Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:53

Vanillia schreef:
Nee dat vind ik niet zo gek. Er staat nou eenmaal geen bordje bij welke kat er in de tuin heeft zitten kakken :Y)

Ik deel je frustratie helemaal TS. Als ik 1x vergeet om de zandbak van de kinderen dicht te maken heeft er de volgende ochtend gegarandeerd een kat in gezeten. En ik kan het aantal volière vogels wat zich hier in paniek heeft doodgevlogen 's nachts als er weer eens een kat tegen de volière aan sprong niet meer op 1 hand tellen.
Als ik een kat in de voor- of achtertuin zie vraag ik onze hond om de kat even vriendelijk uit te leggen dat ie hier niet welkom is, dat is eigenlijk het enige wat - tijdelijk - werkt.

Dat werkt hier voor altijd....

Maar dat is niet wat ik wil...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:54

Beste remedie tegen andermans katten in je tuin...zelf katten nemen :D

En verder denk ik, jongens, leven en laten leven. Pfffttttt wat kunnen we ons toch overal aan ergeren en druk om maken.
Ik woon in een buurt met veel katten, ik heb er zelf ook 2. Ik ben blij met al die katten, aangezien ik vrij zeker weet dat er anders een muizen & rattenplaag hier in de buurt zou zijn (oude binnenstad van Utrecht & aan het water).
Ik baal van de duiven die jaarlijks mijn druif kaal vreten om vervolgens mijn terras en tuinset onder te schijten...tja..het zij zo. Kan me er aan ergeren, kan ruzie met de gemeente gaan maken dat ze hun duiven binnen moeten houden...kan er ook gewoon me niet aan ergeren en de druif bijtijds snoeien en mijn druiven gewoon bij de appie kopen. We wonen in een dichtbevolkt land en dan heb je nou eenmaal te maken met dan anderen niet allemaal naar jouw regeltjes leven.

Katten mogen vrij naar buiten, er is geen enkele wet die dat verbiedt. Dus het is ieder zijn goed recht om ze buiten te laten. Daarnaast hebben vrije katten een belangrijke functie in ongediertebestrijding. Dus leer er mee leven of ga in een hutje op de hei wonen waar je last van niemand hebt (en waarschijnlijk wel een paar buitenkatten nodig gaat hebben). Je zo ergeren is zo slecht voor je. Accepteer dat de wereld niet volledig maakbaar is naar je eigen wensen.
Laatst bijgewerkt door oji op 21-11-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:54

Melvern schreef:
Mijn buren hebben grote herders en vinden het zelf vies om de poep op te ruimen. Soms vraag ik me af wat voor nut het heeft dat ik mijn hond zijn kleine poepje opruim met alle bergen eromheen.

Hier is hondenstront een groter probleem dan de katten.

Je buren moeten een nekschot. En ik snap heeeelemaal wat je zegt mbt opruimen. Dat heb ik ook wel eens, maar goed een betere wereld begint bij jezelf denk ik dan.

M’n moeder woont in een wijk met seniorenwoningen, haar buurman was tuinier en houdt nu de tuin van de buurtjes bij. Die arme man wordt zowel gestoord van de begravers als de laten liggers, want de begravers woelen z’n stekjes om en de laten liggers dat spreekt voor zich.

Ik ben zelf van mening dat katten in de eigen tuin moeten blijven. Het is niet veilig voor ze op straat en ze zorgen regelmatig voor overlast.
Zou het ook nog zo zijn dat mensen met katten weinig last hebben van katten in de eigen tuin? Ivm territorium? Als je de overlast zelf niet ervaart dan kun je je er moeilijk een beeld bij vormen soms.

A.u.b. niet over honden beginnen, dat is whataboutism. Van die ja maar argumenten kan ik niks mee. Moet je lekker zelf een petitie beginnen :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:55

Gitana schreef:
Het zal je misschien ontgaan zijn maar katten zijn geen honden. Zijn daarom niet 1 op 1 te vergelijken. Katten rennen niet ongecontroleerd weg bij het opendoen van de achterdeur en vallen geen mensen aan. Katten hebben geen opleiding nodig om sociaal te worden, dat zijn ze al.

Waarom leeft een hond niet in een roedel met andere honden, waar hij 24/7 kan ravotten en sociaal zijn. Of kan ik honden niet vergelijken met paarden?

