Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:35

Mijn zus heeft een vlooienplaag gehad en die bleef maar wassen en wassen en stofzuigen en stofzuigen. Omgevingsspray spuiten etc. en zelfs iemand langs gehad met gifzooi om alles weg te krijgen.

De kat zelf was niet de oorzaak, maar een oud kussen wat ze van buiten had gepakt en op haar zolder had gelegd.

Oh ja...de vlooienspuitmeneer zei.....doe alle gordijnen open en laat het zonnetje goed naar binnen schijnen...daar drogen die eitjes en larven etc. van uit.

Gelukkig woon ik in het koude Zweden en vriest hier alles in de winter fijn dood...ook in huis en zeker in de vloer.

Ook nog nooit een vlo op mijn kat aangetroffen, dus de pipetten zijn hier niet zo nodig.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:13

Leukertje schreef:
Hoe is het nu TS? Ik heb helaas vandaag denk ik ook een vlo gevonden om mijn kat. Recent nog pipet gegeven maar helaas hebben we die elke drie maanden gegeven ipv elke maand.
Op zijn slaapplek vond ik ook wat vlooienpoep? Op dit moment ben ik helemaal para aan het worden :( de kat heeft vandaag een vlo kill tablet en wormen tablet gekregen en krijgt morgen een pipet. Ook hebben we spray gehaald en alle kleedjes uitgewassen omdat ik in zijn mandje wat larfjes zag kruipen. Ik ben zo bang dat ze in mn meubels kruipen en in mn bed gaan zitten, heb al veel gestofzuigd maar kan pas maandag met de spray aan de slag. Zagen jullie bijv ook vlooien in huis op meubels enz? Wat merk je als je een vlooienplaag hebt?

Nooit meteen stofzuigen na het sprayen een dag of 2 later pas en niet dweilen. En let op welke middelen je gebruikt ivm de mandjes. Die moet je soms langer laten luchten en vlooienlarven kruipen niet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:37

Little_Gift schreef:
Bravecto bestaat al eeuwen en toch is het nog steeds niet vrij verkrijgbaar... En een generiek... Dat hangt er maar net vanaf of er een patent is op bravecto of niet...

Fipronil oud product dus daarom minder werkzaam... Mja en bravecto dan? Want ook dit bestaat al jaren en toch is het effectiever...

De uitleg die je bij de dierenarts krijgt, krijg je ook bij de dierenspeciaalzaak? Nou dan gaan we voortaan maar met pootbreuken en zieke dieren gewoon naar de dierenspeciaalzaak? Kom op nou :')

Een patent loopt af, vanaf dat moment mogen andere bedrijven het ook op de markt brengen. Dat geldt voor alle medicatie en bestrijdingsmiddelen. Frontpro van Frontline is immers al hetzelfde als de bravecto. Alleen de dosering is per maand Ipv 3 maand.

Fipronil en fluralaner kan je toch niet vergelijken? Fluralaner is een product van de nieuwste generatie bestrijdingsmiddelen. Beetje hetzelfde als je een tesla wilt vergelijken met een oude Citroën. Ze rijden beiden van A naar B maar voor de rest niet te vergelijken.
Bravecto in 2014 op de markt gekomen, fipronil rond 1993…

Ik zeg toch nergens dat je voor je gebroken poten of medische problemen net zo goed naar de Dierenspeciaalzaak kan? We hebben het hier over vlooien en de bijbehorende bestrijdingsmiddelen de werking en het gebruik hiervan kunnen ze je prima bij de Dierenspeciaalzaak vertellen.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 29-09-24 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:38

Weet niet of het al genoemd is maar een stoomreiniger werkt ook goed, begrijp zo ie zo niet waarom Bravecto nog gebruikt wordt. Je leest zoveel schrijnende verhalen, mensen willen geen moeite doen om ze te bestrijden lijkt wel. Gewoon gif in de nek en klaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:46

robert45 schreef:
Een patent loopt af, vanaf dat moment mogen andere bedrijven het ook op de markt brengen. Dat geldt voor alle medicatie en bestrijdingsmiddelen. Frontpro van Frontline is immers al hetzelfde als de bravecto. Alleen de dosering is per maand Ipv 3 maand.

Fipronil en fluralaner kan je toch niet vergelijken? Fluralaner is een product van de nieuwste generatie bestrijdingsmiddelen. Beetje hetzelfde als je een tesla wilt vergelijken met een oude Citroën. Ze rijden beiden van A naar B maar voor de rest niet te vergelijken.

