38

Telpeva schreef:

Dat tast imo het welzijn van het dier aan, het dier is wild en die wil helemaal niet opgesloten zitten, heeft ook helemaal geen behoefte aan aandacht van mensen, wil vaak juist mensen zo veel mogelijk ontwijken. Het territorium en de wensen van een wilde muis is zo veel groter als een hokje in iemands huis..

Zo'n dier wil gewoon veilig zijn en muizen zoeken mensen op ivm voedselbron.
Territorium van een dier moet groot genoeg zijn om in voedselbehoefte dier te voorzien, dat is fors groter dan nodige bewegingsruimte als dat voedsel ergens anders vandaan komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:47

Hannanas schreef:
Goh wat een rare discussie. Ts neemt enorm vriendelijk haar verantwoordelijkheid op zich: ze heeft onbedoeld een ander diertje pijn gedaan en geeft hem de kans te herstellen. Of dat nu een muis, een bij of een slak is. Alles heeft nut en waarde en ook hun leven is eenmalig en dus het rijkste goed van zo’n beestje net als bij de mens.

Precies zo denk ik er ook over.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 01:07

Ik vind de discussie die nu ontstaat juist wel interessant. Want van beide “kampen” valt wel iets te zeggen.

Zelf ooit een jong muisje willen redden uit de klauwen van mijn kat. Die keuze is me duur komen te staan. Toen ik het muisje eenmaal in mijn handen had, was de kat haar interesse verloren. Ik bleef achter met een muisje waarvan de achterpoot half afgescheurd was en het dier leed vreselijk. Ik had enorme spijt dat ik het diertje had willen redden want ik had het alleen maar erger gemaakt.

De keuze die TS maakt klinkt lief. Of het het juiste is? Ik vind het niet aan mij om daar over te oordelen. De intentie is zuiver! Ik hoop dat hij het redt en ben benieuwd hoe het afloopt !

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:10

Telpeva schreef:

Nou, dit. Ik vind het oprecht nobel en heel lief van TS dat ze zich over het diertje ontfermt heeft en hem heeft willen oplappen. Maar als hij het nu goed doet, goed eet en weer 'beter' is, is er dus geen argument om hem in dat hokje zelf te houden voor de rest van zijn leven. En dat is wat Anjali blijkbaar wel een goed plan vindt. Het houden van een wild dier - zelfs een muis! - is niet oke. Zelfs dierentuinen (in onze Westerse wereld) doen niet aan wildvangst vanwege de ethische bezwaren.

Ik ben niet tegen TS die de muis er weer bovenop helpt, hulde! Maar als hij weer fit genoeg is om 'muis' te kunnen zijn dan is het ook tijd om hem weer vrij te laten. En dat was dacht ik ook gewoon de intentie van TS.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 13:48

Telpeva schreef:

Even andere hoek... 75% van de jonge egels overleven de eerste winter niet... dus als je zo een ukkie nu vind (alles onder de minimaal 500 gr haalt de winter niet) : laat je hem dan liggen, wetende dat ie langzaam dood gaat - of bel je een instantie en laat hem opvangen ?
De opvang houdt hem dan ook tot volgend jaar mei - in gevangenschap.

Nu is de egel beschermd en overal oproepen om egels te helpen.

Zelf heb ik sinds midden oktober , als privéperson , 2 egels in een grote kooi in mijn garage.
Die waren veel te klein, alle opvangadressen hier in de buurt rapelvol en dan sta je.

Dus in goed overleg en met goedkeuring zitten die 2 nu " opgesloten" bij mij in de garage.
Ik dacht in eerste instantie tot feb/maart maar opvang zegt tot mei moeten ze blijven.
Ok, dan doen wij dat.

Heeft een gewonde muis niet ook recht op hulp zolang het nodig is ?

TS heeft haar hart laten spreken en helpt dit muisje.
Hierna mag die weer terug de natuur in.

Dus waar is dat a.u.b wreed ?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:23

sasja0705 schreef:
TS heeft haar hart laten spreken en helpt dit muisje.
Hierna mag die weer terug de natuur in.

Dus waar is dat a.u.b wreed ?

Die reacties gingen voornamelijk over het voorstel van Anjali om de muis te houden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:11

Volgens mij staat het duidelijk in mijn post, namelijk blijvend de vrijheid afnemen. Je hoeft je dus niet aangesproken te voelen Sasja0705, ts hoeft zich door mij ook niet aangesproken te voelen, mijn post was namelijk gericht op Anjali.

Ook heb ik al aangegeven dat ik oud medewerker ben van een opvang met wilde dieren (dus bevoegd om met wilde dieren te werken, met ervaring, hopelijk ook wat kennis over het onderwerp...). Waar haal je het vandaan dat ik iets tegen het opvangen van dieren zou hebben? Schrijf ik zo onduidelijk...?
Het opvangen van wilde dieren moet gewoon correct en diervriendelijk gebeuren, daar zijn regels voor, en weer vrijlaten zodra het mogelijk is hoort daarbij.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 16:26

Telpeva schreef:
Volgens mij staat het duidelijk in mijn post, namelijk blijvend de vrijheid afnemen. Je hoeft je dus niet aangesproken te voelen Sasja0705, ts hoeft zich door mij ook niet aangesproken te voelen, mijn post was namelijk gericht op Anjali.

Ook heb ik al aangegeven dat ik oud medewerker ben van een opvang met wilde dieren (dus bevoegd om met wilde dieren te werken, met ervaring, hopelijk ook wat kennis over het onderwerp...). Waar haal je het vandaan dat ik iets tegen het opvangen van dieren zou hebben? Schrijf ik zo onduidelijk...?
Het opvangen van wilde dieren moet gewoon correct en diervriendelijk gebeuren, daar zijn regels voor, en weer vrijlaten zodra het mogelijk is hoort daarbij.

Dan heb ik je fout begrepen, mijn excuses.
En uiteraard ben ik met je eens dat je een (gezond) wild dier niet blijvend de vrijheid mag afnemen.