Poes wazig oog, spoednummer of morgenochtend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:09

Wacht de dierenarts maar af.
Vlies wat je ziet is het derde ooglid, dit leggen ze ter bescherming over het ook.
Ik blijf bij een beschadigd hoornvliesje. Kleuring bij de dierenarts laten doen.
Zalfje mee(isatal, optosan oid), eventueel een kap op.

Het komt vast goed

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 17:01

Terug van de dierenarts.
Het blijkt een scheur in het derde ooglid te zijn. Dierenarts vermoed tijdens stoeien met andere poes gebeurd en denkt dat de nagel er ook wel diep in is gegaan. De kleur test gaf geen beschadigingen aan het hoornvlies aan.
Ze heeft een antibiotica injectie gekregen.
We moeten nu 2 verschillende oogdruppels gaan geven. Eentje moet 1x pd en gaat ze van schuimbekken/kwijlen. Gelukkig hoeft die maar voor 3/4 dagen. De ander moet 6x per dag voor ongeveer 7 dagen. Verder novacam gekregen voer door het voor gedurende een week.

Over een week moeten we kijken of er nog een los flapje hangt aan het ooglid anders moet dat onder narcose verwijderd worden.
Laatst bijgewerkt door SnuitjeLove op 25-10-24 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Poes wazig oog, spoednummer of morgenochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:05

Zo dat is toch nog wel pittig dan.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 17:07

Ja, maar ik ben wel blij dat het iets oppervlakkig is en geen erge ziekte ofzo. Gelukkig hebben mijn vriend en ik beide herfstvakantie en kunnen we daardoor makkelijk samen druppelen deze week.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:10

Goed dat je weet wat het is. Hopelijk slaat de behandeling goed aan en is het snel opgelost. Wel een geluk dat jullie het komende week samen kunnen aanpakken, lijkt me niet gemakkelijk...

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:34

Ooh niet fijn! Maaaar het had ook erger gekunt! Hopelijk komt het allemaal goed. Positief blijven

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:44

Wat fijn! Dit is zelfs minder erg dan het hoornvlies.
Fijn dat er geen beschadigingen te zien waren met de kleuring

Sterkte met de zorgen!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 17:49

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:08

Achgos, lelijk spul dan als 'ie ervan gaat kwijlen.... maar gelukkig "slechts" een verwonding en niet iets ernstigers +:)+ Beterschap met poezeltje.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 18:33

Ja dierenarts zei dat sommige katten het heel vies vinden en dan gaan kwijlen. Daarom eerste keer uitgetest in de praktijk en ze begon inderdaad flink te kwijlen en schuimen, en door de kleurvloeistof in haar oog werd het ook nog groen, dus een mooie smeerpartij. Gelukkig is het kwijlen na 10 minuten weer voorbij.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:37

Gelukkig niets ernstigs! Hopelijk is het gauw helemaal hersteld. Beterschap!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:40

Hoe gaat het vandaag?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 09:46

Het gaat goed, sinds ze pijnstilling heeft gekregen rent ze weer vrolijk door huis en maakt ze weer haar pruttelende geluidjes en gemauw. Ze lijkt er niet veel van geleerd te hebben want ze daagt nog steeds onze andere poes uit.
Het druppelen is wel een worsteling zo vaak en dat moeten we echt met z'n 2en doen. Maar ze lijkt nog steeds van ons te houden want ze kruipt nog vaak op schoot haha. Haar oogje ziet er nog wel anders uit, maar dat komt ook door de druppels.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:40

Wat super fijn om te lezen!! Hopelijk gauw weer helemaal de oude!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 13:51

SnuitjeLove schreef:
Het gaat goed, sinds ze pijnstilling heeft gekregen rent ze weer vrolijk door huis en maakt ze weer haar pruttelende geluidjes en gemauw. Ze lijkt er niet veel van geleerd te hebben want ze daagt nog steeds onze andere poes uit.
Het druppelen is wel een worsteling zo vaak en dat moeten we echt met z'n 2en doen. Maar ze lijkt nog steeds van ons te houden want ze kruipt nog vaak op schoot haha. Haar oogje ziet er nog wel anders uit, maar dat komt ook door de druppels.

Weet niet of je het al doet, maar hier geef ik de dieren altijd iets super lekkers na de behandeling (ook ontwormpillen etc) op een gegeven moment leggen ze die link wel, dat even meewerken beloond wordt. Ik laat het ze vaak eerst ook ruiken.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 14:17

SnuitjeLove schreef:
Ja dierenarts zei dat sommige katten het heel vies vinden en dan gaan kwijlen. Daarom eerste keer uitgetest in de praktijk en ze begon inderdaad flink te kwijlen en schuimen, en door de kleurvloeistof in haar oog werd het ook nog groen, dus een mooie smeerpartij. Gelukkig is het kwijlen na 10 minuten weer voorbij.

Waarschijnlijk Atropine? hoeveel druppels moet je daarvan geven? die van mij moest 1 druppel. Als er per ongeluk een tweede bij kwam ging hij ook erg speekselen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 19:32

Ja atropine, daar krijgt ze 1 druppel van. Ze gaan er van kwijlen als ze het vies vinden zij de dierenarts. Gebeurt dus niet bij alle katten. De andere druppels weet ik zo even niet de naam van. We geven haar elke keer een snoepje na het druppelen, de andere poes ook anders word ze jaloers. Die vind het allemaal wel interessant.

De wazigheid is inmiddels verdwenen van haar oog trouwens.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 22:54

De andere is ws cavasan

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 11:39

Nee, soligental

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 11:45

Dat is een breed antibioticum.
Mijn kat is er helaas allergisch voor :') waar niet voor...

Zie je al duidelijkere verbetering?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 11:57

Ja haar oogje is niet meer wazig en het lijkt ook minder rood te zijn. Pupil is nog wel een groot verschil, maar dat komt ook door de pupilverwijdende oogdruppels die ze krijgt, daar mogen we na vandaag mee stoppen.
Het druppelen is wordt gelukkig ook makkelijker, ze lijkt het nu te koppelen aan een snoepje haha. Het lukt me nu ook om het in mijn eentje te doen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 15:42

Update!

Het gaat heel goed met Léa, vandaag mogen we stoppen met druppelen. Ze was zo braaf met het druppelen de laatste dagen, dat we haar niet eens meer vast hoefden te houden.
Haar oogje ziet er weer normaal uit en ze gedraagt zich ook lekker actief. We hebben even haar derde ooglid gecontroleerd, daar zit nog steeds een scheurtje, maar er hangt gelukkig geen 'flapje' meer aan dus ze hoeft niet geopereerd te worden. Het ooglid zit er ook verder rustig en gezond uit dus nu wachten tot het weer hersteld is maar ze lijkt er verder geen last van te hebben.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:09

Fijn dat het goed gaat met Léa. Ogen zijn toch altijd eng als daarmee iets gebeurt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:11

Gelukkig *\o/*