Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: Ouder hondje met extreme verlatingsangst inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:42

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 17:48

Leuk voor zo'n 'leenhond'. Even uit de huidige situatie bij een andere hond geplaatst worden en als die overlijdt mag je weer weg :+
Terwijl je je dan misschien net hebt gehecht..

TS, inslapen is een hele logische optie. Het beestje lijdt, is oud en fysiek niet meer in orde.

Sterkte met de situatie!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:00

En toch he.
Ts wil geen geld uitgeven om het op te lossen en wordt een beetje gek van de hond.

Ze komt naar bokt om bevestiging te krijgen dat inslapen een goede keuze is.

Zo oud is 13 ook weer niet voor een kleine hond ( mijn vorige hondjes werden 19 en 16 die van m'n broer is 18).

Inslapen, prima maar dat is om dat Ts het wil. Niet omdat jalles geprobeerd is en er geen oplossing meer is.

Dat kan een goede keuze zijn. Maar ik vind er wat van dat Bokt altijd graag inslapen voorsteld en doet alsof het altijd de beste keus is voor het dier.

Dus ik laat graag even de andere kant horen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:02

Het hondje merkt er niets meer van als die ingeslapen is.
Ts wel..ook van alles wat nu gezegd word( wat mag natuurlijk he!)
Maar ik denk dat ts nu op zoek is naar een hart onder de riem. Ze heeft voor haar gevoel al dingen geprobeerd die binnen haar macht lagen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:08

Eleeke schreef:
En toch he.
Ts wil geen geld uitgeven om het op te lossen en wordt een beetje gek van de hond.

Zo oud is 13 ook weer niet voor een kleine hond ( mijn vorige hondjes werden 19 en 16 die van m'n broer is 18).

Inslapen, prima maar dat is om dat Ts het wil. Niet omdat jalles geprobeerd is en er geen oplossing meer is.

Dat kan een goede keuze zijn. Maar ik vind er wat van dat Bokt altijd graag inslapen voorsteld en doet alsof het altijd de beste keus is voor het dier.

TS wil geen geld uitgeven maak jij ervan. TS zit minimaal met inkomen en KAN geen dierenarts betalen voor allerlei behandelingen waarvan het ook maar onduideijk is wat het gaat brengen. Als je een beetje in deze tijd leeft weet je dat veel mensen te weinig geld hebben.

Zelf ben ik totaal niet van het inslapen. Maar wel bij dit hondje die wie weet ook nog eens pijn heeft. Ze heeft stress, hartproblemen, kan niet alleen zijn want dan piept en piest zende boel onder.

Ik vind dus dat je de conditie van dit hondje erg rooskleurig voorsteld. En ipv allerlei gedoe nog rond dit zieke hondje zou ik het ook laten inslapen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-10-24 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:08

Eleeke schreef:
En toch he.

Ik begrijp het dan weer niet dat je nog met een angstige hond met de nodige kwalen wil gaan slepen op die leeftijd. 13 is ook niet bepaald jong en zeker met een vergroot hart zal de algehele gezondheid van het beestje ook al niet zodanig zijn dat ze er 19 mee kan worden.

Mijn hond is ook 17 geworden, maar die was wel incontinent, grotendeels doof en blind. Ik had die waarschijnlijk ook al eerder laten gaan als het mijn keus was, maar die lag bij mijn moeder.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:12

Het klinkt alsof dit hondje aardig 'op' is. :(:)
Ik zou overleggen met de dierenarts, het hele verhaal uitleggen (desnoods even puntsgewijs opschrijven als hersensteuntje) en kijken wat nog haalbaar is ter ondersteuning.
En vraag daarbij ook gerust wat de dierenarts zou doen als het diens eigen hond is.
Want veel dierenartsen blijven ook doorbehandelen omdat de eigenaar dat wil of geen afscheid kan/wil nemen.

Zelf heb ik een Shih Tzu van 7 jaar die een medisch wrak is.
Voor hem heb ik een protocol opgesteld met de dierenarts dat er nog wel kleine dingen behandeld worden (gebitsbehandeling, bultje weghalen, ondersteunende medicatie etc) maar geen grote of ingrijpende dingen meer of die langdurig invloed hebben op zijn poten&rug.
Bij elke keer dat hij iets mankeert overleggen we nu ook wat haalbaar is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:13

Eleeke schreef:
En toch he.