Ik zeg toch nergens dat je voor je gebroken poten of medische problemen net zo goed naar de Dierenspeciaalzaak kan? We hebben het hier over vlooien en de bijbehorende bestrijdingsmiddelen de werking en het gebruik hiervan kunnen ze je prima bij de Dierenspeciaalzaak vertellen.

Patenten zijn max 21 jaar geldig, in sommige uitzonderingen zelfs 25 jaar en 6 maanden.
Dus dat verloopt niet zomaar en bravecto is vergund sinds februari 2014, ze hebben dus nog wel eventjes te gaan.

Frontpro is niet hetzelfde als bravecto.
Bravecto is een Fluralaner.
Frontpro is Afoxolaner en dus hetzelfde als Nexguard.

Als de dierenspeciaalzaak zijn informatie haalt of samenstelt waar jij dat doet, ben je dus overduidelijk wel degelijk beter af bij de dierenarts :')

robert45

Re: Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:35

Je hebt gelijk! Ik was even in de war met adtab en credelio en frontpro en nexgard.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:45

marleen_usar schreef:
Weet niet of het al genoemd is maar een stoomreiniger werkt ook goed, begrijp zo ie zo niet waarom Bravecto nog gebruikt wordt. Je leest zoveel schrijnende verhalen, mensen willen geen moeite doen om ze te bestrijden lijkt wel. Gewoon gif in de nek en klaar.

En hoe komen die verhalen? Omdat mensen zo ontzettend stom!!! Zijn om gerust een soort APK te doen met enting, ontworming en ontvlo middel/bravecto binnen een paar dagen... gaat de hond dood? Dan was bravecto de schuldige oh oh bravecto...nee oh oh ontzettend domme eigenaren die gemakzuchtig denken alles op 1 hoop te kunnen gooien.
Ik lees bravecto in 2014 op de markt gekomen. Dan gebruik ik het dus al 10 jaar. Wij hadden 10 jaar geleden een roedel van 6 honden. Nu nog 4 honden en niet 1 die ooit ziek geworden is dankzij bravecto. Wel 1 dood dankzij prednison dus zal ik dat nu ook maar vermijden? Of gewoon accepteren dat prednison nodig was en helaas ook cushing bracht waardoor het totaal plaatje zodanig werd dat euthanasie de enigste juiste oplossing was. Maar misschien had hij sowieso wel cushing gekregen ook zonder prednison of was hij door geen prednison uiteindelijk nog eerder ingeslapen. Uiteindelijk gaan ze ergens dood aan en laten we absoluut geen gif of entingen kort op elkaar geven! Zoals op vorige pagina de ene dag vlo kil en ontworming geven en dag later pipet tegen vlooien. Begin er niet aan alsjeblieft!!! Gelukkig gaat het vaker goed dan fout maar doe het gewoon niet! Vlooien zijn mega vervelend en soms zelfs dodelijk maar meestal enkel mega vervelend en maak er geen dode hond van door een paniek reactie en ga bij vlooien probleem eerst dat bestrijden en eventueel maand daarna ontwormen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:07

marleen_usar schreef:

Bravecto geef je niet in de nek

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:56

Little_Gift schreef:
marleen_usar schreef:

Bravecto geef je niet in de nek

Bij katten wel ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:12

Ik dacht dat het hier over honden ging maar dat kan mijn verkeerde interpretatie zijn

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:26

prugelpiet schreef:
Blijf voor de middelen om je hond te behandelen alsjeblieft gewoon bij de dierenarts wat halen. Er zijn veel producten die alleen bij de dierenarts verkocht mogen worden, en dat is heus niet zonder reden. Beaphar gaat je niet helpen, net als andere gekke natuurlijke middelen.

Ik zeg niet dat Bravecto het enige is wat helpt. Het is wel effectief, toegegeven, maar er word zoveel onzin over rondgebazuind (zoals in dit topic al te lezen is :)) ) dat mensen het niet meer durven geven. Een goed gezonde hond kan echt prima Bravecto hebben. Maar goed. Daarin heeft ieder zijn eigen keus, er zijn meer opties op de markt gelukkig ;)

Resistentie is niet helemaal het goede woord om alles te omschrijven, maar het is een feit dat veel middelen wat verouderd zijn en gewoon niet meer al te goed werk leveren helaas. En eer middelen een keer bij de dierenwinkel terecht komen, zijn ze vaak al een aantal jaar te koop geweest bij de dierenarts.

Vlooien hebben een langere cyclus dan veel mensen zouden denken. Een goede vlooienplaag kost een lange adem en vaak ook veel frustratie. Veel tips zijn al gegeven. Na de omgevingsspray niet meteen willen stofzuigen, maar een paar dagen later kan dat prima weer. Alles wassen, blijven zuigen, blijven schoonmaken en ooit kom je er vanaf.

