Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:46

Is het geen optie om hem met een harde knal weg te jagen wanneer hij de volgende keer in de buurt is?
Misschien leert hij daar van?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:09

Speelgedrag van een predator is lang niet altijd speelgedrag, maar gedrag om hun prooi te peilen en testen... ik zou het spannend vinden.

Oh lees nu dat hij wordt geschoten. ... dat is ook weer een rigoureus ;(
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 20-10-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Re: Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:13

Ik zou er niet gerust op zijn.

Ik heb ooit eens een filmpje van een gezellig spelende nerts met een kat gezien. Wat uiteindelijk een dode kat opleverde.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:16

Een wild dier wat zich niet laat afschrikken door een mens in Zweden is een risico. Dus snap het aan de ene kant wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:02

tamary schreef:
Wat er ook in een heilig boek staat, mens is onderdeel van ecosysteem aarde. Het blijf van de natuur af ook als er geen natuurlijke vijanden de boel in balans of beperkte bandbreedte kunnen houden is het segregeren van mens en natuur en dodelijk voor beiden.

Dit dus. Je moet als mens je rol in het ecosysteem nemen. Je kunt jezelf er niet buiten plaatsen.

In een land als Zweden is een 'tamme' vos verdacht. Daar is voldoende natuur voor ze om niet in de tuinen van mensen naar eten te hoeven zoeken. Het dier zal dus vermoedelijk iets mankeren. Een goede jager/wildbeheerder zal dat overigens ook constateren/controleren voordat-ie besluit te schieten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:04

Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:12

belle_boef schreef:
Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.

Nee hoor, dat vul jij nu zelf in.

Heel wreed dat wederom de dieren het moeten ontgelden omdat de mens zichzelf belangrijker vind

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:15

Wildbeheer is in NL/drukbevolkte gebieden noodzakelijk.
We zijn als mensen doorgeschoten. Geschrokken van het feit dat we in het verleden alles afgeschoten hebben wat eetbaar was, gevaarlijk was, of in de weg liep, hebben we nu opeens bedacht dat de natuur het wel zonder ons af kan.
Misschien dat we er op tijd achter komen dat het de bedoeling van de natuur is dat we een gulden middenweg bewandelen en het evenwicht proberen te bewaren. Je zou denken dat we dankzij de evolutie voldoende hersenen hebben om dat evenwicht te kunnen bepalen en te kunnen handhaven, maar ik heb er een hard hoofd in.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:20

Citaat:
Je zou denken dat we dankzij de evolutie voldoende hersenen hebben om dat evenwicht te kunnen bepalen en te kunnen handhaven, maar ik heb er een hard hoofd in.

Gelukkig is er op dat gebied nog steeds veel kennis bij oa aboriginals en first nations. Niet meer nemen dan de natuur geeft, en een handje helpen om de balans te herstellen als de natuur daarom vraagt, met methodes die al sinds mensenheugenis gewerkt hebben.

Wij westerlingen zijn er niet zo goed in, denken soms veel te veel op korte termijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:27

Thioro schreef:
We kunnen met z'n allen vanalles vinden van de oplossing maar geen angst/schuwheid tonen voor mensen is geen normaal gedrag voor een wild dier.
In onze streken komt het niet meer voor maar in 80%van de wereld heb je dan met een hondsdol dier te maken. In onze streken zal het dan eerder een verzwakt, ziek of zeer hongerig (wat dus ook door ziekte kan komen) dier zijn.

En ik vermoed dat er in Zweden meer dan genoeg leefruimte is voor een vos.

Mijn beide buren zijn jagers en als die een vos op hun erf zien zal die het niet na vertellen. Vaak zijn het idd verzwakte of oudere dieren die voor de makkelijkere prooien gaan.

Ikzelf ga geen vossen schieten od, maar de hond hier wil ze niet op de hof en maakt dat ook duidelijk.

Ondanks hond en schietgrage buurman is de vos er toch in geslaagd m'n ganzen uit te roeien. Ze zijn hier schuw en worden zo ook gehouden maar soms geeft het toch wat overlast.
Mijn oplossing was simpel: geen ganzen meer op de hof.