De andere kant? Dan neem jij dit dier toch onder je hoede? Ts heeft al veel kosten voor medicatie en onderzoeken betaald en juist door dit soort reacties bereik je alleen dat mensen het niet meer op bokt plaatsen. Terwijl er heel soms nog wel een oplossing kan zijn ! Mijn vorige honden zijn allebei 16 geworden, en achteraf hebben ze minimaal een week te lang geleefd !
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-10-24 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:14

Eleeke schreef:
En toch he.

Waar lees je dat TS dat niet WIL?

Citaat:

Dat maak jij ervan.

Citaat:

Ruim 13 met een serieuze hartafwijking, waar ze dus fysiek meer last van krijgt. 13 is niet stokoud, maar zeker wel gewoon een bejaarde leeftijd voor een hond. Ook voor een Chihuahua.

Citaat:

Uiteraard omdat TS die beslissing maakt vanuit haar mogelijkheden.

Citaat:

Bokt stelt helemaal niet graag inslapen voor. Er wordt een mening gevraagd, en veel mensen zien in deze situatie inslapen als een eerlijke oplossing.

Die andere kant is heel leuk wanneer het om een fysiek en mentaal gezonde hond gaat. Beide is hier niet het geval en het beestje lijdt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:14

Eleeke schreef:
En toch he.

Je stelt een leenhond voor, en waar moet dat diertje naar toe dan als deze overlijd? Kan ie weer opdonderen naar het asiel of zo? En er is niet meer zoveel geld. Plus het is een lijdensweg voor deze hond.

Ga alsjeblieft iemand anders een schuldgevoel aanpraten, want dit is naar TS gewoon niet eerlijk.

Hond merkt er helemaal niets van dat deze niet meer in leven is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:41

Ts geloof mij
Je hond kan beter van de wereld gaan nu hij nog niet al teveel pijn heeft en de laatste herinnering positief is dan wanneer je te last bent en hij teveel pijn heeft enz

Ik ben zelf 1x te laat geweest wegens sentiment en dat gebeurt hier nooit meer

Beestje heeft 13 jaar liefde gekend
Meer kun jeniet geven en meer dan menig hond ooit krijgt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:50

Jolliegirl schreef:
Het hondje merkt er niets meer van als die ingeslapen is.
.

Dit dus, het hondje is 13 en heeft meerdere problemen. TS heeft al veel geprobeerd, en gezien de stress die het hondje elke dag heeft is inslapen een moeilijke maar verstandige keuze.

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:50

Geen idee of dit misschien nog een toegevoegde waarde heeft;
Maar als het hondje, ondanks de medicijnen en problematiek, voorheen wel happy was, ook nog met je inmiddels overleden hondje, dan zou je misschien kunnen kijken naar een verzorgingshuis waar de oudere mensen de hele dag met zo'n hondje kunnen zitten.
Ik heb zelf wel eens voorbij zien komen. Een soort honden oppas.

Maar natuurlijk moet je hondje daar wel geschikt voor zijn...

En leeftijd is maar een getal, daar zou ik me niet aan vast houden..
Ik stel me de vraag en hou de spiegel voor; is dit een eerlijk honden bestaan.
Met een ja of nee antwoord als gevolg.

Hoe dan ook, het is een hele moeilijke kwestie waar gevoelens, emoties en gevolg dicht bij elkaar staan. Heel veel succes met de keuze.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:59

Eleeke schreef:
En toch he.

Ik vind jou reactie naar ts echt heel naar.
Ts wil volgens jou geen geld uitgeven ….weet niet of je weet wat vetmedin kost maar dat is niet gratis en als je al niet super veel te besteden hebt mag je daar zeker als buitenstaander niet over oordelen.

Ik zie soms wel eens oude hondjes buiten lopen noem het meer schuifelen want kruipen kunnen ze niet dat ik denk ja 16 jaar heel leuk maar dit doe je puur voor jezelf en niet voor je beestje.

Alsof mensen voor de lol hun beest in laten slapen ,kom op zeg!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:06

Ik heb nog nooit van een leenhond gehoord. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Erg diervriendelijk klinkt het in elk geval niet.

Ik denk dat het hondje van ts nu geen leuk leven heeft en dat dit ook niet zal veranderen. Niet de schuld van ts maar medische en mentale problematiek lijkt me voor een 13 jarig hondje niet te doen. Waarom zo'n hondje kosten wat kost in leven willen houden. Ook dat vind ik niet diervriendelijk.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:15

Ik zou m eerst een beetje kleiner zetten en dan een lekker zacht plekje muziekje en gedempt licht.
Zo n teddy met hartslag erbij…..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:18

office schreef:
Ik zou m eerst een beetje kleiner zetten en dan een lekker zacht plekje muziekje en gedempt licht.
Zo n teddy met hartslag erbij…..

