Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:43

Femke_Tweety schreef:
Eigenlijk niet,
Want zowel de Riesenschnauzer als de Hollandse Smous zíjn geen terriers.

Er zijn 10 rasgroepen met grofweg 350 hondenrassen.

Qua wenskarakter omschrijf je iets dat je binnen de terriers moeilijker gaat zullen vinden dan binnen 1 van de 9 andere rasgroepen.

Oei, heb ik me dan zo slecht uitgedrukt? Met “dezelfde rasgroep” refereer ik naar rasgroep 2. Ik weet dat mijn eigen hond, en zo ook de smous, niet onder de terriers vallen.

Met rasgroep 10 bedoel ik de windhonden, een no go voor mijn man.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:47

Tieneke schreef:
Oh dat wist ik niet. Maar als ze passen binnen wat je wilt, zou het mij persoonlijk niet uitmaken binnen welke rasgroep ze officieel horen.

Maakt niet uit Tieneke, de naam doet vermoeden van wel. En zo steekt de russische terrier onder FCI rasgroep 2, en ook niet onder de terriers (groep 3). What’s in a name ;) .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:54

Kloesje schreef:
Waarom niet gewoon een dwerg of middenslag schnauzer erbij? Leuk koppel heb je dan, mini en maxi en het karakter is je dan inmiddels wel bekend :-)

Dat is een erg logische gedachtengang maar een riesenschnauzer is van karakter niet vergelijkbaar met een dwergschnauzer. En, die ukjes hebben de naam wel erg blafferig te zijn :roll: .

De middenslag is euh … een slag apart. Niet altijd de meest stabiele karakters, wel wat agressie ook. Kortom, hier moet je echt geluk hebben want dit zijn geen makkelijke honden( op uitzonderingen na). Ik heb hierover al met diverse Schnauzerkenners/-fokkers gesproken want op zoek naar een maat kleiner waren deze 2 ook mijn eerste idee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:59

Femke_Tweety schreef:
Over een andere hoek

Minder scherp dan terrier, niet erg gecompliceerd, wèl graag veel samen. Makkelijk naar mens en dier. Alleen wel meer jachtgericht, dus goed kijken of dat zou passen.
Wel het gewenste formaat èn ruwhaar,

Basset Fauve de Bretagne

Die ga ik ook eens opnieuw bekijken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 16:08

Hettieheks schreef:
Dat snap ik heel goed, maar dat is niet alleen het hebben van geduld, consequent, vriendelijk opvoeden. Dus grenzen stellen maar zeker niet met harde hand.
Een hond leren wat je van hem verwacht.

Maar ook heel veel geluk hebben. Er zijn genoeg dingen waar je geen invloed op hebt… En wat is sociaal? wat is voor jullie dan echt belangrijk? dat is niet ras afhankelijk, maar wat doe je er zelf aan?

Sociaal is voor mij zeker niet dat mijn hond alles en iedereen leuk moet vinden hoor. Echter is de situatie zo dat we op wedstrijden kamperen op een terrein waar haast iedereen min. 1 hond bij heeft. Het gebeurt dat er dan een buurhond de voortent inloopt. Sowieso ben je daar op een beperkt terrein met veel honden. Een hond die uitvalt naar andere honden vind ik dan echt een probleem.
Wat ik zelf doe? Ik ga met mijn pup naar de puppyles en de hond gaat van kleinsaf, gedoseerd, overal mee heen. Bij vriendinnen en de kinderen komt de pup in aanmerking met andere hondvriendelijke, stabiele honden. Verder blijf ik ver weg van losloopweides en vreemde honden.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:15

Is de Kerry Blue terriër een optie? Heb iemand gekend en die had er twee. Leuke honden en volgens de eigenaresse waren ze eigenlijk de Soft Coated Wheaten in een ander kleurtje. Wordt alleen meestal in Model geknipt en de SCW niet

laetitia98

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:32

Wij hebben een soft coated wheaten terrier gehad. Geweldig beest. Alles wat je omschrijft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 18:36

Reggledoos schreef:
Is de Kerry Blue terriër een optie? Heb iemand gekend en die had er twee. Leuke honden en volgens de eigenaresse waren ze eigenlijk de Soft Coated Wheaten in een ander kleurtje. Wordt alleen meestal in Model geknipt en de SCW niet

