Welk type hond past?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:04

Mijn hele familie heeft Teckels. Wij zijn de enige met een ander merk. Een Teckel zou ook prima kunnen. Die zijn niet zo groot en kunnen ook prima een dag zonder lange wandeling. Die van mijn ouders gaat sowieso de deur niet uit als het regent :') . Ik moet wel zeggen dat ik zelf de ruwhaar het leukste vindt. Ook qua karakter

En neuroot is echt niet typisch Heidewachtel. Jagen met een neuroot is ook niet handig, bij jachttraining is steadiness het aller belangrijkste.

Eik

Re: Welk type hond past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:30

Je zou voor herplaatsers kunnen kijken op herplaatshonden in Nederland.
De eigenaar van de website doet voor elke hond die erop staat een screening van wat ik er begrepen heb

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:43

SusanH schreef:
Mijn hele familie heeft Teckels. Wij zijn de enige met een ander merk. Een Teckel zou ook prima kunnen. Die zijn niet zo groot en kunnen ook prima een dag zonder lange wandeling. Die van mijn ouders gaat sowieso de deur niet uit als het regent :') . Ik moet wel zeggen dat ik zelf de ruwhaar het leukste vindt. Ook qua karakter

En neuroot is echt niet typisch Heidewachtel. Jagen met een neuroot is ook niet handig, bij jachttraining is steadiness het aller belangrijkste.

Maar dan moet je dat er wel mee gaan doen. Mijn kruizing munsterlander x staby is in de jacht mega steady, maar thuis niet altijd.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:45

Hahaha @SusanH 1 van mijn teckels zet ook geen poot buiten de deur als het regent.
Teckels kunnen prima een 1e hond zijn, maarrr wel bij mensen die goed consequent kunnen zijn. Puppycursus en vervolgscursus zeer aan te raden. Ik heb 2 ruwharige teckels en heb geen problemen met wachttijden bij de trimster?

Mijn 2tal is zeer verschillend; de 1 is een enorme knuffelkont, gaat altijd tegen je aan liggen. Voor de ander hoeft dat niet zo maar wil wel in je buurt zijn en is vooral dol op alle andere honden in de buurt.
1 Maar; ze zijn wel waaks en blaffen snel. Kleine hond, grote bek ;-)
En die van mij zouden niet perse blij worden van korte rondjes uitlaten. Ik speur graag met ze; vinden ze geweldig.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:47

Ik vind borders ook gewelidig! Een echte hond. Scheren maakt de vacht niet beter of mooier. Plukken is wel echt het beste. Mijn moeder rijdt 2-3 keer per jaar van de achterhoek naar soest om haar border daar te laten plukken.
Onze eerste border was geweldig. Super hond. De 2e heeft een karakter dat totaal niet bij een border past. Dat is een beetje een autist en een neuroot.
dierenfan schreef:
Leandra schreef:
Misschien een border terriër. Niet te groot. Vaak lief en sociaal.
Over het algemeen goed op te voeden en vindt het ook wel lekker om eens niet een lange wandeling te maken. Al vinden ze lange wandelingen ook heel erg leuk.

Nu weet ik ook dat geen 2 honden hetzelfde zijn dus volg vooral je gevoel.

Ik vind een border terrier geweldig maar binnen 40 km geen fatsoenlijke trimmer te vinden die nog wil plukken. Is scheren ook oke? Ik heb nu een labrador x duitse jacht terrier. Lukt me om thuis hem te onderhouden maar een border terrier heeft een nog bewerkelijkere vacht. Vind ze juist leuk omdat ze zo ontzettend actieve hondjes zijn met sterk karakter en stevige mening haha

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:52

Ga eens naar een hondententoonstelling. Je kunt daar allerlei rassen bekijken en met eigenaren praten over karakter, verzorging enz.
Aan de hand van wat je tegenkomt en aan info krijgt, kun je altijd kiezen voor pup, ras, herplaatser en type.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:13

Mijn moeder plukt haar teckel zelf.

Mijn hond is thuis ook steady. En kan prima los in het bos. Maar daar zit wel training in. Het gaat niet vanzelf.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 13:44

Een Havanezer?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 13:18

Bedankt allemaal voor de reacties :) Toevallig waren in het asiel waar ik vrijwilliger ben twee hondjes die wel aan onze voorkeuren voldoen plaatsbaar geworden. We hebben ze afgelopen weekend bekeken, en beide erg leuke hondjes. Beide iets van Maltezer erin (maar denk één van beide in ieder geval niet vol). Wat me wel opviel was dat ze allebei een best wel bruine baard hadden en ook best roken naar hond zegmaar. Zou dit over tijd nog beter kunnen worden, met goede voeding en vachtverzorging, of hebben sommige honden dit gewoon meer dan andere? Ik ben zelf niet de grootste fan ervan, en mijn familie houdt ook niet van een overheersende hondengeur, daarom zoeken we eigenlijk ook naar een ras/hond die minder geurt.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:29

