Katten voeren in het buitenland, kan niet of begrijpelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:09

sardientje schreef:
Dorine92 schreef:
hoeft ze toch niet bij het hotel te gaan voeren. Je kunt ook van je reet afkomen en ze ergens anders gaan voeren

Als je mijn eerdere berichten leest, zie je dat ik zeg dat ik dat ook doe.

Klopt. Maar mijn reactie was ook helemaal niet op jou.
Tegen jou heb ik enkel gezegd dat dieren bij het hotel voeren asociaal is. En dat hebben meerdere mensen gezegd, al dan niet in die woorden, en jij hebt daarop besloten ze niet bij het hotel, maar ergens anders te gaan voeren. Dat is natuurlijk dikke prima.
Maar toen ik zei dat dieren voeren bij het hotel asociaal is, reageerde ook iemand (thequeensmum) dat laten verhongeren pas asociaal is. En daar reageerde ik op dat niet bij het HOTEL voeren niet hetzelfde is als laten verhongeren, want er zijn meer plekken waar je katten kunt voeren dan slechts vanaf je balkonnetje

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 15:16

sasja0705 schreef:
Bergijpend lezen is ook een kunst...
Ik denk dat jij mij nu toch woorden in de mond legt, die ik NIET geschreven heb.
Ik heb het in ieder geval NIET over donaties gehad.

Ik heb over ORGANISATIES gesproken en dat naar mijn mening de katjes beter geholpen is om daar ORGANISATIES te zoeken en te contacten zodat ZIJ de katjes op lange termijn kunnen helpen.
En om organisaties te zoeken hoef je geen enkele middelen te hebben , dat vergt alleen even n beetje inspanning en goed zoeken...

Ah ik zie het nu, sorry voor mijn antwoord over de donaties (hier word ik de hele tijd over aangesproken, dus vandaar dat ik me wat aangevallen voelde).
Echter is het wel een aanname dat ik ze zou vergeten, of dat het tegenstrijdig is, ik probeer alleen te helpen. Ik heb een vrouw gevonden die hier dingen doet voor de katten op het eiland. Ik wil haar contacten morgenochtend.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 15:23

Dorine92 schreef:
Als je mijn eerdere berichten leest, zie je dat ik zeg dat ik dat ook doe.

Klopt. Maar mijn reactie was ook helemaal niet op jou.
Tegen jou heb ik enkel gezegd dat dieren bij het hotel voeren asociaal is. En dat hebben meerdere mensen gezegd, al dan niet in die woorden, en jij hebt daarop besloten ze niet bij het hotel, maar ergens anders te gaan voeren. Dat is natuurlijk dikke prima.
Maar toen ik zei dat dieren voeren bij het hotel asociaal is, reageerde ook iemand (thequeensmum) dat laten verhongeren pas asociaal is. En daar reageerde ik op dat niet bij het HOTEL voeren niet hetzelfde is als laten verhongeren, want er zijn meer plekken waar je katten kunt voeren dan slechts vanaf je balkonnetje[/quote]

Oké, ik begrijp je. Het is soms een beetje moeilijk in te schatten wie wat wel en niet leest, en op wie het gericht is.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 15:28

kies_naam schreef:
Dit is een lastig probleem. Ik begrijp de neiging om als toerist wat voer neer te zetten maar buiten je eigen gevoel lost dat voor die dieren niks op.

Door ze te voeren komen er steeds meer katten, in dat opzicht begrijp ik het verzoek van het hotel goed. Nu voer je ze waardoor ze zich weer voort gaan planten maar je komt niet terug om de kittens te voeren, dus die zullen wellicht gedeeltelijk verhongeren/overlijden door ziektes. Een deel zal het overleven waardoor er volgend jaar meer kittens zitten en er meer overlast komt en het probleem zo steeds meer uit de hand loopt.

Als je iets wilt doen voor de dieren zou ik een plaatselijke organisatie zoeken en een donatie doen, zodat zij katten kunnen castreren.

Ik woon in een land met veel straatkatten en honden en ik weet hoe lastig het soms is. Het is ook goed om je te realiseren dat je gewoon niet zoveel kan doen, dit zijn grote maatschappelijke problemen die los je niet zomaar even op. Inmiddels hebben we zelf twee wees fles kittens grootgebracht (waarvan één helaas overleden is) en hebben we een lokale zwerfhond in huis genomen, allemaal gecastreerd uiteraard. Dit lost aan het probleem niks op maar wel voor de individuele dieren maar dat is wel een hele commitment en je bent nu gewoon lekker op vakantie.

