Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:19

Ohh wat een gave rupsen, Jis! Waaw, die stekels :D

Mijn rupsen zitten ook in hun nieuwe verblijf *\o/*
Fotospam:

Zo haalde ik mijn oude aquarium van zolder :+
Afbeelding

Gepoetst, andere achtergrond, en toen de lamp uit de deksel gehaald en gaas voor de openingen, en de kleine gaatjes gedicht met ducktape;
Afbeelding

Ga ik er wat decoratie uit de tuin in leggen.. valt daar een verstekeling uit ^)
Volgens mijn identificatie app zou het een Meriansborstel zijn.. Nou hij lijkt wel op een borstel, dus dat zal wel kloppen :+
Zijn waardplant is oa de appel, dus dan maar een appelboom takje erbij :Y)
Afbeelding

Buiten bij de venkel aangekomen heb ik maar gewoon de eerste de beste drie rupsen van de plant geplukt, ik hoefde niet eens te zoeken :+
Afbeelding
Afbeelding

En daar zitten ze dan, in hun luxe hotel :))
Afbeelding

Met deksel:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 13:53

<3

De rups waarvan ik niet weet of hij het haalt en al langer op de grond zit leeft nog steeds en ik heb zo lang mogelijk gewacht om hem met rust te laten maar moest nu echt het verblijf gaan verschonen en de rups die nog wel eet vers voer geven. Vanochtend trof ik hem tegen het gaas aan. Hij heeft nu wel een groot deel van zijn vocht gedumpt (is normaal vlak voor verpoppen).
En heeft hij ook de blauw/groene kleur op zijn rug gekregen, ben benieuwd of het zich nog gaat verpoppen, ik vermoed dat dat dan zonder cocon zal zijn.
Hij heeft best lang niks meer gegeten maar misschien hebben de 2 die al verpopt zijn ook de laatste dagen hun eten laten staan. Nu afwachten en daarna afwachten of hij dan als pop straks sterk genoeg is om uit te komen.

Afbeelding

De laatste van het eerste groepje A.Suraka's
Afbeelding

Mijn vinger wordt afgekeurd om overheen te lopen :P
Afbeelding

Wat tof 8nnemiek!

Ik heb jaren geleden een Marianborstel gefotografeerd in de tuin (helaas niet hele scherpe foto's geworden), ze zien er niet helemaal hetzelfde uit, maar misschien in een ander stadium?

Afbeelding

Afbeelding

wat zijn het toch mooie rupsen van de Koninginnepage <3

Mooi verblijf, heel tof!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 16:19

Even weer wezen kijken en nu dit, lijkt erop dat de eerste Atlas rups zich voor aan het bereiden is voor verpoppen. Het verblijf vind ik wat klein nu, had gehoopt dat de grote kooi al binnen was voor hun eerste verpopping maar goed morgen komt hij binnen is de bedoeling.

Ziet er een beetje ranzig uit :D
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:53

Bah haha, wat bijzonder zeg!
En grappig dat ze zich ook zonder cocon kunnen verpoppen, dat wist ik niet.

Ohh die foto van de marianborstel is gaaf! Die ziet er best wat anders uit dan mijn mystery-rups ja, misschien is het toch iets heel anders haha.
De mystery-rups is niet heel levendig, dus ben benieuwd of hij het gaat redden. Ik heb ook geen idee waar hij op meegelift is en hoe lang hij daar al tussen het hout heeft gezeten.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:09

Wat gaaf om te volgen! Zou ook echt een huisdiertje voor mij zijn. Heb dus nu geen vlinders, maar wel 2 soorten jewel beetles. Ook een insect met meerdere stadia. Ei - larve - Imago. Hier wat foto’s want ik dacht dat vinden jullie vast ook leuk om te zien :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 20:42

Ik heb nog een beetje zitten zoeken naar een soortgelijke rups maar kan het niet vinden 8nnemieke. Er waren geen planten in de buurt van die rups?

Wat gaaf Desty! Prachtige kevers <3 wat eten zij en de larven?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:02

Jis_ schreef:

De larven eten humus (grondlaag) van onder berken bomen en de Imago’s hebben echt een voorliefde voor banaan. Appel schijnen ze ook te lusten, maar hier hebben ze banaan echt veeeel liever! Ze zitten ook gewoon op kamer temperatuur, dus hele makkelijke huisdiertjes :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:32

Waaw die kevers :wow: Wat een gave kleuren!

Jis_ schreef:
Ik heb nog een beetje zitten zoeken naar een soortgelijke rups maar kan het niet vinden 8nnemieke. Er waren geen planten in de buurt van die rups?

