Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hwn schreef:Vraagje: hebben jullie ook zoveel last van muizen? Sinds hier 2 dwergkonijnen zitten (van een ex-pensionklante) is het hier een echte muizenplaag. Heb al een val gekocht waarin de muizen geëlectrocuteerd worden, maar blijkbaar hebben ze het nu door en vang ik er geen meer. We hebben de konijnen nu al 3x van stal verhuisd (zitten nu gelukkig in buitenboxen) maar de muizen verhuizen even snel mee. Ik weet ook niet meer wat doen, ik denk er zelfs over om te vragen aan de eigenares om hen mee te nemen naar huis (ze is nu weer ruimer behuisd, en met een tuintje, maar wil de konijnen daar niet... omdat ze geen muizen wil in haar tuin). Ze heeft al contact opgenomen met konijnenopvang en zo, maar alles zit vol.
xPearl schreef:Wat leuk, alle mensen met konijnen! Ook erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet en was voor schattige konijntjes iedereen heeft
@Amber_anne
Waauw, wat een mooi verblijf zeg! Is het 1 groot hok of 2 aparte? Het lijken 2 aparte?
Hier is het verblijf al een stuk verder af! Morgen langs de schutting nog even wat maken want er is 1 rot plekje. Ik wil eigenlijk over een deel van het hok iets van zeil spannen, zodat ze extra schaduw hebben en ook een extra schuilplekje voor de regen. Eigenlijk wou ik het aan 'deze' kant van de ren hebben, mijn vader zegt beter boven het hok doen.. Wat zeggen jullie? Wind/regen komt vaak via de achterkant, bij het hok weg. Verder komt er nog wel wat overheen tegen roofdieren/er uit springen, dus dat komt goed!
Wat hebben jullie allemaal in het hok/ren liggen? Ik wil graag een zandbakje maken (ook een reden dat ik een over een deel een 'dakje' wil, dan blijft dat redelijk droog..), een boomstronk neerleggen waar ze aan kunnen knagen/op kunnen zitten, 1 wc wil ik onder het hok kwijt (heb de rekken er uit gehaald), miss nog 1 gewoon in de ren?
Ik ben even inspiratie nodig voor aankleding hahah![]()
[ Afbeelding ]
Het gaas en de balken lopen helemaal tot aan de grond, dus ze kunnen er niet onderdoor. Eigenlijk wou ik het hoekje er ook bij hebben, maar helaas niet genoeg gaas gekocht. Ruimte is iets meer dan 6m2.
Verder komen er sowieso verplaatsbare netten/hekjes dat ze ook op t gras kunnen als ik thuis ben
charrr91 schreef:xPearl schreef:Wat leuk, alle mensen met konijnen! Ook erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet en was voor schattige konijntjes iedereen heeft
@Amber_anne
Waauw, wat een mooi verblijf zeg! Is het 1 groot hok of 2 aparte? Het lijken 2 aparte?
Hier is het verblijf al een stuk verder af! Morgen langs de schutting nog even wat maken want er is 1 rot plekje. Ik wil eigenlijk over een deel van het hok iets van zeil spannen, zodat ze extra schaduw hebben en ook een extra schuilplekje voor de regen. Eigenlijk wou ik het aan 'deze' kant van de ren hebben, mijn vader zegt beter boven het hok doen.. Wat zeggen jullie? Wind/regen komt vaak via de achterkant, bij het hok weg. Verder komt er nog wel wat overheen tegen roofdieren/er uit springen, dus dat komt goed!
Wat hebben jullie allemaal in het hok/ren liggen? Ik wil graag een zandbakje maken (ook een reden dat ik een over een deel een 'dakje' wil, dan blijft dat redelijk droog..), een boomstronk neerleggen waar ze aan kunnen knagen/op kunnen zitten, 1 wc wil ik onder het hok kwijt (heb de rekken er uit gehaald), miss nog 1 gewoon in de ren?
Ik ben even inspiratie nodig voor aankleding hahah![]()
[ Afbeelding ]
Het gaas en de balken lopen helemaal tot aan de grond, dus ze kunnen er niet onderdoor. Eigenlijk wou ik het hoekje er ook bij hebben, maar helaas niet genoeg gaas gekocht. Ruimte is iets meer dan 6m2.
Verder komen er sowieso verplaatsbare netten/hekjes dat ze ook op t gras kunnen als ik thuis ben
Wauw, wat een mooie ruimte!
Hier zijn ze gek op wilgentakjes, met en zonder blad. Die knabbelen ze helemaal op.
