Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:14

Opspringen mag die van ons ook niet, maar ze doet het wel als er bezoek komt. Als puppy in coronatijd bij ons gekomen. Toen kwam er nooit bezoek en toen dat opeens wel weer gebeurde vond ze dat zo iets fantastisch. Ik krijg het er niet uit. Duurt maar 2 minuten, maar toch best irritant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:14

Eettafel, bovenverdieping, aanrecht zijn taboe. 3 katten en twee honden. Verder morgen ze op alle stoelen en banken languit liggen. Altijd dieren gehad en koop al 45 jaar gewoon tweedehands leren meubels. En komt er visite of eters of mensen met allergie voor katten dan gaan ze in de bijkeuken. Met eten liggen de honden en katten gewoon op hun eigen plek.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:16

Ik heb 3 katten waarvan 1 kitten en een hond
Regels voor allemaal
Niet op de salontafel/Aanrecht en niet bedelen
Onze labrador en kitten niet alleen naar buiten zonder dat wij er zijn.
Bezoek komt voor ons en niet voor hun, bepaalde mensen uitgezonderd en dat weten ze alle drie dus ook niet samen met 1 van ons naar de voordeur als er wordt aangebeld
Willen wij bv op de bank zitten en ligt de hond of 1 van de katten er dan mogen ze een ander plekje opzoeken. Als er visite op de bank zit mag de hond niet op de bank.
Niet uit de kattenbak snacken
Niet van elkaars eten snacken
Daarnaast verwacht ik wel dat ze luisteren als ik wat zeg, ik ga niet herhalen
En aandacht wordt niet afgedwongen
Ik zou gek worden van geen regels en is ook niet goed voor rangordeverhoudingen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:29

Cayenne schreef:
- Niet in de vuilnisbak

:')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:06

beert schreef:
Dat zijn al veel reacties! En ook veel met grenzen voor de dieren. Dan ligt het toch niet zo aan mij dat ik heel streng ben :-)

Zitten jullie ook op een lijn met je eventuele partner of andere huisgenoten?

Ja :j we hebben voor we onze eerste hond kregen daar afspraken over gemaakt.

Bijkomende huisregel die ik in m’n vorige bericht vergeten was bij ons is niet de vogels pesten (we hebben ook 2 grasparkietjes) hahah.

Maar ik kan me voorstellen dat t in jouw situatie een stuk lastiger is TS!
Katten op tafel/aanrecht zou ik ook wel goor vinden trouwens.
Ik vind je ook heel redelijk hoor! Niks geks aan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:18

Gelukkig. Dan voelt het niet gek om voet bij stuk te houden :-)

Met de katten wil ik ze zelf ook niet op schoot, maar dat is natuurlijk geen regel. Dat is meer omdat ik van mijn persoonlijke ruimte hou. Nu hebben we ook twee katten die niet op schoot willen, dus dat matcht prima. Die komen wel op de bank liggen, maar dan naast je. Dat vind ik ook fijner.

En de andere twee katten vinden wel een plekje bij mijn vriend of kinderen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:23

Katten mogen niet op de tafel(s) of op het aanrecht, dat vind ik zo goor. Die beesten lopen door de kattenbak :=

Honden alleen op de bank op hun eigen kleed, ligt hun kleed niet op de bank? Dan mag je er ook niet op. Daarnaast geen gebedel naast tafel of in de keuken tijdens het koken, en opspringen is al helemaal not done. En geen dieren op onze slaapkamer of in bed :j

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:45

Mijn kat mag bijna alles. Ze mag in feite niet op de keukentafel en het aanrecht en dat doet ze dan ook niet, tenzij ik er niet ben :P en daar ga ik me niet druk over maken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:50

Dat van dat kleed op de bank vind ik wel een goed idee om ze aan te leren. Nu ligt er wel een kleed op de hele bank, maar dat zal niet altijd zo zijn. Soms is het ook in de was of iets. Daar ga ik mee aan de slag!

Katten in bed heb ik ook liever niet, maar dat is een compromis:-). In het weekend mogen ze wel erbij. Dan zijn de kinderen er vaak ook bij en moet ik de boel erna toch zuigen of verschonen :-)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:00

Hier mogen onze dieren eigenlijk best veel.
We hebben 2 katten en 1 hond.

