Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 17:10

De kattengedragsdeskundige is inderdaad al betrokken en zij begeleidt ons en schrijft een plan van aanpak.

@earth, dank voor je uitgebreide reactie! Deze informatie is ons (inmiddels) al bekend. De katten hebben echt meer dan genoeg plekken waar ze zich kunnen terugtrekken, ook plekken die de hoogte ingaan. De oudste kat afleiden met speeltjes hebben we uiteraard allang geprobeerd, maar zij is van nature geen poes die hierin interesse heeft. We wisselen speeltjes ook altijd om de zoveel tijd om, zodat we het afwisselend proberen te houden. Dat maakt het lastig, want de andere twee katten zijn wel goed af te leiden met speelgoed. Daarom zijn we op advies gestart met lekkernijen aanbieden in het zicht van elkaar, en dan alleen lekkernijen die de oudste poes normaal niet krijgt om zo een positieve associatie te creëren. Samen avondeten werd door de gedragsdeskundige juist in dit stadium nog niet geadviseerd, dus zijn we daar nog niet mee begonnen.

Hetgeen je naar voren hebt gebracht zijn wij dus al mee bezig, maar daarin volg ik de gedragsdeskundige.

@ Kabayo. Dank voor je reactie! De gedragsdeskundige denkt dat de opeenstapeling van de verhuizing en de nieuwe poes te veel is geworden voor de oudste. Dus we gaan eerst haar stappenplan volgen voordat we kunnen concluderen dat de oudste poes niet met de jongste kan samenleven :).

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:26

De ervaring van Kabayo is bijna identiek aan de mijne. Mijn ouders wonen bij mij op het erf, zowel zij als ik hebben 1 kat en als die elkaar buiten tegenkomen is het vechten helaas. Ik zag het nog als test om te zien of mijn kat eenzaam was, maar die vindt het wel prima alleen in huis, ik heb er een kattenluikje met chiplezer om aangeschaft omdat die ander wel binnen durfde te komen :x De hond of een ander dier heeft mijn kat liever niet in huis. En anders kan hij buiten gezelschap zoeken maar dat wil hij niet.
Vroeger hebben we 2 katten in 1 huis gehad, altijd gedoe dat 1 kat onzeker was in huis (ondanks dat de ander 90% van de tijd buiten was) en toch gestresst is. Hier nooit weer 2 katten in 1 huishouden in ieder geval.

Ik hoop voor je dat het helemaal goed komt natuurlijk. Ik volg je topic even om te zien wat voor dingen kunnen helpen om katten in vrede met elkaar te laten leven. :j

Jatoby

Re: Ten einde raad; poes valt andere poes aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 22:52

Geen idee of mensen dit nog volgen/interessant vinden, maar even korte update. Het her introduceren lijkt de goede kant op te gaan. Na ruim een week apart, met korte contactmomentjes via snacken waarbij ze elkaar zagen, zijn we sinds gisteren een stapje verder gegaan in overleg met de gedragsdeskundige. Ze zijn alle drie tegelijkertijd onder toezicht in de woonkamer geweest. Omdat de oudste poes moeilijk is af te leiden door middel van spel, heb ik haar geprobeerd af te leiden met haar lievelingsnack yoghurt. Dit ging heel goed. Ze keek wel af en toe naar de jongste poes en zodra ze dreigde te gaan staren, kon ik haar direct afleiden. We hebben ze gisteren twee keer kort op deze manier bij elkaar gehad en vanmorgen ook. Zojuist weer dit gedaan en na een tijdje is de oudste poes uit zichzelf gaan slapen in haar krabpaal terwijl de jongste nog in de woonkamer aanwezig was. Het zijn kleine stapjes en we zijn er nog lang niet, maar dit had ik toen ik dit topic startte nooit meer verwacht. Ik hoop dus dat we op het goede pad zitten en deze stijgende lijn vast kunnen houden!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:24

Wat fijn! Goed bezig jullie :D
Even onhandig en omschakelen maar het zal het straks echt waard zijn als alles lekker in een ruimte ligt te slapen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:59

Wat fijn zeg, weer een mooie update!