Insecten worden resistent, dat bestaat wel degelijk. Zo werden insecten ook resistent tegen DDT. Want er is al gauw een insect dat de gif aanval overleeft, omdat het minder gevoelig is voor dat gif, en als dat insect een levende soortgenoot tegenkomt, krijgen ze resistente nakomelingen. Zo is het ook bij vlooien een kwestie van een paar jaar voor het middel niet meer voldoende werkt.
Helaas zijn er daarbij ook nog zuinige mensen die onder doseren en blijkbaar ook sufferds die met hun blote handen het spul denken in te wrijven en het zo van het huisdier verwijderen, en dat is fijn voor de vlooien.
Ook fijn voor de ontwikkelaars van nieuwe vlooien bestrijdingsmiddelen, die raken nooit zonder werk...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:58

Blegh!! Ook wij/onze honden hebben vlooien.

Vond eerst vorige week poepjes in de vacht van Senna. Maar goed onze aus ligt meer in de modder dan ergens anders. Dus niet meteen allert. Tot ik ze ook zag bij onze stabij en die ontwijkt alle modder minutieus. Dus dat was gek. En na even googlen wist ik genoeg.

Dierenarts gebeld, vectra3d opgehaald voor de komende 3mnd. En uitleg gehad over wassen en schoonmaken.

Dus vloerkleed uit huis, deurmatten weg, sierkussen en sierdekens in vuilniszakken naar zolder en in de vriezer.
En verder alles wassen en stofzuigen.
Was hun kleden uit de kamer om de dag (kunnen wel in de was, maar niet in de droger), de deken van bank en kennels gaan iedere dag in de was en de bank en kennels worden dus ook steeds schoongemaakt.
Heb een dagtaak aan het schoonmaken en wassen..

Ondanks dat ze vrijdag behandeld zijn haalde ik gisteren nog kleine langzaam bewegende vlooien van de honden. Van beide 1. Maar dan zakt de moed me in de schoenen..

Advies dierenarts was houdt de honden thuis voor minimaal 6mnd. Wandelen in rustige stukken, maar liever in de tuin laten. Dus alle
Trainingen stopgezet ect, vakantie geanuleerd voor de kerst en oud en nieuw. Dus dat wordt thuis met veel vuurwerk en een mega bange hond het jaar uitzitten. En oh ja geen geld terug, eigen risico, dus 3000 euro poef weg.

Ben er echt nu al klaar mee. Hopenlijk gaan alle beestjes snel dood!!! En kunnen we volgend jaar weer op de wachtlijsten om de lessen weer op te starten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:10

Bo_y wat een gek advies. Ik had die vakantie nooit geannuleerd. Bij goed middel is er dan al lang geen vlo meer te bekennen! Erg zonde van jullie vakantie en in mijn ogen totaal onnodig ook hoor

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:26

Zijn jullie ook bekend met de omgevingsspray van Sectolin? Die legt een siliconenlaagje op stoffen voorwerpen waardoor de vlo/eitjes/poppen omhuld worden, hierdoor kunnen ze zich niet meer bewegen en sterven. Is gifloos dus veilig te gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee bij een vlooienplaag maar ik gebruik het preventief in mijn trimsalon.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:50

Vind het advies van de honden thuis houden ook een heel raar advies. Niet nodig nu ze behandeld zijn. En in huis ben je ook bezig. Ik zou de silicone omgevingsspray ook gebruiken en over een maand of 2 a 3 ben je er op deze manier wel vanaf. Daarna nog even goed bijhouden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:51

Anna79 schreef:
Zijn jullie ook bekend met de omgevingsspray van Sectolin? Die legt een siliconenlaagje op stoffen voorwerpen waardoor de vlo/eitjes/poppen omhuld worden, hierdoor kunnen ze zich niet meer bewegen en sterven. Is gifloos dus veilig te gebruiken. Ik heb er geen ervaring mee bij een vlooienplaag maar ik gebruik het preventief in mijn trimsalon.

Hier werkt dat als een tiet. En zonder gif.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:54

Bijzonder advies van de dierenarts, heeft deze ook de reden uitgelegd waarom? Persoonlijk zou ik kijken of ik de afmelding voor de vakantie ongedaan kan maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:14

Het kan best wel lastig zijn.

Wij hebben 4 honden en 2 katten.

