Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LWDaisy schreef:pateeke schreef:Goh, in mijn ervaring hoeft het niet zo te zijn dat er iets gebeurd is waardoor de hond nu wel gromt en voorheen niet. Stabijen zijn inderdaad niet de meest stabiele honden die goed met kinderen kunnen omgaan.
Mijn herder kon wel met baby's, maar had moeite met peuters en kleuters. Deze zijn onvoorspelbaarder en kan je nog niet echt uitleggen wat wel of niet mag met de hond en kunnen ook wat ruwer zijn met aaien oid omdat ze nog niet het inzicht en de fijne motoriek hebben om zich aan te passen aan wat prettig is voor de hond.
Peuters en kleuters zijn veel beweeglijker en handtastelijker dan baby's, dus dat is denk ik wel logisch, dat honden het daar moeilijker mee hebben. Ik ben ook niet blij als iemand aan mijn haar trekt of een vinger in mijn oog steekt. Zoals je zelf zegt, zijn ze vaak nogal ruw door gebrek aan fijnere motoriek.
Muppett schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb niet zoveel tijd, maar ik wil een paar dingen toelichten.
- Ze was aan kinderen gewend, maar niet aan peuters. Dit gedrag hebben we helaas niet voorzien. Ze heeft ook nooit gegromd naar andere mensen en het blaffen buiten tegen andere mensen deed ze in haar vorige gezin nooit.
- We lopen elke dag bij elkaar een uur met haar. 3x per week gaat ze mee naar het strand/natuurgebied.
- Wij neigen zelf inmiddels ook naar herplaatsen. Al vinden we dit echt ontzettend jammer. Mijn twee oudere kinderen zullen het heel erg gaan vinden, want die zijn dol op die hond. Maar safety first voor onze kleine.
Ik wil nog wel die osteopaat laten komen en de hond laten beoordelen door een gedragstherapeut thuis. Dan heb ik er alles aan gedaan.
Muppett schreef:- We lopen elke dag bij elkaar een uur met haar. 3x per week gaat ze mee naar het strand/natuurgebied.
Brainless schreef:Muppett schreef:- We lopen elke dag bij elkaar een uur met haar. 3x per week gaat ze mee naar het strand/natuurgebied.
Ik moet zeggen dat dit wel heel weinig is.
Daarnaast denk ik wel dat "Better safe than sorry" geldt, liever herplaatsen ondanks het verdriet van de oudste kinderen dan dat er toch wat gebeurd.
Muppett schreef:Het is vanaf pup af aan al niet een super actieve hond. Op het strand sjokt ze achter me aan, het is sowieso geen hond die veel wil rennen. Mijn GD vond de hoeveelheid buitentijd prima was.
Muppett schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb niet zoveel tijd, maar ik wil een paar dingen toelichten.
- De hond is echt herplaatst om een veranderde gezinssituatie: scheiding.
- De hond stond bekend als een lieve, rustige hond. Ze zat wel in haar vorige gezin samen met een heel zelfverzekerde bordercollie, met veel energie. Hij beschermde haar altijd buiten. Nu denk ik dat ze erg moet wennen aan het missen van haar maatje. Maar die bc konden we echt niet ook adopteren.
- We hebben deze keuze vanuit een goed hart gedaan. We wilden haar een liefdevol huisje bieden.
- Ze was aan kinderen gewend, maar niet aan peuters. Dit gedrag hebben we helaas niet voorzien. Ze heeft ook nooit gegromd naar andere mensen en het blaffen buiten tegen andere mensen deed ze in haar vorige gezin nooit.
- We lopen elke dag bij elkaar een uur met haar. 3x per week gaat ze mee naar het strand/natuurgebied.
- Wij neigen zelf inmiddels ook naar herplaatsen. Al vinden we dit echt ontzettend jammer. Mijn twee oudere kinderen zullen het heel erg gaan vinden, want die zijn dol op die hond. Maar safety first voor onze kleine.
Ik wil nog wel die osteopaat laten komen en de hond laten beoordelen door een gedragstherapeut thuis. Dan heb ik er alles aan gedaan.
Lisitano schreef:Mijn hond gromt ook naar mijn kinderen als ze teveel in zijn ruimte komen. Ik heb ze daarom ook altijd weggehaald bij hem. Ik kan het niet altijd voorkomen natuurlijk maar ik weet van hem dat hij met grommen alleen maar laat weten dat hij het niet wil en hij niet meteen zal bijten als ze niet weggaan of hem toch aanraken. Hij vindt ze gewoon gruwelijk irritant als ze aan hem willen zittenSnap ik wel.
