Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:39

Vraagje: hebben jullie ook zoveel last van muizen? Sinds hier 2 dwergkonijnen zitten (van een ex-pensionklante) is het hier een echte muizenplaag. Heb al een val gekocht waarin de muizen geëlectrocuteerd worden, maar blijkbaar hebben ze het nu door en vang ik er geen meer. We hebben de konijnen nu al 3x van stal verhuisd (zitten nu gelukkig in buitenboxen) maar de muizen verhuizen even snel mee. Ik weet ook niet meer wat doen, ik denk er zelfs over om te vragen aan de eigenares om hen mee te nemen naar huis (ze is nu weer ruimer behuisd, en met een tuintje, maar wil de konijnen daar niet... omdat ze geen muizen wil in haar tuin). Ze heeft al contact opgenomen met konijnenopvang en zo, maar alles zit vol.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:45

hwn schreef:
Vraagje: hebben jullie ook zoveel last van muizen? Sinds hier 2 dwergkonijnen zitten (van een ex-pensionklante) is het hier een echte muizenplaag. Heb al een val gekocht waarin de muizen geëlectrocuteerd worden, maar blijkbaar hebben ze het nu door en vang ik er geen meer. We hebben de konijnen nu al 3x van stal verhuisd (zitten nu gelukkig in buitenboxen) maar de muizen verhuizen even snel mee. Ik weet ook niet meer wat doen, ik denk er zelfs over om te vragen aan de eigenares om hen mee te nemen naar huis (ze is nu weer ruimer behuisd, en met een tuintje, maar wil de konijnen daar niet... omdat ze geen muizen wil in haar tuin). Ze heeft al contact opgenomen met konijnenopvang en zo, maar alles zit vol.

Voer in een ton doen, op een bepaald punt in de dag voer geven, wat ze ongeveer in een half uurtje op hebben. Muizen zijn gek op konijnenbiks. Ik heb dus nooit voer staan, tenzij ze aan het eten zijn, na een half uur haal ik dat weg.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:53

Bedankt voor de antwoorden tot dusver! Ik kan niets aan het laminaat veranderen helaas, dus als dat inderdaad te glad is dan houdt het bij voorbaat al op. Goede punten van de extra stof en haren overal ook, robotstofzuiger klinkt inderdaad niet als een overbodige luxe := Misschien is het voor mij toch handiger om een kleinere maat aan te houden, als ik ervoor ga.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 21:42

Wat leuk, alle mensen met konijnen! Ook erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet en was voor schattige konijntjes iedereen heeft :D

@Amber_anne
Waauw, wat een mooi verblijf zeg! Is het 1 groot hok of 2 aparte? Het lijken 2 aparte?

Hier is het verblijf al een stuk verder af! Morgen langs de schutting nog even wat maken want er is 1 rot plekje. Ik wil eigenlijk over een deel van het hok iets van zeil spannen, zodat ze extra schaduw hebben en ook een extra schuilplekje voor de regen. Eigenlijk wou ik het aan 'deze' kant van de ren hebben, mijn vader zegt beter boven het hok doen.. Wat zeggen jullie? Wind/regen komt vaak via de achterkant, bij het hok weg. Verder komt er nog wel wat overheen tegen roofdieren/er uit springen, dus dat komt goed!

Wat hebben jullie allemaal in het hok/ren liggen? Ik wil graag een zandbakje maken (ook een reden dat ik een over een deel een 'dakje' wil, dan blijft dat redelijk droog..), een boomstronk neerleggen waar ze aan kunnen knagen/op kunnen zitten, 1 wc wil ik onder het hok kwijt (heb de rekken er uit gehaald), miss nog 1 gewoon in de ren?
Ik ben even inspiratie nodig voor aankleding hahah :D
Afbeelding
Het gaas en de balken lopen helemaal tot aan de grond, dus ze kunnen er niet onderdoor. Eigenlijk wou ik het hoekje er ook bij hebben, maar helaas niet genoeg gaas gekocht :+. Ruimte is iets meer dan 6m2.
Verder komen er sowieso verplaatsbare netten/hekjes dat ze ook op t gras kunnen als ik thuis ben

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:48

xPearl schreef:
Wat leuk, alle mensen met konijnen! Ook erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet en was voor schattige konijntjes iedereen heeft :D

@Amber_anne
Waauw, wat een mooi verblijf zeg! Is het 1 groot hok of 2 aparte? Het lijken 2 aparte?