De witte langharige poes is mega klein, had een grote achterstand, ernstige darmproblemen en is doof en slechtziend. Ze kan op van alles gevoelig reageren.
Zij is degene die weleens een vlooitje heeft, maar dus ook echt overal kapot van gaat. Omdat de vlooien niet weg gingen, heeft zij vorig jaar toch 1x Bravecto gehad, maar toen viel onze andere kat haar steeds aan en flink ook. Dat stopte na een week of 3 gelukkig weer.
Ze heeft nu Bolfo Gold gehad, gaat dan wel een beetje kapot, maar zie geen vlooien.

We hebben 2 kortharige honden en zie bij hun echt nooit vlooien. Hadden weleens teken, dus kregen dan advantix en we hebben weleens de seresto gekocht en de band van Beapher.
Teefje gaat gelijk kapot van een bandje.
Van pipet ligt het wel een beetje aan welk middel.

De Border Collie heeft altijd een seresto band en dat gaat goed. Ook nog nooit een teek vanaf gehaald.

De kleine haarbal had dus eens een vlooitje gehad ook en kreeg ook eerst een pipet. Daar was hij ook flink stuk van, dus heeft nu een bandje, maar de sluiting van de band is zwaarste punt en zakt naar voren. Daar was hij binnen een dag rood. Smeer het nu in en geneest goed.

Maar is wel elke keer gedoe. We hebben een ouder huis met alles beneden en veel ruimtes, overgangen en vanwege verbouwing ligt er ook nog wel wat open.

Qua advies, is het echt overal wisselend. Bij verschillende winkels al verschillende adviezen gehoord en met een dierenarts moet je het ook een beetje treffen. Als je het alleen gaat kopen, zit er iemand bij de balie en die hebben echt niet allemaal evenveel kennis en ervaring.
Maar ben serieus weleens verbaasd hoe ermee wordt omgegaan en welke adviezen worden gegeven. Dan is het ook niet heel gek dat mensen zelf op google gaan zitten, het hier vragen of experimenteren.

En wat hierboven ergens werd aangehaald wbt de kosten en eigenaren alles bij 1 visite willen......Een dierenarts kan natuurlijk ook adviseren om wel de pil mee te nemen, maar nog even niet te geven. Als een dierenarts alles in 1 keer geeft, terwijl die cocktail niet werkt, is het ook wel de schuld van de dierenarts. Je kan een hoop begrip hebben voor je klanten en de kosten, maar je gaat niet iets doen wat niet kan of zelfs dodelijk zou kunnen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:05

Echt balen. Het kleine hondje heeft een reactie op het bandje. Heeft gister flink lopen spugen, had erge jeuk en is een beetje zielig. Natuurlijk gelijk af gedaan en het zakt nu wel, maar dan wordt het wel heel lastig om hem tegen vlooien te behandelen.

Vervelend is dat hij en de BC 6 maanden een bandje om hebben gehad en ik weet niet meer welk merk dat was. Heeft geholpen en beide geen reactie.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:33

Hier zijn wij van de vlooien af. We hebben pipet van Stronghold gebruikt en toen was het snel opgelost. Verder rondom huis ook niks meer gezien, geen poepjes en zeker geen larven dus denk dat we echt met een kleine uitbraak te maken hadden.

Ze is ondertussen ook naar de trimster geweest en bij het pension en nergens hebben ze wat gezien. Sterkte voor degene die er nu mee te maken hebben!

Wat ik zeker ook wel interessant vind... hoe gaan jullie om met preventie/bestrijding in de herst/winter? Helemaal niks?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:59

Niniane schreef:
Heb wel ooit van Beaphar gehoord maar niet aan gedacht. Goeie! Aankomende zaterdag hebben we weer grote schoonmaak + spray ronde in de planning. Oftewel, een uitputtingsslag. _O-

Heb laatst een nieuwe mand voor haar gekocht, maar die hoes mag niet op meer dan 30 gewassen worden en om die dan mee te wassen met onze normale kleding lijkt me niet een heel goed idee. Denk dat die die hoes dan maar de vriezer ingaat.

Als de mand niet TE duur was - gewoon op 60graden ,hup erin.

Mijn mandjes en kussentjes hadden ook altijd "30graden"
Als ze het niet overleven, jammer dan.
Maar allemaal hebben ze het overleeft. En als goed is, moet je ze alleen 1 keer, hooguit 2x zo heet wassen.

Kennis van mij heeft de vilten holletjes en die gaan ook gewoon op 60 graden . Zij vangt kittens op en naar iedere ronde moet alles echt schoon zijn ( ook wegens ziektes enz) .
Ze zien er dan weliswaar niet meer zooo mooi uit - maar daarvoor dar je de dingen eigenlijk helemaal niet mag wassen, gaan ze al lang mee

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:20

Bo_Y schreef:
Blegh!! Ook wij/onze honden hebben vlooien.