Mijn katten komen buiten omdat ze dat graag willen. Ze zijn totaal niet goed in vogels vangen en doen niemand kwaad. Meestal liggen ze maar wat in de zon. Overigens schijten ze altijd in mijn eigen tuin. Het liefst komen ze binnen om vervolgens op de kattenbak te gaan zitten. Ze komen eigenlijk ook nooit buiten de tuin. Daarnaast komen ze ook terug als ik ze roep.

Waarom worden katten altijd vergeleken met honden? Enige overeenkomst die ik zie is dat ze beide huisdieren zijn en beide schijten.

Ze worden niet vergeleken.
Maar kak is kak. Hondenkak, mensenkak, kattenkak.
Hoeveel honden ken jij die los lopen, over de schutting van een tuin springen, vogelnesten leeghalen en in andermans tuin schijten? 0 toch? Dus... geen vergelijk. Wel vreselijke ergernis van katten en van het gemak van katten eigenaren die zeggen "ach ja, maar het is een kat, dus het kan, het moet zoals het nu is".

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:56

Mijn katten lopen buiten net als die van de buren en meer mensen in mijn laantje. Nooit geen probleem, ook niet voor de vissen, volière of kippen. Die van mij zijn voor 95% ook op eigen terrein samen met de buurkat want dat is hun vriend. De honden uit de buurt poepen ook voor m’n deur maar dat ruimen mijn buren uiteraard op. Zo wonen we samen in het buitengebied met dieren.

rien10

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:59

Overigens; ik heb helemaal geen enkele verantwoording af te leggen of reden te bedenken om geen katten van een ander in mijn tuin te hebben lopen.
Het is mijn tuin. Ik wil geen katten in mijn tuin.
Dus; katteneigenaren, houd je kat weg uit mijn tuin. Zo simpel kan het zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:00

oji schreef:

En verder denk ik, jongens, leven en laten leven. Pfffttttt wat kunnen we ons toch overal aan ergeren en druk om maken.
Ik woon in een buurt met veel katten, ik heb er zelf ook 2. Ik ben blij met al die katten, aangezien ik vrij zeker weet dat er anders een muizen & rattenplaag hier in de buurt zou zijn (oude binnenstad van Utrecht & aan het water).
Ik baal van de duiven die jaarlijks mijn druif kaal vreten om vervolgens mijn terras en tuinset onder te schijten...tja..het zij zo. Kan me er aan ergeren, kan ruzie met de gemeente gaan maken dat ze hun duiven binnen moeten houden...kan er ook gewoon me niet aan ergeren en de druif bijtijds snoeien en mijn druiven gewoon bij de appie kopen. We wonen in een dichtbevolkt land en dan heb je nou eenmaal te maken met dan anderen niet allemaal naar jouw regeltjes leven.

Katten mogen vrij naar buiten, er is geen enkele wet die dat verbiedt. Dus het is ieder zijn goed recht om ze buiten te laten. Daarnaast hebben vrije katten een belangrijke functie in ongediertebestrijding. Dus leer er mee leven of ga in een hutje op de hei wonen waar je last van niemand hebt (en waarschijnlijk wel een paar buitenkatten nodig gaat hebben). Je zo ergeren is zo slecht voor je. Accepteer dat de wereld niet volledig maakbaar is naar je eigen wensen.

Beste post in dit topic. +:)+

Ik denk dat mensen inmiddels zo ver van de natuur af staan dat ze helemaal niet beseffen wat er gaat gebeuren als katten niet meer naar buiten mogen.

De ratten en muizenplagen die ziektes verspreiden..zoals vroeger de pest is verspreid door ratten. Nou doe dan maar een paar drollen hoor. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:02

Jessix schreef:
Mijn katten lopen buiten net als die van de buren en meer mensen in mijn laantje. Nooit geen probleem, ook niet voor de vissen, volière of kippen. Die van mij zijn voor 95% ook op eigen terrein samen met de buurkat want dat is hun vriend. De honden uit de buurt poepen ook voor m’n deur maar dat ruimen mijn buren uiteraard op. Zo wonen we samen in het buitengebied met dieren.

En ik heb bewust geen katten omdat mijn "tuin" te groot is om ze binnen mijn grens te houden.
En de buren sierkipjes en eendjes enz hebben en een grote volliere.
Ik wil geen gezeik krijgen.

Fijn dat de katten bij jullie dat niet doen, maar dat weet je vooraf niet.

