Hettieheks schreef:Dat snap ik heel goed, maar dat is niet alleen het hebben van geduld, consequent, vriendelijk opvoeden. Dus grenzen stellen maar zeker niet met harde hand.
Een hond leren wat je van hem verwacht.
Maar ook heel veel geluk hebben. Er zijn genoeg dingen waar je geen invloed op hebt… En wat is sociaal? wat is voor jullie dan echt belangrijk? dat is niet ras afhankelijk, maar wat doe je er zelf aan?
Sociaal is voor mij zeker niet dat mijn hond alles en iedereen leuk moet vinden hoor. Echter is de situatie zo dat we op wedstrijden kamperen op een terrein waar haast iedereen min. 1 hond bij heeft. Het gebeurt dat er dan een buurhond de voortent inloopt. Sowieso ben je daar op een beperkt terrein met veel honden. Een hond die uitvalt naar andere honden vind ik dan echt een probleem.
Wat ik zelf doe? Ik ga met mijn pup naar de puppyles en de hond gaat van kleinsaf, gedoseerd, overal mee heen. Bij vriendinnen en de kinderen komt de pup in aanmerking met andere hondvriendelijke, stabiele honden. Verder blijf ik ver weg van losloopweides en vreemde honden.