Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Wat er ook in een heilig boek staat, mens is onderdeel van ecosysteem aarde. Het blijf van de natuur af ook als er geen natuurlijke vijanden de boel in balans of beperkte bandbreedte kunnen houden is het segregeren van mens en natuur en dodelijk voor beiden.
belle_boef schreef:Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.
Citaat:Je zou denken dat we dankzij de evolutie voldoende hersenen hebben om dat evenwicht te kunnen bepalen en te kunnen handhaven, maar ik heb er een hard hoofd in.
Thioro schreef:We kunnen met z'n allen vanalles vinden van de oplossing maar geen angst/schuwheid tonen voor mensen is geen normaal gedrag voor een wild dier.
In onze streken komt het niet meer voor maar in 80%van de wereld heb je dan met een hondsdol dier te maken. In onze streken zal het dan eerder een verzwakt, ziek of zeer hongerig (wat dus ook door ziekte kan komen) dier zijn.
En ik vermoed dat er in Zweden meer dan genoeg leefruimte is voor een vos.
Mijn beide buren zijn jagers en als die een vos op hun erf zien zal die het niet na vertellen. Vaak zijn het idd verzwakte of oudere dieren die voor de makkelijkere prooien gaan.
Ikzelf ga geen vossen schieten od, maar de hond hier wil ze niet op de hof en maakt dat ook duidelijk.
Ondanks hond en schietgrage buurman is de vos er toch in geslaagd m'n ganzen uit te roeien. Ze zijn hier schuw en worden zo ook gehouden maar soms geeft het toch wat overlast.
Mijn oplossing was simpel: geen ganzen meer op de hof.
belle_boef schreef:Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.
Little_Gift schreef:belle_boef schreef:Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.
Spreek eens voor jezelf aub. Mijn mening zou niet veranderen indien het een wolf betrof namelijk.
Zebrastreep schreef:belle_boef schreef:Als het een wolf was geweest had iedereen hier het terecht gevonden dat die werd geschoten en nu met een vos zijn de meningen compleet anders. De dubbele moraal is toch wel bijzonder te noemen.
Dit viel mij ook wel op.
Als een vos te dicht bij het vee komt ( kippen , huisdieren) is de kans ook aanwezig dat ze worden gepakt. En de vos went aan mensen.
Ik vind het ook een beetje hypocriet dat als dit een wolf betrof , het dier van veel mensen doodgeschoten mag worden. Is het een vos dan is het plots niet op zijn plaats. En dat terwijl een vos ook flink dieren uit kan moorden. Ik heb op een zorgboerderij een keer gezien dat bijna alle kippen en konijnen waren vermoord door een vos.
knollentuin schreef:Zebrastreep schreef:
Dit viel mij ook wel op.
Als een vos te dicht bij het vee komt ( kippen , huisdieren) is de kans ook aanwezig dat ze worden gepakt. En de vos went aan mensen.
Ik vind het ook een beetje hypocriet dat als dit een wolf betrof , het dier van veel mensen doodgeschoten mag worden. Is het een vos dan is het plots niet op zijn plaats. En dat terwijl een vos ook flink dieren uit kan moorden. Ik heb op een zorgboerderij een keer gezien dat bijna alle kippen en konijnen waren vermoord door een vos.
Voor mij is hierin het grote verschil dat vossen echt alleen met schemer en nacht jagen, mensen honden en katten naar mijn weten niet aanvallen- hier dus niet gebeurd , kippen moeten hier snachts idd in een goed dicht hok anders zijn ze foetsie .
Wolven daarentegen zijn lerend en passen zich aan en daarmee in mijn idee veel gevaarlijker dan vossen. Buiten de hondsdolheid- maar dat komt geloof ik niet meer voor in Nederland.
Edit, zelfde als mysa dus