Ze mogen allemaal op de bank en op bed. De katten liggen overdag graag op bed, de hond ‘s nachts. De katten mogen niet op het aanrecht, wel op de tafel (maar niet als we aan het eten zijn). De hond mag dat beide niet :') ook niet met zijn poten tegen het aanrecht aan.
Nu eten we meestal op de bank. Dan mag de hond er wel gewoon bij liggen, hij bedelt zelden. Hij wilt het nog wel eens doen als we een toetje eten, of fruit (vooral appel).

Als we gaan koken is de hond eigenlijk uit zichzelf al nooit echt in de keuken. Maar als ik echt met heet water ga lopen kan ik hem naar zijn mand sturen.
Verder mag hij niet achter de katten aan rennen, niet onnodig veel blaffen en niet tegen mensen opspringen. Al is dat lastig, want vooral de familie van mijn vriend vind het leuk als hij ze springend begroet :')

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:04

Niet op het aanrecht en de tafel. Ze mogen ook op bed, op hun eigen kleed. Die gaat om de dag in de was. Kleed niet op bed, katten ook niet. Oh niet in de gordijnen en luxaflex hangen. Verder geen regels. Als we visite hebben zie je ze toch nooit.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:17

Mijn kat mag niet op tafel en niet op het aanrecht. Maar als hij alleen is, doet hij het soms toch wel helaas. Naar boven mag hij ook niet. Dit gaat meestal wel goed. Gewoon de deuren goed dichthouden. Verder mag hij lekker buiten z'n gang gaan. Hij mag ook gewoon op de bank etc.

Ik heb geen hond, maar vind het altijd heel vervelend als ik ergens kom en de hond tegen mij opspringt. Zeker als ik nette kleren aan heb. Maar het is me vaak ook gewoon wat te opdringerig.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:19

Katten heb ik niet. En voor de honden niet zoveel regels :+
Niet onnodig blaffen en niet tegen mensen opspringen, dat is het dan ook wel.

Honden zijn altijd daar waar wij zijn, we hebben ons huis dan ook uitgekozen op de honden.
Bovenverdieping gaan ze niet mee, maar enkel omdat ik de open trap te gevaarlijk vind voor ze.

Gezellig samen op de bank, waarom niet?
Leren bank die goed af te wassen is.

Eten koken? Gezellig alle keukenhelpertjes, ik ben dat gewoon dat ze altijd kort in de buurt zijn.
Met de poten op of tegen het aanrecht dat zouden ze nooit in hun hoofd halen, dat hoef ik dus niet te verbieden :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:24

Ik heb 3 honden die sowieso niet op de bank mogen tenzij uitgenodigd.

Maar de regel waar ik echt "blij" mee ben is dat onze honden ook niet tussen de salontafel en de bank mogen komen.

Het is een regel die ze vanaf dag 1 geleerd hebben en ook door onze visite erg gewaardeerd wordt. Zo kunnen we gewoon rustig zitten zonder constant honden er tussendoor willen.
Ons huis is namelijk niet zo groot dus de ruimte tussen de tafel en bank ook vrij beperkt.

We hebben er wel eens een camera op gehad als we niet thuis waren, en ook dan komen ze er niet :)

Bij de eettafel komen of als we keuken bezig zijn is ook niet handig, ik heb dan ook geen bedelende honden :)

Verder zijn het honden die kunnen doen wat ze willen (ja opspringen en dat soort dingen niet, maar dat valt wat mij betreft onder de algemene opvoeding, denk niet dat er überhaupt iemand is die het helemaal oke vind als zijn of haar hond opspringt, trekt aan de riem en dat soort dingen)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:28

Ik ben vrij makkelijk maar ik vind opspringen of op het aanrecht echt een no-go. Mijn hondje mag overal komen waar hij wil en mag dus ook op de bank en op bed. Hij houdt niet echt van voedsel voor mensen, het enige wat hij wel lekker vindt is vlees of kaas. Hij weet dat als ik dat sta te snijden dat hij een stukje krijgt en als ik dan zeg 'is op' dan weer hij ook dat het klaar is en loopt naar de aangrenzende woonkamer. Hij kent ook het commando 'aan de kant' als ik ergens bij moet zijn tijdens het koken. Ik kan ook met een gerust hart mijn bord op de rand van de bank zetten want hij komt er niet aan. Toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik 2 honden gehad, die mochten toentertijd niet op schoot,niet op de bank en ze sliepen beneden in de gang dus dat was voor mij normaal. Maar toen kreeg ik een hondje uit het asiel (toen ik op mezelf ging wonen) en die mocht bij de vorige eigenaar op bed,bank etc. Toen dacht ik tja ik kan het afleren maar ik vind het eigenlijk heel gezellig zo samen en toen mijn huidge hondje erbij kwam is die met dezelfde leefregels meegelift.