Ze zien er zeker leuk uit maar ik dacht dat ze net bij de felste terriërs behoorden, ongeveer het tov van wat die eigenaresse zegt?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:26

Volgens mij ook

Moet zeggen dat ik vnl de gladharige JR kende en die waren mij te fel en zenuwachtig soms. Denk echt dat jij je met een goed gefokte Ier of (parson) ruwharige JR goed redt. Genoeg ervaring en een goede gedachtegang heb je al, zo ingewikkeld zijn ze mi zeker niet als je ze genoeg uitdaging geeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:36

Ik heb dan weer 0 leuke Ierse terriers ontmoet en heb jarenlang ringtraining gedaan. Sowieso niet 1 sociale gezien en we hadden er 4 op ringtraining en 2 regelmatig in pension. Vreselijke honden stuk voor stuk ook onderling in eigen roedel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 20:44

laetitia98 schreef:
Wij hebben een soft coated wheaten terrier gehad. Geweldig beest. Alles wat je omschrijft.

De wheaten en de ier waren de terriërs waar we eerst aan dachten. Fijn dat je beaamt dat een wheaten een leuke hond is!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:45

Lukasje schreef:
Hettieheks schreef:
Dat snap ik heel goed, maar dat is niet alleen het hebben van geduld, consequent, vriendelijk opvoeden. Dus grenzen stellen maar zeker niet met harde hand.
Een hond leren wat je van hem verwacht.

Maar ook heel veel geluk hebben. Er zijn genoeg dingen waar je geen invloed op hebt… En wat is sociaal? wat is voor jullie dan echt belangrijk? dat is niet ras afhankelijk, maar wat doe je er zelf aan?

Sociaal is voor mij zeker niet dat mijn hond alles en iedereen leuk moet vinden hoor. Echter is de situatie zo dat we op wedstrijden kamperen op een terrein waar haast iedereen min. 1 hond bij heeft. Het gebeurt dat er dan een buurhond de voortent inloopt. Sowieso ben je daar op een beperkt terrein met veel honden. Een hond die uitvalt naar andere honden vind ik dan echt een probleem.
Wat ik zelf doe? Ik ga met mijn pup naar de puppyles en de hond gaat van kleinsaf, gedoseerd, overal mee heen. Bij vriendinnen en de kinderen komt de pup in aanmerking met andere hondvriendelijke, stabiele honden. Verder blijf ik ver weg van losloopweides en vreemde honden.

Klinkt alsof je dat allemaal hartstikke goed aanpakt! Je man weet niet wat hij mist! Windhonden zijn zooooo leuk. Trotse bezitter van een magyar agar kruising hier <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 20:49

dierenfan schreef:
Ik heb dan weer 0 leuke Ierse terriers ontmoet en heb jarenlang ringtraining gedaan. Sowieso niet 1 sociale gezien en we hadden er 4 op ringtraining en 2 regelmatig in pension. Vreselijke honden stuk voor stuk ook onderling in eigen roedel

Oh neee, help!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 20:54

parnassia schreef:
Volgens mij ook

Moet zeggen dat ik vnl de gladharige JR kende en die waren mij te fel en zenuwachtig soms. Denk echt dat jij je met een goed gefokte Ier of (parson) ruwharige JR goed redt. Genoeg ervaring en een goede gedachtegang heb je al, zo ingewikkeld zijn ze mi zeker niet als je ze genoeg uitdaging geeft.

Oh, dankjewel voor je vertrouwen in me!
Het energieniveau schrikt me niet af, ik heb nu ook een pittige riesendame :D .
Echter, je kan een deel in banen leiden maar op sommige trekjes heb je weinig vat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 20:57

Hettieheks schreef:
Klinkt alsof je dat allemaal hartstikke goed aanpakt! Je man weet niet wat hij mist! Windhonden zijn zooooo leuk. Trotse bezitter van een magyar agar kruising hier <3

Ik vind ze geweldig, en bijzonder knap! Echter, we hebben een windhond gehad, overgenomen van iemand. En voor mijn man was het een draak van een hond. De hond beet hem zelfs. Helaas kan ik mijn man niet overtuigen dat we met een windhond pup wel een fijne hond in huis halen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:14