Tsja daar kan denk ik weinig zinnigs op gezegd worden. Het kan zeker verbeteren, maar kan ook iets medisch of hormonaals (bvb door castratie) onder liggen. Het verkleuren van de vacht bij witte honden komt veel voor. Kan door voer komen, maar vaker door ijzer in speeksel/traanvocht (rond de ogen).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:35

WithinYuuri schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties :) Toevallig waren in het asiel waar ik vrijwilliger ben twee hondjes die wel aan onze voorkeuren voldoen plaatsbaar geworden. We hebben ze afgelopen weekend bekeken, en beide erg leuke hondjes. Beide iets van Maltezer erin (maar denk één van beide in ieder geval niet vol). Wat me wel opviel was dat ze allebei een best wel bruine baard hadden en ook best roken naar hond zegmaar. Zou dit over tijd nog beter kunnen worden, met goede voeding en vachtverzorging, of hebben sommige honden dit gewoon meer dan andere? Ik ben zelf niet de grootste fan ervan, en mijn familie houdt ook niet van een overheersende hondengeur, daarom zoeken we eigenlijk ook naar een ras/hond die minder geurt.

Misschien ben ik hier heel simpel in hoor, maar je familie heeft toch niets te zeggen over de hond die jij en je partner kiezen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 13:51

Een hond kan sowieso het ene moment sterker ruiken dan het andere. Inderdaad veel factoren die meespelen, zoals hormonen, castratenvacht, voeding, algehele gezondheid enz. Verkleuring kan ook relatie hebben met voeding.
Ik heb een intacte reu en ik ruik hem amper, gewoon normaal gezond dier. Soms heeft hij in reactie vanuit zijn hormonen een wat scherpere geur.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:13

Ik vind onze hond wel heel anders ruiken wanneer hij een paar dagen in het pension is geweest, maar zekerheid heb je nooit (behalve dat een hond nu eenmaal naar hond ruikt :D ).

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:22

Ik zal nu wel een stok in het hoenderhok gooien maar naar jou beschrijving zie ik een bulldog bij jullie passen. Met name een Franse. Maar dat is nog wel een dingetje in NL.... Makkelijk op te voeden (wel koppig), geen enorme nood aan beweging, een echte gezindshond.

Hier in BE krijg je geen herplaatser mee in de asielen als je beide fulltime werkt, ondanks de dagen thuiswerk. Schiet me niet af, dat is MIJN ervaring. Zelfs niet de oudere, moeilijk plaatsbare honden.

Kwa ruiken scheelt het enorm als je hond eens goed gewassen is en binnen leeft. Eén van onze honden stonk enorm toen wij deze overnamen maar die leefde altijd buiten. Na een goeie wasbeurt was dat al veel minder. Maar naar het schijnt ruik je altijd in een woning als er een hond binnen zit. Zelf ruik je dat niet meer :=

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 17:08

WithinYuuri schreef:

Wie weet hoe lang is het geleden dat die hondjes gewassen zijn?
Ik heb zelf een poedel, gaat om de 2 maanden naar de trimmer en tussen twee beurten was ik hem zelf. Na een maand begint hij wat te ruiken, maar na een wasbeurt is hij weer wekenlang fris.
Ik heb geen ervaring met Maltezers maar zou dat ook geen ras zijn dat regelmatig een wasbeurt nodig heeft?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:11

WithinYuuri schreef:

Mijn eerste hondje was een Maltezer uit het asiel, daarna nooit meer een hond gehad die een eigen lichaamsgeur had die zo lekker rook, heel apart gewoon echt lekker :))
Nu een hond die geen fijne lichaamsgeur heeft, jammer voor de familie, wij zijn dol op hem

Sem_ schreef:
Ik vind onze hond wel heel anders ruiken wanneer hij een paar dagen in het pension is geweest, maar zekerheid heb je nooit (behalve dat een hond nu eenmaal naar hond ruikt :D ).

:j In verschillende asiels stage gelopen en mee eens. Maar goed elke hond heeft wel zijn/haar eigen geur

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:17

Je hebt prima hondenparfum op de markt. Ideaal om soms een geurtje te verbloemen....al werkt robijn drywash ook wel haha
Uiteraard niet voor dagelijks gebruik maar soms ideaal. Honden ruiken. De ene meer dan de andere maar ze ruiken. Zeker als ze nat zijn. Ik ruik mijn honden niet. Visite doet dat vast wel. Zelden Visite hier en anders hondenparfum op de honden of op de bank oid. Heb ook een diffuser, erg ideaal.