Onze buurman zou denk ik 2 keer waarschuwen en bij de derde keer zie ik mijn kat niet meer.
En gelijk heeft hij dan ook nog.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:03

Helemaal mee eens Ts! En btw, fantastisch geschreven :D

Ik erger me ook groen en geel aan alle kattenstront in mijn tuin (jaja zeer zeker van katten en niet begraven). Je zorgt ervoor dat je dieren geen overlast bezorgen aan anderen, ook niet met het argument “maar het is een kat”.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:04

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Ik denk dat mensen inmiddels zo ver van de natuur af staan dat ze helemaal niet beseffen wat er gaat gebeuren als katten niet meer naar buiten mogen.

De ratten en muizenplagen die ziektes verspreiden..zoals vroeger de pest is verspreid door ratten. Nou doe dan maar een paar drollen hoor. :o

Dus in Terschelling hebben ze geen katten wil je zeggen?

Of op andere plaatsen waar rattenplagen zijn?

Echt niet dat die katten daar genoeg voor doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:04

Hier buitenkatten en zelfs mijn honden mogen in mijn eigen tuin schijten.
Note: tuin is 2500 m2, totale terrein is 2 hectare, en in een cirkel met 100 meter diameter staan geen andere woningen.

Ik voel me niet aangesproken, ik hou alle stront op eigen terrein :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:05

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Waarom mag jouw kat op mijn terrein?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:06

Ik heb een jachthond, een lurcher, en die pakt katten als hij de kans krijgt. Als ik de tuindeur open moet ik eerst kijken of de katten van de buren er zijn, die komen in mijn tuin poepen nl. en de tuinvogeltjes vangen. De buren weten wat voor soort hond wij hebben, maar het boeit ze niet denk ik. Soms overweeg ik om niet eerst te kijken voor ik mijn tuindeur opendoe, maar puntje bij paaltje vind ik dat toch weer zielig voor de katten zucht.
Mijn hond komt overigens nooit in de tuin van de buren en poept daar ook nooit. Poep op straat ruimen wij netjes op want we wonen in een woonwijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:06

Ibbel schreef:
Hier buitenkatten en zelfs mijn honden mogen in mijn eigen tuin schijten.
Note: tuin is 2500 m2, totale terrein is 2 hectare, en in een cirkel met 100 meter diameter staan geen andere woningen.

Ik voel me niet aangesproken, ik hou alle stront op eigen terrein :))

Ik woon in een woonwijk, zo werkt dat hier niet. En dat is waar de ergernis ontstaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:09

Elisa2 schreef:
secricible schreef:
Het feit is wel dat op de niet-opgevoede hond kan worden gehandhaafd. Als mijn buren nonstop een blaffende hond hebben bel ik de politie. Idem voor gevaarlijke honden die mensen of kinderen aanvallen. Voor overlast van hondenpoep kun je bij de gemeente terecht.
Ik zeg niet dat het dan morgen is opgelost, maar het wordt wel erkent als een probleem en er is een route voor.

Voor een krolse kat die nachtenlang zit te krijsen in een achtertuin, heb ik mijn achtertuin vol kattenpoep liggen of ben ik weer een rat aan het opscheppen die uit de dijk achter mijn huis is geroofd kan ik nergens terecht. Juist doordat het vogelvrij losloopt weet niemand bij wie die kat hoort en is het onmogelijk handhaven.

Maar zonder die kat zou je maar zo een rattenplaag kunnen krijgen..het is soms ook maar net hoe je tegen iets aan kijkt? :)*

Of maar zo niet :)*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:10

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Hadden ze vroeger geen katten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:12

Ik heb geen tuin maar een balkon en gelukkig buren die hun huisdieren in huis houden dus daar hebben we geen last van andersmans dieren. Mijn auto echter is een heel ander verhaal, die zat de dag na het ophalen bij de dealer al onder de krassen op het dak, motorkap en kofferklep omdat zo'n k*t kat erop gaat zitten omdat zijn baasje te besodemieterd is dat beest binnen te houden. Gelukkig heeft poeslief een kokertje met zijn adres erin. Dus gaan we het maar via de verzekering van baas oplossen. Gelukkig staat alles op camera.

Ik ben er dus een groot voorstander van om je huisdier lekker in huis te houden en een ander niet met ellende en een pak schade op te zadelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:13

Ik vind het altijd wel grappig dat katteneigenaren doen alsof katten enorm belangrijk zijn in een ecosysteem. Of als ongediertebestrijding.