Ik heb de schors en takjes en dennenappels onder het afdak van de schuur gepakt, die liggen daar opgestapeld als aanmaakhout voor de winter, en daar moet ie tussen hebben gezeten := Daar staan geen planten. In de buurt staan wel een paar bomen (tamme kastanje, eik, appel) en verder alleen gras.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:43

Desty schreef:
Wat gaaf om te volgen! Zou ook echt een huisdiertje voor mij zijn. Heb dus nu geen vlinders, maar wel 2 soorten jewel beetles. Ook een insect met meerdere stadia. Ei - larve - Imago. Hier wat foto’s want ik dacht dat vinden jullie vast ook leuk om te zien :P

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Omg! Zijn die paarse chlorocala africana oertzeni? Daar ben ik echt al jaren naar op zoek, maar vis steeds achter het net.
Mocht je een keer wat larven willen verkopen, ik houdt me aanbevolen! O:)

Edit: dan drop ik ff een fotootje van mn mecynorrhina torquata ugandensis
Afbeelding
(de babies van deze zitten net in hun cocon, nog een paar maandjes geduld <3 )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:55

Cool gemaakt 8nnemiek.

Die borstelrupsen zijn ook erg cool.
De kevers vind ik ook erg mooi, maar de larven….brr

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:40

Wat een gave beestjes zijn het toch.
Ik doe het niet actief, maar ik plant elk jaar een aantal bloemkoolplanten, gewoon voor de koolwitjes.
En die maken daar gretig gebruik van. Soms zie je de plant niet meer staan van de rupsen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:17

Mooi al die foto's van rupsen en kevers <3

Kevers heb ik ook gehad, de Pachnoda marginata, makkelijke diertjes en leuke kleurtjes :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 09:27

@8nnemieke, het maakt me steeds nieuwsgierige wat het nou voor diertje is

Desty schreef:
Jis_ schreef:

De larven eten humus (grondlaag) van onder berken bomen en de Imago’s hebben echt een voorliefde voor banaan. Appel schijnen ze ook te lusten, maar hier hebben ze banaan echt veeeel liever! Ze zitten ook gewoon op kamer temperatuur, dus hele makkelijke huisdiertjes :j

Dat is makkelijk te doen, echt heel tof! <3 Haal je de humus uit een Berkenbos of is dat gewoon te koop?

Laurora schreef:
Desty schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Omg! Zijn die paarse chlorocala africana oertzeni? Daar ben ik echt al jaren naar op zoek, maar vis steeds achter het net.
Mocht je een keer wat larven willen verkopen, ik houdt me aanbevolen! O:)

Edit: dan drop ik ff een fotootje van mn mecynorrhina torquata ugandensis
[ Afbeelding ]
(de babies van deze zitten net in hun cocon, nog een paar maandjes geduld <3 )

:)) Zo kom je nog eens wat tegen op bokt

Die paarse even online opgezocht, fantastisch!

Ik was net op tijd met het grote blad van de Laurierkers want vannacht is de eerste Atlas verpopt tegen zo'n blad *\o/* Baal een beetje dat dat niet in de grotere kooi is die nog moet binnenkomen maar ze hebben geloof ik niet echt last dat ze wat krap zitten daar met zijn vijven. De 3 andere apart hebben nu ook Laurierblad erbij gekregen.

Even door de plastiek kant gefotografeerd om ze met rust te laten.

Afbeelding

De 2e groep Suraka's doen het allemaal goed, zijn sterker dan de eerste groep.
Ze zijn allemaal op 1 na (en de kleinste die nog dat stadium moet krijgen) vrij donker gebleven nog van kleur.

Heb even mijn macro lensje erbij gepakt voor wat close ups. <3

Een donkere

Afbeelding

Afbeelding

En de lichtste

Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:41

In Japan worden insecten als huisdier gehouden, je kunt ze daar ook in de dierenwinkel kopen. Dit zou zijn omdat veel Japanners te kleinbehuisd zijn voor het houden van grotere huisdieren. In dit topic lees ik dus dat ook in Nederland insecten als huisdier worden gehouden! (Alleen van wandelende takken wist ik het al).

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:45

@Laurora: ja dat zijn het (chlorocala africana oertzeni), alleen heb ik beide soorten bij elkaar zitten. Dus als er larven komen kan ik niet echt zien welke welke is. Weinig grootte verschil!
Heb zelf de larven op de reptielenbeurs in Hamm gekocht. Die wordt geloof ik 4x per jaar gehouden. Het was een grote Duitse stand. Denk dat die er elke keer wel staan! Wie weet kun je ze daar nog kopen. Mogelijk kun je ze daar ook online kopen, PB me even als je interesse hebt, want dan zoek ik even de naam van de site voor je op.

@Jis_: sommige mensen online durven dat niet aan om de humus uit het bos te halen ivm het bodemleven wat er in zit. Ik heb er 6/7 larven mee naar Imago stadium gekregen, dus wat mij betreft werkt het prima! Heb ze nog niet lang genoeg om te zeggen dat ze ook echt weer een nieuwe generatie produceren, maar het opstarten is dus prima gelukt :D
Je foto’s van je vlinder-kinders zijn weer fantastisch <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 13:54

Niet bij stilgestaan maar op zich begrijpelijk, straks tref je een beestje aan al je larven opeet of iets maar wat leuk dat dat tot nu toe prima ging Desty!