Zo is het.
Nederland is doorgeslagen in koetsie koetsie gedachten en voortaan erg ver van de natuur af.
Een wild dier is schuw, zoniet is er wat mis en/of word hij een gevaar.
Een dier dat schuw is word ook niet zomaar neergeschoten of er moet een plaag zijn zodat ook andere dieren geen kans op overleven meer hebben en word er om die reden beheerd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 12:13

De Zweedse en NL jagers die ik hierover heb gevraagd zeggen dat dit zeer ongewenst en onnatuurlijk gedrag is. Al helemaal omdat ik midden in de verbouwing zit waar 6 dagen in de week keihard de radio staat te blehren en een vier bouwvakkers rondlopen. Gisteren vond ik ook een drol op het hooi wat ik aan mijn paarden geef de formaat van een hond terwijl ik helemaal geen hond heb. In de schuur bij mijn paarden. Dus ik vermoed dat hij daar ook komt. Had deze al eerder gevonden overal rond het huis.
Dus nee ik ga niet afwachten totdat hij één van mijn katten waaronder eentje van 18 jaar te pakken krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:18

Vossendrollen hebben heel karakteristiek een puntje omhoog stekend aan een kant. Dus als het een vossendrol is, moet dat goed herkenbaar zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:27

Dat heb ik ooit ook gehad.
Een dril van een vos op de hooipakjes die voor de stallen van de paarden liggen.
Ik wist toen niet dat het een vossen drol was.
Ik gaf onze hond de schuld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:35

Moet je eens in Zuid Engeland, Portsmouth komen. Daar lopen de vossen 's avonds en 's nachts overal middenin de stad door de straten. Ik vond het wel mooi. Op hun manier schuw, want zodra je te dichtbij komt, zijn ze weg.

In Zweden heb je meestal ook geen banketstaaf tuintje, zoals wij NLers gemiddeld hebben, als je buitenaf woont. Heb een vriend in Zweden wonen en die maalt niet om wat wild rondom en bij zijn huis. Dat hoort erbij, vindt hij. Hij beschermt zijn beestjes door goede (nacht)verblijven e.d.

Mijn stalkat leeft middenin de natuur bij mij op stal (eigen plekje middenin natuurgebied). Zit hier van alles en zeker heel veel vossen, dassen, reeën, wezens, marters, vele soorten vogels, maar ook (muskus)ratten.... Hij is een jager, maar is ook wel eens aangevallen. Daar heeft hij van geleerd,onze zwarte stalpanter....

Ik ben niet zo voor neerschieten. Wij mensen willen alles maar bepalen. Je kunt ook je kat 's avonds binnen halen, als je het niet vertrouwt. Maar dat zal wel weer te simpel gedacht zijn :+ .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:02

belle_boef schreef:

Spreek eens voor jezelf aub. Mijn mening zou niet veranderen indien het een wolf betrof namelijk.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:12

Ik geef je groot gelijk, je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je eigen dieren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:22

belle_boef schreef:

Dit viel mij ook wel op.

Als een vos te dicht bij het vee komt ( kippen , huisdieren) is de kans ook aanwezig dat ze worden gepakt. En de vos went aan mensen.

Ik vind het ook een beetje hypocriet dat als dit een wolf betrof , het dier van veel mensen doodgeschoten mag worden. Is het een vos dan is het plots niet op zijn plaats. En dat terwijl een vos ook flink dieren uit kan moorden. Ik heb op een zorgboerderij een keer gezien dat bijna alle kippen en konijnen waren vermoord door een vos.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:41

Little_Gift schreef:
belle_boef schreef:

Spreek eens voor jezelf aub. Mijn mening zou niet veranderen indien het een wolf betrof namelijk.

De mijne wel. Ik heb 63 jaar ervaring met vossen om het huis. Nooit een gevaar voor mijn dieren geweest. Kippen wel in degelijke ren/nachthok uiteraard. Katten, honden, paarden, geiten, geen enkel dier liep gevaar door de vossen.
Maar sinds de wolf terug is wordt er voor zover mogelijk opgehokt, ook als ik overdag niet thuis ben helaas. Honden mogen 's avonds en' s ochtends vroeg niet meer de tuin in en uitlaten in het donker is ook geen pretje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:43

Zebrastreep schreef:
belle_boef schreef:

Dit viel mij ook wel op.

Als een vos te dicht bij het vee komt ( kippen , huisdieren) is de kans ook aanwezig dat ze worden gepakt. En de vos went aan mensen.

Ik vind het ook een beetje hypocriet dat als dit een wolf betrof , het dier van veel mensen doodgeschoten mag worden. Is het een vos dan is het plots niet op zijn plaats. En dat terwijl een vos ook flink dieren uit kan moorden. Ik heb op een zorgboerderij een keer gezien dat bijna alle kippen en konijnen waren vermoord door een vos.