Hier is het verblijf al een stuk verder af! Morgen langs de schutting nog even wat maken want er is 1 rot plekje. Ik wil eigenlijk over een deel van het hok iets van zeil spannen, zodat ze extra schaduw hebben en ook een extra schuilplekje voor de regen. Eigenlijk wou ik het aan 'deze' kant van de ren hebben, mijn vader zegt beter boven het hok doen.. Wat zeggen jullie? Wind/regen komt vaak via de achterkant, bij het hok weg. Verder komt er nog wel wat overheen tegen roofdieren/er uit springen, dus dat komt goed!

Wat hebben jullie allemaal in het hok/ren liggen? Ik wil graag een zandbakje maken (ook een reden dat ik een over een deel een 'dakje' wil, dan blijft dat redelijk droog..), een boomstronk neerleggen waar ze aan kunnen knagen/op kunnen zitten, 1 wc wil ik onder het hok kwijt (heb de rekken er uit gehaald), miss nog 1 gewoon in de ren?
[ Afbeelding ]
Het gaas en de balken lopen helemaal tot aan de grond, dus ze kunnen er niet onderdoor. Eigenlijk wou ik het hoekje er ook bij hebben, maar helaas niet genoeg gaas gekocht :+. Ruimte is iets meer dan 6m2.
Verder komen er sowieso verplaatsbare netten/hekjes dat ze ook op t gras kunnen als ik thuis ben

Wauw, wat een mooie ruimte!
Hier zijn ze gek op wilgentakjes, met en zonder blad. Die knabbelen ze helemaal op.
Ook tunnels doen het altijd goed. Zandbak is favoriet hier, alleen niet erg handig aangezien ze binnen wonen en het vaak eindigt in een Sahara in huis :+ Ook heb ik nachthokjes staan. Vooral erg leuk om op te klimmen. Verder heb ik balletjes met een belletje erin, heel leuk om mee te gooien (vooral in de nacht als baasje slaapt :Y)), en balletjes waar je lekkers in kunt stoppen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 22:09

charrr91 schreef:
xPearl schreef:

@Amber_anne

[ Afbeelding ]

Wauw, wat een mooie ruimte!
Hier zijn ze gek op wilgentakjes, met en zonder blad. Die knabbelen ze helemaal op.
Ook tunnels doen het altijd goed. Zandbak is favoriet hier, alleen niet erg handig aangezien ze binnen wonen en het vaak eindigt in een Sahara in huis :+ Ook heb ik nachthokjes staan. Vooral erg leuk om op te klimmen. Verder heb ik balletjes met een belletje erin, heel leuk om mee te gooien (vooral in de nacht als baasje slaapt :Y)), en balletjes waar je lekkers in kunt stoppen.

Wilgentakken, goede! Eens kijken of ik dar ergens in de buurt kan vinden :D
Extra hokjes wou ik inderdaad ook nog plaatsen. Maar moet even kijken hoe groot de konijnen precies zijn (heb er 2 'aangeboden' gekregen namelijk), voordat ik de kleine/lage dingen koop haha. Tunnels en balletjes zijn ook een goede. Gana op het lijstje hahah

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:22

Dankjewel pearl. Het is momenteel 1 hok maar ik heb ook twee koppels erin gehad, dat was in de tijd van de foto

Wij hebben kurk tunnels er in liggen maar ik merk dat het graven echt een favoriete bezigheid is. Ze maken hele gangen stelsels bij ons. Niet zo raar eigenlijk want dat is wat ze in het wild ook voornamelijk doen