Pfff, nou de vlinderkooi is binnen maar er ontbraken 4 tussenstukken, dus bezoekje aan de karwei gedaan, precies de goede maat lag er, ik blij. Thuis in elkaar gezet maar hij werd wel erg hoog (bijna 1,70 in plaats van 1,22) en vierkant. De maten klopte niet met wat ik bestelt had.
Ook niet zo erg, al vind ik deze vierkante te smal voor een Atlasvlinder....wat blijkt het gaas wat eromheen moet heeft wel de maat die ik bestelt had %) Net zo diep maar breder en minder hoog dus.

Die dingen zijn niet te krijgen in Nederland en daarom op amazone bestelt dus terug sturen ga ik niet doen, kan misschien ook niet? Koop vrijwel nooit wat daar, wat een piepzooi.
Kijken of ik het op kan gaan lossen op de een of andere manier. Heb wel een ideetje voor het frame maar handig wordt het niet echt met open en dicht doen. Voor het gaas kan ik een frame maken.

Ik ga eerst even kijken of met een beetje zagen van de buizen ik op de juiste maten uit kan komen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 14:10

Ow :o foutje gemaakt met het in elkaar zetten, Schaamt zich maar ook super blij :P :=

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:16

ziet er goed uit!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:38

Wat een fantastisch topic! Heel leerzaam en interessant. Blijf wat mij betreft vooral updates geven :D

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:52

Desty schreef:
@Laurora: ja dat zijn het (chlorocala africana oertzeni), alleen heb ik beide soorten bij elkaar zitten. Dus als er larven komen kan ik niet echt zien welke welke is. Weinig grootte verschil!
Heb zelf de larven op de reptielenbeurs in Hamm gekocht. Die wordt geloof ik 4x per jaar gehouden. Het was een grote Duitse stand. Denk dat die er elke keer wel staan! Wie weet kun je ze daar nog kopen. Mogelijk kun je ze daar ook online kopen, PB me even als je interesse hebt, want dan zoek ik even de naam van de site voor je op.

Vaak hebben die winkels de mooiste keversoorten gereserveerd voor dat soort beurzen en kan je ze ook echt alleen daar kopen. Hamm staat nog wel een keertje op mn lijstje, meestal ga ik naar Houten maar daar zijn toch relatief weinig ongewervelden.
Hoe dan ook, ik ben alsnog geïnteresseerd als je wat "over hebt" (ook de groene, die zijn toch ook wel vet)

@Jis_ mooi ding!
Ik wil ook nog eens zo'n ding voor mn takken en bladeren. Ze bestaan ook flexibel en opvouwbaar, is fijn als je even niks hebt om erin te doen, scheelt weer ruimte.

Je hebt me wel echt aangestoken, zit al twee dagen marktplaats af te speuren en heb nu mn zinnen gezet op de Actias luna (amerikaanse maanvlinder) om mee te beginnen :+
Eerst maar ff ruimte creëren want m'n kamer is inmiddels behoorlijk gevuld met beestjes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 16:02

Daarin hebben een paar Atlassen wel wat ruimte voordat ze los kunnen.

Leuk Snippergroen! :D

@Laurora, De achterkant is plastiek dus daar kijk je gemakkelijk doorheen.
Ik heb zo'n pop-up kooi :j die was/is voor de Suraka's bedoelt. Ik zag vandaag dat ze die dingen ook hebben voor fruit en groente, ook even verder naar kijken naar formaten daarin en zo. https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... es-lengte/
En bij de ikea heb je die wasmanden met gaas, zijn ook geschikt voor niet al te grote vlinders.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 23-08-24 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:03

Laurora schreef:
Vaak hebben die winkels de mooiste keversoorten gereserveerd voor dat soort beurzen en kan je ze ook echt alleen daar kopen. Hamm staat nog wel een keertje op mn lijstje, meestal ga ik naar Houten maar daar zijn toch relatief weinig ongewervelden.
Hoe dan ook, ik ben alsnog geïnteresseerd als je wat "over hebt" (ook de groene, die zijn toch ook wel vet)

Ik zal je in gedachten houden :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 16:12

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:29

Jis_ schreef:
Daarin hebben een paar Atlassen wel wat ruimte voordat ze los kunnen.

Leuk Snippergroen! :D

@Laurora, De achterkant is plastiek dus daar kijk je gemakkelijk doorheen.
Ik heb zo'n pop-up kooi :j die was/is voor de Suraka's bedoelt. Ik zag vandaag dat ze die dingen ook hebben voor fruit en groente, ook even verder naar kijken naar formaten daarin en zo. https://www.moestuinweetjes.com/welkom/ ... es-lengte/
En bij de ikea heb je die wasmanden met gaas, zijn ook geschikt voor niet al te grote vlinders.

Goh die wasmanden en kweektentjes heb ik nooit aan gedacht, is wel echt significant goedkoper dan "echte" insectenverblijven :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 17:48

Laurora schreef:
Je hebt me wel echt aangestoken, zit al twee dagen marktplaats af te speuren en heb nu mn zinnen gezet op de Actias luna (amerikaanse maanvlinder) om mee te beginnen :+
Eerst maar ff ruimte creëren want m'n kamer is inmiddels behoorlijk gevuld met beestjes.

Ik vergeet helemaal hierop te reageren

:)) Leuk! De Actias Luna is ook gaaf! En ook best makkelijk. Succes met ruimte maken :D