Nee. Dat zijn ze niet. Ze zijn zelfs schadelijk. Maar goed, we hebben iig geen theoretische ratten- en muizenplaag, I guess.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:23

Ik ben meer dan 16 jaar katteneigenaar, mijn katten zijn binnenkatten en lopen vrij in eigen tuin. Die is uiteraard beveiligd zodat ze er niet uit kunnen. Ter behoud van henzelf en omdat ik het niet nodig vind dat anderen last hebben van mijn dieren. Ik heb nooit de indruk gehad dat ze iets in natuurlijke behoefte tekort komen. Ze klimmen, rennen, spelen, mekkeren naar vogels en hoeven alleen hun eigen maaltje niet bij elkaar te jagen. Daar komen ze bij ons (personeel) om krijsen, meer dan prima. :j
Inmiddels doet onze tuinbeveiliging vooral dienst tot afweer van katten van buren die inderdaad maar wat graag bij ons komen schijten. Behalve dat dat gewoon smerig is, ben ik ook bang dat ze een keer een toiletstop besluiten te doen als onze dames buiten zijn en dan gaan er echt doden vallen. Mijn dames zijn ontzettend territoriaal.

Qua honden; ik ben ruim 2 jaar hondeneigenaar en word net zo zwartgallig van de hondenschijt overal (godzijdank niet in mijn tuin) maar inderdaad: in het kader van de wereld eerst bij jezelf verbeteren blijf ik de tiptoe dans tussen de drollen van een ander doen om die van mijn hond netjes op te ruimen zoals het hoort.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:27

Froukje schreef:
Dit is de reden dat mijn kat buiten loopt.
[ Afbeelding ]

Er lopen hier heel veel katten los, en die van mij is dan zo sociaal om ze allemaal mee naar huis te nemen. Dus er zitten hier geregeld 5/6 vreemde katten in de tuin.
Maar door de enorme stukken (wei)land hier is er geen kat die in de tuin poept. De honden van de buren daarintegen schijten wel geregeld hier op de stoep.. |o

Snap heus dat het in een stad heel anders is hoor, maar zolang dit mijn omgeving is gaat mijn kat gewoon lekker naar buiten.

Tot je kat een keer oversteekt en iemand zo hard moet remmen dat niet alleen de kat plat is, maar de auto ergens in een greppel/sloot of tegen een boom ligt.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:29

Ik heb ooit iemand aan de deur gehad die kwam vragen of ik mijn honden niet meer in mijn eigen tuin kon laten, want haar kat zat altijd zo graag in mijn tuin en was bang voor mijn honden.

Beste kat heeft meerdere fruitbomen van ons gedood door eraan te blijven krabben en onze honden durfde niet meer naar buiten toe door dat kreng. Beest werd brutaler en brutaler, wist de deur te openen en kwam de honden binnen terroriseren.

Bij trainingshonden van mij kan ik niet meer door de wijk lopen omdat 10tallen katten je gericht aanvallen met hond. Eerste keer dat het gebeurde stond ik op een kruising. Iedere escape route zaten katten te wachten tot we langs kwamen. Echt geen tot iets hoor.

Ik pleit voor een aanlijn plicht voor katten. Lekker in eigen tuin houden, entertainen met hersenwerk en als ze naar buiten willen of in een ren of aan de lijn. Desnoods belastinggeld naar katten losloopgebieden.

Qua hondendrollen van andere honden…. Als mijn hond poept en er liggen drollen omheen raap ik die meteen in het zakje op. Geen extra zakje gebruikt, maar wel een iets betere wereld achtergelaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:32

_San87_ schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat katteneigenaren doen alsof katten enorm belangrijk zijn in een ecosysteem. Of als ongediertebestrijding.

Nee. Dat zijn ze niet. Ze zijn zelfs schadelijk. Maar goed, we hebben iig geen theoretische ratten- en muizenplaag, I guess.

Oja echt wel, mensen die paarden aan huis hebben of kippen weten dit maar al te goed. Zonder katten ontstaat er binnen de kortste keren een plaag.

Maar goed, kan me voorstellen dat dit langs mensen heen gaat die geen dieren bij huis hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:34

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Oja echt wel, mensen die paarden aan huis hebben of kippen weten dit maar al te goed. Zonder katten ontstaat er binnen de kortste keren een plaag.

Maar goed, kan me voorstellen dat dit langs mensen heen gaat die geen dieren bij huis hebben.

oohhhh..... fijn dat ik dit weet....
Bedankt voor de opheldering, nu nog wachten op de plaag. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:36

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

oohhhh..... fijn dat ik dit weet....
Bedankt voor de opheldering, nu nog wachten op de plaag. :D

https://kippenclub.com/portfolio/ongedi ... herkennen/

Zo leer je nog eens wat. :)

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:36

Ik zie alleen maar katteneigenaren die zich aangesproken voelen en excuses verzinnen.