Dat heeft ze al aangeschaft, werkt niet!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:27

Wat je omschrijft vind ik persoonlijk te vroeg voor inslapen.

Beestje is 13, op leeftijd maar voor kleine hond ook niet stokoud.

Kon voorheen prima leven met de medische kwalen. Maar honden rouwen ook. Zij is haar steun en toeverlaat verloren.

Ik zou kijken of je toch hulp kunt krijgen op welke manier dan ook. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wellicht andere ondersteunende medicijnen. Bach resque remedie geprobeerd?

Kun je dit je hondje niet bieden, om medische en of praktische redenen dan is inslapen de enige oplossing.
Want linksom of rechtsom kost hondje veel geld en als je dat niet hebt, houdt het gewoon snel op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:55

Hondje is ziek, ernstig ziek , daar helpt zelfs geen hele fles Bach druppels meer voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:00

Dit dier staat te stijf van de stress om als knuffelhondje te kunnen functioneren of om baat te kunnen hebben bij een subtiel middel als bachbloesem. Kwaliteit van leven is onder de maat voor dit dier en daar is leeftijd en verzorging eigenaar geen factor in.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:02

Heeft je hondje wel de juiste medicatie? Ik kan me herinneren van mijn kleine hondje met hartproblemen dat er 2 soorten zijn. In ieder geval sterkte Y;(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:49

Eleeke schreef:
En toch he.

"Omdat alles geprobeerd is" is vaak niet eens het beste voor het dier. Wij willen als mensen graag veel te ver gaan om maar alles geprobeerd te hebben en geen schuldgevoel eraan over te houden of maar niet te hoeven loslaten. Maar het dier is daar niet altijd bij gebaat.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:10

Wat maakt dat je eerder (met de medische problemen) niet aan inslapen dacht en nu (met de verlatingsangst erbij) wel? Zonder oordeel want ik ken de hele situatie en je hond niet. Maar dat vraag ik me af n.a.v. je verhaal. Misschien helpt deze vraag je om het helderder te krijgen voor jezelf. Sowieso zou het goed zijn om dit verhaal voor te leggen aan de dierenarts en in overleg te gaan over wat goed is om te doen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:15

BigOne schreef:
Hondje is ziek, ernstig ziek , daar helpt zelfs geen hele fles Bach druppels meer voor.

Voordat het dier verlatingsangst had, was het blijkbaar geen probleem.

Bach bloesem was maar een voorbeeld, bij de dierenarts is genoeg andere keuze. Dan kun je wellicht zien wat het dier doet als het tot rust is gekomen.
Beste is een gedragstherapeut maar daar is geen budget voor.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:35

Sjonge, de bokt mentaliteit komt weer lekker boven.....

Ts, ik ben een dierenvriend in hart en nieren. Zelf ook meerdere dieren in huis. En ik ga ver voor mijn dieren maar ik ben ook realistisch!
En ik zou hetzelfde hebben gedacht als ik in jouw situatie zou zitten.

Want iedereen zit in een situatie die eigenlijk niet houdbaar meer is. En dan vooral voor je hondje! Want gedragsdeskundige is leuk, maar bij dit soort ernstige situaties vraag ik mij oprecht af of je zo'n hondje nog in een comfortabele situatie kunt krijgen waarbij het hele gezin ook weer vrij kan leven.

En de klachten die de hond NU al heeft vanwege het vergrote hart baart mij ook zorgen....
Dit klinkt als ernstige hartkwalen waarbij het dus gegarandeerd aflopende zaak is

Dus even samengevat:
In het beste geval laat je een gedragsdeskundige komen, ga je keihard aan de slag om het probleem op te lossen, en na verloop van tijd heeft je hondje zoveel medisch gedoe dat je de hond sowieso moet laten inslapen...

Waarom niet gewoon even tanden op elkaar en de knoop doorhakken wat betreft inslapen? Er is geen kant en klare oplossing, de hond in kwestie is dood ongelukkig door de angst alleen te zijn en heeft serieuze medisch gedoe.
13 is niet super oud, maar het is wel een senior hond, dus kort gezegd bejaard.

Dus nee TS, ik zou je echt niet scheef aankijken als je besluit om de hond in te slapen!