Wij hebben ook een bak met kruiden met gaas eroverheen en aan de rand van het verblijf groeit onkruid zoals brandnetel/distel/gras wat ze ook eten zodra het door het gaas komt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:07

Wintu schreef:
Voer in een ton doen, op een bepaald punt in de dag voer geven, wat ze ongeveer in een half uurtje op hebben. Muizen zijn gek op konijnenbiks. Ik heb dus nooit voer staan, tenzij ze aan het eten zijn, na een half uur haal ik dat weg.

Het voer had ze al een tijd in een curverbox op mijn vraag, die staat nu zelfs in mijn voederwagen die muisproof is.

Als je geen voer laat staan, hoe vaak per dag voeder je dan? Nu hebben ze continu voer staan. De muizen zijn zelfs al zo brutaal dat ze het eten gewoon komen pikken als we erop staan te kijken, ze lijken de voedertijd ook al te kennen, en gaan met de lekkerste brokjes aan de haal.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 23:14

Konijnen hebben maar heel weinig brok nodig. Wij voeren bijvoorbeeld maar 1 keer per dag een handje wat we door het hok gooien zodat ze moeten zoeken.
Je kunt ook overstappen naar een brok wat allemaal dezelfde pallets zijn ipv gemengd.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... nvoer.html

Hier staat een voedings pyramide met uitleg

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 06:34

hwn schreef:
Wintu schreef:

Het voer had ze al een tijd in een curverbox op mijn vraag, die staat nu zelfs in mijn voederwagen die muisproof is.

Als je geen voer laat staan, hoe vaak per dag voeder je dan? Nu hebben ze continu voer staan. De muizen zijn zelfs al zo brutaal dat ze het eten gewoon komen pikken als we erop staan te kijken, ze lijken de voedertijd ook al te kennen, en gaan met de lekkerste brokjes aan de haal.

Dat is echt veel te veel. Ik geef per konijn een klein tomatenpuree blikje. Meer niet. Nu snap ik ook wel dat de muizen komen :D Konijnen hebben zoveel brok niet nodig, gewoon genoeg hooi neer leggen, dat is veel beter dan brok.
Je moet maar zo zien, je geeft je paard ook niet de hele dag beschikking over brok, wel over hooi. Met konijn moet je precies hetzelfde doen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:56

Ik gebruik een maatlepel voor de brokjes (ooit zo'n set gekocht bij de hema). Vol schepje is 40gr. Maar meestal krijgen de mijne maar een half schepje brokken, dus ongeveer 20/30gr.
Meer dan genoeg. Ze hebben onbeperkt hooi en krijgen elke dag vers groen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:05

Ik kom me hier ook melden :)
Heb twee Teddy dwergjes van iets meer dan een jaar oud. Zitten in de tuin, in een soort van ren. Daarmee hebben we eigenlijk vooral de borders en een looppad voor de fiets afgezet :')
Het vrouwtje Pip graaft in elk mini beetje zand wat ze ziet, en had zich al bijna een weg onder de schutting door gegraven de eerste keer dat ze echt los mocht, dus dat is voor haar helaas geen optie meer. Zonde, want Tommy graaft totaal niet, en die geniet juist van rondsnuffelen en overal een hapje nemen.
Hebben ook in de borders alleen maar konijn-veilige planten staan.

Ik ben ook eigenlijk altijd op zoek naar verrijking, zeker omdat ze beide zulke andere dingen leuk vinden. Pip graaft graag (heb een zandbak) en Tommy gooit juist graag.
Dus hoop hier veel ideeën te lezen.
Probeer het tiktok idee van één ander ding per dag aan te houden, maar dat is best lastig.