Als je de hond maar nooit straft voor het aangeven van haar grenzen. Grommen is communiceren en niet direct een teken dat ze willen bijten of kinderen vermoorden. Het is zeggen dat ze iets niet prettig vinden. Luister daar ook naar en dan zal je veel meer tijd hebben te handelen (plus veel vertrouwen krijgen) dan wanneer je de hond het grommen bestraft. Een fout die veel mensen maken helaas. Van grommen schrikken mensen al behoorlijk. Mijn hond is sowieso vrij vocaal (husky) en gromt al als hij het irritant vindt dat ik er langs wil. Bij hem weet ik dat hij nogal snel moppert en mijn kinderen inmiddels ook.
anjali schreef:Lisitano schreef:Mijn hond gromt ook naar mijn kinderen als ze teveel in zijn ruimte komen. Ik heb ze daarom ook altijd weggehaald bij hem. Ik kan het niet altijd voorkomen natuurlijk maar ik weet van hem dat hij met grommen alleen maar laat weten dat hij het niet wil en hij niet meteen zal bijten als ze niet weggaan of hem toch aanraken. Hij vindt ze gewoon gruwelijk irritant als ze aan hem willen zittenSnap ik wel.
Als je de hond maar nooit straft voor het aangeven van haar grenzen. Grommen is communiceren en niet direct een teken dat ze willen bijten of kinderen vermoorden. Het is zeggen dat ze iets niet prettig vinden. Luister daar ook naar en dan zal je veel meer tijd hebben te handelen (plus veel vertrouwen krijgen) dan wanneer je de hond het grommen bestraft. Een fout die veel mensen maken helaas. Van grommen schrikken mensen al behoorlijk. Mijn hond is sowieso vrij vocaal (husky) en gromt al als hij het irritant vindt dat ik er langs wil. Bij hem weet ik dat hij nogal snel moppert en mijn kinderen inmiddels ook.
Er is een heel verschil tussen grommen en grommen! Je hebt inderdaad het mopperende grommen wat meer communiceren is en waar geen agressie op zal volgen. Dat klinkt anders dan het waarschuwende grommen, en nog anders dan het dreigende grommen dat tot agressie zal leiden als je niet maakt dat je wegkomt.
senna21 schreef:Een stabij is in het algemeen wel alert (jacht op mollen en muizen), maar geen heel actieve honden. Geen vergelijk met de bordercollie.
Ik ken meerdere stabij's met een nogal nerveus karakter. Ze zijn niet zo stressbestendig, is mijn indruk.
Fly_high schreef:Shadow0 schreef:
Waarom zou de hond dat doen als je de situatie onderbreekt?
Omdat hij enkel afgestraft wordt voor grommen maar het onprettige gevoel wat tot grommen leidt blijft. Als het kind dan door blijft gaan met de hond benaderen en stress/spanning bezorgen maar communiceren d.m.v. grommen mag niet, slaat de hond die waarschuwing wel over maar de kans blijft dat die uiteindelijk gaat bijten - omdat die naar zijn idee geen andere keuze heeft om van de stressfactor af te komen. Het probleem is dat bijten dan ogenschijnlijk "uit het niets" komt omdat het de hond afgeleerd is om wel te waarschuwen.
Dominantietheorie is trouwens al lang achterhaald.
senna21 schreef:Een stabij is in het algemeen wel alert (jacht op mollen en muizen), maar geen heel actieve honden. Geen vergelijk met de bordercollie.
Ik ken meerdere stabij's met een nogal nerveus karakter. Ze zijn niet zo stressbestendig, is mijn indruk.
Schuur_ schreef:Ik ken een staby niet echt als actieve jachthond, zeker niet in vergelijking met mijn vizslas. Mijn vriend heeft er eentje en zij leeft buiten/in de schuur, daar voelt ze zich het fijnste. Ik vind het erg nerveuze honden die snel spanning tonen en zou je ook adviseren om ofwel te herplaatsen, ofwel er een erfhond van te maken als je de ruimte hebt. Eigenlijk zie ik alle staby's die ik ken zo het gelukkigst. Op het erf beetje hun eigen gangetje gaan.