Dus als je iets wilt doen zou ik zeggen doneer aan een stichting of ga volgende vakantie een tijdje als vrijwilliger voor een stichting werken dan kan je echt iets bijdragen.

Oke, goed om te weten. Ik vind het gewoon moeilijk, ik wil helpen maar ik kan ze niet allemaal helpen. Ik weet dat ik me daar neer bij moet leggen, en dat vreet aan me, verpest ook wel m’n vakantie.
Ik zit er al een tijd aan te denken een paar dagen vrijwilligerswerk te gaan doen in een asiel.
Ik wil sowieso later heel graag mijn eigen asiel, ik wil mijn leven echt wijden aan het helpen van dieren in nood. Dierenambulance in Nederland word al flink gesponsord door me, en ik hoop echt ooit m’n levenswerk er van te kunnen maken.
Ik wil er gewoon echt niet van wegkijken. Maar goed om te weten over het voeren. En het liefst zou ik hier met een karretje achter een fiets rondrijden om ze elke dag te voeren, maar helaas moet ik daar geld voor hebben en staat mijn huis niet hier maar in Nederland. Hopelijk word het op een dag waarheid

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:29

Mooi dat je contact op gaat nemen met een local voor deze dieren :)

Ikzelf ben nog niet op vakantie geweest op de Spaanse eilanden.

Wel op Kos, Griekenland. Daar lopen veel katten, maar die worden gevoerd door de locals en zelfs door personeel van het hotel waar wij zaten.
Er is daar maar een enkeling die er magertjes uitziet.
Zo kan het gelukkig dus ook. Als toerist zijnde heb ik geen katten gevoerd. Wel kwamen 2 bedelen voor aandacht, die kregen een aai.
Wat ik geinig vond om te zien was als 1 van de vissersboten terugkwam van zee, dan stond er standaard een kat te mauwen en die kreeg een stuk vis “ afval “.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:38

Reactie vanaf een ander canarisch eiland: er zijn veel zgn kattenkolonies. Door lokale dierenbeschermers worden die gevoerd en gecastreerd. En dat is ook gelijk de reden om ze nirt te voeren, ze krijgen basisverzorging.

Die katten zul je nooit moddervet zien rondlopen. Laten we eerlijk zijn: de gemiddelde europese huiskat is te dik, dus komen dergelijkr straatkatten mager op ons over.

Edit: kijk eens op FB of wat in de buurt kunt vinden, hier hebben ze iig allemaal een pagina.
En dan zou je hen misschien een voerdonatie kunnen doeb?

kies_naam

Re: Katten voeren in het buitenland, kan niet of begrijpelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:00

Sardientje, ik vind het ook mooi dat je er zo over nadenkt, empathie is een mooie eigenschap :) . Soms is de realiteit helaas zo dat je situaties niet kunt veranderen en dat is cru wanneer je daarmee geconfronteerd wordt.

Als je zeker weet dat het zwerfdieren zijn en je echt wat wilt bijdragen zou je ze/of één van hen naar een dierenarts kunnen brengen om ze te steriliseren. Dan moet je dus wel heel zeker zijn dat ze geen eigenaar hebben. Hier geven dierenartsen korting als het om zwervers gaat.

Ik denk eerlijk gezegd dat een stichting contacteren over deze katten niks gaat opleveren maar je kan het altijd proberen. Stichtingen zien ze ook overal lopen en zitten dan vaak ook overvol en/of castreren al aan de lopende band. Toen ik onze kittens onderkoeld vond konden ze nergens opgevangen worden, zo ook onze straathond. Vaak is het probleem zo groot dat de mensen die wel wat doen in de vorm van opvang overvol zitten. Als je ze zelf zou willen adopteren valt er misschien nog wel iets te regelen met een stichting.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:11

MonaLieske schreef:
Verder vind ik het schokkend hoeveel mensen hier vinden dat je ze maar gewoon moet laten verhongeren. Wat een vreselijke dood.

In mijn ogen is de enige humane manier om kattenkolonies onder controle te houden het doen van sterilisatie/TNR acties.

Niemand schrijft dat. En alhoewel ik goed begrijp wat je er mee wil zeggen… klopt het niet helemaal. Je helpt deze katten ook niet door ze wel te voeren!
Voedsel is een belangrijke resource voor katten om te kunnen leven en te kunnen voortplanten.