Voor mij is hierin het grote verschil dat vossen echt alleen met schemer en nacht jagen, mensen honden en katten naar mijn weten niet aanvallen- hier dus niet gebeurd , kippen moeten hier snachts idd in een goed dicht hok anders zijn ze foetsie .
Wolven daarentegen zijn lerend en passen zich aan en daarmee in mijn idee veel gevaarlijker dan vossen. Buiten de hondsdolheid- maar dat komt geloof ik niet meer voor in Nederland.
Edit, zelfde als mysa dus

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 15:24

nevica schreef:
Dat ging snel. Van schattig het zijn misschien vriendjes naar dan maar afknallen. Oké. :+

Ik denk dat TS in deze het nooit goed kan doen. Schattig dan is ie te tam, brutaal dan is ie gevaarlijk. Neem aan dat ze in Zweden protocollen hebben voor wat te doen met opdringerige vossen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:14

Hier in NL loopt iedereen te piepen omdat de wolf voor overlast zorgt. Die zien we dan ook het liefst verdwijnen en hoe dat maakt niet uit.

Maar als TS de hulp inschakeld om van het vossen probleem af te komen dan heeft niemand er een goed woord voor over.

Als vossen zo dichtbij komen en op je erf en je kippen op eet, je kat als speelkameraadje gaat zien en zich gaat settelen daar dan heb je een probleem ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:21

Er is naar mijn idee nog een heel grijs gebied tussen jeej wat leuk en afknallen. Ook bij de wolf.

Daarbij kan iemand prima vinden dat het een nare rigoureuze keuze is, terwijl je anderzijds ook niet wilt dat het escaleert met je beesten. Dan nog kan je bepaalde emoties hebben bij het afknallen van een dier, wat je eigenlijk anders had gezien, maar je ook je eigen dieren niet in gevaar wilt zien.

Voorbeeld. Ooit eens een dodelijke slang in ons kamp gehad. Dat wil je niet, levensgevaarlijk en hij kwam ook steeds terug op plekken waar we leefden. Die slang is afgemaakt. En ja, dat was noodzakelijk (geen freek vonk in de buurt om hem te vangen en elders uit te zetten), maar neemt niet weg dat we het echt heel erg en super zonde vonden, en ons ook ergens heel bezwaard er over voelden.... Het ene sluit het andere niet uit.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:43

knollentuin schreef:
Zebrastreep schreef:

Dit viel mij ook wel op.

Voor mij is hierin het grote verschil dat vossen echt alleen met schemer en nacht jagen, mensen honden en katten naar mijn weten niet aanvallen- hier dus niet gebeurd , kippen moeten hier snachts idd in een goed dicht hok anders zijn ze foetsie .
Wolven daarentegen zijn lerend en passen zich aan en daarmee in mijn idee veel gevaarlijker dan vossen. Buiten de hondsdolheid- maar dat komt geloof ik niet meer voor in Nederland.
Edit, zelfde als mysa dus

Uuh dat is dus echt niet waar. Wij hebben een dicht nachthok en een ren met ingegraven gaas. Maar soms laat ik ze er overdag even uit. Ik weet dat er vossen zitten maar ik dacht dus ook ze jagen alleen schemer en nacht. Niet dus, haan weg hoorde de hennen kakelen dus ging kijken en zag de vos uit de tuin weg wandelen. Als ik wat later was geweest had ie ook nog een hen gepakt. Woon op een boerderij maar had ze expres al in de tuin pal naast het huis lopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:21

Vossen kunnen idd ook overdag jagen.
Vaak zijn dat moeders die jongen te voeden hebben.

Overdag lopen de kippen hier ook los. Tot nu toe gaat dat goed.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:13

Het is altijd jammer als zo’n mooi dier het leven moet laten, maar je kan er eigenlijk van uit gaan dat deze vos rabiës heeft. Een vos went in bepaalde mate aan mensen, maar zo tam is meestal echt wel het teken dat er iets serieus aan de hand is. En dan ben je als jager (of het zo in Zweden is, weet ik niet), al bijna verplicht om dat dier uit zijn lijden te verlossen. Het is gewoon een groot risico dat hij andere dieren besmet, of gevaarlijk wordt.

Ik zou er vanuit gaan dat de jager in Zweden in goede trouw handelt en er niet zomaar op kickt om dat dier neer te schieten.