TS ik zou samen met je vriend om tafel gaan en samen regels op gaan stellen. Dit moet je goed bespreken want als er in de toekomst nog een keer een dier bijkomt dan zal hij misschien zeggen 'ja maar dat was bij die vorige toch ook zo'. Jullie zullen je alle twee moeten aanpassen. Mede de reden waarom ik niet samenwoon hahaha.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:32

Mijn katten mogen bijna alles, behalve van mijn bord mee eten of zich bemoeien met koken. Gelukkig voor mijn partner heeft hij er nooit een probleem van gemaakt, anders was het mijn partner niet meer geweest :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:34

Ik heb 1 kat, maar had er in het verleden nog 1 bij. Mijn kat mag wel op de bank, maar niet op de slaapkamers/bedden. Hij mag niet op de eettafel of aanrecht. Als wij eten, krijgt hij niks toegestopt. Hij is inmiddels 15 en weet prima wat wel en niet mag. Het is een lief en makkelijk beestje.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:38

Hier zijn onze regels.

- Geen dieren boven
- ze mogen wel op de bank mits er bezoek is die er niet blij van word dan gewoon in de mand.
- niet tijdens koken in de keuken. Kan wel gezellig zijn maar absoluut niet veilig. Je rond kruipende kleine zet je ook in de box toch? Puur veiligheid. Kind en dier begrijpen het (nog) niet.
- open deuren betekend niet dat je er door mag (lukt beter met de honden :+ )
- springen is een no go. Ze hebben vier poten. Ooit 1 keer een nagel in je oog en je bent genezen.
- blaffen mag. Maar niet continue en klaar is klaar
-bedelen mogen ze ook niet. Ze krijgen genoeg. (Dit weten ze ook dus bedelen is geen noodzaak gewoon geduld)

Ze hebben hier duidelijkheid en toen ze jong waren voelde het heel streng maar nu weten ze niet beter en hoef nagenoeg nooit te corrigeren. Ze weten wat er verwacht word van ze en doen het automatisch.

De hond van mijn ouders vroeger moest tijdens het eten altijd in de bench en na het eten mocht ze 'shoppen' onder de tafel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:39

Wesseltje schreef:
Mijn katten mogen bijna alles, behalve van mijn bord mee eten of zich bemoeien met koken. Gelukkig voor mijn partner heeft hij er nooit een probleem van gemaakt, anders was het mijn partner niet meer geweest :D

Hier ook zo, moest mijn man er totaal anders over denken dan hadden wij niet gematcht, kan op lange termijn niet goed gaan voor mijn gevoel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:57

Mijn kat heeft maar 3 poten en redt de sprong het aanrecht op niet, dus dat scheelt. Van mij zou het ook niet mogen als ze het wel kon.
Ze mag wel op tafel, maar niet op het kleed. Dus ze kan niet bij het eten. En dat weet ze precies. Dan gaat ze net naast het kleed liggen en zo heeeeeeeeel langzaam met 1 pootje richting het kleed. Dan 1 teen op het kleed en dan “tik ik haar op de vingers”. Vindt ze een heel leuk spel :')
Verder mag ze niets kapot knagen, behalve haar eigen spulletjes natuurlijk.

Meer regels heb ik eigenlijk niet, maar Minty doet lekker haar eigen ding. Jat geen eten, gooit niets van tafel oid, dus dan heb ik er ook geen last van. Ze komt alleen in de tuin en niet met slecht weer, dus haar voeten zijn mijns inziens ook vrij schoon voor op de bank oid.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 23:02

Ik denk dat bij vriend en mij de basis ook anders is. Ik ben opgegroeid met huisdieren. Weliswaar niet met honden, maar wel andere dieren. Ik vind gedrag en behoeften van een dier interessant en hou me daar ook mee bezig. Ik heb ook bij samenwonen als eerste de Felix en ander goedkope rommel eruit gegooid en de dieren voorzien van betere voeding.

Voor mijn vriend zijn dit zijn eerste huisdieren (aangeschaft met zijn ex). Hij heeft met de honden nooit een cursus gedaan en vindt alles gezellig / zielig :-). Op zich gaat het ook wel prima en zijn het lieve honden verder. Maar het is een andere manier.

