Ervaring muisvriendelijke muizenval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Ervaring muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:16

Ik.ga even meelezen. Ik heb zo'n deksel op een emmer waar ze invallen. Maar als er geen water in zit kruipen ze er blijkbaar weer uit. Iig was de pindakaas van het puntje af, en daar kunnen ze echt njet bij zonder dat de deksel omklapt. Offff bedenk ik mij nu, ze moeten samenwerken en 2 blijven vooraan zitten, 1 haalt de pindakaas... en doordat er dan 2 op zitten kiept het plateau niet.....

Water erin is wel effectief maar ik vind de verdrinkingsdood niet zo'n gezellige....

Als ik levende muizen van gaan ze 10 km verderop naar een natuurgebied of verderop in de polder :=

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:47

Ik heb een muizenplaag in mijn schuur gehad. Er stond een pak geperst hooi van Hartog en toen ik de schuur in liep kwamen er denk ik 10 muizen 1 voor 1 uit een gaatje springen. Ik had het moeten filmen.

Ook een watje dus ik ging een diervriendelijke muizenval zetten, bij mij werkte hij perfect! Maar het is alsnog echt sneu voor de muisjes. Ze hebben er echt veel stress van, eentje was zelfs doodgegaan van de stress denk ik.
Ik heb er veel gevangen en een stuk verder uitgezet, mijn man lachte me uit. Hij zei 'die muis is eerder thuis als jij'.

Het ziet er zo uit.. een lief veldmuisje

Afbeelding

Inmiddels heb ik een muisdichte schuur en alles wat beter opgeborgen

Overigens heb ik ook een platte metalen muisvriendelijke val gehad, daar liepen ze met een grote boog omheen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 00:23

Ik denk niet dat ze hier ergens door een kier kunnen binnenkomen, maar ja, je zet weleens de achterdeur open.... Eten heb ik meestal weinig in huis en maar op twee plekken: de koelkast en de voorraadkast. Daar hebben ze nooit gezeten. Met andere woorden: ze zullen het met kruimels moeten doen. Ik heb weleens eerder een muis gehad waar ik later niets meer van hoorde. Die moet de hongerdood zijn gestorven...

Iemand vraagt hier trouwens waarom ik een kat overweeg als volgende stap na een muisbesparende val een kat overweeg. Tja, de voornaamste reden is de gezelligheid. Je kunt er lekker mee kroelen. Als je hetzelfde probeert met een muizenval, krijg je dit effect:

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 02:55

Gezellig voor een kat gaan, Musiqolog! Leuk. :-)

Bij ons begon het ooit met een heel schattig en lief muisje, wat we eigenlijk wel gezellig en interessant vonden. Na een tijd werden het er toch wel heel veel en gingen we overal vallen met de lekkerste kaasjes zetten, maar dat werkte niet voldoende.

Toen de muizen 's nachts over ons bed liepen en o.a. de doopsuiker en geboortekaartjes van mijn kinderen hadden opgegeten, was het écht genoeg geweest, daarna gewoon:

vergif geplaatst
huis ontoegankelijk gemaakt
geen deuren laten open staan na schemertijd

Sindsdien nooit meer een muis in huis gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:11

Gewoon lekker voor een kat gaan dan :j
Ze zijn zo leuk!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:55

8nnemiek schreef:
Ik heb er meerdere. Die kooivallen werken vrij goed. De plastic buisjes die omklappen werken matig. Maar deze werkt het beste, daar heb ik ook wel eens een stuk of 5 muizen op een nacht mee gevangen.
[ Afbeelding ]

Ik heb deze dus ook een paar dagen staan nu, maar niks gevangen nog. Hij staat in één van de looproutes met wat pindakaas erin. Wat doe ik verkeerd? -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:59

Hier werkte chocolade erg goed.
Heb je ander voedsel zo goed mogelijk weggestopt?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:02

8nnemiek schreef:
Hier werkte chocolade erg goed.
Heb je ander voedsel zo goed mogelijk weggestopt?

Dat ga ik proberen!
Voor zover mogelijk. Mijn hooistapel is semi open, dus die kan ik niet afsluiten. Alle andere voerdingen zitten altijd al in grote tonnen. Ik heb opzich ook niks tegen muizen, die horen er nou eenmaal bij als je de paarden aan huis hebt lopen, maar dat ze een gat in de jerrycan met lijnzaadolie knaagden, ging me toch iets te ver. Vandaar nu de val.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:08

Waren dat wel muizen van die jerrycan? Hier waren dat de ratten. Net nieuwe 5 liter gekocht en in 1 nacht een mega gat en een voerkamer waar je kon schaatsen }:0 Na altijd lijnzaadolie in tonnen of kast verstopt.

Hier zitten de muizen vooral in m'n hooistapel wat ik vervelend en vies vindt...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:14

Tancreda4 schreef:
Waren dat wel muizen van die jerrycan? Hier waren dat de ratten. Net nieuwe 5 liter gekocht en in 1 nacht een mega gat en een voerkamer waar je kon schaatsen }:0 Na altijd lijnzaadolie in tonnen of kast verstopt.

Hier zitten de muizen vooral in m'n hooistapel wat ik vervelend en vies vindt...

Ik denk het wel. Ik zie ze regelmatig lopen en het was eerst een minuscuul klein gaatje dat ze later wat groter hebben gemaakt. Een rat had denk ik direct een groter gat weten te maken...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:23

Ik heb ook muisvriendelijke muizenvallen. In 1 klap is het voorbij. Had de familie muis in mijn kast op stal.

Als je muizen gaat zien, dan zijn het er doorgaans veel.

Je moet even controleren of er niet ergens voedsel ligt. Bijvoorbeeld onder je bank. (Daar rolt zo nu en dan nog wel eens wat onder)

HG muizenvallen kopen, pindakaas erin en op de looproute zetten.

Succes! :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:25

Even een update: de truc bleek hier de lijnzaadolie te zijn. Beetje olie in de val en hoppa, de eerste muis was gevangen. Dag twee had ik er vier in één keer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:29

Thanks voor de tip. Hier staan ze ook, maar de pindakaas doet de trick niet gek genoeg.