Ook tunnels doen het altijd goed. Zandbak is favoriet hier, alleen niet erg handig aangezien ze binnen wonen en het vaak eindigt in een Sahara in huisOok heb ik nachthokjes staan. Vooral erg leuk om op te klimmen. Verder heb ik balletjes met een belletje erin, heel leuk om mee te gooien (vooral in de nacht als baasje slaapt
), en balletjes waar je lekkers in kunt stoppen.
Wintu schreef:Voer in een ton doen, op een bepaald punt in de dag voer geven, wat ze ongeveer in een half uurtje op hebben. Muizen zijn gek op konijnenbiks. Ik heb dus nooit voer staan, tenzij ze aan het eten zijn, na een half uur haal ik dat weg.
hwn schreef:Wintu schreef:Voer in een ton doen, op een bepaald punt in de dag voer geven, wat ze ongeveer in een half uurtje op hebben. Muizen zijn gek op konijnenbiks. Ik heb dus nooit voer staan, tenzij ze aan het eten zijn, na een half uur haal ik dat weg.
Het voer had ze al een tijd in een curverbox op mijn vraag, die staat nu zelfs in mijn voederwagen die muisproof is.
Als je geen voer laat staan, hoe vaak per dag voeder je dan? Nu hebben ze continu voer staan. De muizen zijn zelfs al zo brutaal dat ze het eten gewoon komen pikken als we erop staan te kijken, ze lijken de voedertijd ook al te kennen, en gaan met de lekkerste brokjes aan de haal.
jeetje77 schreef:Hier ook 2 nijntjes[ Afbeelding ]
Rosie een 12 jarige dame. Ooit een leeuwtje, met nu bijna geen manen meer.
En Jerry onze jonge dondersteen. Ze wonen zomers in de tuin op het terras. En s winters in de bijkeuken. Dit omdat Rosie chronisch verkouden is.
Qua voer ben ik me gaan verdiepen in natuurlijk voeden, daar is voor de liefhebbers een hele actieve fb pagina over. Ze krijgen hier nog minimaal brok, wel hooi (eten dit niet veel). Maar vooral verse kruiden en grassen, takken enz. Aangevuld met groente en weinig fruit.
Wintu schreef:Dat is echt veel te veel. Ik geef per konijn een klein tomatenpuree blikje. Meer niet. Nu snap ik ook wel dat de muizen komenKonijnen hebben zoveel brok niet nodig, gewoon genoeg hooi neer leggen, dat is veel beter dan brok.
Je moet maar zo zien, je geeft je paard ook niet de hele dag beschikking over brok, wel over hooi. Met konijn moet je precies hetzelfde doen.
Amber_anne schreef:Dankjewel pearl. Het is momenteel 1 hok maar ik heb ook twee koppels erin gehad, dat was in de tijd van de foto
Wij hebben kurk tunnels er in liggen maar ik merk dat het graven echt een favoriete bezigheid is. Ze maken hele gangen stelsels bij ons. Niet zo raar eigenlijk want dat is wat ze in het wild ook voornamelijk doen
Wij hebben ook een bak met kruiden met gaas eroverheen en aan de rand van het verblijf groeit onkruid zoals brandnetel/distel/gras wat ze ook eten zodra het door het gaas komt
Wintu schreef:Jaaa, heb je een linkje. Ik heb vaak van allerlei diertjes met speciale behoeften, dus ik ben altijd op zoek naar nieuwe info! Heb inmiddels ook een voedseldroger aangeschaft om allerlei groen te drogen.
jeetje77 schreef:Wintu schreef:Jaaa, heb je een linkje. Ik heb vaak van allerlei diertjes met speciale behoeften, dus ik ben altijd op zoek naar nieuwe info! Heb inmiddels ook een voedseldroger aangeschaft om allerlei groen te drogen.
Als je op fb zoekt naar natuurlijk voeden van je konijn (en overigen) kom je er vast wel. Hier staan ook heel waardevolle tips over soorten biks die wel eventueel wel kunnen. Dat wat dierenartsen voorschrijven als goed spul bestaat echt voor het grootste deel uit rotzooi.
Amber_anne schreef:Voor de katten komt er hier inderdaad alleen maar brok in met een hoog vlees gehalte en sowieso geen supermarkt voer. Maar dacht het voor de konijnen goed te doen met science selective
Wat is een beter alternatief?
jeetje77 schreef:Over brok schrijft 1 vd beheersters van fb natuurlijk voeren van je konijn het volgende:[ Afbeelding ]