Heb nu noodgedwongen een afdekzeil over het hok hangen omdat die begon te lekken. Hangt tot op de grond, en dat is helemaal prachtig, want ze maken er tunnels onderdoor. En omdat ze er ook overheen lopen gaan de tunnels ook steeds dicht. Vooral Tommy vindt dat gekraak leuk :')

Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:18

Hier ook 2 nijntjesAfbeelding
Rosie een 12 jarige dame. Ooit een leeuwtje, met nu bijna geen manen meer.
En Jerry onze jonge dondersteen. Ze wonen zomers in de tuin op het terras. En s winters in de bijkeuken. Dit omdat Rosie chronisch verkouden is.

Qua voer ben ik me gaan verdiepen in natuurlijk voeden, daar is voor de liefhebbers een hele actieve fb pagina over. Ze krijgen hier nog minimaal brok, wel hooi (eten dit niet veel). Maar vooral verse kruiden en grassen, takken enz. Aangevuld met groente en weinig fruit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:32

jeetje77 schreef:
Hier ook 2 nijntjes[ Afbeelding ]
Rosie een 12 jarige dame. Ooit een leeuwtje, met nu bijna geen manen meer.
En Jerry onze jonge dondersteen. Ze wonen zomers in de tuin op het terras. En s winters in de bijkeuken. Dit omdat Rosie chronisch verkouden is.

Qua voer ben ik me gaan verdiepen in natuurlijk voeden, daar is voor de liefhebbers een hele actieve fb pagina over. Ze krijgen hier nog minimaal brok, wel hooi (eten dit niet veel). Maar vooral verse kruiden en grassen, takken enz. Aangevuld met groente en weinig fruit.

Jaaa, heb je een linkje. Ik heb vaak van allerlei diertjes met speciale behoeften, dus ik ben altijd op zoek naar nieuwe info! Heb inmiddels ook een voedseldroger aangeschaft om allerlei groen te drogen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:55

Wintu schreef:
Dat is echt veel te veel. Ik geef per konijn een klein tomatenpuree blikje. Meer niet. Nu snap ik ook wel dat de muizen komen :D Konijnen hebben zoveel brok niet nodig, gewoon genoeg hooi neer leggen, dat is veel beter dan brok.
Je moet maar zo zien, je geeft je paard ook niet de hele dag beschikking over brok, wel over hooi. Met konijn moet je precies hetzelfde doen.

Ja, dat snap ik, zal ik ook proberen uit te leggen aan de eigenares van de konijntjes, want zij voedert (en naast het voer en hooi ook nog iedere dag verse wortelen, witloof, sla, geen restjes maar vers uit de winkel). Al zijn het ook maar kleine potjes voer die er staan, maar het zijn dan ook maar dwergkonijnen (wel met overgewicht).

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 10:17

Amber_anne schreef:
Dankjewel pearl. Het is momenteel 1 hok maar ik heb ook twee koppels erin gehad, dat was in de tijd van de foto

Wij hebben kurk tunnels er in liggen maar ik merk dat het graven echt een favoriete bezigheid is. Ze maken hele gangen stelsels bij ons. Niet zo raar eigenlijk want dat is wat ze in het wild ook voornamelijk doen

Wij hebben ook een bak met kruiden met gaas eroverheen en aan de rand van het verblijf groeit onkruid zoals brandnetel/distel/gras wat ze ook eten zodra het door het gaas komt

Ohja! Nou echt heel mooi gedaan :D

Jaa dat graven geloof ik wel! Helaas bij mij geen mogelijkheid om hele gangenstelsels te bouwen, maar hopelijk zijn ze ook blij met een bak met zand :').

Oh goede! Ik kan ook wel wat naast het hok zetten op de tegels, zonders dat het in de weg staat op t gras. Ik ga daar eens naar kijken :)

@Jeetje77
Ik denk dat jij de fb 'Natuurlijk voeden van je konijn! (en overig)' bedoeld? Die volg ik ook :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:50

Wintu schreef:
Jaaa, heb je een linkje. Ik heb vaak van allerlei diertjes met speciale behoeften, dus ik ben altijd op zoek naar nieuwe info! Heb inmiddels ook een voedseldroger aangeschaft om allerlei groen te drogen.