Vond eerst vorige week poepjes in de vacht van Senna. Maar goed onze aus ligt meer in de modder dan ergens anders. Dus niet meteen allert. Tot ik ze ook zag bij onze stabij en die ontwijkt alle modder minutieus. Dus dat was gek. En na even googlen wist ik genoeg.

Dierenarts gebeld, vectra3d opgehaald voor de komende 3mnd. En uitleg gehad over wassen en schoonmaken.

Dus vloerkleed uit huis, deurmatten weg, sierkussen en sierdekens in vuilniszakken naar zolder en in de vriezer.
En verder alles wassen en stofzuigen.
Was hun kleden uit de kamer om de dag (kunnen wel in de was, maar niet in de droger), de deken van bank en kennels gaan iedere dag in de was en de bank en kennels worden dus ook steeds schoongemaakt.
Heb een dagtaak aan het schoonmaken en wassen..

Ondanks dat ze vrijdag behandeld zijn haalde ik gisteren nog kleine langzaam bewegende vlooien van de honden. Van beide 1. Maar dan zakt de moed me in de schoenen..

Advies dierenarts was houdt de honden thuis voor minimaal 6mnd. Wandelen in rustige stukken, maar liever in de tuin laten. Dus alle
Trainingen stopgezet ect, vakantie geanuleerd voor de kerst en oud en nieuw. Dus dat wordt thuis met veel vuurwerk en een mega bange hond het jaar uitzitten. En oh ja geen geld terug, eigen risico, dus 3000 euro poef weg.

Ben er echt nu al klaar mee. Hopenlijk gaan alle beestjes snel dood!!! En kunnen we volgend jaar weer op de wachtlijsten om de lessen weer op te starten

Sorry maar dit doe je toch niet serieus allemaal?
Niet op vakantie? 6 maanden honden thuis houden, niet maar naar les, vakantie in december afgezegd en al dat schoonmaken?
Echt zwaaaaaaar overdreven advies van je dierenarts. Meer een advies voor wanneer ze eengevaarlijk besmettelijke ziekte hebben of bijv dat diarree virus. Maar echt echt niet voor een vlooienplaag hoor. Ik hoop serieus dat je niet alles afgezegd hebt en gewoon lekker met je dieren naar les enz gaat.

En zoveel schoonmaken is echt nergens voor nodig.
Iets vaker wassen. Elke dag goed stofzuigen en een keer goed kieren en vloerkleed inspuiten met anti vlooien middel. Evt stoomreiniger over vloerkleed, deurmat en de bekleding van de bank. Maar serieus nooit tdagelikks gewassen, iets in de vriezer gedaan enz.

Goed anti vlo spul icm goed stofzuigen is voldoende.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:22

Niniane schreef:
Wat ik zeker ook wel interessant vind... hoe gaan jullie om met preventie/bestrijding in de herst/winter? Helemaal niks?

Wij hebben al jaren honden en ik heb ze nooit iets preventief gegeven. Deden m'n ouders vroeger ook nooit. Het is toch gif wat je erop doet of erin doet. Niet echt gezond plus duur.
Wij gebruiken alleen vlooienmiddel bij een vlooienplaag. Zelden dus.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:38

Anna79 schreef:

Ja! Dat werkt echt heel goed!
Als ik een vlo vind op de hond dan gaat alles wat wasbaar is in de was. Laten drogen. Dan deze spray er op. Huis goed stofzuigen. Dat een paar weken regelmatig doen.

Ter bestrijding óp de hond heb ik neemolie-pipetten.

Om eventueel snel vlooien te ondervangen heb ik de hele zomer de flea trap staan die aardig wat wegvangt als de vlooieninfectiedruk toeneemt.
https://www.medpets.nl/myfleatrap-vlooi ... uWEALw_wcB

Ik ben dit gaan doen na een ernstige vlooienbesmetting na verblijf op een tijdelijk adres en daarmee is het met een paar weken onder controle gekomen. Nu houd ik dit aan als een soort protocol bij de eerste vlo die ik zie en komt het eigenlijk nooit verder dan dat.

Als je een infectiehaard in de tuin hebt kun je ook nematoden inzetten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:30

Zijn de ervaringen goed met spray op basis van siliconen? Ik heb eerder weleens echt gif gespoten maar dan moet je met de dierenbende ook uren t huis uit… dit klinkt een stuk fijner.
Wil eigenlijk zo veel mogelijk af van gif, zowel op m’n dieren als in huis.
Af en toe hebben we hier weleens een vlo en behandelen we gelijk met Vectra ( en voor de katten de andere variant), maar de omgeving goed behandelen vind ik ook ontzettend belangrijk.