Ik heb nu met hem en de honden dan wel een cursus gedaan en dat vindt hij ook heel leuk, maar hij zou dat zelf niet opgepakt hebben. Net als de regeltjes die ik ingevoerd heb. Het meeste accepteert hij wel, maar ik zie soms aan hem dat hij het onzin vindt :-). Het is wel goed natuurlijk om het nog eens ter sprake te brengen, maar ik wilde ook eerst even weten of ik nu iets heel raars aan "huisregels" heb, maar aan de reacties te zien valt dat reuze mee.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:11

beert schreef:
Ik denk dat bij vriend en mij de basis ook anders is. Ik ben opgegroeid met huisdieren. Weliswaar niet met honden, maar wel andere dieren. Ik vind gedrag en behoeften van een dier interessant en hou me daar ook mee bezig. Ik heb ook bij samenwonen als eerste de Felix en ander goedkope rommel eruit gegooid en de dieren voorzien van betere voeding.

Voor mijn vriend zijn dit zijn eerste huisdieren (aangeschaft met zijn ex). Hij heeft met de honden nooit een cursus gedaan en vindt alles gezellig / zielig :-). Op zich gaat het ook wel prima en zijn het lieve honden verder. Maar het is een andere manier.

Ik heb nu met hem en de honden dan wel een cursus gedaan en dat vindt hij ook heel leuk, maar hij zou dat zelf niet opgepakt hebben. Net als de regeltjes die ik ingevoerd heb. Het meeste accepteert hij wel, maar ik zie soms aan hem dat hij het onzin vindt :-). Het is wel goed natuurlijk om het nog eens ter sprake te brengen, maar ik wilde ook eerst even weten of ik nu iets heel raars aan "huisregels" heb, maar aan de reacties te zien valt dat reuze mee.

Dat er bepaalde regels komen als je samen gaat wonen is opzich logisch. Maar wat als hij met een hele waslijst aan was gekomen voor jouw kinderen? Wat had je daarvan gevonden?

Ik snap dat er ergens concessies moeten worden gedaan, maar wel met mate. Die dieren waren er natuurlijk al, laat ook wat bij hem liggen zou mijn advies zijn, zeker als hij sommige onzin vindt ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:26

Streng vind ik ons niet met onze honden, wel consequent en dat maakt wel dat ze goed luisteren (denk ik), zeker gezien het bulldogs zijn.

Als wij niet thuis zijn, zitten ze in de gang. Bovenverdieping is verboden terrein, heb al genoeg schoonmaakwerk en vind dat niet fris.

Ze mogen bij ons wel in de keuken drentelen maar stuur ze soms als ik druk heen en weer loop weleens weg (dan lopen ze mij gewoon in de weg). Opspringen tegen visite mag niet (lukt niet altijd maar we blijven er scherp op). Ze mogen 1/2 keer blaffen als de bel gaat en daarna is het klaar.

Überhaupt als onze kids spelen bijv in de woonkamer, neem ik de honden mee naar de gang, ze zijn lief, maar je hoort te vaak dat het misgaat en het blijven dieren.

Katten hebben wij niet, mijn ouders wel maar no way dat die op de eettafel mogen. En al helemaal niet tijdens het eten. Op het aanrecht inprincipe ook niet, al hebben ze op 1 hoekje hun brokken en dergelijke staan, daar komen ze wel.

Hier mogen ze wel op de bank, maar het gaat nog om een iets kleiner ras, onze grote herder moest vroeger wel op de grond, of mocht op uitnodiging.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:54

Hier gaan ze niet in een aparte ruimte ofzo met koken maar niet in mn looppad gaan liggen. Dan moeten ze moven.
Ook met eten wil ik geen ogen op mn eten (ze krijgen ook niks, mn moeder en alle anderen voeren ze wel, dus daar schooien ze en kwijlen ze een been onder... Not my problem, bij ons doen ze het niet).
Maar met eten hoeven ze ook niet weg. Als ze gewoon chill liggen...

Ze mogen wel op de bank (daar liggen dekentjes op) maar absoluut niet in bed. Heel af en toe staan we het wel eens toe (op zaterdagavond of zondagochtend lui in bed) maar dan mogen ze niet zomaar erop springen. Ze komen wel in de slaapkamer maar slapen daar niet.

Blaffen word bij ons getemperd, maar als er iemand in de voortuin komt of aan het hek staat slaan ze wel aan. Dat vind ik wel fijn. Met een groot perceel is het wel fijn om te laten horen dat er honden lopen tegen gespuis.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 02:45

Ik verbaas me stiekem echt over de geen honden in de keuken tijdens het koken bij velen.

Wat doen jullie honden dan wat dat gevaarlijk zou maken?

Die van mij fungeren hoogstens als vloerkleed...