Als je op fb zoekt naar natuurlijk voeden van je konijn (en overigen) kom je er vast wel. Hier staan ook heel waardevolle tips over soorten biks die wel eventueel wel kunnen. Dat wat dierenartsen voorschrijven als goed spul bestaat echt voor het grootste deel uit rotzooi.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:41

jeetje77 schreef:
Wintu schreef:

Als je op fb zoekt naar natuurlijk voeden van je konijn (en overigen) kom je er vast wel. Hier staan ook heel waardevolle tips over soorten biks die wel eventueel wel kunnen. Dat wat dierenartsen voorschrijven als goed spul bestaat echt voor het grootste deel uit rotzooi.

Dat laatste geldt voor vrijwel alle dieren. Royal Canin, Purina, Pavo, Science Select... Het is echt troep. Maar veel mensen denken "het is duur, er staat premium op, dus dan is het blijkbaar goed".

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:47

Voor de katten komt er hier inderdaad alleen maar brok in met een hoog vlees gehalte en sowieso geen supermarkt voer. Maar dacht het voor de konijnen goed te doen met science selective

Wat is een beter alternatief?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:49

Konijnenliefhebber meldt zich :D

Momenteel 7 stuks, helaas 2 weken terug mijn mooiste duitse reus verloren aan waarschijnlijk een virus, aldus de DA. Ondanks enten en medicatie inzetten haar toch verloren ;(

Voor nu nog 1 Duitse Reus, 2 Franse hangoren, een mix, een hangoor en 2 dwergjes met pluis <3
(Al is een dwergje ook af 'nt takelen van ouderdom helaas)

Afbeelding

Ik ga straks even alles lezen!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:57

Amber_anne schreef:
Voor de katten komt er hier inderdaad alleen maar brok in met een hoog vlees gehalte en sowieso geen supermarkt voer. Maar dacht het voor de konijnen goed te doen met science selective

Wat is een beter alternatief?

Wel even een belangrijke sidenote: ik weet alleen van SS frettenvoer zeker dat het ronduit bagger is, van de andere soorten kan ik het niet met zekerheid zeggen. Behalve het standaardpraatje dat samengeperst voer vaak te veel suikers bevat en dat het dier daarnaast niet zelf uit kan zoeken waar hij (extra) behoefte aan heeft - net als mensen hebben dieren niet allemaal exact dezelfde voedingsbehoeften. Maar ik claim dus niet nu dat het SS konijnenvoer ook per definitie bagger is, daar ben ik zelf nog niet in gedoken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:17

Over brok schrijft 1 vd beheersters van fb natuurlijk voeren van je konijn het volgende:Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:48

Ik heb graanvrij geprobeerd maar toen bleef de reus maar enorm afvallen dus dan maar terug gegaan naar science selective.

Vind het beetje zoals bij paarden, natuurlijk is mooi maar als het zonder krachtvoer niet gaat dan moet het misschien minder natuurlijk :o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:09

jeetje77 schreef:
Over brok schrijft 1 vd beheersters van fb natuurlijk voeren van je konijn het volgende:[ Afbeelding ]

Dankjewel ik ben lid geworden van de facebook, altijd interessant

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:26

Hier ook blij met science selective. Zeker ook toen mijn vorige konijn oud werd. Hij kreeg een combinatie van de senior en de junior. En de senior is ook gemakkelijk dwangvoer van te maken want lost goed op. Was ook handig toen die ziek werd.

De huidige twee zijn begonnen met junior en hebben nu normaal. Versele Laga geprobeerd, maar werd niet goed gegeten.
Stop wel biksjes in de voerballetjes, want die gaatjes zijn anders niet groot genoeg.
Maar ga me zeker aanmelden bij die Facebook, ideeën opdoen is altijd goed.

Afbeelding