Enkel sterilisaties, castraties helpen niet. Want op een andere plek is een kat zo weer zwanger, gaat op onderzoek uit. En daarmee groeit de populatie verder. Er zijn zoveel meer factoren die nodig zijn om een SNR actie goed uit te voeren, dat kost jaren, medewerking van de overheid, maar ook van recreanten die niet gaan voeren!

Het is niet gek dat wij denken we gaan ze maar voeren. Maar op de lange termijn is niemand daarmee geholpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:45

Het principe is net als paarden in de oostvaardersplassen.
Als je ze voert worden het er teveel en worden ze afgeschoten.
Voer je ze niet dan is er meer sterfte.
Linksom of rechstom doe je het nooit goed als de condities er omheen niet goed gemanaged worden (castratie etc).

Omdat je als toerist niet weet of er een organisatie mee bezig is, kun je met goedbedoeld bijvoeren wel hun strategie om zeep helpen.
In een week kun je zorgen dat een kat zijn patroon veranderd door naar jou te komen ipv maar een centrale plek. Katten zijn gewoonte dieren, dus als jij na een week weer weg bent, dan komt hij nog steeds op die lege plek zoeken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:17

seoriugnvposweryhngbsopeirugnbpwsrugnborunowpru

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:20

que?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:21

Ik denk dat Charley zijn kat de laptop heeft overgenomen }>

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:22

Dan is die slimmer dan die van mij, die slaagt er alleen in om honderd miljoen nieuwe tabbladen te openen _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:47

Of een berichtje van een Grand Canarische kat. Ts moet terugkomen :+ :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:57

Of Charley is op het toetsenbord in slaap gevallen :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:36

Mungbean schreef:
Linksom of rechstom doe je het nooit goed als de condities er omheen niet goed gemanaged worden (castratie etc).

Omdat je als toerist niet weet of er een organisatie mee bezig is, kun je met goedbedoeld bijvoeren wel hun strategie om zeep helpen.
In een week kun je zorgen dat een kat zijn patroon veranderd door naar jou te komen ipv maar een centrale plek. Katten zijn gewoonte dieren, dus als jij na een week weer weg bent, dan komt hij nog steeds op die lege plek zoeken.

Dit.
Daarbij: in landen rond de Middellandse Zee leven mens en dier veel meer buiten dan hier in NL. Dus je kan maar zo iemands huisdier lokken met al dat voer. Het gebeurt ook dat toeristen iemands hond of kat meenemen, denkende dat het een zwerfdier is, terwijl men dus gewoon is om huisdieren los te laten lopen. En ja, door het warme klimaat ogen dieren dunner: ze hebben een dunnere vacht.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:52

Mungbean schreef:
.

Dat is natuurlijk niet helemaal hoe het werkt. In de Oostvaardersplassen is bewust voor een fok maar raak principe gekozen. En daarom is er geen eten genoeg. Dat zijn geen volledig wilde dieren die de mogelijkheid hebben om nog wat bij te bedelen.

@TS. Het siert je dat dit leed je zo aangrijpt. En er zullen altijd wel projecten zijn die voor de katten zorgen maar die zullen niet alle katten ondervangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:54

prompter schreef:
Ik denk dat Charley zijn kat de laptop heeft overgenomen }>

Dat is kats voor "Hier met dat vreten" :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:55

Dat katten overal verzorgd worden is echt niet waar. Er bestaan plekken waar organisaties zich zoveel mogelijk inzetten voor zwerfdieren, deze zijn dan vaak ook afhankelijk van donaties. Net zo goed als dat er plekken zijn waar dit niet zo is.

Ik ben ook iemand die zwerfkatten (en honden) voert op vakantie. Het is voor mij een kleine moeite en ik kan het daarnaast ook niet over mijn hart verkrijgen ze wel te laten creperen als ik er op dat moment iets aan kan doen.

Je zult inmiddels wel terug zijn TS maar ik geef je groot gelijk, dat katjes hebt gevoerd. Als er botten uitsteken betekent het echt dat ze geen verzorging krijgen.

Mooi voorbeeld van zo’n organisatie die afhankelijk is van donaties:
Afbeelding

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:14

Ibbel schreef:
Of Charley is op het toetsenbord in slaap gevallen :D

Bijna goed, maar het was mijn puppy labrador :o die mijn toetsenbord te pakken kreeg. Zou beginnen aan een reactie, telefoon ging, kwam terug en dit was het resultaat. Vraag me niet hoe, want ik snap er ook niks van eerlijk gezegd. :D :D :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:21

Zat ik bijna goed met mijn kat :D. Dank voor de opheldering :))