Ik zou toch gaan voor de dwergschnauzer. Ik ken er best veel en echt geen een zou ik omschrijven als kefferig. Bovendien vind ik de gemiddelde terriër ook geen stille hond.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 21:30

ik heb nu een gladharige Jack russel ( en straks als het goed is een huis vol <3 ) , maar wij hebben hiervoor een spaanse straathond met JR parson bloed erin gehad.
En ik ben gek op mijn huidige jack maar die is inderdaad wel iets feller en heeft een sterk jachtinstinct dus loslaten lopen zit er zeker niet in.
De type Parson was een gouden hond. De ideale hond.
Vrolijk, lief , actief maar kon ook heel goed luisteren, was relaxt en hield van knuffelen.
Ging altijd (los) mee hardlopen en was sociaal naar alle andere dieren.

Ik denk sowieso dat opvoeding, woonsituatie en gezinssituatie/samenstelling ook grote invloed hebben op de vorming van het karakter van een hond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 21:50

Zo, een huis vol! Verwacht je zelf een nestje?

Mmm, die Parson wordt in dit topic wel meermaals als leuke hond naar voor geschoven.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:13

Mijn gladharige Jack Russels hebben altijd los gelopen. Ik ben verslaafd aan JR. Op dit moment zit ik helaas zonder. We hebben recent afscheid moeten nemen van ons oudje. We hebben nog een vuilnisbak uit Roemenië, vermoedelijk kruising Duitse Staande, mijn allerbeste vriendin. En een kruising Dwergteckel/JR. Zij is echt hilarisch. Maar ik mis een "rondscharrelend wit vlekje" Dus er komt er zeker weer één

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 22:18

Reggledoos schreef:
Mijn gladharige Jack Russels hebben altijd los gelopen. Ik ben verslaafd aan JR. Op dit moment zit ik helaas zonder. We hebben recent afscheid moeten nemen van ons oudje. We hebben nog een vuilnisbak uit Roemenië, vermoedelijk kruising Duitse Staande, mijn allerbeste vriendin. En een kruising Dwergteckel/JR. Zij is echt hilarisch. Maar ik mis een "rondscharrelend wit vlekje" Dus er komt er zeker weer één

Oh … veel sterkte!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:29

Geen terriër, maar wel een ras dat volgens mij verder aan je eisen voldoet: de Lagotto Romagnolo? Ik zag ook de Basset Fauve de Bretagne genoemd worden, daar moest ik ook aan denken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:05

Lukasje schreef:
Zo, een huis vol! Verwacht je zelf een nestje?

Mmm, die Parson wordt in dit topic wel meermaals als leuke hond naar voor geschoven.

Klopt :D , met een week of 2 worden ze verwacht.
Afbeelding

Ik heb genoeg honden maar anders zou een parson JR of een ruwharige JR nog wel op mijn lijstje staan. :j

Many , de Lagotto Romanonlo vind ik nou niet echt passen bij de eisen van de TS
Lagotto's zijn van nature meestal niet heel dapper , eerder wat onzeker.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:08

Een teckel... :D :D :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:12

irisdepony schreef:

Nouuuu, die heb ik ook. Past niet helemaal in het wensenlijstje van TS
Ze is zéker geen allemansvriend, heeft duidelijk haar voorkeuren (en afkeur :+ ). En dat laat ze ook merken.
Teckels staan er wel om bekend vrij eenkennig te zijn. Weet niet of dat handig is als je de hond veel wil meenemen waar verschillende mensen rondlopen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:16

Majabeestje schreef:
irisdepony schreef:

Nouuuu, die heb ik ook. Past niet helemaal in het wensenlijstje van TS
Ze is zéker geen allemansvriend, heeft duidelijk haar voorkeuren (en afkeur :+ ). En dat laat ze ook merken.
Teckels staan er wel om bekend vrij eenkennig te zijn. Weet niet of dat handig is als je de hond veel wil meenemen waar verschillende mensen rondlopen.

Toen ik thuis woonde hadden mijn ouders teckels , en hoewel ze super leuk zijn vind ik dat inderdaad ook niet passen.
Rare snijbonen af en toe :') , en mee op wandelvakantie zou ik ze ook niet snel nemen met het lange lijf.